Resa en vält hoj?

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Imorse när jag kom till p-rutan så låg en scooter ner. Det var en moppe, så den hade ingen regskylt att ringa på.
Den hade stått ytterst så jag gissar att någon backat in i den.
Jag reste den upp och snyggade till den lite. (Rättade till backspeglar osv)

Men nu i efterhand så tänker jag om det kanske inte var rätt att resa den upp?
Förstör det för honom / henne om det ska göras försäkringsärende osv? Kommer ju förmodligen undra vad som har hänt, vilket var rätt självklart innan jag kom och roddade
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Jag skulle rest hojen, det kan ju vara så att den tar mer skada av att den ligger (bensin kanske börjar rinna ut, kåpor som trycks in, folk som börjar sparka och plocka saker m.m.). Däremot skulle du ju kunna lägga en lapp någonstans på den där du förklarar att den var vält av någon okänd och att du rest upp den.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tror det var vinden i inatt, blåste rätt rejält. Såna där plastmojänger väger inte mycket. H*ll**d*rgatan?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle aldrig resa en vält hoj. Den blir inte mer skadad än vad den redan är av att ligga kvar där den ligger men jag riskerar att ägaren ser mig resa upp den och ger mig skulden för att ha vält den. Och jag har mött allt för många oresonabla människor i mina dagar för att riskera det.
 

Smagatusk

Guest
Alltför ofta ser man folk som inte bryr sig längre. Tycker det var bra att du agerade. Däremot tar jag inte ställning till om det var rätt eller fel.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Varför? Det är väl nästan skottpengar på dom som rör en SportHojs ägares mc. Lite som dom som ska provsitta en parkerad mc. Rör aldrig någon annans mc....
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Varför? Det är väl nästan skottpengar på dom som rör en SportHojs ägares mc. Lite som dom som ska provsitta en parkerad mc. Rör aldrig någon annans mc....


Imorse när jag kom till p-rutan så låg en scooter ner. Det var en moppe, så den hade ingen regskylt att ringa på.

:fakta

Förresten det gäller väl för nästan allt. Jag går ju liksom inte och tafsar på andras bilar eller vanliga cyklar heller :hihi
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...vanliga cyklar heller :hihi

Vanliga cyklar tafsar jag på för majoriteten av dessa verkar ägas av helidioter. Dels parkeras de ofta helt idiotiskt och blockerar ingångar mm och dels så brukar drygt hälften av alla cyklister använda cykelns stöd istället för cykelställen med resultatet att man kan ha en hel dominohög med rasade cyklar över sin egen. Sen ska vi ju inte gå in på hur de framförs...

Har iofs även flyttat en parkerad MC en gång eftersom den parkerats helt idiotiskt i vägen. Och även en bil som stulit min parkering har jag flyttat på. Parkeringbolaget sade sig inte kunna göra nåt om den inte stod helt galet och störde trafiken. Så gissa hur bilen stod efter att jag flyttat den från min parkering. :brynad

Men vanligen ser jag ingen poäng i att röra andras prylar och särskilt inte motorcyklar som ofta ägs av koleriska individer.

Skulle jag tex se en MC stå och läcka bränsle så skulle jag stänga bränslekranen då det är nåt som faktiskt gör en praktisk nytta för ägaren. Att resa upp en liggande MC gör ingen direkt nytta för hojens fortsatta liv och funktion.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Alltför ofta ser man folk som inte bryr sig längre. Tycker det var bra att du agerade. Däremot tar jag inte ställning till om det var rätt eller fel.

Homer: I hope you learned your lesson, Lisa. Never help anyone.

Visst kan man säga att det var bra att TS lyfte upp hojen men eg tillförde han inget av värde samtidigt som han tog risken att åka på stryk. Rent moraliskt så kan man inte säga annat.

Men att röra en liggande hoj handlar inte om att "hjälpa en behövande" eftersom det saknas ett behov. Hojen går inte sönder mer än den redan gjort genom att ligga kvar där den ligger.

Undantag finns ju, säg tex om hojen på nåt underligt sätt ramlat ut i trafiken och riskerar att plattas till av en Scania om den ligger kvar. Då finns det ju ett akut behov av att rädda hojen.

Man skulle ju och andra sidan till och med kunna tänka sig scenariot där man skapar ett större problem genom att lyfta upp hojen. Antag att det enda som skadats på hojen är bromshandtaget och hojägaren märker inte detta utan kör dagen efter iväg och när han ska stanna vid nästa trafikljus åker han rätt ut i korsande trafik och hamnar under en Scania. Ok, chansen är nog större att någon vinner på lotto men rent praktiskt har man alltså skapat ett scenario där en hojägare kanske sitter på ett fordon med skador han borde veta om men inte känner till.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Risken finns att hojen välter igen och får än mer skador, så jag skulle nog avstå även om jag gillar att visa omtanke och hjälpa mina medmänniskor.
 

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Tror det var vinden i inatt, blåste rätt rejält. Såna där plastmojänger väger inte mycket. H*ll**d*rgatan?


Den såg jag också. Även om det bara var en moppe/skoter/vespa så gjorde det lite ont att se den ligga ner. Jag reste den inte. Man får hoppas att det var vinden och ingen som backat på och kört iväg.
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Man hade kunnat tänka sig en kompromiss.. Lägga en filt över sadeln och en kudde under styret t ex, då har man visat att man bryr sig men inte rest den, samtidigt som den ligger lite skönare och har det varmt och gött.. små plastscootrar har också motor..
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top