R36 passat och alternativ

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Jag ska byta bil funderar lite på en R36 som verkar att vara ett ganska vettigt alternativ.

Men vilka vettiga alternativ finns det om man vill ha 4Wd och kombi?
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Audi & Subaru!
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Valfri audi? s6 avant är väll samma klass? Slöare? a6. mindre? s4. värre? rs6

För dyra? Subaru.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Finns massor av fyrhjulsdrivna kombi bilar på marknaden. Eftersom du nämner VW 36 Passat förutsätter jag att du vill ha lite mer pulver under huven.

Audi S4
Audi RS4
Audi RS6

BMW 330 XI touring
BMW 530 XI touring

Volvo V70R AWD

Subaru Legacy 3.0R Spec B

Alfa Romeo 159 3.2
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Finns massor av fyrhjulsdrivna kombi bilar på marknaden. Eftersom du nämner VW 36 Passat förutsätter jag att du vill ha lite mer pulver under huven.

Audi S4
Audi RS4
Audi RS6

BMW 330 XI touring
BMW 530 XI touring

Volvo V70R AWD

Subaru Legacy 3.0R Spec B

Alfa Romeo 159 3.2

Ciao!

Visst ligger väl prislappen på audi som du nämner över 600´?

Subarun ser ju lite intresant ut nån som provat?

Prislappen på Beemerna?

Alfa som bruksbil njaej nej.

Volvo nej bara bar nej
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
Passat R36 med lite bättre stereo hamnar på 412.000:-

En Audi S4 börjar FRÅN 504.000:-

Så visst, audin är ju dyrare, men oj vilken skillnad på bil. Personligen skulle jag inte tveka en sekund.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Subaru är en rätt anonym bil, men har fått fantastisk fint anseende bland många ägare. Det är en utmärkt vinterbil. Lägger man prestigen åt sidan tror jag man blir väldigt nöjd med en Subaru. De är inte lika körglada som en BMW och saknar kvalitetskänslan från en Audi. Drivlinan är väldigt pålitlig och fyrhjulsdriften bland de bästa på marknaden.

Audis RS modeller hittar du för betydligt under 600´ begagnade. Glöm inte att de är dyra att äga.

Sök efter begagnade 330 XI touring på blocket så så får du en uppfattning vad de kostar. Utan att ha tittat tror jag du kan hitta en utan m-paket för rund 250 000 kr begagnade.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Subarun är rätt gammal. Tror en ny modell är på gång. Kusinens kille har en med automatlåda. Skön, hyfsat rask, men inget som får en att vilja köra några mil.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Passat R36 med lite bättre stereo hamnar på 412.000:-

En Audi S4 börjar FRÅN 504.000:-

Så visst, audin är ju dyrare, men oj vilken skillnad på bil. Personligen skulle jag inte tveka en sekund.

Provade en passat CC R36 kändes bra i kvaliteten, men som alla vet det är ju efter 10 000 mil kanske audin känns solidare.

Har du provat R36:an?

Brorsan har en gammal S6 4,2 -03 tror jag det är men jmf med den kändes passaten roligare.

Om man plockar i lite grejer i Audin så hamnar man väl 100 över minst?

Vad tror ni om andrahandsvärdet den kommer att gå bort efter ca 3 år.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
En rå trimmad audi rs2? Mums på vrålet från den raka femman :hihi

He he ja det är inte dumt men bilen ska vara av bruksbilstyp som gör det roligare att åka till jobbet.

En uppskrämd RS2 faller in under kategorin leksaksbilar.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
He he ja det är inte dumt men bilen ska vara av bruksbilstyp som gör det roligare att åka till jobbet.

En uppskrämd RS2 faller in under kategorin leksaksbilar.

Det behöver inte vara en leksaksbil för att den är uppskrämd. 3-350 avstämda hästar ger en skön arbetskurva.

Sen är rs2:an hyffsat bekväm :) Kan faktiskt vara ett bra alternativ. Sen är det nästan lite "kult" att ha en sån.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det behöver inte vara en leksaksbil för att den är uppskrämd. 3-350 avstämda hästar ger en skön arbetskurva.

Sen är rs2:an hyffsat bekväm :) Kan faktiskt vara ett bra alternativ. Sen är det nästan lite "kult" att ha en sån.

Rs2:an är ju gammal som gatan och passar väl om man är 22 år och har kepsen på sniskan typ...?

