R1 dör (Neutralen)

FZ750ägare

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2013
Ort
Sjöbo
Hoj
Yamaha FZ750 -85
Hallå!

Min R1 -99 har börjat att stanna till och från.
Startar hojen stående på stödet och neutral lampan lyser. Helt plötsligt slocknar neutral lampan och hojen stannar. Har ej kört hojen sen detta hände.
Vad kan problemet va??
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Problemet bör sitta i neytrallägesgivaren men det får du felsöka med multimetern.

Lösningen är å andra sidan enkel:
Gör dig klar, sätt dig på bågen och starta sedan med indragen kopplingen och kör iväg direkt. Då blir dessutom varmkörningen effektivare/skonsammare...
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Problemet bör sitta i neytrallägesgivaren men det får du felsöka med multimetern.

Lösningen är å andra sidan enkel:
Gör dig klar, sätt dig på bågen och starta sedan med indragen kopplingen och kör iväg direkt. Då blir dessutom varmkörningen effektivare/skonsammare...

Fast då har man ju inte löst problemet, bara kringgått det tillfälligt..
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Prova då att koppla ur stödkontakten. Den skall ju stänga av motorn när växel går i. Kan vara en enklare lösning än att fixa neutralkontakten. Men stödkontakten är rätt bra att ha i funktion.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Fast då har man ju inte löst problemet, bara kringgått det tillfälligt..

Eller också skiter man i att lösa problem som inte finns. När behöver man kunna köra motorn utan att åka?

Fast visst ska alla delsystem funka som det gjorde vid leverans från fabrik, det håller jag med om. Jag skulle ha börjat där kabeln ansluter på neutrallägesgivaren. Om det är ok, mäta upp givaren.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Neutrallägsegivaren sitter i närheten av framdrevet. Det kan bara vara kabeln som är dålig så det är därför det funkar ibland. Om givaren är trasig och du vill köra ändå så kan du enkelt koppla förbi denna genom att jorda sladden till den.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Eller också skiter man i att lösa problem som inte finns. När behöver man kunna köra motorn utan att åka?

Fast visst ska alla delsystem funka som det gjorde vid leverans från fabrik, det håller jag med om. Jag skulle ha börjat där kabeln ansluter på neutrallägesgivaren. Om det är ok, mäta upp givaren.

Nu säjer jag inte mot dig alls, men lite roligt är det att fundera på om den inställningen kom efter märkesvalet.:hihi
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Nu säjer jag inte mot dig alls, men lite roligt är det att fundera på om den inställningen kom efter märkesvalet.:hihi

Haha; Den var skojig, Skäggot!
Min egen båge ska vara i det skick den lämnade fabriken, möjligen kan någon hugger adderas.
Alla delsystem ska bara funka och på mina senaste fem Guzzi har jag aldrig behövt göra avkall på det. Inte har det behövts en massa mekande för att hålla det så heller.

Oavsett det varit HVA, Guzzi, Honda, Yamaha eller BMW jag ägt har de aldrig plågats med att stå på tomgång - varmkörning sköts bäst på rull.
 

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Hallå!

Min R1 -99 har börjat att stanna till och från.
Startar hojen stående på stödet och neutral lampan lyser. Helt plötsligt slocknar neutral lampan och hojen stannar. Har ej kört hojen sen detta hände.
Vad kan problemet va??

Väldigt mycket problem på gamla R1:eek:r brukar kunna härledas till den stora vita kontakten som sitter under den lilla kåpan till vänster under styret. Ta isär kontakten och kolla om den har ärgat.
Väldigt enkelt att komma åt då du bara behöver lossa på två skruvar.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top