Röka i rabatten..

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Mycket antaganden i ditt inlägg. Vilken värld jag kommer ifrån har du ingen jävla aning om. Jag kan upplysa dig om att jag har testat de flesta vanligt förekommande drogerna i min ungdom. Jag kan också upplysa dig om att jag umgåtts med mycket kriminella personer varav flertalet är döda idag, sitter på kåken eller tråkigt nog fastnat i drogvärlden. Samtliga började med cannabis kan jag säga.

Förutom att man blir dum i huvudet fungerar cannabis som en sk portaldrog, vet du inte vad jag menar med det så ska du nog inte diskutera detta ämne mer. Vill du mäta "kriminalitet" med mig gör vi detta via PM. I annat fall håll käften och sluta snacka en massa skit om saker du uppenbarligen inte har en jävla aning om.

Mvh

skulle uppskatta om du höll d på ett vuxens nivå..
läser man ditt inlägg o stilande om kriminella vänner, och dina drogvanor i ung ålder så kan jag sabbt konstatera att du inte vet ett skit lilleman! bara för att du testade ett par J´s när du var 14,knapra X vid 15... så betyder det inte att du har erfarenhet av vad du talar om. Måste säga att skrotnisses ord väger bra mkt tyngre än ditt..då man verkligen känner av att han VET vad han talar om..till skillnad från DIG!

Sen är att Cannabis är en portaldrog säger jag inte emot..men jag skulle nog säga att det beror på personens karaktär som missbrukar.


Om du vill mäta testosteron-nivå så är du välkommen ner till Gbg..Pm e för nötter ;) eller bjuder du upp mig till överkalix ?
lägg nötterna på is en sväng ;)
 

Dark_Messenger

Guest
Då måste du ha rökt en jävla massa gräs.

Visst har jag rökt men nedåtgrejor var inte min grej.

Cannabis är farligt på många sätt, det kanske farligaste är just att "det är en harmlös drog - och ingen har nååågonsin dött av cannabis-snacket". Cannabis är en instegsdrog till annat. Jag tror att det är en försvinnande liten andel av de regelbundna haschrökarna som stannar vid att endast röka hasch.
 

Dark_Messenger

Guest
skulle uppskatta om du höll d på ett vuxens nivå..
läser man ditt inlägg o stilande om kriminella vänner, och dina drogvanor i ung ålder så kan jag sabbt konstatera att du inte vet ett skit lilleman! bara för att du testade ett par J´s när du var 14,knapra X vid 15... så betyder det inte att du har erfarenhet av vad du talar om. Måste säga att skrotnisses ord väger bra mkt tyngre än ditt..då man verkligen känner av att han VET vad han talar om..till skillnad från DIG!

Sen är att Cannabis är en portaldrog säger jag inte emot..men jag skulle nog säga att det beror på personens karaktär som missbrukar.


Om du vill mäta testosteron-nivå så är du välkommen ner till Gbg..Pm e för nötter ;) eller bjuder du upp mig till överkalix ?
lägg nötterna på is en sväng ;)

Jag är inte ute efter att argumentera med dig. Min post var inte menat att briljera på något sätt utan endast ge dig en hint om att kanske inte fortsätta med ditt svammel då jag vet vad jag talar om. Både genom personlig erfarenhet men även genom universitetsstudier.

Sen kan du köra upp lillemansnacket nånstans tuffing.
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Jag är inte ute efter att argumentera med dig. Min post var inte menat att briljera på något sätt utan endast ge dig en hint om att kanske inte fortsätta med ditt svammel då jag vet vad jag talar om. Både genom personlig erfarenhet men även genom universitetsstudier.

Sen kan du köra upp lillemansnacket nånstans tuffing.

hahah så ja...låt oss tala som ett par vuxna peepz ;)
kk..kanske antaganden i mitt inlägg...ber om ursäkt..i din värld var du säkert jättetung. men jag har svårt att se att du hade en gedigen fot i drogvärlden :p
inte för att jag förespråkar droger..men d e inte så nerjobbat som du vill påstå.
sen e d kul o bara svamla..men håll d på ett respektfull nivå...
jag e mkt 3vligare som person när man inte slänger ur sig fula emot mig ;)

hit me back lilleman hehehe
du e troligen äldre än mig..men d e skoj o bara säga lilleman till folk :p
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Hur menar du?

Jag tror att du menar att man börjar med tyngre droger om man vill
oavsett om man har börjat med cannabis eller tuggummi.

Har jag rätt?
Jag tycker det är ett löjligt påstående att man provar tyngre droger bara för att man provat cannabis. Hur många procent av sveriges befolkning tror ni har provat röka en hövding på en förfest eller efterfest eller whatever?

