Recept på hund-gryta?

KungCocos

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Novalette
Blir galen på min hund, direkt han får en chans att sno nått ätbart så klipper han till. Vad ska jag göra? Senast idag så snodde han en frusen förpackning med sej-filéer från bänken i köket... Detta medan jag var ut i 10 min. Han har lärt sig öppna skafferiet, så jag har fått sätta en hasp för att slippa komma hem till tomma påsar av mjukbröd. Har tagit honom på bar gärning flertalet tillfällen, jag har riggat råttfälla. Har gått så långt så att jag riggade med nacho-chips i diskhon & satte ett el-halsband & iaktagit honom, men allt utan resultat. Han reagerade inte ens på halsbandet. Han är en kronisk kleptoman av rang. När jag kommer hem så skäms han så att han gömmer sig i förrådet en stund, likt lille Emil som låste in sig i snickerboan.

Fantasin min kanske sätter stopp på nya saker som kan göra att han slutar med sitt sjuka beteende. Om han inte slutar så kommer jag att göra gryta på honom.

HJÄLP!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hur funkar det med att du säger ifrån direkt när han vart i skafferiet? Så det blir en direkt konsekvens när husse är olycklig.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Lämna in jycken på närmsta kinakrog, dom kan hundgryta. Har du tur får du en doggybag att ta med hem. Ge benet nu!

KungCocos

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Novalette
Hur funkar det med att du säger ifrån direkt när han vart i skafferiet? Så det blir en direkt konsekvens när husse är olycklig.

Det är precis det jag gort säker 10 ggr, jag har tagit han på bar gärning lite överallt. Timingen på korrigeringen kan inte ha varit bättre.

Lämna in jycken på närmsta kinakrog, dom kan hundgryta. Har du tur får du en doggybag att ta med hem. Ge benet nu!

Men OM jag nu ska till kina-krogen... Kan man ta med honom levande eller?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Det är precis det jag gort säker 10 ggr, jag har tagit han på bar gärning lite överallt. Timingen på korrigeringen kan inte ha varit bättre.

Nu är jag långt ifrån någon hundmänniska, men att låta extremt besviken på rösten ska fungera. Katter kan man köra med blomspruta på om man vill uppfostra dem, typ hoppa ej upp på bordet för då blir det blomspruta.

Annars tror jag rikligt med chili, vitlök, lite oystersouce, hackad vårlök och typ mangold.

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3
Det är ett alternativ. Men känns som att jag inte löser hans kleptomani, utan barrikaderar huset istället.

ja men se det som en hämndauktion, gör han livet jävligt för dig så är det dito tillbaka. Sen får man ta i lite när det gäller djur och uppfostran, är han i köket och rotar då är det med huvudet före ut. Tänk på hur hundar behandlar varandra, du kommer inte i närheten av hur ont ett bett ifrån en annan hund hade gjort om du ruskar om lite. Viktigaste är bara aatt göra det i rätt sekund så du inte får den att tro att du bestraffar den för något annat.

KungCocos

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Novalette
ja men se det som en hämndauktion, gör han livet jävligt för dig så är det dito tillbaka. Sen får man ta i lite när det gäller djur och uppfostran, är han i köket och rotar då är det med huvudet före ut. Tänk på hur hundar behandlar varandra, du kommer inte i närheten av hur ont ett bett ifrån en annan hund hade gjort om du ruskar om lite. Viktigaste är bara aatt göra det i rätt sekund så du inte får den att tro att du bestraffar den för något annat.

Jag har enligt mig själv en hel del kunskap om uppfostran av hundar, hundpsykologi & vet en hel del om timing, bestraffning, knep osv.. Har haft en hel del hundar genom åren, men min Vorsteh är nått unikt, eller rasen är lite unik. Det är min jaktkamrat, postade samma fråga på ett jaktforum, där är det flera som upplever precis samma sak med just Vorsteh. :död

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Jag har enligt mig själv en hel del kunskap om uppfostran av hundar, hundpsykologi & vet en hel del om timing, bestraffning, knep osv.. Har haft en hel del hundar genom åren, men min Vorsteh är nått unikt, eller rasen är lite unik. Det är min jaktkamrat, postade samma fråga på ett jaktforum, där är det flera som upplever precis samma sak med just Vorsteh. :död

Det såg ut som en benig ras. Blir ingen bra wok på det.
Blir att du får lösa problemet på annat sätt.

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Hoj
babsan <3

synd att det inte funkar, vi hade 8 irländska settrar och det va hundgrind till köket som gällde, men mest för att mamma tyckte inte dom hade i köket att göra alls.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har samma problem, fast värre, här tar dom sig in i kyl och frys också.

