Rasistpollen

Vad tror ni?


  • Antal röstningar
    0

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
ah17 skrev:
från sidan 37.

ursprung överrepresentation
Östasiater: 0,8
Övriga Afrika: 4,2
En faktor 5,25 dem emellan således.

Hoppla. Värderingar någon?

Östasiater har en representationsfaktor i misstanke till brott på 0,8 i förhållande till normalpoppulationens 1,0. Övriga Afrika (nån som vet var det ligger) har en överrepresentationsfaktor på 4,2 från normalbefolkningens 1,0 i misstanke till brott. Det borde innebär att övrigaafrikaner har en ökad benägenhet till misstanke för brott med 3,2 procentenheter och östasiater en sänkt benägenhet med 0,2 procentenheter. differensen där emellan får jag till 4,4 procentenheter. Din beskrivning om faktor 5,25 låter som ett klassiskt fall av äpplen och appelsiner.

Andra mönsterinvandrare kommer från Kanada, Nya Zeeland, Australien och USA.
Nope.
Kanadensare, Nya Zeeländare och Australiensare ligger 0,1%-enheter under normalppopulationen, men fortfarande 0,1%-enheter över misstänkliggörandegraden av helyllesvennar. Vilket innebär att endast ostasiater äga tillträde till vårt framtida misstankefria land. (obs ironi)

man skall också tänka på att man ej tittar på åldrarna under 15år. Så mycket av ungdomsrånen syns ej. Hepp.
Det är väl kul att man valt att inrikta sig på strafmyndiga personer.


Förtydligande av undersökningen: (sidan 9)
Det kan diskuteras om de olika gruppernas överrisker ska ses som höga
eller inte. Som exempel kan nämnas att skillnaden mellan män och kvinnor,
när det gäller brottslighet, är större än skillnaderna grundade på om en
person är född i Sverige eller inte. Det är 3,5 gånger vanligare att män är
misstänkta för brott än kvinnor.
När det gäller grövre brott är skillnaderna
mellan män och kvinnor ännu större. Det är också mer än sex gånger vanligare
att personer vars familj haft socialbidrag är registrerade för brott än
personer vars familj inte haft det
.


Bara för perspektivets skull.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
benrangel, hur räknar du? Tolkar du tabellens innehåll (t.ex. Övriga Afrika 4,2) som att det är 4,2% överrepresentation?

Jag tror du läser helt fel faktiskt.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Markus skrev:
benrangel, hur räknar du? Tolkar du tabellens innehåll (t.ex. Övriga Afrika 4,2) som att det är 4,2% överrepresentation?

Jag tror du läser helt fel faktiskt.

Du har en poäng. Nån statistikkunnig som kan utreda frågan?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
benrangel skrev:
Du har en poäng. Nån statistikkunnig som kan utreda frågan?

Så länge kan jag göra min amatörtolkning, om någon bevisar mig ha fel så belönas ni genom att få står på min kompislista veckan ut:

"Östafrika" står för 1,5% av brottsligheten, eller andel misstänkta för att vara korrekt, och det medför att de är 2,8 ggr överrepresentaterade (280%).

Det är ju jätteintressant. Tycker du inte?:)
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Så länge kan jag göra min amatörtolkning, om någon bevisar mig ha fel så belönas ni genom att få står på min kompislista veckan ut:

"Östafrika" står för 1,5% av brottsligheten, eller andel misstänkta för att vara korrekt, och det medför att de är 2,8 ggr överrepresentaterade (280%).

Det är ju jätteintressant. Tycker du inte?:)

Det är intresant (annars hade jag inte delatagit i tråden) :)
Vari består då denna diskrepans?

Ökad anmälningsbenägenhet mot de kategorier som inte innefattas i begreppet "båda föräldrar födda i Sverige"?
Sociala skillnader?
Uppbrotts och mottagandesvårigheter?
Eller att alla andra kulturer än den svenska och östasiatiska är mer brottsbenägna?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
benrangel skrev:
Vari består då denna diskrepans?

Ökad anmälningsbenägenhet är en otroligt sliten kliché om du frågar mig, känns rent av desperat. I synnerhet när det gäller grov brottslighet.

Sociala skillnader, självklart en stor del av det hela.

Uppbrotts eller mottagandesvårigheter känns främmande, speciellt mot bakgrund av denna rapport.

Självklart är olika "kulturinnevånare" olika benägna att begå olika typer av brott.

Kultur är ett arv sedan 1000-tals år, varken jag eller Nalin verkar tro att det raderas ut på en midsommar och en julrusch.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Markus skrev:
Ökad anmälningsbenägenhet är en otroligt sliten kliché om du frågar mig, känns rent av desperat. I synnerhet när det gäller grov brottslighet.

