Roadracing - Streaming, abonnemang mm

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Den inbyggda wifi-antennen är en begränsning, men jag får rätt bra mottagning med ett avstånd på 5-6 meter (och en-tre innerväggar) till routern. Sitter bara på en ADSL-lina, så visst finns det begränsningar även i mitt eget nät. Men HD-streaming fungerar bra från diverse allmäna kanaler (t ex trailers) via XBMC "Frodo (stabil release), har dock inget abonnemang på motogp. Streaming av "offentliga" videos från sidan fungerar utmärkt, det testade jag igår:)

XBMC:s beta hackar en del, men det får man väl räkna med, för Er som kan Er Android vill jag minnas att min burk ger ett index på ca 7 800, det är ingen raket vi pratar om:)

De som haft problem med stort avstånd till routern har i vissa fall monterat en USB-ansluten nätverksdongel, som jag förstått det på diverse hemsidor.

Bra H/W-acceleration av grafiken är ju att föredra, det är inte alla videoappar som klarar av att spela upp t ex nerladdade HD-filmer.

Att menyer lagga lite gör inte mig så mkt.

Dock verkar det råda lite olika meningar om RK3306 har H/W-acceleration eller inte.

Man får väl helt enkelt ta hem en och testa! :)
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Hur fungerar det med 5.1 ljud med android lösningarna (antingen sticka eller lös box)?
Nu menar jag mer till film än själv MotoGp, då det inte sänds i 5.1 (eller?), men om man väl väljer en
lösning så vill man att det ska funka till film också ju.

Och varför väljer man att köra XBMC? Det är väl i princip bara ett interface, man kan väl lika gärna starta
uppspelning av allt material direkt i Android? Eller jag är fel på det?
 

Micro

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2008
Ort
Sollentuna
Hoj
K7
Hur fungerar det med 5.1 ljud med android lösningarna (antingen sticka eller lös box)?
Nu menar jag mer till film än själv MotoGp, då det inte sänds i 5.1 (eller?), men om man väl väljer en
lösning så vill man att det ska funka till film också ju.

Och varför väljer man att köra XBMC? Det är väl i princip bara ett interface, man kan väl lika gärna starta
uppspelning av allt material direkt i Android? Eller jag är fel på det?

Jag kan ju bara svara för mig själv när det gäller XBMC och anledning nr 1 är att jag kan spela filmerna direkt ur rar-arkiv enkelt och smidigt 2 filmer serier pressenteras väldigt snyggt utan att du behöver göra något egentligen. Det är iaf två anledningar för mig. :)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Är helt ointresserad av ljud och bild men vill att det ska vara hygglig kvalitet!

Har konto på motogp.com och tänkte börja köra in det direkt från pc till blurayspelaren/slutsteget men undrar med allt tekniksnack här om det är så enkelt?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Satan fick inte mitt paket idag pga försenad leverans (pga snön). Kommer inte kunna labba med det förrän på lördag som bäst annars söndag. Ska bli så skönt med riktiga appar istället för do nerskalade TV-apparna.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jaha, men då vet vi ju varför: Viaplay erbjuder bättre bildkvalitet än Motogp.com. Jag trodde du menade att bilden var sämre för att du använde padda + airplay + appletv.
MotoGP.com skryter väl om 720p och det kan jag säga att de inte ens kom i närheten av kvalitetsmässigt. Viaplays HD-sändningar via Viaplay är inte heller mycket att hänga i gran om man är van vid riktiga HD-sändningar.

Men det blir nog MotoGP.com för mig i år, orkar inte med kommentatorerna på Viasat :3freak
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Är helt ointresserad av ljud och bild men vill att det ska vara hygglig kvalitet!

Har konto på motogp.com och tänkte börja köra in det direkt från pc till blurayspelaren/slutsteget men undrar med allt tekniksnack här om det är så enkelt?
Det beror lite på vilka utgångar din dator har och vilka ingångar BD-spelaren/förstärkaren har. Har de HDMI ska det inte vara några problem. Jag har testat att koppla min Macbook via HDMI till förstärkaren utan problem.
(Macbook Air har ingen HDMI-utgång så man måste köpa en Thunderbolt -> HDMI-kabel.)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
P€RRA;5728814 skrev:
Det beror lite på vilka utgångar din dator har och vilka ingångar BD-spelaren/förstärkaren har. Har de HDMI ska det inte vara några problem. Jag har testat att koppla min Macbook via HDMI till förstärkaren utan problem.
(Macbook Air har ingen HDMI-utgång så man måste köpa en Thunderbolt -> HDMI-kabel.)

