Rättigheter när man är misstänkt för trafikförseelse?

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Jag undrar om någon vet hur mycket polisen har rätt att störa mig i min vardag p.g.a. att dom misstänker mig för att inte följt trafikreglerna?

Kan dom verkligen klampa in på jobbet och tvinga en att ta ledigt?

Undrar även om det finns fler här som blivit särbehandlade och om det löste sig och i så fall hur?

Min historia:

Förra veckan kommer två polisbilar med tre poliser in på det företag jag arbetar. Via receptionen får jag veta att jag har besök. Blir invisad i ett tjänsterum där dessa tre poliser väntar. Dom säger först inte vad saken gäller utan börjar fråga mig saker om gårdagen. För att göra en lång historia kort så har dom sett att jag suttit i telefon vid den korsningen dom bevakade (fast dom vill få det att verka som det var en ren slump att dom stod där just när jag skulle åka hem) och efter avslutat samtal menar dom att jag inte stannade vid stoptecknet.

Av någon anledning tar det tid för dom att komma efter så dom tappar bort mig. Men dom ger sig tydligen inte utan åker hem till mig direkt och sedan ytterligare en gång några timmar senare. Detta var jag lyckligt ovetande om.

Efter att ha talat om detta så tar dom körkortet och jag får inte ens köra hem från jobbet.

Därefter vill dom att jag ska följa med ut på parkeringen för att dom ska göra en flygande besiktning.

Bilen har alltså inte använts i samband med kontrollen och står dessutom på företagets tomt.
____________________________________
Så ….

Får polisen göra en flygande på ett fordon som står parkerat på privat mark?
Har jag skyldighet att ta ledigt från mitt arbete så fort polisen vill tala med mig, även för sådana här bagateller?

Har polisen rätt att tränga sig på i mitt hem för en sådan här sak?

Är det ens okej att komma en dag efter att en sådan här förseelse har inträffat och skriva rapport. Jag minns inte ens om jag stod still och väntade på bilar eller om det är så som polisen påstår. Otroligt oprofessionellt av dom tycker jag minst sagt. För att inte säga barnsligt!

Dessutom, vad är anledningen att komma tre stycken poliser för detta, bara det i sig borde jag ju anmäla! Resursslöseri om något.

_____________________________________________
_____________________________________________
UPPDATERING 6 mars

Tydligen ska det blir rättegång av detta, begärde ut polisens rapport för att läsa vad han kommer säga. Han får det att låta helt normalt att välja ut enskilda medborgare för att kontrollera dem på ställen där det mest troligt ska ske en förseelse.
Här är en sammanfattning...


Ptr 3720 med insp T. XXnn/J.XXXXberg hade en riktad kontroll mot ovan förare ”GM” för att se hans efterlevnad av gällande trafikregler.
”GM” kommer inkörandes på Bilprovningens område i sin bil och stannade till för att prata i mobiltelefon. När ”GM” var färdig med sitt samtal körde han ut på Taljavägen och upp mot Rv 55. Stopplikt råder på platsen men ”GM” körde bara förbi stopplikten och ut på Rv 55.

Jag insp T.XXnn stod vid hörnet till Bilprovningens byggnad och ”GM” passerade förbi på 2-3 meters avstånd. Området var klart upplyst.

Ptr 3720 körde efter ”GM” för att rapportera honom. Dock var trafiken vid tillfället sådan att utfarten på Rv 55 försvårades. Eftersom vi visste vem det var som körde valde vi att köra till hans bostad. Dock var ej ”GM” hemma varvid vi lämnade platsen. Vi återkom 2 tim 40 min senare och då lyste det i huset. Vi knackade på men ingen öppnade, Vi provade även att ringa men inget svar. Vi beslutade oss därefter att kontakta ”GM” på hans arbetsplats dagen efter och det visade sig vara mera lyckosamt.




Kan tillägga att jag åkte på en stopplikt i oktober (inte samma ställe och det var helt säkert ett fall av "riktad kontroll") I april åkte jag fast i en riktad kontroll av samme polis (68 på 50 precis innan det blir 70, polisen stod på 70 sträckan och mätte in på 50-sträckan). Sen att dom haft minst 10 riktade kontroller jag klarat är självklart onödigt att nämna i rapporten.