Subarun är riktigt rolig, åk och provkör så får du se att den erbjuder mycket bil för pengarna. Audi i all ära, men de kostar för mycket om man jämför med vad man får för pengarna. De försöker framstå mycket bättre än vad de i själva verket är.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Audi RS2 funderade jag på förra året, men då gäller det att få tag i en fin bil, annars kan det bli en riktigt dyr historia. Att få tag i vissa reservdelar kan visa sig svårt. På många sätt och vis skulle jag hellre köpa en sådan än en Audi RS4 av föregående generation.
 

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
dom kommer ju med en ny 5cyl i bl.a TT'n
Tror den kommer i A3 också.

Färnbo skrev:
Har du provat R36:an?

Nope, har inte kört R36. Men jag kan hålla med dig om att Audi'n inte KÄNNS lika pigg, kul, busig, whatever.
Jag provkörde efter varandra: RS6+, A8W12, och A3 3,2 dsg.
Den som var roligast av dom var faktiskt A3:an, men jag hade naturligvis valt RS6 om jag hade haft pengarna.

Är det nytt eller beg du kollar på ? Det är ju lite skillnad i pris på såna där bilar.
Andrahandsvärde existerar ju knappast, så en RS4, RS6, S6 som har några år på nacken behöver inte kosta skjortan. Det gör det däremot att äga dom.
Försäkring är ju allt annat än billigt. ( om du kör helförs.. )
Service = dyyyyyrt.
Kamremsbyte på V8'an i audi hamnar på > 20000:- och skall ske vid 12000mil.
Bromsar går det åt.
Sen är ju Torsendiffarna på i princip outslitbara och helt underbara att köra med. Drar iofs upp bränsleförbrukningen lite. Körde min A8 i ~7000 mil och snittade 1,1 lit/mil. Ganska OK för 1900kg bil med 300hkr V8.
Tiptronic-lådan påstås vara lifetime-olja i, vilket är rent BS. skall bytas efter ~7 - 8000 mil, annars kan den börja växla lite halvskumt. Vet inte vad det kostar att byta olja i den, men jag misstänker att det INTE är billigt. Antagligen skall avgassystemet plockas ner för att komma åt, så var det iaf på A8.
Tänk också på att kolla om du vill ha dragkrok på. Har för mig att RS6 INTE går att ha krok på. Kan vara samma på RS4, kolla det innan köp.

Passa dig för S4 / RS4 med 2,7 V6 Biturbo. Har du otur så kommer den att kosta dig mycket pengar. Trasiga grenrör, turboagg, mm är/var väldigt vanligt på dom första modellerna ( 265hkr )
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Det behöver inte vara en leksaksbil för att den är uppskrämd. 3-350 avstämda hästar ger en skön arbetskurva.

Sen är rs2:an hyffsat bekväm :) Kan faktiskt vara ett bra alternativ. Sen är det nästan lite "kult" att ha en sån.

Jodå roligaste bilen av de som nämnts, men jag måste tydligöra kravspecen lite tror jag.

KRAV

- 4WD
- kombi
- bilen går minst 20 mil om dagen ca 5500 MIL om året.
- ska inte hinka i sig enorma mängder bränsle vid "normalkörning = 123 km/h @90 och 143 km/h@110
- pris helst under 450 tusen

"Önskelista"

-Schyst väghållning
-Toppfart över 250 (spärrade går ju att åtgärda)
- Helst ny

dom kommer ju med en ny 5cyl i bl.a TT'n
Tror den kommer i A3 också.



Nope, har inte kört R36. Men jag kan hålla med dig om att Audi'n inte KÄNNS lika pigg, kul, busig, whatever.
Jag provkörde efter varandra: RS6+, A8W12, och A3 3,2 dsg.
Den som var roligast av dom var faktiskt A3:an, men jag hade naturligvis valt RS6 om jag hade haft pengarna.

Är det nytt eller beg du kollar på ? Det är ju lite skillnad i pris på såna där bilar.
Andrahandsvärde existerar ju knappast, så en RS4, RS6, S6 som har några år på nacken behöver inte kosta skjortan. Det gör det däremot att äga dom.
Försäkring är ju allt annat än billigt. ( om du kör helförs.. )
Service = dyyyyyrt.
Kamremsbyte på V8'an i audi hamnar på > 20000:- och skall ske vid 12000mil.
Bromsar går det åt.
Sen är ju Torsendiffarna på i princip outslitbara och helt underbara att köra med. Drar iofs upp bränsleförbrukningen lite. Körde min A8 i ~7000 mil och snittade 1,1 lit/mil. Ganska OK för 1900kg bil med 300hkr V8.
Tiptronic-lådan påstås vara lifetime-olja i, vilket är rent BS. skall bytas efter ~7 - 8000 mil, annars kan den börja växla lite halvskumt. Vet inte vad det kostar att byta olja i den, men jag misstänker att det INTE är billigt. Antagligen skall avgassystemet plockas ner för att komma åt, så var det iaf på A8.
Tänk också på att kolla om du vill ha dragkrok på. Har för mig att RS6 INTE går att ha krok på. Kan vara samma på RS4, kolla det innan köp.

