Raka vägen till Nordkapp

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Sitter och dagdrömmer lite om en snabb-touring i sommar och funderar på rakaste vägen till Nordkapp från Sundsvall. Alltså E4 upp till Töre, E10 till Överkalix, och sedan över Korpilombolo och Pajala innan man kommer till finska E8, sedan upp till Alta.

Det ryktas om att vägen är så dålig. Är den nån som relativt nyligen kört där? (väg 392 mellan Kangis och finska Kolari när man kommer ut på E8)
Jag har kört bil mellan Gällivare och Pajala / Kaunisvaara på senhösten för ett par år sedan och tyckte vägarna var skapliga ( körde XC70 iof ).

Jag har kört hoj till Nordkapp förut, men då en längre sväng över Happis/Tornio - Rovaniemi och Kirkenäs.
Nu vill jag göra resan lite kortare med längre dagskörningar.

Dag1 upp till Luleå, tråkig transport
Dag2 upp till Alta, heldag säkert - oklar vägstandard
Dag3 upp till Nordkapp, förmodligen natta över i Honningsvåg och kolla oljan på hojen kanske..
Dag4 tillba till Alta och kolla lite
Dag 5-6 Hem igen

Förutsatt att Corona-skiten ger sig
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
E8 undviker jag gärna - liksom E4 ärligt talat. Fartkameror och heldraget. Kör via Karesuando istället. Töre-Överkalix-Jokkfall-Pajala och sedan valet väg 99 eller fortsätt upp till Vittangi-Soppero-Karesuando. Sedan Enontekiö, Kautokeino, Alta osv.

Hem via Bjerkvik, Narvik, Gällivare, Jokkmokk, Ajaur, Storuman, Åsele, Junsele och tillbaka till Sundsvall.

On topic: Vägarna är bra.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Bra tips BrooklynS, väg 99 ser ju kurvigare ut än E8, men en google Streetview gav inte mycket förtroende ( kollade mellan Kitkiöjärvi och Muodoslompolo ) , vet dock inte hur gamla bilderna är, kan ju vara 10 år sedan. Som det såg ut får jag försöka byta till mig en äventyshoj.

Men den kanske duger åt en asfaltshoj i verkligheten :)

Edit, väg 395 ser ju bra ut ( kört delar av den ) Tärendö -Vittangi
 
Last edited:

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Inne på Nordkap i sommar, jag med. Men man vet ju aldrig när Norge el Finland öppnar respekt. stänger.
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Ja, det är knepigt.
En av mina utmaningar är befintlig maskinpark. SP1 kanske jag blir trött på innan Luleå pga ej bekväm ( särskilt inte om vägen är apkass )
Gamle CX kanske är det bättre valet med längre räckvidd och bättre packmöjligheter ( fast vad behöver man mer än tandborste och Djungelolja mot myggen )
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
På tal om hojar, jag har kört dit med både gammal fireblade och gammal 400:a.
Fireblade med 40kg packning och hamna i vägarbete där asfalten är uppgrävd och man kör på mysko blandning av grus och stora stenbumlingar i flera mil, eller av misstag hamna på ren grusväg för man tyckte vägen såg kurvig och rolig ut på kartan (använder kartbok, ingen gps). Det var inte mysigt alls. Men gick gjorde det ju!
Mina erfarenheter är iaf att det funkar med vilken hoj som helst, men vissa funkar "bättre". Nu tänker jag på att utgångspunkten är asfalt, inte att grus är ett mål i sig.
För Norge, Nordkapp, finnmarkerna osv, så håller jag gamla 80-tals 400:an högre än bladen. Anledningen är egentligen mest hastigheten. Det blir mycket kring 80km/h skyltat. Bladen är helt enkelt inte bekväm med så låga hastigheter. Jag menar mer hojen än jag själv. Lägg också till att man kan få krypa fram vissa sträckor pga vägarbeten och köer.
Men jag hade också för hård fjädring på bladen, oskönt för såna resor.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bra tips BrooklynS, väg 99 ser ju kurvigare ut än E8, men en google Streetview gav inte mycket förtroende ( kollade mellan Kitkiöjärvi och Muodoslompolo ) , vet dock inte hur gamla bilderna är, kan ju vara 10 år sedan. Som det såg ut får jag försöka byta till mig en äventyshoj.

