Recept till wokpanna

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Eftersom regnet häller ner idag fastän smhi lovade regn(!) och uttråkningen är ett faktum.
Efter 5 timmars slösurfande så gled tankarna in på den gamla wokpannan från -1987, som jag fick av morsan förra året.
Jag minns när det var fredag och det var woktime, - Dåtidens taconight.
Och hur jäkla gott man tyckte att det var.
Men vad lagde man?
Nån som kommer ihåg nåt lyckat recept?
Vad hade man till?
Kan jag skölja ner det med Pripps blå?

Hjälp mig Sh-gourmander!
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Ett halvt kilo kycklingfileer tärnas och bryns i wokpannan i lämplig olja.
Ett halvt kilo frysta wokgrönsaker tex findus hälls ovanpå
1 liten till mellanstor flaska sweet chilisås töms över blandningen.

Ägg/fullkornsnudlar läggs i kokande vatten i 4 minuter.
Inmundigas med sojasås och minst 2 sofieropilsner.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
det lät ju enkelt o bra! De ingredienserna kan ju till o med jag komma ihåg hela vägen till affären:tummenupp

Fler som wokat efter att U137 gick på grund?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bonuspoäng för lite svamp (skogschampinjoner, shitake eller vad du vill) och färsk chili. :)
 

R5+1

Guest
Kyckling- & cashewwok

Ingredienser
2-3 kycklingbröst, ca 400 g, tärnade
1 tsk färsk ingefära, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
1 tsk sesamolja
2 msk kinesisk soja
½ dl jordnötsolja eller annan vegetabilisk olja
2½ dl cashewnötter
2½ dl broccolibuketter
1 gul lök, skalad och skuren i tunna klyftor
1 röd paprika, tärnad
1 selleristjälk, fint strimlad
1 morot, tärnad
1 dl bambuskott, strimlade
2 tsk majsena eller potatismjöl
2½ dl kall kycklingbuljong eller vatten
salt och vitpeppar

1. Lägg den tärnade kycklingen i en skål eller på en tallrik. Krydda kycklingen med ingefära, vitlök, sesamolja och 1 msk soja.

2. Hetta upp oljan i en wok eller stekpanna. Fräs cashewnötterna tills de är gyllene, ca 1 minut. Ta upp dem och låt rinna av på hushållspapper. Häll bort all olja utom 2 msk och hetta upp igen på medelvärme.

3. Bryn kycklingen under omrörning, ca 2 minuter. Ta upp och låt rinna av på hushållspapper. Fräs broccoli, lök, paprika, selleri och morot under omrörning i 3 minuter. Tillsätt kycklingen och bambuskotten och fräs 1-2 minuter.

4. Blanda majsenan med buljongen och häll blandningen i woken med resten av sojan. Rör om såsen, sjud upp och låt tjockna. Tillsätt cashewnötterna och smaka av med salt och peppar. Servera genast.

Ovanst är originalreceptet. Jag brukar göra det mycket enklare för mig och köpa en påse frysta wokgrönsaker, använda vanligt vetemjöl, använda bara olivolja där det står nåt om olja, färdigrostade (och saltade) cashews samt torr ingefära på burk. Bara man har i buljongen (langa i en tärning och en skvätt vatten), nån soja, ingefäran , vitlök och cashewsen så blir det så JÄVLA ASGOTT!!! :drool:drool:tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
det lät ju enkelt o bra! De ingredienserna kan ju till o med jag komma ihåg hela vägen till affären:tummenupp

Fler som wokat efter att U137 gick på grund?

Blir så mycket bättre om du köper färska grönsaker istället för frysta färdigblandade och förmodligen billigare också. Lite mer jobb såklart, men värt det imo.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu börjar man bli hungrig.
Eftersom regnet tilltar kör jag på det mest ambitiösa hittillis från R1+5.
Tack för tipsen!

kawabunga på er
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Ingredienser
2-3 kycklingbröst, ca 400 g, tärnade
1 tsk färsk ingefära, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
1 tsk sesamolja
2 msk kinesisk soja
½ dl jordnötsolja eller annan vegetabilisk olja
2½ dl cashewnötter
2½ dl broccolibuketter
1 gul lök, skalad och skuren i tunna klyftor
1 röd paprika, tärnad
1 selleristjälk, fint strimlad
1 morot, tärnad
1 dl bambuskott, strimlade
2 tsk majsena eller potatismjöl
2½ dl kall kycklingbuljong eller vatten
salt och vitpeppar

1. Lägg den tärnade kycklingen i en skål eller på en tallrik. Krydda kycklingen med ingefära, vitlök, sesamolja och 1 msk soja.

