Resesällskap till Mc-semester alperna 2014

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Självklart är även nico133 välkommen om det löser sig med hoj och alla andra som vill med.
 

Stefanbilling

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda cbr1000rr. Enduro a la Suzuki 450
Vet redan va du heter på fb Yami. Frågade manne precis. ;-)
Han nämde också att ni mekade idag, så du kan meka? Bra att ha med dig på resan då ju ;-)
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ang intercom körde jag med en elev under en sommar med Cobra Walkie-talkie. Var mycket nöjd. Räckvidd på någon kilometer. Om jag skall vara ärlig är skillnaden på ljudkvalitè inte nämnvärd på 15 000 kr "icom" som jag använt i dörren eller 2st "Cobra" för 500 kr. Om jag har tur har min kompis kvar dom i källaren med MC-headset och PTT knapp.

Skillnaden är att "icom" penetrerar väggar och golv bättre, men nu kör vi på öppna vägar och så länge man kan se skymten av varandra har man bra kontakt.

Men om någon sitter på 5-6 icom vore det toppen.

Ang camping är jag "lättviktspackare". Om ni vill ha riktlinjer för hur man når under 10 kilo kolla denna sajt. http://www.fjaderlatt.se/. eller 3 för 3 som det även kallas.

Makrill Hot Shot
product_80653.jpg
Everest Travel Bike 2.
talt_5.jpg
Tältet fungerar tyvärr som solo tält då det är så smalt. Dock kommer jag kanske köpa frystorkat käk på addnature.com/ eller naturkompaniet.se och använda Gaskök. Så Vatten är det enda som behövs. Middag klar på 5 min. Dock är detta nödlösning om vi inte hittar käk mitt i alperna mitt i natten. Så köket kan värma vatten till alla.

Tycker dock vi får ta in under tak regniga nätter för att kunna "torka upp" utrustningen.

Ang Gps slarvade jag bort min garmin -.- så om någon redan har gps blir jag glad :p
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Manne tipsa om denna
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Sadelvaska-3-delar-82764/
Funderar på köpa en. Passar till sporthoj ;-)

Ledsen men hade detta på en rätt sportig SV 650 och det funkade inte med väskorna. Dom hängde och slängde för mycket. Om du monterar en metall galler som håller väskorna borta från bakljulet skulle det funka bra. Dock måste du ha en gummi duk så du inte repar sönder lacken på ändan av hojen.

Billiga alternativet: Drybag. funkat många år när jag seglat.packa småpåsar i den stora säcken.

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=ADDNATUREDRYBAG65L



Dyra alternativet:
Jag kan rekomendera dessa tillverkare. Grymma betyg men som sagt det kostar därefter.
http://shop.sw-motech.com/en/by+products/Luggage+Systems/Tailbags/index.htm

här är en svensk agent http://adventuremc.se/se/contact.php?id=25899
http://adventuremc.se/se/contact.php?id=25899 återförsäljarledet.
 
Last edited:

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
Jag är inte alls erfaren av alpresor på hoj men ni bör nog försöka hålla ner miltalet. Man kan ta lite längre transportpass men väl därnere brukar många räkna med ca 20-30 mil per dag. Tänk på att det är bergsvägar, tunn luft, kan vara både jättevarmt eller kallt på topparna, regn, andra oförutsedda händelser osv.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag är inte alls erfaren av alpresor på hoj men ni bör nog försöka hålla ner miltalet. Man kan ta lite längre transportpass men väl därnere brukar många räkna med ca 20-30 mil per dag. Tänk på att det är bergsvägar, tunn luft, kan vara både jättevarmt eller kallt på topparna, regn, andra oförutsedda händelser osv.

Helt rätt, man är ganska slut efter 30 mils körning, och då har man förflyttat sig max 10 mil på kartan... Men jävlar vad man har kul!
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ang "möte" funkar inte video konferans på skype ? det är gratis. Till att börja med.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hej hopp, hur missade jag det.
Nej har inget sådant idag. Funderat lite på en Garmin Zumo 660.
Men längre än funderingar har jag inte kommit.