Oavsett om man kommer hem från jobbet, kliver upp på morgonen, eller bara har suttit vid TV'n en stund så möts man av tomma förpackningar och smulor överallt..

Det är tur att jag inte har hund också, det är fullt tillräckligt med tonåringar.

Last edited:

UmeAnna

Nybörjare
Gick med
12 Jul 2010
Hoj
Honda CBR -99
Han tycker förmodligen att det är fritt fram eftersom du lämnat maten. I en flock äter man i rangordning och när medlemmar med högre rang lämnar maten är det fritt fram för övriga att ta för sig. Jag har också en tjuv av stora mått och det är också ett rasdrag så jag var varnad innan jag köpte henne. Min lösning är ta bort, stänga in och göra allt för att inte ge henne chansen. Sätt barnsäkra lås på skåp och dörrar och be för att han inte lär sig att öppna dem. Jag känner en hund som lärde sig öppna barnlås på skåpen, de var tvungna att sätta hänglås för att få ha maten ifred. :huvet

Jag har också en annan teori men den är lite mer långsökt. Ifall han gör det när du är borta och du kommer hem och bannar honom det första du gör och visar hur dum han varit som tagit mat så finns det en risk att han sätter samma sno mat = husse kommer hem och blir arg. En arg husse som är hemma är bättre än ingen husse alls, alltså snor han mat och hoppas att du ska komma hem. Men snor han mat så snart du vänder ryggen till även när du är hemma så tror jag att han helt enkelt tycker att det är fritt fram för du har ju faktiskt lämnat den. Då är det bara att ändra vanor och förebygga, stänga in och ta bort. Eller skaffa en mops eller nåt annat litet som inte når någonstans. :tungan

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Bara en reflektion: Hunden skäms inte när du har kommit hem för att den har fört djävulskap, den känner sig underlägsen/skamsen för att den känner din känsla när du ser vad som hänt.
Du kommer hem och är misstänksam, hunden blir genast undergiven. Kanske hälsar du inte glatt på hunden utan kontrollerar först om denna har varit snäll. Hundar känner verkligen våra känslor och hundar har inte minne på det sättet som människan. Beröm när hunden gör rätt istället föratt i efterhand försöka bestraffa hunden om den gjort fel, vilket bara kommer att förvirra den. Om du kommer på hunden att den gör fel, beröm när den har släppt istället för att skrika under tiden den tuggar. Upprepa och ha tålamod. Testa. :tummenupp
Intala dig själv att din hund är oskyldig när du kommit hem för att slippa ha en undergiven hund framför dig. Hälsa och visa din glädje över din vän som väntat. bli inte arg i efterhand. Låt det vara. Lugn, trygghet och mycket beröm gör våra underbara vänner uppriktigt lydiga vilket innebär att de är lyckliga.

Last edited:

KungCocos

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Novalette
Han tycker förmodligen att det är fritt fram eftersom du lämnat maten. I en flock äter man i rangordning och när medlemmar med högre rang lämnar maten är det fritt fram för övriga att ta för sig. Jag har också en tjuv av stora mått och det är också ett rasdrag så jag var varnad innan jag köpte henne. Min lösning är ta bort, stänga in och göra allt för att inte ge henne chansen. Sätt barnsäkra lås på skåp och dörrar och be för att han inte lär sig att öppna dem. Jag känner en hund som lärde sig öppna barnlås på skåpen, de var tvungna att sätta hänglås för att få ha maten ifred. :huvet

Jag har också en annan teori men den är lite mer långsökt. Ifall han gör det när du är borta och du kommer hem och bannar honom det första du gör och visar hur dum han varit som tagit mat så finns det en risk att han sätter samma sno mat = husse kommer hem och blir arg. En arg husse som är hemma är bättre än ingen husse alls, alltså snor han mat och hoppas att du ska komma hem. Men snor han mat så snart du vänder ryggen till även när du är hemma så tror jag att han helt enkelt tycker att det är fritt fram för du har ju faktiskt lämnat den. Då är det bara att ändra vanor och förebygga, stänga in och ta bort. Eller skaffa en mops eller nåt annat litet som inte når någonstans. :tungan

Ja det är nog så att jag får minimera hans chanser ytterligare. Men är så förbannat glömsk ibland.

GoffeVr6

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Hoj
98 Kawasaki zx9 Ninja
Haha, ja, det är inte en lätt ras att dressera ;)...

Tror att enda sättet tyvärr kan vara att minimera stöldtillfällena, då inte ens el hjälper..
Dom är ena hårdingar

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...