Den enda kopplingen skulle väl vara att det är på grund av att cannabis är olagligt. Ifall du idag vill röka gräs eller prova röka så måste du ha med knarklangare att göra och de säljer ofta annat godis också.. Det har ingenting med drogen att göra utan det är bara lagstiftningen. Det är ungefär så långt jag kan sträcka mig om att det är en "portaldrog" men det går också emot vad nejsägarna tycker.
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Jag tycker det är ett löjligt påstående att man provar tyngre droger bara för att man provat cannabis. Hur många procent av sveriges befolkning tror ni har provat röka en hövding på en förfest eller efterfest eller whatever?

Den enda kopplingen skulle väl vara att det är på grund av att cannabis är olagligt. Ifall du idag vill röka gräs eller prova röka så måste du ha med knarklangare att göra och de säljer ofta annat godis också.. Det har ingenting med drogen att göra utan det är bara lagstiftningen. Det är ungefär så långt jag kan sträcka mig om att det är en "portaldrog" men det går också emot vad nejsägarna tycker.

indeed:tummenupp

Fart_Messenger..du har PM :p:f
 
Last edited:

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Alnarp
Hoj
VFR 750F
Där drog diskussionen iväg, det jag undrar är väl främst om det verkligen var cannabis? Av artikeln att dömma har dom ju inte undersökt det speciellt noga, men det är nog fågelfrö...
Angående drogdiskussionen, kan inte folk bara läsa den kanadensiska rapporten? Då skulle man slippa alla omotiverade fördommar/teorier från båda sidor. Med tanke på att det är den enda större oberoende undersökning som gjorts kan man ju tycka att den har ganska hög relevans.
I alla fall så är inte cannabis en egentlig inkörsport, de som använder yngre droger skulle ha gjort det även utan cannabis. Däremot är cannabis relativ lätt att få tag på och kan därför vara den drog man provar på först för att skapa ett kontaktnät. Hade cannabis varit lagligt hade man troligen minskat den effekten avsevärt.
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
He he kul tråd som självklart väcker ilska å tankar!

Tror att cannabis kan vara en "portaldrog" för många i.o.m umgänget som bildas i många fall, dock inte alla.
Sen är jag ganska säker på att hash är sämre än majja då det ofta blandas ut med massa skit som tex bildäck. Kanske inte jätte vanligt men det händer faktiskt och att röka gummi är nog ingen vidare hit.. Detta gäller då det "billiga" alternativet som också är det överhängande mest säljande.
Svårt att säga om det borde vara lagligt eller inte, finns alltid två sidor av ett mynt. Men vill folk sitta hemma framför Tv:n/datorn en lördagskväll med en hövding i näven så bryr jag mig inte det minsta. Kanske bättre med en passiv hemma kväll än en brutal krogrunda som faktiskt kan sluta hur som helst. Händer mycket skit på fyllan, det vet både du å jag.. träffar dock väldigt sällan på en ner-rökt snubbe som vill råna mig eller bara banka skiten ur nån. Det finns mycket fakta å studier kring just cannabis å frågan är faktiskt om det är så jävla illa om det vore lagligt. Men nu är det inte det och kommer nog inte bli det heller. Mvh
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Mycket antaganden i ditt inlägg. Vilken värld jag kommer ifrån har du ingen jävla aning om. Jag kan upplysa dig om att jag har testat de flesta vanligt förekommande drogerna i min ungdom. Jag kan också upplysa dig om att jag umgåtts med mycket kriminella personer varav flertalet är döda idag, sitter på kåken eller tråkigt nog fastnat i drogvärlden. Samtliga började med cannabis kan jag säga.

Förutom att man blir dum i huvudet fungerar cannabis som en sk portaldrog, vet du inte vad jag menar med det så ska du nog inte diskutera detta ämne mer. Vill du mäta "kriminalitet" med mig gör vi detta via PM. I annat fall håll käften och sluta snacka en massa skit om saker du uppenbarligen inte har en jävla aning om.

Mvh
Vill inte trampa dig på tårna här, jag blir bara fundersam över hur du tänker.
Vad är det som gör alkohol till mindre av en instegsdrog än cannabis?
Som någon sade tidigare så räcker det med ett besök på Christiania (där jag förövrigt var i söndags) för att inse hur skadligt ett långtida bruk är. Men samma sak gäller ju alkoholmissbruk. Ta en titt på alkisarna när de sitter med en flaska Explorer på en parkbänk - skrämmande likt Christiania, inte sant?
Att drogliberaler ofta drar till med den gamla "Ingen har dött av cannabis"-slagdängan må låta uttjatad, men tänk på det en stund. Hur många alkoholrelaterade dödsfall existerar kontra cannabisrelaterade?
Som sagt så är jag hundra procent med på din tanke om att cannabis vid ett långtida bruk har en fördummande effekt, men resonemanget om att alkohol skulle vara mindre skadligt vill jag gärna ha några belägg på, mer än dina personliga uppfattningar.
Min personliga uppfattning är att hela instegsprocessen snarare bygger på personens karaktär och inte på valet av förstagångsdrog, samt att cannabis självklart är skadligt - men inte mer än alkohol.

