Retur på bakbroms saknas

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Jag saknar retur på min bakbromspedal. Det är en eftermarknadsvariant av fotpinnssats.
Originalet har två fjädrar på insidan av fotpinnspaketet som drar upp bakbromspedalen när man tar bort foten. Min har inte det och inte ens den tvärgående pinnen från pedalen som fjädrarna fästs i. Resultatet är nu att om jag nuddar bakbromsen kommer den fortsätta ligga på en aning om jag inte för pedalen uppåt med tån efteråt - drygt.
Har kollat runt på andra fotpinnssatser men kan inte se någon returfunktion på bilderna.
Tar tacksamt emot tips om detta. Hur har ni andra som inte har original löst det
20130724_175827.jpg
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Det brukar följa med fjäder för returen i de flesta fotpinnsatser.
Ibland en som ska ligga an mot gummit på bromscylindern, ingen bra lösning.
Försök lista ut var du kan fästa en returfjäder och inhandla en.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Menar du en expansionsfjäder som monteras in i den öppna delen av cylindern? Den tanken har slagit mig, men gummidamasken ska man ta bort den då?

I Tarozzi:s fotpinnsatser till Ducati följde det med en returfjäder som skulle monteras på stången till bromscylindern och ligga an mot gummit.
Den var så kraftig att gummit deformerades.
Jag tror inte det behövs en speciellt kraftig fjäder där, men jag skulle nog behålla gummitätningen på cylindern.
Du kanske kan borra hål i pedalen och fästa en returfjäder i ramen istället?
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Fick/har inte med ngn på min heller.
Kör cbr600 och har axxon pinnar monterat.
Dock fungerar det fint ändå samt att jag knappt använder bakbroms.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Fick/har inte med ngn på min heller.
Kör cbr600 och har axxon pinnar monterat.
Dock fungerar det fint ändå samt att jag knappt använder bakbroms.

Använder den inte mkt heller. Eg bara för att stabilisera bakhjulet vid hårda inbromsningar, typ inför ejes på gåsen.
Men om du råkar bara komma åt pedalen, ligger den inte an sen då? Det gör ju min så jag måste vara på och peta upp den titt som tätt. Annars väljer jag bort den och låser med buntband. Men jag vill ju kunna använda den...
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Nu kan det iofs vara så att jag har blivit blåst men när jag köpte mina fotpinnsatser så angav säljaren (Danmoto) att fjäder inte behövs då det redan finns en tryckretur i pumpen eller oken och att spiralfjädern bara sitter där av gammal hävd... :va
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om alla kolvar och packningar är i perfekt skick, länkagen rengjorda och välsmorda och bromsvätskan ny så brukar det kunna funka utan fjäder. Så är det förhoppningsvis på en racehoj men sällan på en äldre gathoj.
Jag hade inte kört utan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I Tarozzi:s fotpinnsatser till Ducati följde det med en returfjäder som skulle monteras på stången till bromscylindern och ligga an mot gummit.
Den var så kraftig att gummit deformerades.
Jag tror inte det behövs en speciellt kraftig fjäder där, men jag skulle nog behålla gummitätningen på cylindern.
Du kanske kan borra hål i pedalen och fästa en returfjäder i ramen istället?
Konceptet borde ju funka om man hade en kraftigt konisk fjäder som ligger mot pumphuset, utanför gummit, istället?
 

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR
Nej den ligger inte an. Jag kan iaf snurra hjulet efter att jag bromsat.
Har dock aldrig låst bakhjulet helt och lagt lakrits.

Har faktiskt tänkt på det och bävar för den dagen det låser upp sig helt och vägrar att släppa. :) (om det nu kan göra det).

Använder den inte mkt heller. Eg bara för att stabilisera bakhjulet vid hårda inbromsningar, typ inför ejes på gåsen.
Men om du råkar bara komma åt pedalen, ligger den inte an sen då? Det gör ju min så jag måste vara på och peta upp den titt som tätt. Annars väljer jag bort den och låser med buntband. Men jag vill ju kunna använda den...
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Om du ställer hojen på ett stöd och bromsar.
Sedan släpper du bromsen och snurrar på hjulet. Ligger bromsen an då?
I så fall behöver du renovera pump, ok, mm.
Varför ska den fjädern behövas på en bakbroms när den inte behövs fram?
Jag köper det på en cross eller liknande där det kan sitta mängder med skit men inte på en sporthoj.

Jag köper det även på en gathoj då det har en funktion för att inte bromsljuset ska vara tänt hela tiden. Men på bana NEJ.
Edit( på en gathoj löser man det enkelt genom att koppla bort bromsljuskontakten för bakbromsen, bakljuset lyser ju när man bromsar med frambroms, och den bör ja användas när bakbromsen används....)

// Oskar
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Ta en o-ring i lämplig längd och sno den runt pedalarmen och fäst den sedan i chassit, det gjorde jag på min VFR och det funkade perfekt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Konceptet borde ju funka om man hade en kraftigt konisk fjäder som ligger mot pumphuset, utanför gummit, istället?

Eller en vanlig spiralfjäder som ligger mot pumphuset, utanför gummit, (stöder mot en bricka under gummit?) och sedan stöder mot två brickor ovanpå låsmuttern.
Den större underst mot låsmuttern.
Den mindre ovanpå den större för att centrera fjädern.

Alternativt plåtbit med 3 hål i triangel.
Ett hål för axeln som bromspedalen rör sig runt.
Ett hål för skruven i bromspedalen baktill, skruven som håller stången till bromspumpen.
Ett hål för dragfjäder rakt ner ca 4 cm under axeln som bromspedalen rör sig runt.
Och hål fästa dragfjädern i finns det redan i fästet för bromspedalen.

