Quickshifter zx10r 2008 problem vid höga varvtal?

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Tjena!

Har införskaffat en PCV till min zx10:a med tillhörande quickshifter samt O2 Optimizer. Jag har ännu inte mappat hojen. PCV gör alltså för tillfället ingenting. Var nere och körde en bandag nu och hade förhoppningen att quickshiftern skulle funka felfritt, men icke. Jag har öppnat programvaran på datorn och ställt in QS:en. Här är inställningarna jag har valt/för inställt.

Mode: singel time
Switch style: Normally open
Minimum RPM: 3000
Shift interval: 250 (vad är betyder det här?)
Kill mode: kill fuel only
Kill Times (mSec): all shifts 70.000

Problemet som jag har är att QS:en fungerade bra upp till ca 9500 RPM men över det så ville den inte alls. Vad är felet? Har googlat men hittar inte något bra svar, det ända som jag läst är att vissa cyklar kräver en ignition module, hittar dock inget om det är ett krav på en ZX10:a från 2008.
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Ingen som har några tips på vad problemet är? Någon kanske vet vem man kan vända sig till för att få hjälp?
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Jag vet inte vad felet är.
Men kan det vara att QS:en bryter endast primärinjektorerna?
Det sitter ju dubbla injektorer till varje cylinder, och sekundärinjektorerna går in endast vid höga varv och mycket gas.
Tydligen har du valt "Kill mode: kill fuel only".
Går det att välja något annat, till exempel "ignition kill"?
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Nu har jag fått svar av Dynojet, mailade dem och frågade vad felet kunde vara.

Precis som du skriver, RRRRR, så bryter QS:en endast de fyra primära injektorerna och inte samtliga 8 injektorer. De övriga fyra injektorerna kickar först in vid högre varvtal och de är därför det funkar upp till ca 9,5k RPM.

Svaret jag fick av Dynojet var att jag behöver komplettera PCV:an med en QEM (Quick Shifter expansion module) eller en SFM (Secondary fuel module) eller en Ignition module.

Det jag har lärt mig är att man inte kan lita på folk när man köper begagnat. Killen jag köpte grejerna av sa att han hade haft det monterat på en precis likadan hoj och att det hade fungerat felfritt.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Menar inte att ta någons parti nu, men det finns gott om folk som ska kitta hojen satan men inte vågar dra den över 6-8k rpm i tron att det är en dieselbil eller något de kör runt på bara för att den har gott om kraft från botten. Kan det vara en anledning? Tänker bara innan du blir Kalle-anka arg o ringer o mordhotar säljaren...

Nu har jag fått svar av Dynojet, mailade dem och frågade vad felet kunde vara.

Precis som du skriver, RRRRR, så bryter QS:en endast de fyra primära injektorerna och inte samtliga 8 injektorer. De övriga fyra injektorerna kickar först in vid högre varvtal och de är därför det funkar upp till ca 9,5k RPM.

Svaret jag fick av Dynojet var att jag behöver komplettera PCV:an med en QEM (Quick Shifter expansion module) eller en SFM (Secondary fuel module) eller en Ignition module.

Det jag har lärt mig är att man inte kan lita på folk när man köper begagnat. Killen jag köpte grejerna av sa att han hade haft det monterat på en precis likadan hoj och att det hade fungerat felfritt.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Som enrosabil skriver: det har säkert funkat för tidigare ägare, han har bara inte växlat över 9k rpm.
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Menar inte att ta någons parti nu, men det finns gott om folk som ska kitta hojen satan men inte vågar dra den över 6-8k rpm i tron att det är en dieselbil eller något de kör runt på bara för att den har gott om kraft från botten. Kan det vara en anledning? Tänker bara innan du blir Kalle-anka arg o ringer o mordhotar säljaren...

Ringde tidigare ägare för bara ett par dagar sedan och frågade specifikt om QS:en hade fungerar vid fullgas och maxvarv. Förklarade mitt problem och svaret jag fick var att hade kört full spetta och allt hade funkat. Kan självklart ha varit så att fullgas för honom var motsvarande 70% och växla vid 9000 RPM, men på direkt fråga om han hade gasat och varvat ur fullt så sa han ja och att allt hade fungerat.

Tänker inte hänga ut någon utan konstaterar bara att jag ska göra noggrannare research nästa gång jag köper något. :)
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Väcker min gamla tråd igen.

Har efter att jag skrev sist införskaffat en "quickshifter expansion module" från Dynojet. Den kopplas på dom fyra injektionerna som sitter uppe på luftboxen (dom som kopplas in vid de högre varvtalen). Denna modul ska lösa problemet med att quickshiftern inte fungerar efter 10.000rpm. Efter att jag installerat och mappat cykeln i somras så trodde jag att problemet skulle vara löst, men icke! Har fortfarande problem med att QS:en inte fungerar över 10.000rpm. Jag upplever att det går att varva lite mer men inte hela vägen. Någon som vet vad problemet är?
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Nej men har funderat på att prova. Hittar inget när jag googlar på zx10r QS kill times. Har lämnat allt på standard vilket var 70ms på 1-2 och 65ms på resterande växlar.
Någon som har några förslag på vilka kill times jag ska ha?

Läst något om normally open och normally closed oxå. Men tänker att det borde var rätt som jag har det inställt (normally open) iom att det funkar upp till 10.000rpm.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top