Men den kanske duger åt en asfaltshoj i verkligheten :)

Edit, väg 395 ser ju bra ut ( kört delar av den ) Tärendö -Vittangi
Inga problem med asfaltshoj. Den som vill ha kurvor svänger av i Junosuando, tar vägen över Keräntöjärvi till Muodoslompolo. Har man äventyrshoj kör man Kangos-Oksajärvi-Lainio, tar linfärjan över och kommer bakvägen via skogsvägarna till Keräntöjärvi...
Jag har stuga i krokarna och har kört rätt många varianter mellan Luleå och Karesuando genom åren. Grejen är "ingen trafik" och "ljusa nätter. Håll ned huvudet och spola av kåpan på macken, det är rätt mycket insekter...
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Insekter.. minns jag fel, eller är det inte slut på mygg när man når lappmarkerna? Har inget minne av mygg och feta bromsar och annat från Enontekiö och norrut.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Insekter.. minns jag fel, eller är det inte slut på mygg när man når lappmarkerna? Har inget minne av mygg och feta bromsar och annat från Enontekiö och norrut.
Ovan trädgränsen är det väl lugnt, men de 50 milen innan...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, det är knepigt.
En av mina utmaningar är befintlig maskinpark. SP1 kanske jag blir trött på innan Luleå pga ej bekväm ( särskilt inte om vägen är apkass )
Gamle CX kanske är det bättre valet med längre räckvidd och bättre packmöjligheter ( fast vad behöver man mer än tandborste och Djungelolja mot myggen )
Undvik raka vägar så långt det går även upp till Lule för rakt får du köra ändå...
Lägg någon dag extra och då kan du hinna med att besöka gallerian i Långviksmon, kolla Gevaliabron och besöka pepparkaksfabriken i Nyåker eller något annat som inte ligger längs Stora Vägen.


Nu har jag inte varit till Nordkapp och ingen jag känner däruppe har varit dit heller, det är bara andra Sörlänningar.
Men jag har doppat fötterna i Ishavet och körde SportHoj dit!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
E8 undviker jag gärna - liksom E4 ärligt talat. Fartkameror och heldraget. Kör via Karesuando istället. Töre-Överkalix-Jokkfall-Pajala och sedan valet väg 99 eller fortsätt upp till Vittangi-Soppero-Karesuando. Sedan Enontekiö, Kautokeino, Alta osv.

Hem via Bjerkvik, Narvik, Gällivare, Jokkmokk, Ajaur, Storuman, Åsele, Junsele och tillbaka till Sundsvall.

On topic: Vägarna är bra.

Kör man den vägen via Pajala så ska man nog inte svänga direkt till Pajala i korsningen i Jokkfall utan hellre fortsätta ytterligare 5km och ta en glasspaus vid vattenfallet där.

Populärt fiskeställe för den som gillar att fiska för vattenfallet är nästan stopp för laxarna som söker sig uppåt älven.

Fast jag tror alternativet Tärendö, Vittangi är roligare mer sevärd väg, som jag vill minnas det i alla fall. Och då passerar man oundvikligen bron och vattenfallet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu har jag inte radat upp alla sevärdheter mellan Luleå och Alta, men Jokkfall finns förstås med på den (långa) listan.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag har ju köpt Sprinten just för att köra till Nordkap, så det blir asfalt för min del.
Upp via Riksgränsen in i Norge och ner via Finland. Så får det bli!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag var upp till Pajala för ett par år sedan, körde dit via Kalix, Hedenäset osv. Tydligen var sen vägen hem från Korpilombolo mot korsningen 392/Västra jockfallsvägen så risig så lokalbefolkningen med hoj i Pajala föredrog att ta en omväg på ca 2-3 mil. Jag gjorde det också. Svängde av vid Korpilombolo och körde bakvägen till Jockfall. Men....det måste väl ändå vara reparetar nu?

Jag känner och har en del kontakt med hojåkarna i Pajala så....när/om turen närmar sig så kan jag höra mig för hur det ser ut just då.

Till Nordkap har jag ju varit ett antal gånger. Ligger ju egentligen bara en dagstur från Boden och det har väl hänt att jag kört hem därifrån över dan också.
Just nu har jag ju pausat mitt liv lite så nåt resande har det ju inte varit. Sist jag var dit var för nåt år sedan och då körde jag moped dit. Miltals med vägarbete mellan Korpilombolo och Pajala.
Körde för övrigt dag 1 Boden Alta(62 mil). Moppen toppade ju bara 42 knyck på GPS:en så det tog mig 18 timmar :)
160809-2b1.jpg
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Tydligen var sen vägen hem från Korpilombolo mot korsningen 392/Västra jockfallsvägen så risig så lokalbefolkningen med hoj i Pajala föredrog att ta en omväg på ca 2-3 mil.
Ingenting är fixat mellan Pajala och Jockfall. men lite sprickor och tjälskjutna stenar på en några mil väg tycker jag inte är skäl för en omväg. Tror dom lokala hojåkarna överdrev eller kör fjädringslös chopper med en läderbeklädd plåtbit som sadel.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag har gjort 2 resor till Nordkap/nordnorge 17-18 tror jag det var. Då frugans släkt är från nordnorge blir det lite naturligt.
Ena året var det 6-7 grader och regn hela resan. Året därpå var det 30+ och sol hela resan. Så jag har testat ytterligheterna :D