Som sagt så menar jag inget illa. Jag blir bara nyfiken på hur du resonerar? :)

For the record: Jag har själv bara "rökt på" någon enstaka gång, men har spenderat mycket tid på att läsa om denna drog och att lyssna på folks erfarenheter. Jag är emot legalisering.
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Som sagt så menar jag inget illa. Jag blir bara nyfiken på hur du resonerar? :)

Grattis, en till haschtomte i debatten.

Märkligt att det alltid är brukarna som skriker högljutt om legalisering och cannabisets relativa ofarlighet?

Nej, jag har inget att göra i denna tråd. Det är helt uppenbart.
 

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
De flesta i den här tråden har bra poänger. Att Cannabis är en inkörsport till tyngre droger är det nog ingen som betvivlar. Men att det är så ofta som många verkar tro kan jag inte hålla med om.

Jag har många vänner som brukat och det jag tycker mig se är att de som är "svaga" och lätt faller för grupptryck är de som går på tyngre droger. Själv har jag rökt Cannabis till och från i 10 år. Röker kanske varannan månad nu...aldrig testat något annat men blivit erbjuden ett otal gånger.

Om du är svag och lätt faller för grupptryck är Cannabis inget för dig. Drick sprit istället. Men för en normal människa med bra självkontroll tror jag Cannabis är bättre eftersom det ger upphov till färre fysiska skador.

Angående att man blir dum av Cannabis så ja visst blir man det om man brukar hårt och länge. Jag vet inte hur många olika undersökningar och tester jag läst angående hur canabis påverkar hjärnan och alla kommer fram till olika slutsatser tycker jag så där tänker jag inte säga något.

En legalisering tror jag inte vi kommer se inom de närmaste 15-20 åren men jag tycker man kan se en trend där cannabis som drog inte är lika tabu som för 10-15 år sedan.

Som jämförelse kan sägas att jag blev stoppad av en polis i Manchester och han sökte igenom mina fickor. Hittade en tagg och frågade om den var min. Jag svarade ja varvid han släppte den på marken trampade på den och sedan släppte iväg mig.

Nu har jag babblat nog länge puss puss.
 

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Göteborg
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Allt som sägt känns ganska korrekt...menar..d finns 6 miljaaaarder med människor..och 6 miljarder sätt att tänka...visst kan Cannabis fungera som inkörsport för några ur de 6 miljarder människor...men samtidigt så finns det en annan sida av det.
Ta d inte fel..jag e verkligen inte för legalisering. men alkohol är bra mkt mer skadligt.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
(1) Vad är det som gör alkohol till mindre av en instegsdrog än cannabis?

(2) Att drogliberaler ofta drar till med den gamla "Ingen har dött av cannabis"-slagdängan må låta uttjatad, men tänk på det en stund. Hur många alkoholrelaterade dödsfall existerar kontra cannabisrelaterade?

(3) Min personliga uppfattning är att hela instegsprocessen snarare bygger på personens karaktär och inte på valet av förstagångsdrog, samt att cannabis självklart är skadligt - men inte mer än alkohol.

Har inga vetenskapliga belägg för mina funderingar, men har ett par kommentarer till det du säger:

(1) Antagligen det faktum att alkohol är "legitimt" och att "alla" nyttjar det medan cannabis faktiskt är narkotika. Jag tror många tycker att det är ett stort steg att gå från sprit->narkotika (t.ex. amfetamin/heroin), medan steget från narkotika (majja)->narkotika (amfetamin/heroin) är mindre. Om cannabis vore lagligt tror jag fler hade utnyttjat det på samma sätt som alkohol, vilket då obönhörligen gjort att fler tar steget till annan narkotika (amfetamin/heroin).

(2) Alkohol dödar fler personer än heroin. En alkoholist bryts ner relativt snabbt medan heroinisten lever relativt länge (så länge h*n inte ODar). Betyder det att alkohol är farligare än heroin? Naturligtvis inte. M.a.o., man kan inte säkert dra sådana tydliga slutsatser efter att ha tittat på antalet dödsfall respektive drog framtvingar.

(3) Man får nog skilja på cannabis och cannabis. Det är väl skillnad på marijuana och hasch? Hasch t.ex. lagras om jag minns rätt i fettcellerna och gör att man kan få bakrus flera veckor efter intaget. När man kommit över ett alkoholrus, dvs bskfyllan är slut, då är man "ren".

Edit: Googlade på hasch och en av de första länkarna var en PDF från folkhälsoinstitutet på 113 sidor, en undersökning från fhi om vannabis och dess skadeberkningar. Har inte läst den, men de som är intresserade kan ju göra det.

http://www.fhi.se/upload/PDF/2004/rapporter/P-04-047_Web.pdf
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top