Jupp HDMI finns :tummenupp

Håller helt med dig om Viasat vs Motogp.com då jag hade det tidigare och det blev nästan en ny sport då jag bytte iom kommentatorerna!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Att menyer lagga lite gör inte mig så mkt.

Dock verkar det råda lite olika meningar om RK3306 har H/W-acceleration eller inte.

Man får väl helt enkelt ta hem en och testa! :)
Hehe, jo det är en mysig liten mackapär. Jag är ingen storkonsument av video men har stresstestat den lite mer ikväll, så att Ni vet vad vi pratar om:

Jag tror att det finns någon form av H/W-acceleration, tunga AVI körs bäst via MX player, som enligt vad jag förstått har bästa stödet för den tekniken. Med XBMC kan det lagga en del, med VPlayer fick jag sämsta prestandan. VPlayer kör däremot .mkv bäst. Videofilerna ligger då på en USB-hd ansluten direkt mot routern och delas via SMB. Vad som förbryllar lite är att XBMC ska använda MX om jag förstått det rätt, ändå presterar det programmet märkbart bättre stand-alone.

Vanlig streaming från nätet funkar oklanderligt via browser, HD-streaming via XBMC sisådär när jag valde de hårdast belastade filerna/servrarna tidigare i kväll, när jag provade senare streamade de oklanderligt. Ikväll är första gången det klickar, misstänker att "Frodo"behöver ytterligare lite utveckling, alternativt att belastningen var extremt hård.

Så - utfallet är att det fortfarande finns vissa fördelar med att köra tunga filer utanför XBMC. Och att RK3066 har någon form av H/W-acceleration som senaste varianten av MX-player drar nytta av.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Jag har normalt en WD TV för att se på filmer via NAS:en. Den klår iMiton med hästlängder när det gäller bildkvalitet. För 1080p på MX1:an är rätt grynig och även laggig. Ljuder är oxå inget vidare, duger för lite Youtube-klipp.

Men annars bör denna Androidenhet funkar många ggr bättre än de s.k Smart tv apparna som är inbyggda i burken.

Skriver mer när jag vet mer. Labbar bara några minuter hittills, utöver att man rootat den till Finless senaste ROM.
 

Serafim

Team Start-up Racing
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198S -10 Yamaha WR 250F -02
Jag konto och streamar från motogp.com med den bärbara kopplad till plasman: Strålande kvalité och 2012 var helt utan lagg o störning i 720p. Skönt att framtiden är här!

BSB, WSBK tankas från www.racingfor.me och avnjuts via en WD TV. Strålande kvalité på Eurosport UKs HD sändningar MED bra kommentatorer! Filerna läggs upp direkt och hastigheten ner är riktigt bra!

Har provat med konto på EurosportPlayer men kvaliten var riktigt dålig och att man inte kan välja kommentatorer/språk känns "otidsenligt". Har jag nämnt att man även får reklam på köpet? :arsele
(Titta vad bra det går att skriva utan näthat! :tungan )
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
WD TV?
berätta mer tack.
 

Serafim

Team Start-up Racing
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198S -10 Yamaha WR 250F -02
P€RRA;5730803 skrev:
Jag vet inte säkert men jag tror det är Western Digital de pratar om. De har ett gäng NAS:ar i sitt sortiment med mediaspelare.

Själv köra jag Synology NAS, kan varmt rekommenderas :)

Jag kör också Synology NAS DS211j (ersatt av DS212j) för nerladdning och mediaserver. Man slipper då ha datorn på för att se på sin nerladdade rejsing.

WD TV Live (från Western Digital) är en mediaspelare som enkelt och bra spelar upp filer från ansluten hårddisk, USB minne eller som i mitt fall det som mediaservern i NASen erbjuder via DNLA (en standard för att mediadelning i nätverk kan man säga..)