Jag har en Garmin Zumo 660LM i bra skick som ska säljas, då jag kör med en Garmin Montana nu (för offroad). Detta är LM-modellen med "Life time maps" för Garmin City Navigator Europe (knutet till enheten, ej mitt Garmin-konto). Kommer komplett med RAM-fäste, hållare med laddning, kartong, förvaringsväska, alla originaltillbehör samt 32GB SD-kort.
Laddad med Garmin City Navigator Europe 2014.40, Friluftskartan Pro V3 samt topologiska kartor för en drös andra europeiska länder (alp-länderna samt en drös andra, minns inte på rak arm). Tänkte lägga ut den på annons inom kort, men har lite separationsångest. Hojta till om du är intresserad. Pris 3200 kr + 100 kr frakt (Schenker, spårbart paket). Om du har frågor kring Zumo 660 så kan jag nog besvara det mesta.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag har en länk i min profil till våran alpenresa som påminner riktigt mycket om denna... Man blir sjukt trött på att köra i div pass men Grossglockner gavia och stelvio är att rekommendera dom är sjukt nice men sen är det 15 pass till man måste köra typ för att ta sig mellan dom passen man vill köra så håll ner "bestämda" pass så mycket som möjligt. Allt tar längre tid än man tror jag hade nån 40mila dag men vi hann inte mer än 20-25mil på en hel dag så håll ner milen till det. vi åkte veckan innan midsommar och sov på div hotell för 25€ typ så det finns riktigt bra och billiga boenden att hitta !
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Ang packväskor.
Kika på Kriegas US-system.
US50 (en US20 samt två US10):
krieha_us50_combo_fitting.jpg
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ledsen men hade detta på en rätt sportig SV 650 och det funkade inte med väskorna. Dom hängde och slängde för mycket. Om du monterar en metall galler som håller väskorna borta från bakljulet skulle det funka bra. Dock måste du ha en gummi duk så du inte repar sönder lacken på ändan av hojen.
Men Goffen, var inte så blygsam... Berätta om din uppfinning, den är ju genial!
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-nyb%F6rjare&p=5943695&viewfull=1#post5943695
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Den funkar på R1or vet inte hur det funkar på andra hojar.... men annars är det ju beskrivet i den andra tråden..!
 

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Ok.
Hur har du tänkt övernatta?
Vilken datum tänkte du åka då? E du hemma på midsommar eller?
Hur såg ditt schema och resmål ut?
Tänkte om du vill och de passar fler så kan vi ju kanske sy ihop din resa med vår?
Ska du köra ner eller tåg?

Just i år så bryr jag mig inte så mycket om midsommar, så jag kanske rent av åker på midsommarafton. Utgår från Göteborg och tar nog tåget från Hamburg ner. Åker ktm 690 duke så att pressa Autobahn känns inte så kul, och Tyskland i sig lockar inte lika mycket som alperna och rivieran... Kommer försöka bo billigt, men troligtvis inte tält. Jag har inte mer planerat än att jag vill åka i alperna och bada lite i Medelhavet. Slår gärna följe om det passar ihop med era datum...
 

mattsster

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM DUKE 690 2010
Jag har funderat på det här med att lämna packning på hojen... Säg att man stannar till någonstans för att kanske äta lite, ta ett bad eller göra något annat under att antal timmar. Vågar man lämna grejerna på hojen? Är det ofta eller sällan som man blir plundrad? Hur gör ni som är lite mer rutinerade tourare?
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Fan va kul att Andra svenska Bikers, som kanske kör ner på Midsommar :tummenupp . Brukar inte träffa på många Bikers när jag kört,..Åker själv ner Till Bromölla firar mids, med tant o Dotter+Vänner sen drar jag ner 21/6 Trelleborg-Trawemude. kör ner (ej Autobahn) Med målet (Nurburgring) sen vidare mot The Alps (Kitzbulhel) Utgår Därifrån för att Köra Lite alp pass (Grossglockner Stelvio passet/(Schweiz), M.M.. Efter Midsommar är Perfekt! Inga Galna Turister och Zimmer finns ledigt överallt. Iår har jag Faktist första gången Bokat hela resan med hotell, Har för ovana att köra För långa pass :rolleyes: Samt att Tant vill veta vart fan jag är/ Eftersom jag knappt hör av mig. :va (Men det är väl Semester?).. Räknar med ca 10-11 Dagar med Transport.. Så Här kommer min Enorma Packning se ut 018.jpg 019.jpg Lätt o Lagom :D
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag har en länk i min profil till våran alpenresa som påminner riktigt mycket om denna... Man blir sjukt trött på att köra i div pass men Grossglockner gavia och stelvio är att rekommendera dom är sjukt nice men sen är det 15 pass till man måste köra typ för att ta sig mellan dom passen man vill köra så håll ner "bestämda" pass så mycket som möjligt. Allt tar längre tid än man tror jag hade nån 40mila dag men vi hann inte mer än 20-25mil på en hel dag så håll ner milen till det. vi åkte veckan innan midsommar och sov på div hotell för 25€ typ så det finns riktigt bra och billiga boenden att hitta !

Tack för input på miltalet Goffen. Har bara åkt skidor där nere så jag har lite andra referenser. Trevligt att hotellen var billiga. Då är det på vippen om man vill släpa på tält.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag är helst hemma midsommarafton (en fredag i år). Kan tänka mig
att komma iväg dan efter om det krävs av sällskapet.

Mike, låter fantastiskt att turistandet inte kommit igång där nere efter
midsommar, desto bättre för oss med lite friare vägar. Men oj vad lite packning
du kör med.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top