R6 gasar som den vill själv!!! Hur fixa?

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Har en R6 -08 med helsystem (Acra), KN-filter, PCIII i övrigt standard. Nya stift för 100 mil sedan och olja och filter. Om man bortser från en liten svart låda som är lika stor som en tändsticksask med en grön diod på, den tjuter/piper även när man slår på tändningen. Den är kopplad rakt in i kabelhärvan i något som ser ut som en standardkontakt från härvan. Hojen används enbart på bana.Men nu över till problemet.
Hojen är nybänkad och det finns inga problem med det, men den går som skit ändå. Om man ligger på mellangas och skall dra på så är det precis som den "tar ett andetag" och sedan kommer den. Om man står still med hojen och håller gashandtaget så att varvtalet ligger på ca 4000 (man kan välja alla andra varvtal oxå, men detta är bara ett exempel) så gasar hojen själv upp och ner i varvtal. Hur kommer det sig??? Den går inte att köra lugnt utan behöver hela tiden att man ligger på som tusan, kör man in i depån så hoppar den och far i varven (precis som när man står still). Känns som ett elfel, eller?
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Nu kan inte jag R6, men det låter som det kan va nå knas med TPS´n. Dvs prylen som känner av hur mycket du gasar. Den är även kopplad till Powercommandern. (iaf på pc5).
Kan den lilla tändsticksasken vara en gps-tracker, eller är det powercommandern?

Alltså tror jag:
-Fel på TPS (glapp, skit osv)
-Powercommandern har fått fnatt
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Den lilla svarta lådan är inte powercommandern :). Den lilla lådan ligger under tanken och kopplingen till kabelhärvan är på vänster sida precis där härvan möter ramen för att försvinna framåt vid cylindrarna. Jag tror som du på TPS´n, men var hittar jag den?
Jag bänkade den så sent som för tre veckor sedan och har bara kört fyra dagar sedan dess. Den gick jättebra efter bänkningen men sedan gick den sämre och sämre för varje pass.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fick mitt sprut och styrningen till trattarna bytta på garantin då han på mellanvarv betedde sig, hostade och hackade och kunde vandra i varv, på höga varv gick han bra dock.

Fick aldrig helt klart vad det var men troligen styrningen eller motorn till trattarna på min.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det kan vara tjuvluft nånstans också. Kolla det enkla först, spraya startgas runt alla insugspackningar och lyssna efter förändringar (om den nu går på tomgång förståss), man kan läckkolla med med en liten pumpflaska med vatten också.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Detta låter ganska likt hur min beter sig. Den går bra på höga varv men allt annat inkl tomgång strular. Lär väl inte vara garanti kvar på min men får väl ta en sväng med Yamaha och kolla.
Vore ju grymt att veta vad det var mer exakt så man kan felsöka bättre.

Fick mitt sprut och styrningen till trattarna bytta på garantin då han på mellanvarv betedde sig, hostade och hackade och kunde vandra i varv, på höga varv gick han bra dock.

Fick aldrig helt klart vad det var men troligen styrningen eller motorn till trattarna på min.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kan kolla med Yamaha vad dom bytte exakt och om det finns något sätt att kolla det, tisdag kanske jag hinner.

Vill minnas att styrningen dom bytte gick lös på 15´, tror det var det mesta och kom som en enhet med trattstyrning och allt.

Detta låter ganska likt hur min beter sig. Den går bra på höga varv men allt annat inkl tomgång strular. Lär väl inte vara garanti kvar på min men får väl ta en sväng med Yamaha och kolla.
Vore ju grymt att veta vad det var mer exakt så man kan felsöka bättre.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Vore ju fantastiskt vänligt om du kunde kolla det. Har rivit ner allt nu och gjort rent. Både i luftburken, trattar och allt annat plus plockat isär alla kontakter till i stort set alla sensorer och sprejat rent. Får nog starta den först imorgon om inte hela grannskapet skall vakna :)

Kan kolla med Yamaha vad dom bytte exakt och om det finns något sätt att kolla det, tisdag kanske jag hinner.

