Risig cylinder, vad gör jag?

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Hejsan allihopa, skruvade isär hojen igår och fick se att min cylinder inte är så fin som jag hade hoppats på, har tydligen gått snålt lite för länge...

Eftersom det kostar rätt mycket att köpa ny, och jag har kortet kvar att ta, så undrar jag om det går att snygga till min och bara köpa ny kolv mm?

Har hittat en för 1600 i sverige med kolv utan ringar mm.

Ja säg vad ni tycker och kom med förslag
 

Bifogat

  • CIMG1657.jpg
    CIMG1657.jpg
    220.3 KB · Visningar: 221
  • CIMG1660.jpg
    CIMG1660.jpg
    231.1 KB · Visningar: 395
  • CIMG1661.jpg
    CIMG1661.jpg
    226.7 KB · Visningar: 224
  • CIMG1663.jpg
    CIMG1663.jpg
    219.3 KB · Visningar: 279
  • CIMG1671.jpg
    CIMG1671.jpg
    229.7 KB · Visningar: 138
  • CIMG1672.jpg
    CIMG1672.jpg
    215.4 KB · Visningar: 166
  • CIMG1676.jpg
    CIMG1676.jpg
    233.2 KB · Visningar: 235

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Just på den sitter det kvar, men i ovanför och nedanför har det släppt lite har jag för mig, är även en spricka i överkanten av bryggan

EDIT: Är lite släpp en liten bit in på överdelen av bryggan också

Vill inte måla fan på väggen utan att ha sett cylindern men...

Utan nicasil på den stolpen är du definitivt körd. Är det bara sprickan man ser på bild eller ser det ut att kunna börja släppa mera där?

Kommer det fram lite alu på den stolpen så kommer kolvringen snabbt äta sig ner där och skrapa ren resten av stolpen.

Du får nog nicasila om cylindern. Kolla med Blixtens racing eller Racing Konsult mfl. Kanske läge att öka kubiken lite samtidigt? Kostar nog inte så värst mycket extra.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Utan nicasil på den stolpen är du definitivt körd. Är det bara sprickan man ser på bild eller ser det ut att kunna börja släppa mera där?

Kommer det fram lite alu på den stolpen så kommer kolvringen snabbt äta sig ner där och skrapa ren resten av stolpen.

Du får nog nicasila om cylindern. Kolla med Blixtens racing eller Racing Konsult mfl. Kanske läge att öka kubiken lite samtidigt? Kostar nog inte så värst mycket extra.

Hur mycket ska det kosta? över 1600 så säger jag pass..

Ja den stolpen ser ut att ta självmord när som helst, tror det blir att ringa på den annonsen..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur mycket ska det kosta? över 1600 så säger jag pass..

Ja den stolpen ser ut att ta självmord när som helst, tror det blir att ringa på den annonsen..

Är några år sedan jag fick nicasila om en cylinder så jag vågar inte säga priset men runt den siffran blir det nog. Sedan tillkommer kolv på det.

Kör på Big bore! :tummenupp
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Är några år sedan jag fick nicasila om en cylinder så jag vågar inte säga priset men runt den siffran blir det nog. Sedan tillkommer kolv på det.

Kör på Big bore! :tummenupp
Ja jag ska höra med dom också :)

Har drömt nattetid om 190cc cylindrar och sånt men jag vill också gärna ha kvar den variabla avgasporten så man får någorlunda bekvämt register :)
 

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala - Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -07
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Racingkonsult kostade 2000 kr per cylinder senast jag var där. Tror inte priserna skiljer avsevärt mkt numera, om något kostar det väl mer.

Jag skulle försökt få tag på bättre begagnat. Om du hittat cylinder och kolv för 1600 som är OK låter det som ett bra alternativ tycker jag. Ringar kan du försöka få tag på utomlands, kan nog löna sig då frakten blir billig.

Den gamla cylindern och avgasportar kan du försöka sälja, kanske kan få några hundralappar tillbaka.
 
Last edited:

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Racingkonsult kostade 2000 kr per cylinder senast jag var där. Tror inte priserna skiljer avsevärt mkt numera, om något kostar det väl mer.

Jag skulle försökt få tag på bättre begagnat. Om du hittat cylinder och kolv för 1600 som är OK låter det som ett bra alternativ tycker jag. Ringar kan du försöka få tag på utomlands, kan nog löna sig då frakten blir billig.

Den gamla cylindern och avgasportar kan du försöka sälja, kanske kan få några hundralappar tillbaka.
Kan upplysa herrn om att 1600 kronors cylindern är sprillans ny och fri frakt :)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Kan upplysa herrn om att 1600 kronors cylindern är sprillans ny och fri frakt :)
Bara att slå till? Dubbelkolla så allt står rätt till bara. Tråkigt om det visar sig att kolv och cylinder inte passar, eller att cylindern är till en annan årsmodell osv. Men om allt är nytt borde du kunna be om artikelnummer och jämföra.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Bara att slå till? Dubbelkolla så allt står rätt till bara. Tråkigt om det visar sig att kolv och cylinder inte passar, eller att cylindern är till en annan årsmodell osv. Men om allt är nytt borde du kunna be om artikelnummer och jämföra.

Just det som är kruxet, pratar med den mest intresserade nsr fantasten i världen, en fransman vid namn Alains och ska få bekräftat om jag ska köpa eller ej.

Dock vill han att jag ska köpa allt från den billigaste honda ÅF, Davidsilverspares.co.uk, visst det är billigt för att vara honda prylar, men det är fortfarande för dyrt för mig... Därifrån kostar en cylinder med kolv, (som jag tror) är samma som den för 1600, 2224 kr ungefär, sen med alla tillbehör till kolven är man uppe i cirkus 300 pund :brinnerup plus frakt:brinnerup
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Just det som är kruxet, pratar med den mest intresserade nsr fantasten i världen, en fransman vid namn Alains och ska få bekräftat om jag ska köpa eller ej.

Dock vill han att jag ska köpa allt från den billigaste honda ÅF, Davidsilverspares.co.uk, visst det är billigt för att vara honda prylar, men det är fortfarande för dyrt för mig... Därifrån kostar en cylinder med kolv, (som jag tror) är samma som den för 1600, 2224 kr ungefär, sen med alla tillbehör till kolven är man uppe i cirkus 300 pund :brinnerup plus frakt:brinnerup

plus moms?
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630

Står att det är inkluderat VAT och att det bara är frakten man betalar när det skickas till sverige

EDIT: det lät fel, men jag vet inte om man ska betala den där VAT summan, typ 17% på allt man köper eller vad det stod. Tror fransmannen sa att man skulle räkna bort den summan också, och det har jag inte kollat upp vad det kostar i sek än. Måste göra det tror jag :p
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Den cylindern utan reparation behöver du inte slösa en ny kolv på, det är bortkastat.

Alternativen är fortsätt med den kolv och cylinder som finns, du kommer inte få ut maxeffekt men den kanske går ett tag till. Nackdelen är att risken för en rejäl skärning ökar när den är såpass dålig, även stor chans att du får ett jättesläpp av nikasil.

Reparera eller byt cylindern och sätt i en fräsch kolv.


Ps, ser ut som dålig olja eller för lite olja har kommit till motorn efter bilderna. Ds
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top