R1 - 99 elfel ?

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
hej hej skriver här i förhoppning på att få nån att känna igen sig :(

var ute o åkte idag med min retta- 99 gick som vanligt tills jag åkte på bakhjulet o sen när jag lade ner den igen så tvärdog den.

hade hoppats på att det skulle lossnat någon "tännhatt"
så efter myckt om och men o få hem den så skruva ja bort tanken etc men hitta inget direkt fel.

någon som har en aning om va det kan vara

jag vill tro att det har med "nedläggandet" att göra då det endå blir en smäll när man kommer ner igen. verkar dock som inget sitter löst.

en fråga till är om det ska låta om "databoxen" när man trycker på startknappen. (ett click) ..

tack på förhand. även gissningar är välkommna då ja kan förstå att det är svårt att svara på eftersom det Antagligen är ett elfel :(

mvh johan
 

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Stockholm / Hägersten
Hoj
K5
alla lampor och sånt kan lysa fasten huvudsäkringen har gått... den brukar vara på typ 30A eller liknande!

kan sitta på annat ställe än övriga säkringar! kika i manualen, skall stå däri!
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
Min gissning är att det är sensorn till stödet som har lossnat. Alltså tror hojen att du har stödet nere och växel i då stänger den av sig.
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Mina gissningar:

Tippsensorn (sagt av redan vis person ovan, sitter på högersida om förgasarbryggan kan man säga))
Stödkontakten (sagt av redan vis person ovan)
Batteriet eller laddningen (att "databoxen" låter när du trycker på start kan tyda på att det inte finns någon kräm i batteriet)


eller så kan det vara så att du bara kört sönder den och inte den inte går att laga:brinnerup:D, du kan då med fördel ersätta den med min:tummenupp
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
blev samma fel på min en gång, då hade bränslepumpsrelät pajjat (det var rätt dyrt, har för mig att det kostade 700spänn), vill minnas att det bara klickade när man tryckte på starten då.
/mvh erik
 

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
Min gissning är att det är sensorn till stödet som har lossnat. Alltså tror hojen att du har stödet nere och växel i då stänger den av sig.

stödsensorn tror jag inte det är då hojjen inte går att starta alls. inte ens med neutral i så att säga. att det är en tippsensor låter som att ni tror att hojjen dog när ja åkte på bakhjulet. den dog just när framhjulet landa på asfalten. men hur vet man om det är relä som är trasigt.. kan man på nått sätt testa det utan att ha ett nytt o prova med ?

Nödstoppet på styret!?. Större killar än du som torskat på det... :brinnerup


haha det kan ja förstå.. men så är det inte i detta fall... tyvärr



om det är tippsensorn. sitter på höger sida av förgasarbryggan säger någon. en fråga innan ja gått ut i garaget o kollar : hur ser den ut och byter man ut den om det är det som var felet)



tack alla som svarat. ska nu gå ut i garaget o kolla lite mera. skriver mer om ett tag
 
Last edited:

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
blev samma fel på min en gång, då hade bränslepumpsrelät pajjat (det var rätt dyrt, har för mig att det kostade 700spänn), vill minnas att det bara klickade när man tryckte på starten då.
/mvh erik

det klickar endast om "databoxen" men vart sitter bränslepumpsrelät då ?
gick de sönder bara "sådär när du va ute o åkte ?

har vart ute o skruvat lite... mest funderat o känt så att allt sitter fast :s kan inte komma på vad det kan vara som gått sönder.. inte startar den iaf..
 
Last edited:

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
det klickar endast om "databoxen" men vart sitter bränslepumpsrelät då ?
gick de sönder bara "sådär när du va ute o åkte ?

har vart ute o skruvat lite... mest funderat o känt så att allt sitter fast :s kan inte komma på vad det kan vara som gått sönder.. inte startar den iaf..

kan någon svara på hur tippsensorn ser ut ?

om jag testar med startgas så kan ja utesluta bränslepumpsrelät ellerhur ?
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Tippsensor = insprutning, eller har jag fel?
Jag tror på batteriet eller någon lös elkabel

Går startmotorn runt föresten? Edit tydligen :)

om jag testar med startgas så kan ja utesluta bränslepumpsrelät ellerhur ?

Yes, då vet du att problemet är på bensinsidan sen kan det vara elektriskt eller mekaniskt
 
Last edited:

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
nee ni nu e de så att ja inte fick den att starta med startgas heller :(

vad kan det vara för fel?
 

Tommy.exe

Guest
nee ni nu e de så att ja inte fick den att starta med startgas heller :(

vad kan det vara för fel?

Ja, du tillförde ju bränsle och den startade inte. Då har vi gnista och kompression kvar. Kompet borde ju inte försvinna sådär huxflux utan ens lite skrammel. Jag tycker du ska kolla om du har gnista och ta det därifrån.
 

chibaata

snabbt, snabbare, snabbast
Gick med
24 May 2008
Ort
eskilstuna
Hoj
yamaha R1 -99
Ja, du tillförde ju bränsle och den startade inte. Då har vi gnista och kompression kvar. Kompet borde ju inte försvinna sådär huxflux utan ens lite skrammel. Jag tycker du ska kolla om du har gnista och ta det därifrån.

jo men det har jag med konstaterat.
testade brygga kablarna för "stödspärren" o det hjälpte inte iaf. skruvade isär där "dödaren" sitter för att kolla om det var något glapp eller så. kollat alla säkringar 12 gånger o sen kollat att alla kontakter sitter ihop... nu då...
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top