Om man har en nyare tv med inbyggd mediaspelare (typ smartv) så slipper man använda en extern mediaspelare. Då brukar tv:n kunna spela upp direkt från mediaservern som t.ex. ligger på en Synology NAS. Värt att testa eller fråga om innan man köper ny tv.

Jag tycker dessutom att allt funkar bättre med kabelnätverk istället för trådlöst. Högre hastighet och ingen tappad anslutning.

Lycka till! :)
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Med en WDTV menade jag den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=966788

Western Digital TV HD Live Media Player Gen 3

Den är grym på playback av filmer. Ljudet är Dolby, klarar alla undertexter (via nätverk, ej mediacenter).

Bara att köpa!

Men tyvärr inte för streaming...

Får invänta MotoGP-säsongen innen jag kan säga mer om hur iMiton fungerar. Lite bökig dosa. Köpte en för 500 som är ett tangentbort, och så går den peka på skärmen med och styra så att säga. Men hade varit bättre med touch på något sätt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Får invänta MotoGP-säsongen innen jag kan säga mer om hur iMiton fungerar. Lite bökig dosa. Köpte en för 500 som är ett tangentbort, och så går den peka på skärmen med och styra så att säga. Men hade varit bättre med touch på något sätt.
Swedie - har Du hittat appen som gör att Du kan använda Din android för att fjärrstyra imiton - RKremotecontol? Kör den på min Nexus 7, funkar riktigt bra när man väl lär sig layouten.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Swedie - har Du hittat appen som gör att Du kan använda Din android för att fjärrstyra imiton - RKremotecontol? Kör den på min Nexus 7, funkar riktigt bra när man väl lär sig layouten.

Finns ingen sådant app i Google Play. i Hittade på nån sajt. Men hittar ingen nedladdningslänk jag litar på. Har du en?

Måste man roota även ens vanliga telefon? Har en SIII, och vill inte roota den.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Finns ingen sådant app i Google Play. i Hittade på nån sajt. Men hittar ingen nedladdningslänk jag litar på. Har du en?

Måste man roota även ens vanliga telefon? Har en SIII, och vill inte roota den.

Nej, inte om Du kan installera en app från andra källor än Google Play (brukar finnas en inställning/kryssruta i inställningar för det). Kan jag maila afk-filen till Din jobbadress?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Nej, inte om Du kan installera en app från andra källor än Google Play (brukar finnas en inställning/kryssruta i inställningar för det). Kan jag maila afk-filen till Din jobbadress?

Lugnt, hittade filen. Det funkar rätt OK hittills. Smidigare än remoten iaf. Den är ju dock bra när man ska skriva nått.

Fast det här med ingen helskärm i YouTube!!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Fast det här med ingen helskärm i YouTube!!
Du installerade inte den äldre appen jag länkade till? Alla tv-androider verkar dela bekymret - av någon anledning försvann maximera-alternativet vid senaste uppdateringen. Med föregående version är helskärmen tillbaka:)

Det är väl så dags att säga det nu, men efter att ha läst på en del när det gäller video så kan stickan eller burken som heter Minix Neo G4 alt X5 vara ett alternativ för de som prioriterar video före storlek/smidighet. Fördelen är att de är lite större och därför körs processorerna i 1 600 MHz i stället för de 1 300 som iMiton klarar utan att förkolnas. Dessutom har dom en 3D grafikaccelerering som heter just Neo och en medföljande enkel IR-fjärrkontroll. Nackdelar? Stickan G4 saknar inbyggd blåtand, vilket finns i den större burken X5. G4 har 8GB flash precis som iMito, X5 har 16GB inbyggt. De levereras med Ice cream sandwich men kan uppgraderas till Jellybean.

Priset kan Ni kolla på geekgadgets, men G4 kostar ungefär som iMito, X5 blir lite dyrare.

Edit - beställde precis 3 st Minix Neo G4, kommer att ladda in senaste 1080p-kärnan i dom och jämföra med iMiton när jag får hem dom. Jag skyller på Dig, Swedie, nu blev jag ju intresserad av HD-video ändå...:)
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top