EDIT: PUL eller nåt...
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Hahaha vilka jävla ägg!!! ja mycket ska man få höra innan öronen trillar av.
 

fajfor

gsxr 1100 -91
Gick med
23 Nov 2004
Ort
Blentarp
Hoj
gsxr 1100
Har varit med om en liknade historia,Då ringde jag en kollega som är väldigt duktig på trafik o lagar.Han sa till mig att säga följande till polisen: " i detta fall som har uppstått så tycker jag det är lämpligt att jag begär rådrum"Varpå polisen i fråga blev helt stum vände om o satt sig i sin bil o knappade på datorn.ca 20 min senare kommer han tillbaka,ser allmänt sur ut,räcker över körkortet o säger..Jag skriver rapport till åklagare..Detta var ett år sen o har inget hört sen dess..Har i efterhand tagit reda på vad "rådrum" betyder.. "Du varken erkänner eller förnekar brott utan det ger dig betänketid o tid att införskaffa advokat..
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Med viss risk för att du får stryk av dessa bylingar. Men du skulle ta å fråga om den behandling du råkat ut för är en kompensation för att dom blivit hotade av någon inom den organiserade brottsligheten som dom inte klarar av att hantera, utan måste ge sig på en trafikant för ett skitbrott som iaf inte skulle vara så allvarligt i jämförelse.

Att lägga ner sådana resurser som du säger poppo gjorde så är de ett svar så gott som något att dom inte göra så mycke annat åt de organiserade "buset"

Skaffa advokat via försäkringen eller rättshjälp som får reda ut de hela... Risken är att om du gör nå själv sågör dom att för å trycka dit dig.

De finns många exempel vi har fått se via uppdrag granskning å kalla fakta att vi lever jävla inte i en rättsstat.
 

kenth ericsson

Ny medlem
Gick med
14 May 2008
Ort
kvidinge
Hoj
-06 hayabusa
helt sjukt.... Hursom, BARA NEKA. resurserna slutar där. Tror aldrig det går till rätten utan film bevis eller bar gärning. Heter ju idag att lagen har rätt o enskild prson måste bevisa motsattsen. Men detta är en för sunkig historia tror jag, för att dom skall kunna få rätt... neka neka neka. Läste igår om en ratt full som kom undan för bara ett par sec från polisen, o när dom kom fatt så stod personen utanför passagerar sida o sa att "molgan"(alfons åbergs låtsaskompis) hade kört men gått iväg. Han är 1,20 lång sa killen o bra packad"S"..han klarade sig, för att polisen erkände att dom inte hade sett honom kliva ur bilen..:arsele
 

lasse89

Inte alltid men nästan
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Öland/Norge
Hoj
R6 årsmod 03
Har dom ens bevis på att det var du som körde?
Dom tog dig ju inte på platsen.
körkortet brukar dom väll inte ta bara sådär brukar få en viss tid innan det blir ogiltigt ju.


Väldigt vad folk skriver, två inlägg medans jag skriver:näsblod
 
Last edited:

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1
Jag som är trafikpolis i stor-stockholm kan med gott samvete säga detta:
Du kan glatt säga "Det var inte jag" Och knalla rakt ut därifrån utan att vända dig om. Spelar ingen roll hur mycket dom gapar eller säger så har du all rätt att gå därifrån.
Trevlig kväll.
 

spix

AnTi
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Hellofamess
Hoj
skramlaha mos -08
jag vet att dina arbetspolare stör sig som fan på körstil med både bil och hoj... orsaken till att de försökte visa musklerna är för att skaka om dig en smula. begär rådrum, anlita rättshjälp via försäkringsbolaget och tvärneka.

har de inte filmat så har det aldrig hänt.

de snutarna vi har här nere är vandrande fiaskon som inte pallar att göra ett piss när det behövs...

det här är rent personligt mot dig...
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Som jag har förstått saken, frågade en polis för länge sen på en del saker:

Flygande besiktning:
Ja det får dom, dom såg fordonet på en annan plats dagen före, nu har fordonet framförts samma dag igen. Det kan dom vittna om eftersom dom vet att fordonet varit på annan plats på morgonen. Fordonet har ju körts, det är ju solklart.
Fordonet är väl dessutom påställt och försäkrat?
Om det står på privat mark, på allmän väg har ingen betydelse. Enda undantaget är militära fordon, men även dom finns det en överenskommelse att polisen får utföra flygande på av försvarsmakten.

Jobbet:
Nja, om dom tar in dig på förhör eller griper dig. Inte annars. Givetvis får dom vara på din arbetsplats, däremot kan du vägra prata med dom eller vara allmänt undvikande. Men säger dom att du ska med på förhör är det bara att knalla med.

Hemmet: Givetvis får dom söka dig, du är ju misstänkt för brott, dessutom smet du antagligen i deras ögon. Dom får söka dig i ditt hem, även ta sig in i ditt hem. Alla praktiska detaljer som kan vara problematiska löser dom antagligen efteråt. Räcker med att dom säger att dom hörde en kvinna ropa "hjälp" innefrån lägenheten.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Som jag har förstått saken, frågade en polis för länge sen på en del saker:

Flygande besiktning:
Ja det får dom, dom såg fordonet på en annan plats dagen före, nu har fordonet framförts samma dag igen. Det kan dom vittna om eftersom dom vet att fordonet varit på annan plats på morgonen. Fordonet har ju körts, det är ju solklart.
Fordonet är väl dessutom påställt och försäkrat?
Om det står på privat mark, på allmän väg har ingen betydelse. Enda undantaget är militära fordon, men även dom finns det en överenskommelse att polisen får utföra flygande på av försvarsmakten.

