Ritningar för drev.

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Robertsfors
Hoj
CBR900RR Fireblade
Tjenixen. Har i veckan fått hem en fräs och nu tänkte jag testa att göra egna drev.

Någon som har ritningar eller färdiga koder? Kanske t.om. för Heidenhain?

Tacksam för alla tips och trix ni kan bistå med. :)

-Andreas

PS. CBR900RR -95 som jag ska göra till. :)
 

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Robertsfors
Hoj
CBR900RR Fireblade
First off, tack. Men tyvärr skulle jag gärna ha något mer detaljerat. Flera mått som fattas på den. Höjden på kuggarna, vinkel på kuggarna, avständ mellan kuggarna, avstånd mellan hålen. storlek på hålen. :va

Jättesnällt dock att du försökte men gärna om någon har något mer detaljerat?
-Andreas
 

cool_jocke

www.stuntindustry.com
Gick med
7 Sep 2004
Ort
hedesunda
Hoj
600rr-07
går nog att hitta nå färdiga mallar i solidworks eller autocad om du söker på nätet




First off, tack. Men tyvärr skulle jag gärna ha något mer detaljerat. Flera mått som fattas på den. Höjden på kuggarna, vinkel på kuggarna, avständ mellan kuggarna, avstånd mellan hålen. storlek på hålen. :va

Jättesnällt dock att du försökte men gärna om någon har något mer detaljerat?
-Andreas
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Fanuc eller siemens?
Rita upp skiten i edgecam bara med nosradiekomp sedan e det bara o fräsa som satan:tummenupp
 

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Robertsfors
Hoj
CBR900RR Fireblade
Fanuc eller siemens?
Rita upp skiten i edgecam bara med nosradiekomp sedan e det bara o fräsa som satan:tummenupp

Har aldrig pysslat med edgecam utan kör Mastercam X2. Hittade dock en bild med mått så då är de ju bara att räkna på länkavstånden. Dock inte inatt för jag är på tok för mosig i skallen och dessutom är de födelsedagskalas med sprit, sprit och mer sprit imorgon. Tack iaf och fyll gärna på om någon har fler tips. :)

diamondchainspecs2.jpg
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Har aldrig pysslat med edgecam utan kör Mastercam X2. Hittade dock en bild med mått så då är de ju bara att räkna på länkavstånden. Dock inte inatt för jag är på tok för mosig i skallen och dessutom är de födelsedagskalas med sprit, sprit och mer sprit imorgon. Tack iaf och fyll gärna på om någon har fler tips. :)

diamondchainspecs2.jpg

kan fixa det åt dig vilken vill du ha?
 

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Robertsfors
Hoj
CBR900RR Fireblade
kan fixa det åt dig vilken vill du ha?

Vi kör Heidenhain. Vore supergulligt att fixa så editerar jag om det så det passar våran fräs. Har en 530-kedja. Dock, ta det med en nypa salt. För efter kvällens bravader är jag inte vidare nykter. Men i bakhuvudet säger det att det är 530. Annars skriver ajg om det själv i Mastercam.

Puss å nyp i tsjärten!
-A

PS. Skötte mig snyggt ikväll tills jag träffade -Freddy- så jag skyller allt på han. :gnissla
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Köp drevämnen av rätt dimension (finns på bland annat Touringbutiken). Då slipper du oroa dig för kuggarna. Då är bara bultcirkeln och centrumhålet du "måste" fräsa, sedan kanske du hittar på något kreativt mönster själv. :tummenupp

Men ekonomin i att fräsa från drevämnen blir nog inte så mycket bättre än att köpa färdiga drev. Det passar nog bäst om man vill ha ett speciellt utseende eller ett ovanligt antal kuggar på drevet.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Vi kör Heidenhain. Vore supergulligt att fixa så editerar jag om det så det passar våran fräs. Har en 530-kedja. Dock, ta det med en nypa salt. För efter kvällens bravader är jag inte vidare nykter. Men i bakhuvudet säger det att det är 530. Annars skriver ajg om det själv i Mastercam.

Puss å nyp i tsjärten!
-A

PS. Skötte mig snyggt ikväll tills jag träffade -Freddy- så jag skyller allt på han. :gnissla
Inga bravader till mig... åskan tog tydligen min data ikväll=(
Med edgecam o hela alla proggs man vill ha skall försöka kolla om det går att liva upp skiten igen! Pysch på sig själv=)
 

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Robertsfors
Hoj
CBR900RR Fireblade
Köp drevämnen av rätt dimension (finns på bland annat Touringbutiken). Då slipper du oroa dig för kuggarna. Då är bara bultcirkeln och centrumhålet du "måste" fräsa, sedan kanske du hittar på något kreativt mönster själv. :tummenupp

Men ekonomin i att fräsa från drevämnen blir nog inte så mycket bättre än att köpa färdiga drev. Det passar nog bäst om man vill ha ett speciellt utseende eller ett ovanligt antal kuggar på drevet.

Självklart misstänker jag att det inte är ekonomiskt försvarsbart. Men samtidigt är de jävligt trevligt att tillverka något själv. För vem kan göra riktiga rock'n'roll-drev förutom en själv? :yoparty

Samtidigt så har jag inte riktigt de kravet på drevet som jag kan tänka mig att folk i denhär forumavdelningen har. Jag vill att det ska hålla, iaf ett tag. Sen fräser jag ett nytt och är lika glad för det. Samtidigt är det jävligt billigt eftersom jag inte betalar varken material, el, verktyg eller något för att tillverka det. Så trots allt går jag i vinst. :tungan

Men att köpa drevämne från en butik är självklart en idé. Dock så erbjöd sig ju Lindén att rita ut drev. Och när han är så snäll så kan jag ju räkna på hans ritning och anpassa efter dom kugg jag vill ha. Och vips, jag har alla möjligheter jag kan drömma om. Stunt med höga antal eller speed-demon med låga antal. Bara man frår avstånd, vinkel och höjd på kuggarna så gör jag vad jag vill, när jag vill och hur jag vill. (PS. hur jag vill är självklart flytande. Trots allt måste jag göra det i fräsen om jag vill ha någon som helst kvalite i det. Och hade jag inte varit full hade jag inte skrivit det här).

Summa av allt. Självklart. Att köpa drev är (om man jämför med vad det kostar att tillverka egna) billigt. Men om man inte har kostnad för material eller tillverkning så är de både kreativt, billigt och jävligt roligt att göra egna. Man blir inte dummare av det iaf! ;)

-A
(Som nu ska smälla i sängen och glömma bort allt han skrivit och sitta som ett frågetecken imorgon.)
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Kommer ej åt edgecam o den ver jag har funkar inte med vista!
Om hopp finnes så kan jag fixa det i veckan
 

andreas1

Fucking good karma
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Robertsfors
Hoj
CBR900RR Fireblade
Det vore snällt. Brinner inte utan ta det när du kan/har lust. Men om andra har ritningar så va inte blyg. Säg gärna till. ;)
 

bigmaiki

Finns de någon som stuntar i klippan?
Gick med
21 Feb 2006
Ort
klippan
Hoj
636 -03zx9r -94 tl1000r -oo raptor 660 -02 crf 50 -04
drev

får du kläm på de så hör av dig!!!
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top