Riktigt bra stövlar?

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Tänkte passa på nu i under sista timmarna på Black friday rean att skaffa några riktigt bra stövlar.

Har kollat runt lite på nätet och fastnat för följande alternativ:

Dainese Axial Pro In

Daytona Security Evo G3


Har ett Dainese Aspide helställ så Dainese skon skulle säkert passa bra men många verkar ju tycka att Daytonan är grymt bra och säker... Nån som har åsikter?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Daytona är ett par snäpp över alla andra var gäller säkerhet och kvalitet. Och som regel pris.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kör själv med Dainese Axial Pro In och är väldigt nöjd med dessa. Gillar lösningen att ha dem på insidan av stället, de känns väldigt bekväma (iaf på mina fötter) och de är dessutom lätta. Kan inte uttala mig om säkerheten då jag aldrig kraschat i dem, men de känns väldigt påkostade säkerhetsmässigt med olika high-techmaterial, hög stabilitet osv. Det märks att det är en race-stövel som är konstruerad för aktiv körning med maximal känsla.

Har även ett par äldre Sidi Vortice att jämföra med som jag varit väldigt nöjd med. De är dock betydligt tyngre och inte lika bekväma, även om säkerheten känns som att den är i toppklass. Dainese-stövlarna är dock inte lika välventilerade, så varma sommardagar kan det bli lite svettigt om fötterna.
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Hepp! Tidig julklapp :tummenupp Det blev ett par Daytona Security Evo G3. Tydligen är mina fötter värda det bästa :hihi
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Nej, det var 15% rabatt om under helgen, även på så redan rabatterade priser, så det blev nästan tusen spänn "billigare".
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Daytonaboots står högt upp på min dregellista, trasiga fotleder är asjobbitt.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det enda jag ångrar med mina Daytonastövlar är att jsg inte köpte dem tidigare. Haltar i alla andra skor förutom dessa. Väl värda varenda krona!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
och hur var passformen ?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nu är det väl passé då TS köpt sina pjuck. Men för egen del klara jag inte av Daytona, det blev för mycket "crosstövel-okänslighet". Med mina underbara flip-flop smidiga AS Supertech R känns det betydligt mer "1 med maskinen". Och då har jag ändå smaskat sönder fotleden å det grövsta så jag borde köra i crosstövel men nä, det går icke!(tilläggas bör att det var ett par Sidi som satt på när fotleden brast..)
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag kollade på Daytona men tyckte de var lite veka.
Optimala kompromissen mellan känsla o skydd blev Sidi Adventure Gore-Tex för min del.
TOKnöjd.
Dock är de stela i början och tar tid att köra in.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag kollade på Daytona men tyckte de var lite veka.
Optimala kompromissen mellan känsla o skydd blev Sidi Adventure Gore-Tex för min del.
TOKnöjd.
Dock är de stela i början och tar tid att köra in.
Jag får iaf känslan av att han är ute efter ett par stövlar för att köra asfalt med. Stövlarna du har är ju offroadstövlar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag får iaf känslan av att han är ute efter ett par stövlar för att köra asfalt med. Stövlarna du har är ju offroadstövlar.
Njae, de är stabila stövlar för att köra med året runt imho. Kör på CB1000R och det går kanon. Men klart att det finns betydligt mer racingoptimerade stövlar. (som jag först hade)
Jag tyckte Daytona var lite vekare avseende vridningar/tvistningar vid smalbenet över fotleden. Men alla fötter/smalben är ju olika...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top