Ringen 2008

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Nu börjar det närma sig ! :yoparty

Självklart vill man ju föreviga sitt besök på ringen!! Finns det fotografer därnere och/eller finns det bra platser att amatörfota lite ?

Söndagen blir vår huvuddag att köra ! Är det mycket folk även på morgonen vid 8 när det öppnar ? När på dagen är det minst/respektive mest folk på banan?

Och tills vi hörs nästa gång gott folk; Liebenschpliffe. :fyllisar

Visst finns det fotografer där men de är inte så aktiva på Ringen utan mer på GP banan. Det finns dock möjligheter att fota själv runt banan. Det går en stig runt hela banan. Brukar springa den när det är dåligt väder och man ej kan köra på ringen. På helgerna är det nästan alltid mkt folk. Den helg som du ska ner så är det ett 6 timmarslopp på lördagen. Vilket gör att det kommer att vara mycket folk på söndagen. Mitt tips är att vara där när det öppnar och sedan anpassa dig till när det inte är så mkt bilar och mc ute på ringen. På vardagar kan man ibland nästan vara ensam på ringen. Här har du några bra sidor om ringen
http://www.nurburgring.org.uk/
http://www.nuerburgring.de/
http://www.bridgetogantry.com/index.php

Vi kommer att vara på ringen mellan 19 juli-----5 aug (ca)
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Visst finns det fotografer där men de är inte så aktiva på Ringen utan mer på GP banan. Det finns dock möjligheter att fota själv runt banan. Det går en stig runt hela banan. Brukar springa den när det är dåligt väder och man ej kan köra på ringen. På helgerna är det nästan alltid mkt folk. Den helg som du ska ner så är det ett 6 timmarslopp på lördagen. Vilket gör att det kommer att vara mycket folk på söndagen. Mitt tips är att vara där när det öppnar och sedan anpassa dig till när det inte är så mkt bilar och mc ute på ringen. På vardagar kan man ibland nästan vara ensam på ringen. Här har du några bra sidor om ringen
http://www.nurburgring.org.uk/
http://www.nuerburgring.de/
http://www.bridgetogantry.com/index.php

Vi kommer att vara på ringen mellan 19 juli-----5 aug (ca)


Tackar Freddo!
Ja, det blir nog till att gå upp tidigt på söndagen och utnyttja dagen till fullo !
Onsdag och Torsdag kväll samt måndagen får vi väl också passa på. Lite otur att det är stängt fredag, Lördag ! Dålig planering där..

Justejja, är det möjligt att få köra GP-slingan? Vart ser man om det är ledigt ? Priser? Körningar osv? (Ska kolla länkarna nu, finner jag svaret där så ignorera de senaste raderna)

Ser du ett sällskap med 2x CBR1000RR + 2 ZX6R så får du hejja! :)
 

freddwo

BTG: 8min 14sek
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Tibro
Hoj
Aprilia RSV Factory -04 med extra godis. Förmodligen mer än 105 db.
Vi har bokat bankörning på GP banan 29 och 30 juli. Arrangör Motorad. Det brukar ej vara så många "vanliga" bankörningar på GP banan, men ibland har man tur.
Det är nästan en religös upplevelse att köra på GP banan. Brukar kosta ca 2000 kr / dag.
Lycka till med planeringen. Vem vet vi kanske syns där nere. Vi åker på 2 st Aprilia RSV Factory (1 svart och 1 röd).
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Tackar Freddo!
Ja, det blir nog till att gå upp tidigt på söndagen och utnyttja dagen till fullo !
Onsdag och Torsdag kväll samt måndagen får vi väl också passa på. Lite otur att det är stängt fredag, Lördag ! Dålig planering där..

Justejja, är det möjligt att få köra GP-slingan? Vart ser man om det är ledigt ? Priser? Körningar osv? (Ska kolla länkarna nu, finner jag svaret där så ignorera de senaste raderna)

Ser du ett sällskap med 2x CBR1000RR + 2 ZX6R så får du hejja! :)


Tja! Jag har precis varit ner och kört lite. Det var öppet lördag kväll nån timme (det hade varit tävling på dagen så det tog lite tid innan de öppnade banan) och söndag 8-19.30 ungefär. Fram till 10 på söndag morgon var det hyfsat lite trafik och sen kring 16-tiden lugnade det ner sig igen. Däremellan var det snudd på trafikstockning runt banan och knappt värt att köra. Många bilar som lämnade olja här och var samt parkerade mot räckena orsakade många och långa stängningar av banan.

