Råd om IF avställningsförsäkring

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Tjena!

För att göra en lång historia kort så tecknade jag en halvförsäkring hos IF till min sporthoj för en månad sedan, försäkringen är av typen som skiljer på om fordonet är avställt eller påställt, dvs när hojen är avställd så kostar försäkringen i detta fall ca 1/20 av det normala påställd priset.

När försäkringen tecknades var min hoj avställd och har varit det hela tiden eftersom den ej används för tillfället. Har nu efter ca 1 månad fått min första faktura av IF vilket ligger på fullt pris, jag anser detta är fel eftersom hojen varit avställd sedan försäkringen tecknades.

- IF vägrar att ändra fakturan och påstår att eftersom hojen var avställd när försäkringen tecknades så debiterar de mig precis som hojen varit påställd :3freak
-Ovan på det så fick jag dessutom veta att de minsann gjort ett undantag endast för min skull, normalt tecknar de ej en försäkring på ett avställt fordon men har gjort det ändå,
-De kan dessutom gå med på att göra ett till undantag och ändra min försäkring så jag får avställningspriset från och med den dagen jag ringde in och ifrågasatte beloppet på fakturan :3freak

Är det någon annan som tycker detta låter skumt eller är det såhär det skall vara?
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Låter konstigt, min förra hoj 2001 R1 var försäkrad hos IF med en sådan försäkring, jag tecknade den mitt i vintern då den eftersom jag bor i Norrland naturligtvis var avställd. Nu är detta ett antal år sedan men ändå. Det kan inte röra sig om något missförstånd? Ibland får man ett helt annat svar om man ringer upp igen och får en annan person.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Jag trodde först att personen inte förstått att jag köpt en avställningsbar försäkring, jag är inte helt övertygad om de förstår vad jag tycker är konstigt fast jag ringt in samt skrivit till de.

Skall försöka fråga om ärendet kan tas över av en annan handläggare...
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Låter som om du ville ha en garageförsäkring som är en billig försäkring under lågsäsong.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Vet bara att försäkringsbolagen är motvilliga till att ta över garageförsäkringar och att det brukar ligga nån spärr i systemen till att nyteckna sådana. Antagligen för att dom inte skall få in gammalt obesigtigat skrot i böckerna.
Men det är ju lätt att komma runt genom att ställa på hojen när man köper den, teckna en vanlig avställningsbar hel- eller halvförsäkring på nätet och sen ställa av den med transportstyrelsens app efter en dag. Då blir det automatiskt en garageförsäkring.
Försök vara vänlig och övertydlig i dina kontakter med kundtjänsten, så kanske du får rätt. Lycka till.
 

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Simrishamn
Hoj
Gsxr 1000 k7
Jag va med om en liknande sak. Då hänvisade trygghansa till försäkringsbrevet jag fick när jag tecknade försäkringen, där det tyvärr stod att den va påställd trots att så inte va fallet. De sa att de är upp till mig som försäkringstagare att läsa igenom och godkänna brevet.

Så läs igenom försäkringsbrevet.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Låter som om du ville ha en garageförsäkring som är en billig försäkring under lågsäsong.

Det är precis vad det inte är, det du syftar på är en så kallad årsförsäkring där det ej spelar någon roll om fordonet är avställt eller inte.:krama

Vet bara att försäkringsbolagen är motvilliga till att ta över garageförsäkringar och att det brukar ligga nån spärr i systemen till att nyteckna sådana. Antagligen för att dom inte skall få in gammalt obesigtigat skrot i böckerna.
Men det är ju lätt att komma runt genom att ställa på hojen när man köper den, teckna en vanlig avställningsbar hel- eller halvförsäkring på nätet och sen ställa av den med transportstyrelsens app efter en dag. Då blir det automatiskt en garageförsäkring.
Försök vara vänlig och övertydlig i dina kontakter med kundtjänsten, så kanske du får rätt. Lycka till.

Precis, nu i efterhand så är det precis vad jag borde gjort för att slippa allt detta. Dock så står det inget i deras försäkringsbrev att speciella villkor gäller om fordonet är avställt när försäkringen tecknas, enligt mig borde man vara extra tydlig med detta.

Det är antagligen undantaget personen syftar på, dvs att de försäkrat min hoj fast de egentligen inte borde, men samtidigt har man gjort det genom att försäkra hojen till ett pris som är 20x högre än vad jag tänkte.:död

Jag va med om en liknande sak. Då hänvisade trygghansa till försäkringsbrevet jag fick när jag tecknade försäkringen, där det tyvärr stod att den va påställd trots att så inte va fallet. De sa att de är upp till mig som försäkringstagare att läsa igenom och godkänna brevet.

Så läs igenom försäkringsbrevet.

Jag har läst igenom mitt försäkringsbrev väldigt noga och enligt mig så motsäger de sig själv, dock verkar handläggaren inte riktigt förstå vad problemet är...
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
En liten uppdatering på hur det gick, IF samt deras oberoende ombudsman anser inte att de gjort något fel.