Vill minnas att styrningen dom bytte gick lös på 15´, tror det var det mesta och kom som en enhet med trattstyrning och allt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så, då har jag talat med dom, vad som blev bytt var tps, hela sprutbryggan med trottlar, trottlarna "fladdrade" enligt han så det var troligen orsaken, varför är dock höljt i dunkel......och ecu.
Är väl en motor som styr trottlarna så antingen styrningen eller motorn, har dock inte grottat ner mig i hur det funkar då jag har klarat mig från fortsatta problem.........

Var som sagt ett garantijobb för mig så jag vet inte i vilken ordning grejerna blev bytta eller vad det kostade exakt, hörde dock 15´för sprutbryggan (eller vad den nu heter...) och det var den troliga orsaken.


Vore ju fantastiskt vänligt om du kunde kolla det. Har rivit ner allt nu och gjort rent. Både i luftburken, trattar och allt annat plus plockat isär alla kontakter till i stort set alla sensorer och sprejat rent. Får nog starta den först imorgon om inte hela grannskapet skall vakna :)
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Tack för att du kollade, har inte fått svar från Yamaha här i stan än vad det kan vara. Den som bänkade den har heller inte svarat på varför den gick bra direkt efter bänkningen men sedan bara blev sämre. Den mådde ju inte bra innan bänkningen heller iofs. Knasigt fel det där....
Men snart har man ju en hel vinter att rota runt i den härvan:3freak
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Den lilla lådan är säkert en immo bypass. Börja med att läsa ut felkoder och se vad det ger. Därefter kollar du och omkalibrerar din tps. Anslut dig till din PC och se så att den får rätt tps signal. Stämmer allt detta så spara din pcmapp och lägg in en nollmapp. Går den fortfarande skit?

Detta är de vanligaste felen skulle det inte hjälpa återkom för mer exotiska förslag...
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag hade samma problem, det var batteriglapp.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fick tillbaka min R6 08 från verkstad idag.

Den gick svajigt som fan på tomgång och låga varv.. dock klockrent när man körde.
I mitt fall så hade samma verkstad vid service glömt att stänga en vakumslang där man kopplar in verktyget för att synka insprutet (efter att dom gjort den synken på servicen)

Och för att lära mig nånting så har jag googlat hur hela det där insugeriet fungerar och vanliga problem, och det där att den tvekar som du beskriver verkar åtminstone enligt nätet ofta bero på t ex dålig synk i insprutet, igensatta spridare eller trasig TPS.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Tack för alla tips. :tummenupp

Nu kan jag tyvärr inte avslöja exakt vad som var fel på min eller om det kommer tillbaka.
Jag tog som sagt lossa hela luftburken, rengjorde den sjukt noga, tog loss varenda kontakt jag kunde hitta runt hela motorn. Rengjorde dessa med elrengöring, knacka lite på alla sensorer, rengjorde sprutarna som finns uppe i luftburken. Tog loss den där lilla svarta lådan (kan meddela att allt fungerade som det skulle utan den när man vred runt tändningen, fick inga felkoder men jag startade den inte av rädsla för att göra sönder något). Stängde igen röret/slangen från luftburken till avgasprylarna i ventiltoppen (kommer inte ihåg vad de kallades nu men plomberas ofta på rejshojar och har med avgasreningen att göra). Sedan slängde jag ihop allt snabbt och lätt. Startade den och den gick svajigt på lågvarv fortfarande om än bättre. Lastade hojen i bussen och körde till Kinnekulle. Tog ut den på morgonen, svor en hel del i förebyggande syfte då jag var stensäker på att den skulle jävlas. Satte på mig utrustningen och ett i förväg dåligt humör, vred på tändningsnyckeln och lät den gå varm på tomgång. Ställde ner den från depåstöden, satte mig på hojen och petade in ettan. Släppte kopplingen och gled iväg i depån, UTAN ETT ENDA SKUTTANDE ELLER NÅGOT FEL :banana. Sedan ut på banan och gasa i dagarna två utan minsta tendens till strul eller tidigare sjukdom.

Så gissningsvis bara skit/dålig kontakt i någon del jag pillade på. Hoppas det inte kommer tillbaka nu. En rejäl genomgång sker under vintern känns det som.

Kanske skall tillägga att jag även hade monterat min dB-killer. Det är egentligen enda skillnaden från förr bortsett all rengöring.
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top