Det finns fotografer som plåtar runt banan och sen lägger upp bilderna på sina hemsidor så att man kan köpa men jag har inte gjort det själv så jag vet inte hur det funkar. Jag såg någon sån webbadress på en bil men kommer inte ihåg den :gnissla

Ha så sköj där nere! :yoparty
 
Last edited:

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5

Tänkte på dehär med däck.
Jag slänger på ett Racetec K3 bak precis innan avfärd. Det lär bli extremt lugn körning de 60 milen från kiel, för att inte platta till sulan :)huvet ). De turerna där (utöver ringen) nere tänkte jag också köra lugnt och spara på däcket. Väl på banan blir det mer åt "gasasåmöjagvågar"-hållet.

Jag utgår från att däcket ska hålla hela resan. Men om det ändå skulle ta slut, Finns det då ställen som säljer/kränger däck runt banan?
 
Last edited:

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Ja det finns. Bike World ligger i närheten av banan.

Tänkte på dehär med däck.
Jag slänger på ett Racetec K3 bak precis innan avfärd. Det lär bli extremt lugn körning de 60 milen från kiel, för att inte platta till sulan :)huvet ). De turerna där (utöver ringen) nere tänkte jag också köra lugnt och spara på däcket. Väl på banan blir det mer åt "gasasåmöjagvågar"-hållet.

Jag utgår från att däcket ska hålla hela resan. Men om det ändå skulle ta slut, Finns det då ställen som säljer/kränger däck runt banan?
 

nyllet_89

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Bankeryd
Hoj
-00, Honda CB600F Hornet/-83 Yamaha Rd125 Lc
Har precis vart på ringen o gjort min bandebut. Kanske inte helt optimalt utan erfarenhet och med en hornet som gärna ville gå lite varm vid fullspettskörning!?
Andra dagen gick bättre när jag började våga utnyttja den obefintliga mötestrafiken på ett helt annat sätt. Fick även en skön kommentar från en svensk i ducceklubben på väg ut från banan, angående min halvarssons utstyrsel från -80 nånting.
Citat: "Hedemora TT senast eller?". Efter följande genomklappning var det bara att komma igen o gasa upp till lübeck för att inhandla ett sprillans skinnställ...Jag har drabbats av en allvarlig ringenfeber, nån som ska med nästa år?
 

Timon

Goude!
Gick med
25 May 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
636a
Då var vi hemma igen efter det här äventyret. Jag tror jag talar för alla i gänget när jag säger att det här inte var sista gången vi besöker Nurburgring!
Bortsett från dom 120 raka milen hem så har det varit en vansinnigt rolig resa, och då regnade det ändå nästan varje dag!
Trots det medelmåttiga vädret så prickade vi in ett tiotal torra varv. Med lite tur kanske Valentinic kan lägga upp ett gäng stämningshöjande bilder från resan för att peppa inför nästa resa, men undvik dom bilderna med naket på :fyllisar
För övrigt kan du få bränna ut en platta med bilderna på åt mig!

Nästa gång blir det nog bil med släp ner. Nu har vi testat att blåsa ner på hojjar en gång och jag rekomenderar inte någon att prova det. :död
 

nosense

MilleOnAir
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Tuono 1100rr
Nästa gång blir det nog bil med släp ner. Nu har vi testat att blåsa ner på hojjar en gång och jag rekomenderar inte någon att prova det. :död[/QUOTE]

Ähh! precis kört 210 mil Norgetripp med tankväska o dam därbak med ryggsäck på 6 dagar(på Millen) med deras löjliga hastighetsgränser/skyhöga böter, bit ihop o kom igen då.. det som inte dödar härdar..120 mil i gott tempo är väl inget.
Hoppas det var kul iallafall, vart där 2 gånger när man passerat på semester men båda gånger har banan vart bokad för Bilrace resp Porscheklubben.. hoppas man kan ta sig dit för några varv nästa år iaf
 

Timon

Goude!
Gick med
25 May 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
636a
Vi bodde på blau ecke! Helt okej. förutom lite ont om parkeringsplats!
Ner åkte vi färga från Götborg och det var ett något bättre alternativ, 50 mil mindre. På hemvägen hade vi lite dålig framförhållning så vi fick inga platser på båten! :huvet
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Klart man ska ha provat att bo på Blaue Ecke även om det (iaf om man reser ensam) är klart dyrare än andra alternativ. Men byn Adenau erbjuder kanske lite mer "uteliv" om man vill ha med det på resan också (klart man vill:fyllisar)
När jag bodde där parkerade jag på innergården precis vid väggen men det kanske inte var så många gäster på hotellet då...
Vad kostade färjan Gbg-Kiel?
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Ett litet bra tips är att ha tankväska som man kan ligga å vila sig på om man åker sporthoj, hade inte förhöjt kåpglas någon av de gångerna jag åkte ner men det rekommenderas skarpt, pga brus :tummenupp
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top