Punktering fixar man själv vid vägkanten !

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp extra korvar och extra solution, mer kladd = bättre...

Biltemas funkar bra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nackdelen med såna där lagningskit är ju att det bara funkar med småhål, jag har har fått däcken uppskurna några gånger, och kan man få in ett finger i hålet så känns det som att en daggmask från Biltema gör varken till eller från :gnissla

Ja det är korrekt. Har lagat ett hål med fyra ”korvar” en gång men det blev aldrig riktigt tätt utan jag fick pumpa var 20-e mil. Men hem tog jag mig.

Lika om det blir en skada i däckssidan, bara att ställa hojen och byta direkt.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Låter lovande. Är det specifikt Biltemas kit du menar, eller något annat. För min del kommer jag nog mest att betrakta det som ett sätt att komma hem, och inte som en permanent lagning.
Ja Biltemas kit, har som sagt funkat varje gång till skillnad mot punkaspray som aldrig funkar tycker jag.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
2 punkteringar sedan 1978, båda på endurocykeln. Brukar bli ca1000 mil landsväg / år.

Är det så vanligt med punka eller har jag bara haft en dj-la tur?
- Jag har aldrig haft punktering på någon hoj, vare sig cross eller landsvägs.
2-3 ggr på vanlig cykel i hela mitt liv, tror jag.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har punkasatsen från Biltema. Testade på bilens punkterade sommardäck efter skifte till vinterdäcken. Det håller luft men jag kör bara på mina dubbfria så jag har inte testat.

Fick punka på mitt nästan nya bakdäck. För feg för att köra med en biltemakorv och för snål för att byta till ett nytt så Wheeler Dealer satte i en svampliknande korv, den med en stor hatt på insidan som vulkas och härdar ett dygn. Konstens alla regler. Som nytt sa Kjelle och det tror jag på.

Hade satsen med på långresa. En liten patron, ingen pump. Lagningssatsen skyddar mot punka om den är med. Det är sen gammalt.

Känslan...

image.jpeg
 

Niklas99

Medlem
Gick med
19 Feb 2021
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Tiger 850
- Jag har aldrig haft punktering på någon hoj, vare sig cross eller landsvägs.
2-3 ggr på vanlig cykel i hela mitt liv, tror jag.
Bra synpunkt. Har inte mycket hojerfarenhet att luta mig mot, men på bil har jag bara haft 2 punka på snart 30 år. På trampcyklar har jag däremot haft fler punkor än jag orkar räkna. Tänkte i alla fall sätta ihop ett litet kit för att klara diverse småsaker man kan råka ut för och punka är ju inte helt omöjligt att klara av.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För feg för att köra med en biltemakorv
Görs det rätt verkar det hålla däcket ut. Grejen är att trycka in tillräcklig långt och sen vrida 1/2 varv så att det blir en form av "knut" på insidan när man drar ut prylen. Det har iaf hållit för minst 280 km/h på strippen, både i ett 7" slicks och vanligt gatdäck. Kordbrott känns, då är det läge att byta - även med biltemakorv.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Görs det rätt verkar det hålla däcket ut. Grejen är att trycka in tillräcklig långt och sen vrida 1/2 varv så att det blir en form av "knut" på insidan när man drar ut prylen. Det har iaf hållit för minst 280 km/h på strippen, både i ett 7" slicks och vanligt gatdäck. Kordbrott känns, då är det läge att byta - även med biltemakorv.
280 blås... Vad är det värsta som kan hända lixom. :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Här är ett exempel på när det blev ett nytt däck, en sketen träbit som skar hål i däcket. Det tog inte många meter innan det var helt tomt på luft.
 

Bifogat

  • DSC_0337.JPG
    DSC_0337.JPG
    7.1 MB · Visningar: 20

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Haft några punkor, ngt tiotal genom åren. Gemensamma nämnaren är att jag förirrat mig ut på stora, läskiga vägar med gröna skyltar. På dessa ligger all möjlig skit.

En gång har jag varit med om att en lagning börjat pysa. Det var efter några hundra mil och däcket började ta slut. Då kom pyspunkan där det var pluggat.

Punkaspray och comstarhjul borde vara förbjudet, liksom comstarhjul. Det framdäcket fick ändå vara med drygt 400 mil till, bl a norgetur. Fick aldrig bort klägget helt. Hade inte chansat idag. Däremot fick brorsan punktering bak på sin GSX 1100 och det gick inte med spray. Tidigare ägare hade lagt i slang som sprack i "sömmen". Vi klippte ut ventilen som monterades med nåt klägg och kopparbrickor. Detta satt kvar så länge den var i hans ägo. Däcket var helt och semestern räddad. Varför slangar man ett tubeless på en gathoj?
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top