R6. Först la instrumenteringen av och sen hojen? Vad är felet?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Tja alla
Stog med hojen på tomgång och helt plötsligt la instrumenteringen av (varvräknare, hastighetsmätare mm) och minuten senare hojen. När jag skulle starta drog den inte ens runt motorn. Kan det vara generatorn som lagt av och batteriet är dött? Tips och idéer?
//B
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
BillS skrev:
Tja alla
Stog med hojen på tomgång och helt plötsligt la instrumenteringen av (varvräknare, hastighetsmätare mm) och minuten senare hojen. När jag skulle starta drog den inte ens runt motorn. Kan det vara generatorn som lagt av och batteriet är dött? Tips och idéer?
//B

Låter ju logiskt att det kan vara generatorn. Men kolla batteriet också med en multimeter. Felsök dig fram. Kan ju annars vara någon säkring, eller jordfel (men det förekommer ju inte på motorcyklar, om man inte har en j*vla otur).
:va
 

Gabor

Guest
kolla batteriet, hur gammalt?? 2-3 år sen slut....99% trolig orsak.

Nytt batteri, starta, kolla sedan med voltmeter över polernA på batteriet hur mycket den laddar. Bör vara mella 13,5-14,3 volt vid 4500 rpm.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
bateriet har jag haft som varit snus torrt.. då fick man springa i gång så funkade det... jag tror på jord fel

du har polerna på bateriet jorden till instrumenteringen chassi jorden bara leta ... det första du kan göra är att säta en på + å andra på chassie för att se om du har jord med mät intrument i form av mätstickor eller multimeter
 

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Tjena
Du har för låg spänning, det är felet.

1. kolla om generatorn laddar, mät varje lindning för sig men mot en annan. (+ på ena kontakten , - på andra). Du har någonstans en kontakt med tre stift innan regulatorn/likriktaren. Volten ska öka med varven, likadant på varje stift.

2. Kolla regulatorn - mät spänningen på batteriet när hojen går. Bör vara runt 14,5 volt ev. upp mot 15. Du får kanske springa igång biken för att klara dessa mätningar.

Lycka till
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Tack för svaren grabbar. Va ute en sväng hos hojen och nu drog den iaf runt motorn ett par varv. Sen segade batteriet ihop, så nu är jag säker på att det bara är strömen. Ska styra multimeter imorrn. Om generatorn inte laddar, kan man väl typ bara köra 30 minuter eller liknande innan den stannar? Om batteriet är kass kan jag väl köra ändå men får startproblem?
 

PBV302

Längtar ut till banan
Gick med
23 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -05
Om cykeln står länge...tar du inte ur batteriet och laddar upp det med en sk "smart-laddare", alt laddar det på plats?
För att det ska få en längre livslängd.
Kanske en grej att investera i...???


BillS skrev:
Tack för svaren grabbar. Va ute en sväng hos hojen och nu drog den iaf runt motorn ett par varv. Sen segade batteriet ihop, så nu är jag säker på att det bara är strömen. Ska styra multimeter imorrn. Om generatorn inte laddar, kan man väl typ bara köra 30 minuter eller liknande innan den stannar? Om batteriet är kass kan jag väl köra ändå men får startproblem?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
BillS skrev:
Tack för svaren grabbar. Va ute en sväng hos hojen och nu drog den iaf runt motorn ett par varv. Sen segade batteriet ihop, så nu är jag säker på att det bara är strömen. Ska styra multimeter imorrn. Om generatorn inte laddar, kan man väl typ bara köra 30 minuter eller liknande innan den stannar? Om batteriet är kass kan jag väl köra ändå men får startproblem?

om bateriet är kasst så går det att springa i gång det ... men förutsättningen är att strömen kan vandra genom bateriet för annrs får du ingen rung gång på det hela

jag vet inte hur länge ett full ladat bateri räcker till tändingen belysning m.m. på en mc men inte borde det vara länge, jag menar om generatorn dött
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
PBV302 skrev:
Om cykeln står länge...tar du inte ur batteriet och laddar upp det med en sk "smart-laddare", alt laddar det på plats?
För att det ska få en längre livslängd.
Kanske en grej att investera i...???

Sån har jag faktiskt och jag använder den regelbundet med.. Gissar faktiskt på att det är laddningen.. Hoppas det är enkelt åtgärdat bara.. Får se imorrn. Tack för all hjälp! //B
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Tänkte jag skulle berätta vad felet var ifall nån mekar isär hojen och råkar ut för samma sak;
I framkant på batterilådan sitter nåt som ser ut som en kylfläns med nån kontakt på, i den hade jag missat att koppla in en bunt kablar :) Vad är det för nåt förressten?
//B
 

suzukirules

Medlem
Gick med
2 Feb 2005
Ort
peking
Hoj
gsf 1200 s
BillS skrev:
Tänkte jag skulle berätta vad felet var ifall nån mekar isär hojen och råkar ut för samma sak;
I framkant på batterilådan sitter nåt som ser ut som en kylfläns med nån kontakt på, i den hade jag missat att koppla in en bunt kablar :) Vad är det för nåt förressten?
//B


laddregulatorn alt likriktaren
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top