Passa dig för S4 / RS4 med 2,7 V6 Biturbo. Har du otur så kommer den att kosta dig mycket pengar. Trasiga grenrör, turboagg, mm är/var väldigt vanligt på dom första modellerna ( 265hkr )

Mmm är det torsendiffarna som får min nuvarnde folkvagn -05 passat tdi att ligga på ett snitt om tror du 0.9?

Ja min äter oxå belägg...

Bra info, man måste alltid försöka att titta på hela affären pris, service, andrahandsvärde bränsle förbrukbning.

När man räknar ihop allt så brukar det visa sig skillnaden i bränsleförbrukning inte påverkar totalkostnaden nämnvärt.
 
Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
...

Mmm är det torsendiffarna som får min nuvarnde folkvagn -05 passat tdi att ligga på ett snitt om tror du 0.9?

När man räknar ihop allt så brukar det visa sig skillnaden i bränsleförbrukning inte påverkar totalkostnaden nämnvärt.

Nope, du har inga Torsen på VW, endast Audi med längsmonterade motorer som kör Torsen.
Passaten är knappt någon skillnad på 2 & 4hjulsdrift i förbrukning.

Allt är ju relativt, i mitt fall halverade jag bränslekostnaderna när jag köpte min passat TDI. Snittar 0,6 istället för 1,1 med Audin.
Toppfarten lär ju inte vara några bekymmer med någon av Audi's S eller RS.
Dom gör lätt och ledigt > 250km/h.
Det är i stan dom drar soppa, landsväg/motorväg 110 -> 180km/h = ~0,9 lit/mil.
Körde Mölndal -> Puttgarden -> Mölndal ( 118 mil ). 4 vuxna + 1 barn.
Snittfart 119km/h
Drog 0.95 lit/mil

Edit: shit !! En tdi som drar 0,9 !!.
är det en 2,5 med aut ?
tung högerfot ?
Har du kollat efter felkoder, det verkar ju heltokigt att den drar så mycket.
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Nope, du har inga Torsen på VW, endast Audi med längsmonterade motorer som kör Torsen.
Passaten är knappt någon skillnad på 2 & 4hjulsdrift i förbrukning.

Allt är ju relativt, i mitt fall halverade jag bränslekostnaderna när jag köpte min passat TDI. Snittar 0,6 istället för 1,1 med Audin.
Toppfarten lär ju inte vara några bekymmer med någon av Audi's S eller RS.
Dom gör lätt och ledigt > 250km/h.
Det är i stan dom drar soppa, landsväg/motorväg 110 -> 180km/h = ~0,9 lit/mil.
Körde Mölndal -> Puttgarden -> Mölndal ( 118 mil ). 4 vuxna + 1 barn.
Snittfart 119km/h
Drog 0.95 lit/mil

Edit: shit !! En tdi som drar 0,9 !!.
är det en 2,5 med aut ?
tung högerfot ?
Har du kollat efter felkoder, det verkar ju heltokigt att den drar så mycket.

1,9 tdi 130 HK "pumpdiesel" 6-växlad manuell den är servad by the book inga fel där.

Brukar ha en snittfart fram och tillbaka till jobbet på ca 118 km/h

Motorn är ju längsmonterad i dessa och det är ju inte syncro på denna är du säker att det inte är torsen? Eller de kanske är haldex i dessa? Vet inte skillnaden på dem.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Rs2:an är ju gammal som gatan och passar väl om man är 22 år och har kepsen på sniskan typ...?

Subarun är riktigt rolig, åk och provkör så får du se att den erbjuder mycket bil för pengarna. Audi i all ära, men de kostar för mycket om man jämför med vad man får för pengarna. De försöker framstå mycket bättre än vad de i själva verket är.

Ja den är gammal, Och? Presterar motormässigt lika bra som en ny bil och det vet jag. Krocksäkerheten spelar också in. Men då ska man ju åka Renault..

Audi är en av dom bästa bilarna som någonsin serieproducerats lärde jag mig så sent som i förra veckan. Det visades bilder på nyare bilar som bl.a klyvt träd i hastigheter upp emot 160 km/h. Och föraren hade inte en skråma. det är tysk perfektion enligt mig.

Jäklar vad OT jag gick. Ska ragga upp bilderna så skall ni få se något intressant mina vänner :)

Trevlig fortsättning på helgen brödrar.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top