R1 VS Fireblade?!

Serenity

The unusual kind
Gick med
2 Jun 2007
Ort
på en väldigt skön plats
Hoj
Se garage
Nu var dé länge sen jag skrev nånting här på SH. För nån vecka sen highsidedade jag med min 954, min första hoj, min kärlek. Men tyvärr så lagar jag henne inte den här gången. Vänster skruv till0 motorfästet och in i motorn verkar ha fått sig en rejäl smäll. Även om resten é lätt att laga så vill jag inte ta risken att vibrationer ska sabba hela motorn efter några mil. Så hojen kommer troligen av högsta sannolikhet lösas in av försäkringsbolag.
Nu kikar jag på blocket efter en ny fireblade. Har en 05a för bankörning. På nåt sätt har jag alltid varit en Hondakille!

Nu till dé jobbiga!
Lärde känna en ny hojbroder genom Facebook och av en slump så kikade vi på hans R1 09a. Han startade den här svarta vackra skönheten med Akra-helsystem, moddade luftkanaler och extremt mycket mer godis på hojen och då....kände jag för första gången; "Hmm...en R1 kanske?"
Jag vet...dé é HARAM!!! Gud nåde! Kosher!!
Men ljudet gav mig en form av kärlek för den här generationens R1!
Jag provkörde en polares 09a...från Fireblade 02a och en 05a till en R1 09a var dé väldigt svårt att känna mig trygg på denna hoj. Jag har provkört Fireblade 08a och den kändes som alla beskriver...Honda: Trygg, snabb och pålitlig!
Men R1an var brutal, inte bara ljudet. Den hade ett lite märkligt register kände jag plus att styrdämparen är VÄRDELÖS! Dock var dé fuktigt i luften och mörkret började fallna på så jag kunde inte ge järnet när jag provade.
Fan nu babblar jag för mycket.
Jag har jättesvårt för att välja en av dessa hojar! HJÄLP!

Inga onödiga kommentarer om att Honda é skit eller Yamaha é skit...vi har alla samma intresse, respektera detta! :)
IMG-20130509-WA0001.jpg
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Testa något nytt för sakens skull.
Just motorn i senaste generationens R1 är ju djävligt cool tycker jag och anledning nog att köpa en om man är sugen på nytt.
Fick jag välja (istället för plånboken) skulle jag behålla min och köpa en R1-12, en RSV4 och en Panigale att ställa bredvid :).
 

Zebbh

woop woop
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Katrineholm
Hoj
Kawasaki ZX10R 2011 BMW S1000RR 2011 Yamaha YZF R1 2009 Suzuki GSXR 600 2009
R1ans ljud är mys, tjöööp :hihi
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Köp min -09:a. Underbar hoj (en R1:a alltså).
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har R1 -09.
Just mitt exemplar går långsammare än alla andra, jag blir omkörd av sexhundror överallt utom på rakor.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Top