Rassel R6

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Idag när jag pendelkörde i hyfsat lugn takt hem från jobbet gick allt som vanligt, tills jag hade kört en mil och hade 1km kvar. Då började det helt plötsligt rassla/knacka från motorn. Jag stängde av och lät den stå ett par timmar innan jag gick bort för att hämta den. Rasslet var kvar.

Så vad kan detta vara? Man tänker ju ventiler eller kamkedja, men kommer det så plötsligt? Eller vad har ni för idéer? Den går som vanligt men låter kass.

Det handlar om en R6 -00 med dryga 5000 på mätarn. Inget mek med ventiler eller kamkedja under dessa mil.

Tacksam för svar!
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Är det sånt här ljud?

Jo kanske.. Lite svårt att höra, men man kanske kan likna ljudet litegrann med hur det lät när man satte ett spelkort i ekrarna på cykeln när man var liten. Verkar även som det försvinner vid vissa varvtal, men är inte helt säker. Kanske bara var att motorsljudet överröstade.

Men frågan kvarstår litegrann. Kommer sånt här så plötsligt? Känns som det borde smugit sig på lite mer?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nja är det sträckaren (då den lär vara hydraulisk) som farit kan det ju bero ett dera på att du tappat oljetryck dit, eller att tärningen gått och det kan ju hända i ett hujj.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nja är det sträckaren (då den lär vara hydraulisk) som farit kan det ju bero ett dera på att du tappat oljetryck dit, eller att tärningen gått och det kan ju hända i ett hujj.
Den är väl fjäderbelastad på R6:an av den årsmodellen..?

För att lokalisera ljudet exakt, så kan jag rekommendera ett stetoskop från Biltema. Klart användbar pryl när det gäller motorer.
Visst kan man köra skruvmejsel, som folk snart kommer att säga, men stetoskop är en bra investering även inför framtiden.
Den kostar 109:- på Biltema
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det är med största sannolikhet kamkedjesträckaren. Bara att köpa en ny och skruva dit, har det inte gjorts på 5000 mil så är det verkligen dags. Dom är av erkänt dålig kvalitet på dom tidiga R6orna.
Kostar runt tusenlappen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Köpte min via Boats.net. Tog en stund att tulla in pga. postens dåliga service.
Men jämfört med Sverige så är priserna bra ifall man orkar vänta.
Finns ju att köpa inom EU också så man slipper tull.
Priset hos Boats är $87.91 + frakt + tull/moms
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Okej, verkar som ni är överens :) Låter som en grej jag varken har tid eller ork att fixa själv så det får väl bli ett jobb för Yamaha center eller liknande om det inte är nån här som vill tjäna en slant ;)

Följdfråga: är det dumt att lugnt köra den milen det är till verkstan?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Okej, verkar som ni är överens :) Låter som en grej jag varken har tid eller ork att fixa själv så det får väl bli ett jobb för Yamaha center eller liknande om det inte är nån här som vill tjäna en slant ;)

Följdfråga: är det dumt att lugnt köra den milen det är till verkstan?


Är det kedjespännaren som tappat all spänning på kamkeden hade jag inte gjort det. Du vill _INTE_ att en sådan kuggar över.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Utan att ha hört ljudet så är det lite svårt att ta ställning till något.
Därmed inte sagt att du skall starta upp den och spela in det. Det beslutet får du ta själv.
Men utan att ha hört det eller på annat sätt konstaterat faktumet så går det inte att säga säkert att det är kamkedjespännaren, även om det nu är en trolig orsak ifall den låter som videoklippet.

Hojen på filmen var min gamla och i mitt fall skruvade jag loss skruven på kamkedjespännaren och förde in en skruvmejsel och gav spännaren lite lätt (OBS!! lätt) tryck.
Dvs. jag såg till att den spände och då försvann ljudet. Det var så jag kom fram till att det var spännaren som var dålig.

Själva bytet av spännaren är enkelt.
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Är det kedjespännaren som tappat all spänning på kamkeden hade jag inte gjort det. Du vill _INTE_ att en sådan kuggar över.

Nää, det är sant. Jag förstår hur du tänker :)

Utan att ha hört ljudet så är det lite svårt att ta ställning till något.
Därmed inte sagt att du skall starta upp den och spela in det. Det beslutet får du ta själv.
Men utan att ha hört det eller på annat sätt konstaterat faktumet så går det inte att säga säkert att det är kamkedjespännaren, även om det nu är en trolig orsak ifall den låter som videoklippet.

Hojen på filmen var min gamla och i mitt fall skruvade jag loss skruven på kamkedjespännaren och förde in en skruvmejsel och gav spännaren lite lätt (OBS!! lätt) tryck.
Dvs. jag såg till att den spände och då försvann ljudet. Det var så jag kom fram till att det var spännaren som var dålig.

Själva bytet av spännaren är enkelt.

Tack för svar. Jag lurar ändå på att låta Yamaha center eller liknande få ta sig an den. Fast forsla bort den med släp då.. Har lite för många bollar i luften (ungar, hus, jobb och bös) för att sätta mig in i detta känner jag. Kanske ändå är dags att lämna in bettan till proffisionell personal efter de 7 år jag haft henne, så kan de passa på att spana på ventilspel och lite sånt också.
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Är det kedjespännaren som tappat all spänning på kamkeden hade jag inte gjort det. Du vill _INTE_ att en sådan kuggar över.

Nää, det är sant. Jag förstår hur du tänker :)

Utan att ha hört ljudet så är det lite svårt att ta ställning till något.
Därmed inte sagt att du skall starta upp den och spela in det. Det beslutet får du ta själv.
Men utan att ha hört det eller på annat sätt konstaterat faktumet så går det inte att säga säkert att det är kamkedjespännaren, även om det nu är en trolig orsak ifall den låter som videoklippet.

Hojen på filmen var min gamla och i mitt fall skruvade jag loss skruven på kamkedjespännaren och förde in en skruvmejsel och gav spännaren lite lätt (OBS!! lätt) tryck.
Dvs. jag såg till att den spände och då försvann ljudet. Det var så jag kom fram till att det var spännaren som var dålig.

Själva bytet av spännaren är enkelt.

Tack för svar. Jag lurar ändå på att låta Yamaha center eller liknande få ta sig an den. Fast forsla bort den med släp då.. Har lite för många bollar i luften (ungar, hus, jobb och bös) för att sätta mig in i detta känner jag. Kanske ändå är dags att lämna in bettan till proffisionell personal efter de 7 år jag haft henne, så kan de passa på att spana på ventilspel och lite sånt också.
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Har själv ett tickande ljud men försvinner när jag håller in kopplingen.
Har du provat och lyssna med kopplingshandtaget indraget om ljudet försvinner
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Har själv ett tickande ljud men försvinner när jag håller in kopplingen.
Har du provat och lyssna med kopplingshandtaget indraget om ljudet försvinner

Nä det var samma oavsett. Men detta var inget tickande "i bakgrunden" så att säga, utan relativt högt. Började mitt under körning och var så påtagligt att jag fick stanna för att kolla läget.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top