800kr fattigare ( ca 8L Q8 SBK Racing :/ ) men en erfarenhet rikare, skall man köpa en avställningsbar försäkring så är det viktigt att hojen är påställd när man köper den för att sedan ställa av den i efterhand...

Vad jag borde ha gjort annorlunda var att ringa IF direkt första dagen och inte lita på texten på hemsidan att fakturan är preliminär samt att den kan korrigeras, bestämde mig för att ringa de strax innan fakturan skulle betalas vilket nu i efterhand visade sig var ett misstag.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En liten uppdatering på hur det gick, IF samt deras oberoende ombudsman anser inte att de gjort något fel.

800kr fattigare ( ca 8L Q8 SBK Racing :/ ) men en erfarenhet rikare, skall man köpa en avställningsbar försäkring så är det viktigt att hojen är påställd när man köper den för att sedan ställa av den i efterhand...

Vad jag borde ha gjort annorlunda var att ringa IF direkt första dagen och inte lita på texten på hemsidan att fakturan är preliminär samt att den kan korrigeras, bestämde mig för att ringa de strax innan fakturan skulle betalas vilket nu i efterhand visade sig var ett misstag.


Har bifogat brevet från IF.
Tack för uppdateringen i ärendet.
Det IF har gjort är mest troligt juridiskt korrekt.
Det som är otroligt svårt rent generellt ycker jag, är att få information om bolagen erbjuder så kallad avställningsförsäkring eller inte, och vad priset på denna försäkring i så fall är?
Jag har "Dina försäkringar" för fyra av min tvåhjuligar, och ställde av en av dessa eftersom den inte skulle användas på några år.
Blev förvånad när försäkringen helt plötsligt automatisk omvandlades till en avställningsförsäkring, med en premie på 289kr/år istället för 1488kr/år.

Läste igenom alla fyra bilagor som jag har fått, och i en bilaga som heter "Förköpsinformation" så står det under "Särskilda villkor" att:
Om du har en halv- eller helförsäkring så tecknar vi en avställningsförsäkring automatiskt om du ställer av ditt fordon.

Men det är helt omöjligt att hitta vilket priset för denna försäkring är. :va
Svedea erbjuder bara "årsförsäkring", men har även en hoj hos Folksam, där jag fick leta aktivt, och även ringa upp dom för att få en prisbild över vad avställningen innebär.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Jag kunde faktiskt inte få något svar av IF vad min försäkring skulle kosta när hojen var avställd, det ända svaret de kunde ge mig var att den skulle kosta ungefär 1/20 av vad det kostar när hojen är påställd.

Jag var dock tvungen att ringa in och fråga om detta eftersom det inte står någonstans.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Tack för uppdateringen i ärendet.
Det IF har gjort är mest troligt juridiskt korrekt.
Det som är otroligt svårt rent generellt ycker jag, är att få information om bolagen erbjuder så kallad avställningsförsäkring eller inte, och vad priset på denna försäkring i så fall är?
Jag har "Dina försäkringar" för fyra av min tvåhjuligar, och ställde av en av dessa eftersom den inte skulle användas på några år.
Blev förvånad när försäkringen helt plötsligt automatisk omvandlades till en avställningsförsäkring, med en premie på 289kr/år istället för 1488kr/år.

Läste igenom alla fyra bilagor som jag har fått, och i en bilaga som heter "Förköpsinformation" så står det under "Särskilda villkor" att:
Om du har en halv- eller helförsäkring så tecknar vi en avställningsförsäkring automatiskt om du ställer av ditt fordon.

Men det är helt omöjligt att hitta vilket priset för denna försäkring är. :va
Svedea erbjuder bara "årsförsäkring", men har även en hoj hos Folksam, där jag fick leta aktivt, och även ringa upp dom för att få en prisbild över vad avställningen innebär.
Ja, det finns ingen info online om vad garageförsäkringen kostar, man måste ringa och fråga eller så får det bli en överaskning när man ställer av hojen. Tycker man det kostar för mkt är det bara att ringa in och annullera. Garageförsäkringen är inte obligatorisk och kan sägas upp när som helst. Det man betalar för är stöld och brand.
Traditionnella försäkringar har "alltid' funkat så, att det blir en garageförsäkring om man ställer av fordonet, årminstone dom senate 30-40 åren vad jag minns.

Det som är "nytt" är årsförsäkringar, som kostar samma oavsett om fordonet är avställt eller påställt och som dessutom bara kan sägas upp på årsförfallodagen eller om fordonet säljs. Tror det var Holmia som lanserade dessa nån gång i slutet av förra århundradet typ. ? Bra om man bara har en hoj och kör året runt, men värdelöst för oss som har många hojar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, det finns ingen info online om vad garageförsäkringen kostar, man måste ringa och fråga eller så får det bli en överaskning när man ställer av hojen. Tycker man det kostar för mkt är det bara att ringa in och annullera. Garageförsäkringen är inte obligatorisk och kan sägas upp när som helst. Det man betalar för är stöld och brand.
Traditionnella försäkringar har "alltid' funkat så, att det blir en garageförsäkring om man ställer av fordonet, årminstone dom senate 30-40 åren vad jag minns.