Nej?

Inte solkart att fordonet körts, bara att det förflyttats.
Själv varit med och blivit friad när bil stod i en park, inga lagligavägar dit men inget parkeringsförbud.
Ett parkerat fordon behöver inte heller ha godkända däck / blinkers etc, bara ett fordon som körs.
Påställt och försäkrat förstår jag inte alls vad du vill komma med??

Du är nog sh:s mest självgoda medlem.

Förövrigt har jag svårt att tro att de skulle kunna fälla dig vid tinget, i sådant fall skulle vi alla kunna bli av med korten några månader efter händelser.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Nej?

Inte solkart att fordonet körts, bara att det förflyttats.
Själv varit med och blivit friad när bil stod i en park, inga lagligavägar dit men inget parkeringsförbud.
Ett parkerat fordon behöver inte heller ha godkända däck / blinkers etc, bara ett fordon som körs.
Påställt och försäkrat förstår jag inte alls vad du vill komma med??

Du är nog sh:s mest självgoda medlem.

Förövrigt har jag svårt att tro att de skulle kunna fälla dig vid tinget, i sådant fall skulle vi alla kunna bli av med korten några månader efter händelser.

Ehhh, dom såg ju när han körde från korsningen, eller läste du inte?

Fällas i tinget? Har ingen aning, men det var ju inte det TS frågade om...
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha

på något sjukt sätt skulle jag nog gärna vilja bli stoppad av dig. Bara för att se hur man reagerar när du kavlar upp ärmarna och säger att du kommer utdela boten på plats, samtidigt som du greppar batongen...

Skulle säkert lägga mig i fosterställning och skrika
: "det var inte jag och förresten var det inte meningen...!! Det var mollgan..."

(eller ännu mer självförnedrande handlingar):hihi

@FARTGALEN:
För att bara säga så du inte missförstår, jag tycker inte dom gjorde rätt på något sätt. Rätt så förödmjukande/förnedrande behandling som inte är i proportion mot handlingarna kvällen innan.

Men dom har med all sannolikhet inte brutit mot några lagar, med sitt agerande.
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Flygande besiktning:
Ja det får dom, dom såg fordonet på en annan plats dagen före, nu har fordonet framförts samma dag igen. Det kan dom vittna om eftersom dom vet att fordonet varit på annan plats på morgonen. Fordonet har ju körts, det är ju solklart.
Fordonet är väl dessutom påställt och försäkrat?

Men sluta nu, bilen var ute i trafik under gårdagen men under kvällen har han monterat på slicks, bort med lampor blinkers osv för att han ska ut med bilen på bana, dra upp den på släp från sin parkering.


FARTGALEN: Du är inte misstänkt för annat, eller att de vill bråka med dig för något annat?
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Men sluta nu, bilen var ute i trafik under gårdagen men under kvällen har han monterat på slicks, bort med lampor blinkers osv för att han ska ut med bilen på bana, dra upp den på släp från sin parkering.
Sluta tro att du vet allt mupp.-

Det du svarar på är ju vad han skall säga om det blir nåt som går vidare, inte om dom har rätt att köra en "flygande" eller ej på bilen.

Blir det diskussion så kommer det antagligen inte bli klassat som en flygande iaf i något protokoll. Det räcker ju med att dom säger att dom undersökte bilen rent allmänt.



.
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det låter väl ganska rimligt att om man är misstänkt för ett brott att polisen iaf ska ha rätt att prata med personen i fråga. Kanske inte alla gånger heller anpassa sig efter dennes arbetstider. Eller?

Flygande besiktning låter ju dock orimligt eftersom som ovan nämt du kan modifierat bilen i efterhand.
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Det du svarar på är ju vad han skall säga om det blir nåt som går vidare, inte om dom har rätt att köra en "flygande" eller ej på bilen.

Blir det diskussion så kommer det antagligen inte bli klassat som en flygande iaf i något protokoll. Det räcker ju med att dom säger att dom undersökte bilen rent allmänt.



.
En bil får se ut hur som helst och vara i vilket skräp skick, om den inte är på vägarna om den är påställd eller inte har inte med saken att göra.

Då är det ju bara att polisen åker in på en bilverkstad och utför flygande besiktingar och skickar böter till ägarna, vissa orkar överklaga andra blir förbannade och betalar. Så har de fått lite pengar till munkar.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top