Alternativt som #21 (O-ring) en dragfjäder som drar i bromsarmen där den är som smalast (nära pedalen) och fäst nånstans i chassit rakt upp.
 
Last edited:

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Om alla kolvar och packningar är i perfekt skick, länkagen rengjorda och välsmorda och bromsvätskan ny så brukar det kunna funka utan fjäder.

Jag lyckas inte få till ett sånt mottryck så att pedalen går upp. Funkar det på din hoj? Bytt vätska, gjort rent, men ingen skillnad. Har inte skruvat isär pumpen.

Om du ställer hojen på ett stöd och bromsar.
Sedan släpper du bromsen och snurrar på hjulet. Ligger bromsen an då?
I så fall behöver du renovera pump, ok, mm.
Varför ska den fjädern behövas på en bakbroms när den inte behövs fram?

Oket är nyligen bytt, visserligen mot ett begagnat. Renovera pumpen kanske ska göras men det känns onödigt om det inte är säkert att mottrycket ska räcka till för att få upp pedalen. Är det så på din hoj?

Ta en o-ring i lämplig längd och sno den runt pedalarmen och fäst den sedan i chassit, det gjorde jag på min VFR och det funkade perfekt.

En sk fullösning, men en bra idé. Tackar.

Eller en vanlig spiralfjäder som ligger mot pumphuset, utanför gummit, (stöder mot en bricka under gummit?) och sedan stöder mot två brickor ovanpå låsmuttern.
Den större underst mot låsmuttern.
Den mindre ovanpå den större för att centrera fjädern.

Alternativt plåtbit med 3 hål i triangel.
Ett hål för axeln som bromspedalen rör sig runt.
Ett hål för skruven i bromspedalen baktill, skruven som håller stången till bromspumpen.
Ett hål för dragfjäder rakt ner ca 4 cm under axeln som bromspedalen rör sig runt.
Och hål fästa dragfjädern i finns det redan i fästet för bromspedalen.

Alternativt som #21 (O-ring) en dragfjäder som drar i bromsarmen där den är som smalast (nära pedalen) och fäst nånstans i chassit rakt upp.

Fjädervarianten är jag med på. Men konstigt då att det aldrig sitter såna original??

Nån variant på triangeln, kanske, men inte gjort i en handvändning direkt. Ska fundera på det. Bra tips i alla fall.

Dragfjädern är den variant jag själv funderat på men det är svårt att få till utan att man trasslar in sig i den när man kör eftersom någon tvärarm från pedalen (på samma sätt som original) saknas. Det saknas också fästpunkter uppåt (om man nu inte har en väldigt lång fjäder).

Använder du någon av de här metoderna?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jag lyckas inte få till ett sånt mottryck så att pedalen går upp. Funkar det på din hoj? Bytt vätska, ggjort rent, men ingen skillnad. Har inte skruvat isär pumpen.



Oket är nyligen bytt, visserligen mot ett begagnat. Renovera pumpen kanske ska göras men det känns onödigt om det inte är säkert att mottrycket ska räcka till för att få upp pedalen. Är det så på din hoj?



En sk fullösning, men en bra idé. Tackar.



Fjädervarianten är jag med på. Men konstigt då att det aldrig sitter såna original??

Nån variant på triangeln, kanske, men inte gjort i en handvändning direkt. Ska fundera på det. Bra tips i alla fall.

Dragfjädern är den variant jag själv funderat på men det är svårt att få till utan att man trasslar in sig i den när man kör eftersom någon tvärarm från pedalen (på samma sätt som original) saknas. Det saknas också fästpunkter uppåt (om man nu inte har en väldigt lång fjäder).

Använder du någon av de här metoderna?

Jag brukar ta lämplig fjäder o borra litet hål i pedalen där det finns lämpligt ställe finns på andra sidan att fästa. Känns trist att borra i ram mm. I en perfekt värld behövs inte fjädern men orka grubbla bry sig. Buntband har ibland fått vara med!
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Funkar utmärkt att kör utan fjäder
har kört utan i 5-6 år utan att märka någon skillnad :tummenupp

Så här säger man på dan-moto.com

http://www.dan-moto.com/DM_INT/yamaha-fz1-2001-2005-rearsets-black-product-1130.html

2) Brake Return Spring
The original Yamaha Rearsets are equipped with an external return spring for the brake pedal.
Our rearsets do not have such a spring, nor can the original one be used again.
This spring is on the stock bike, as it's a homologation requirement in some countries. These laws date back to a time when bikes came with drum brakes.
The brake cylinder of this bike has an internal return spring, which is more than sufficient.
The fact that these rearsets do not have an external return spring is no lack of safety or function.
99% of all aftermarket rearsets come without such a spring, because it's simply not needed from a technical point of view.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Är ju bara att trycka på handbromsen när besiktningsgubben trycker på fotbromsen...

Man måste se möjligheterna.....:banana

Eller så gör man det riktigt och köper en hydraulisk bromsljuskontakt =) http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?lcid=1053&nid=399337&t=info

Ang returfjäder, det sitter en returfjäder i bakre bromspumpen, det går att sätta dit en grövre fjäder om man tycker att den är för svag, jag har alltid kört utan extern fjäder och har aldrig haft problem.
Börja med att göra rent och byt vätskan, funkar inte det så finns det repsatser att köpa för en billig peng.
 
Last edited:
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top