Sociala skillnader, självklart en stor del av det hela.

Uppbrotts eller mottagandesvårigheter känns främmande, speciellt mot bakgrund av denna rapport.

Självklart är olika "kulturinnevånare" olika benägna att begå olika typer av brott.

Kultur är ett arv sedan 1000-tals år, varken jag eller Nalin verkar tro att det raderas ut på en midsommar och en julrusch.

Fast just denna rapport tar upp samtliga dessa faktorer som delfaktorer.
Om uppbrottsproblematiken inte funnes så skulle inte grafen se ut som den gjorde på sidan 39.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Intressant att diskusionen nästan dött när väl rapporten kommit ut. Har folk för mycket jobb de tar hänsyn till nu när det verkligen blev intressant?
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Gustav O skrev:
Intressant att diskusionen nästan dött när väl rapporten kommit ut. Har folk för mycket jobb de tar hänsyn till nu när det verkligen blev intressant?
Jag blev utmattad av tråden
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
benrangel skrev:
Fast just denna rapport tar upp samtliga dessa faktorer som delfaktorer.
Om uppbrottsproblematiken inte funnes så skulle inte grafen se ut som den gjorde på sidan 39.

Ja det gör den men det betyder väl inte att varken du eller jag kommer acceptera varenda stavelse i den som korrekt? ;)
Okej, det finns en uppbrottsproblematik, det var därför jag skrev inlägg #35, men samtidigt finns det ett stort frågetecken i varför en del invandrare skulle ha så mycket svårare att bryta upp och varför en del skulle bli så mycket sämre mottagna än andra.
Finns det någonting som du tycker pekar på att vissa grupper är mer kriminella än andra och att orsaken finns i deras kultur, antingen i denna rapport eller i samhället i övrigt, eller är det enkom andras fel när invandrare blir kriminella?
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Markus skrev:
Ja det gör den men det betyder väl inte att varken du eller jag kommer acceptera varenda stavelse i den som korrekt? ;)

Jag såg dessutom Sarneckis namn på flera platser i rapporten. Slutsats: Allt är hittepå.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Gustav O skrev:
Det blir man förvisso men det är ju ett ämne som inte är direkt uppiggande öht.
Sant, men det som höll mig igång på adrenalin var det faktum att endast 60% av alla röstande (175 kryss av 290 deltagare (inte antal kryss)) bockade för "Nej"-rutan.

(För ingen som klickat i den enda rutan för 'Nej' bör ha kryssat i någon av rutorna för 'Ja').

Ställt mot pollens fråga och inlägg #1 var det tillräckligt chockerande för att jag ska ha läst alla inlägg hittills.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
SSB skrev:
Sant, men det som höll mig igång på adrenalin var det faktum att endast 60% av alla röstande (175 kryss av 290 deltagare (inte antal kryss)) bockade för "Nej"-rutan.

Ställt mot pollens fråga och inlägg #1 var det tillräckligt chockerande för att jag ska ha läst alla inlägg hittills.
Håller med. En riktigt obehaglig tanke/upptäckt.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Jaha då har man precis fått reda på att min systers pojkvän precis blivit rånad i sin affär. Självklart var det ett gäng invandrare men något annat vore ju konstigt i den förpestade staden Landskrona.
Finns nog inte en affär i Landskrona som inte blivit rånad vid detta laget...

Säkerligen samma gäng som skenavrättade en kompis till mig i somras. Det var ett gäng på 6-7 invandrare som under flera timmar torterade min kompis. Totalt fick han ta emot från nära håll ca 20 luftpistolsskott i nacken när han var ståendes på knäna. Detta var utöver den vanliga misshandeln med knytnävslag och sparkar. SÅ mycket positivt invandringen för med sig...

\Masonit
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Masonit skrev:
Jaha då har man precis fått reda på att min systers pojkvän precis blivit rånad i sin affär. Självklart var det ett gäng invandrare men något annat vore ju konstigt i den förpestade staden Landskrona.
Finns nog inte en affär i Landskrona som inte blivit rånad vid detta laget...

Säkerligen samma gäng som skenavrättade en kompis till mig i somras. Det var ett gäng på 6-7 invandrare som under flera timmar torterade min kompis. Totalt fick han ta emot från nära håll ca 20 luftpistolsskott i nacken när han var ståendes på knäna. Detta var utöver den vanliga misshandeln med knytnävslag och sparkar. SÅ mycket positivt invandringen för med sig...

\Masonit

Javisst är det berikande. :banana
 

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
ah17 skrev:
Javisst är det berikande. :banana



Det är smällar man får ta.


Vi får ju inte glömma bort att det kan bero på att dessa individer har haft det svårt att bryta upp med sina hemländer.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top