Jag har kört på min Multistrada Enduro med frugan bakpå båda gångerna och personligen skulle jag inte vilja göra resan på sporthoj men det är klart det går. Jag har dock blivit bekväm med åren. Dock har mina resor varit mer av 2 veckorsresor med stopp hos familj och vänner.
Vägen mellan Skibotn och Nordkap var vi nära att ge upp resa 1. Det var kallare än sibirien, genomblött och blåste så in h*lvete så jag var ganska inställd på att blåsa av vägen.
Vi hamnade också i vägbygget gud glömde utanför Arvidsjaur där ovan nämna grus/sten/stattyg lagts kilometervis. Har aldrig varit så övertygad om att jag skulle köra omkull.

Men det gick bra och det är ganska roliga minnen nu :)
Resa 2 var en barnlek i jämförelse. Ganska intressant hur mycket skillnad väder gör för moralen.

Jag föredrar att köra så mycket som möjligt i Norge. Jag tycker, norrlänningar får ursäkta, att svenska norrland är så förbannat tråkigt. Brunt, trist och trista vägar. Så är resan en del av målet som när jag kör så korsar jag gränsen så fort jag kan. Jag tycker det är lite som att komma till Oz och allt blir i Technicolor när man kör över till Norge :D

Personligen tycker jag kanske inte Nordkapp är så fantastiskt mer än att man kan säga man kört hoj dit och köpt ett klistermärke. Vi fick leta oss fram till statyn då det var så förbannat dimmigt som det ofta är och vägen mellan Alta och Nordkapp känns verkligen som den är 300 mil lång. :)
Jag kan definitivt tänka mig att åka dit igen om det är ena änden av en norgetur upp-och-ner, men inte snabbåka till just bara Nordkapp. Framförallt inte om resan går genom svenska norrland.

Mina ören
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vi hamnade också i vägbygget gud glömde utanför Arvidsjaur där ovan nämna grus/sten/stattyg lagts kilometervis. Har aldrig varit så övertygad om att jag skulle köra omkull.
Det låter som att du var där 2017? Känner igen det. Stora vassa stenar i två (2) mil! Inte små söta makadam-bitar, utan stora vassa j*vlar. Körde stel som en pinne med stress-svett rinnande på ryggen. 20-30 km/tim, vissa delar på ettans växeln och dragläge för att det var så j*vligt underlag. Jag var skitskraj för att få punktering ute i "ingenstans" eller köra omkull och slå sönder hojen.

Sedan var det samma grej utanför Abisko. Två (2!) mil vägarbetshelvete igen. Precis likadant. Handlarn i Abisko sade att de fick in folk (=bilar) till byn varje dag med punktering. Han sade också att det hade varit likadant året innan.

Så den typen av skitvägar kan man råka ut för. Inte kul om man är där med sin nya blanka hoj med dyra kåpor...

För övrigt var det kul! Trots långa sträckor med måttligt intressanta vägar. Det var ändå exotiskt för någon som är uppvuxen på Västkusten. Fjäll, renar å såna grejor! :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Vid fint väder tycker jag klippan och det oändliga havet som vetter mot Svalbard och Nordpolen är nåt speciellt med.
Men det är väl också känslan av att ha kommit till målet. Min egna bild från...2013 tror jag.
IMAG0204.jpg
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det låter som att du var där 2017? Känner igen det. Stora vassa stenar i två (2) mil! Inte små söta makadam-bitar, utan stora vassa j*vlar. Körde stel som en pinne med stress-svett rinnande på ryggen. 20-30 km/tim, vissa delar på ettans växeln och dragläge för att det var så j*vligt underlag. Jag var skitskraj för att få punktering ute i "ingenstans" eller köra omkull och slå sönder hojen.

2017 stämmer mycket väl. Minns att framhjulet plogade ner sig i skiten på sina ställen så det var en konstant fajt med reptilhjärnarn. Gasa, gasa, GASA skrek jag till mig själv i hjälmen. Tackade italienarna för den fabriksmonterade styrdämparen efteråt.

Det mest retliga var skylten i backspegeln när vi kom ur mardrömmen. "Om möjligt välj annan väg". Jo tack, hade uppskattat den mer från hållet jag kom från faktiskt. Min fru har fortfarande fobier för t om enkla grusvägar sedan dess. :D
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
"Om möjligt välj annan väg"

Ha-ha... den skylt-fan hade jag glömt, men minns den nu när du skrev om den. Ett rent hån!

Jag ville möta Trafikverkets amatör-entreprenörer öga mot öga och "give 'em hell". Men de var ju inte ens där... Det var ingen som jobbade, de hade bara förvandlat vägen till ett stenbrott och sedan åkt hem.

Den här länken hade varit användbar om jag hade stött på dem:
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top