2. Hetta upp oljan i en wok eller stekpanna. Fräs cashewnötterna tills de är gyllene, ca 1 minut. Ta upp dem och låt rinna av på hushållspapper. Häll bort all olja utom 2 msk och hetta upp igen på medelvärme.

3. Bryn kycklingen under omrörning, ca 2 minuter. Ta upp och låt rinna av på hushållspapper. Fräs broccoli, lök, paprika, selleri och morot under omrörning i 3 minuter. Tillsätt kycklingen och bambuskotten och fräs 1-2 minuter.

4. Blanda majsenan med buljongen och häll blandningen i woken med resten av sojan. Rör om såsen, sjud upp och låt tjockna. Tillsätt cashewnötterna och smaka av med salt och peppar. Servera genast.

Ovanst är originalreceptet. Jag brukar göra det mycket enklare för mig och köpa en påse frysta wokgrönsaker, använda vanligt vetemjöl, använda bara olivolja där det står nåt om olja, färdigrostade (och saltade) cashews samt torr ingefära på burk. Bara man har i buljongen (langa i en tärning och en skvätt vatten), nån soja, ingefäran , vitlök och cashewsen så blir det så JÄVLA ASGOTT!!! :drool:drool:tummenupp

ditt inlägg är härmed utskrivet :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ingredienser
2-3 kycklingbröst, ca 400 g, tärnade
1 tsk färsk ingefära, hackad
1 vitlöksklyfta, hackad
1 tsk sesamolja
2 msk kinesisk soja
½ dl jordnötsolja eller annan vegetabilisk olja
2½ dl cashewnötter
2½ dl broccolibuketter
1 gul lök, skalad och skuren i tunna klyftor
1 röd paprika, tärnad
1 selleristjälk, fint strimlad
1 morot, tärnad
1 dl bambuskott, strimlade
2 tsk majsena eller potatismjöl
2½ dl kall kycklingbuljong eller vatten
salt och vitpeppar

1. Lägg den tärnade kycklingen i en skål eller på en tallrik. Krydda kycklingen med ingefära, vitlök, sesamolja och 1 msk soja.

2. Hetta upp oljan i en wok eller stekpanna. Fräs cashewnötterna tills de är gyllene, ca 1 minut. Ta upp dem och låt rinna av på hushållspapper. Häll bort all olja utom 2 msk och hetta upp igen på medelvärme.

3. Bryn kycklingen under omrörning, ca 2 minuter. Ta upp och låt rinna av på hushållspapper. Fräs broccoli, lök, paprika, selleri och morot under omrörning i 3 minuter. Tillsätt kycklingen och bambuskotten och fräs 1-2 minuter.

4. Blanda majsenan med buljongen och häll blandningen i woken med resten av sojan. Rör om såsen, sjud upp och låt tjockna. Tillsätt cashewnötterna och smaka av med salt och peppar. Servera genast.

Ovanst är originalreceptet. Jag brukar göra det mycket enklare för mig och köpa en påse frysta wokgrönsaker, använda vanligt vetemjöl, använda bara olivolja där det står nåt om olja, färdigrostade (och saltade) cashews samt torr ingefära på burk. Bara man har i buljongen (langa i en tärning och en skvätt vatten), nån soja, ingefäran , vitlök och cashewsen så blir det så JÄVLA ASGOTT!!! :drool:drool:tummenupp

Tack r1+5! körde på orginalreceptet o det funka klockrent. Gick dessutom utmärkt att skölja ner med pripps blå.:Bugar
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
HEL.. VAD MAN BLEV HUNGRIG!

Blir nog att gå lägga sig och ta en morgon tur imorgon i skog och mark.

Hujj på er SH:are!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Elffors skrev:
Kan jag skölja ner det med Pripps blå?

Man kan skölja ner saker med Pripps Blå först om man lagt dem i den stora porslinsskålen i ett angränsande rum. :fakta
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top