Det som är "nytt" är årsförsäkringar, som kostar samma oavsett om fordonet är avställt eller påställt och som dessutom bara kan sägas upp på årsförfallodagen eller om fordonet säljs. Tror det var Holmia som lanserade dessa nån gång i slutet av förra århundradet typ. ? Bra om man bara har en hoj och kör året runt, men värdelöst för oss som har många hojar.
Det kanske stämmer för vissa bolag, men inte för "Dina", så helt klart värt att kolla upp.
Dina har skrivit att försäkringen endast kan sägas upp när avtalet går ut, vilket är ett år om inte annat avtalats.
Så det spelar ingen roll om man ställer av den, det är ändå avtalet som gäller till den så kallade årsförfallodagen.
Min står fortfarande som "helförsäkring" i avtalet, men nu när den är avställd, så går den tydligen in som en avställningsförsäkring premiemässigt..
Men jag kan inte säga upp den förrän i slutet av maj.

Men det kan säker vara som du säger hos andra bolag, så det är ju helt klart värt att kolla det finstilta när man ändå söker alternativ.

Dina_förs_2.jpg
 

Bifogat

  • Dina_förs_2.jpg
    Dina_förs_2.jpg
    197.2 KB · Visningar: 3

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det kanske stämmer för vissa bolag, men inte för "Dina", så helt klart värt att kolla upp.
Dina har skrivit att försäkringen endast kan sägas upp när avtalet går ut, vilket är ett år om inte annat avtalats.
Så det spelar ingen roll om man ställer av den, det är ändå avtalet som gäller till den så kallade årsförfallodagen.
Min står fortfarande som "helförsäkring" i avtalet, men nu när den är avställd, så går den tydligen in som en avställningsförsäkring premiemässigt..
Men jag kan inte säga upp den förrän i slutet av maj.

Men det kan säker vara som du säger hos andra bolag, så det är ju helt klart värt att kolla det finstilta när man ändå söker alternativ.

View attachment 480342
Ok, jag har bara provat med IF och Trygg Hansa, där är det bara att ringa in och säga upp om man inte vill ha garageförsäkring.
Fast 289 kr/år kan det iofs vara värt kanske. ?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det som irriterar mig är att Trygg Hansa behåller vagnskadan när man ställer av. Vill man ha ren garageförsäkring får man ringa in och påtala att man inte behöver vagnskada i sitt eget garage.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Det som irriterar mig är att Trygg Hansa behåller vagnskadan när man ställer av. Vill man ha ren garageförsäkring får man ringa in och påtala att man inte behöver vagnskada i sitt eget garage.

Finns ju faktiskt lite poäng att behålla vagnskada dock, garageförsäkring täcker ju bara brand och stöld.
Men säg att du eller någon annan råkar välta hojen? Eller tappar något på den? osv..
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Finns ju faktiskt lite poäng att behålla vagnskada dock, garageförsäkring täcker ju bara brand och stöld.
Men säg att du eller någon annan råkar välta hojen? Eller tappar något på den? osv..
Ja, delar man garage kan jag absolut köpa det. Men i mitt eget garage...nä. Men de tyckte att ett lysrör kan ju trilla ner eller så, nja tycker inte det är värt pengarna för mig på vintern. Under säsong dock, då kanske man rullar in och ut lite andra saker i garaget och en olycka kan ske.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, delar man garage kan jag absolut köpa det. Men i mitt eget garage...nä. Men de tyckte att ett lysrör kan ju trilla ner eller så, nja tycker inte det är värt pengarna för mig på vintern. Under säsong dock, då kanske man rullar in och ut lite andra saker i garaget och en olycka kan ske.
Vet du om det blir stor prisskillnad?
Jag tänkte att jag betalar 289kr/år för min avställda helförsäkring, så det finns inte så mycket att "fila" på det priset.
Men har du koll på hur det slår för dig mellan "garage" och "avställd med vagnskada"?
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Vet du om det blir stor prisskillnad?
Jag tänkte att jag betalar 289kr/år för min avställda helförsäkring, så det finns inte så mycket att "fila" på det priset.
Men har du koll på hur det slår för dig mellan "garage" och "avställd med vagnskada"?
Jag trodde jag skulle kunna kolla det på Trygg Hansas "Mina sidor" men det gick inte. De senaste 2 åren har jag valt att behålla vagnskadan över vintern då jag bygger nytt hus och har flyttat runt hojarna mellan ett par olika garage där jag har känt att det var tryggare att behålla vagnskadan då andra personer vistas där. Men vet att jag tycker det var klart värt att ta bort vagnskadan innan. Några hundralappar i månaden på RSV4:an var det (Den är ju inte jättebillig). Så ring och kolla, det kan nog vara mer än du tror.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Hur bra funkar det att ställa av/på ofta via app?
Kan man göra det samma dag som man ska åka eller någon dag innan?
Hur funkar betalning om jag ställer på några dagar och sedan av, får jag först en faktura för hel månad och sedan pengar tillbaka på dagar den var avställd?

Tänkte jag skulle testa detta för att se om det blir billigare på min ZX6R.
Betalar idag 7500kr/år helförsäkring.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top