Pulver eller våtlack?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Låt säga att jag vill lacka om ramen eller gaffelbenen på en hoj, vilket är då den bästa varianten på lack? Vill höra argument för och emot för att bilda mig en uppfattning. :)

Från början trodde jag att pulverlack var överlägset, att den hade en yta hård som glas och omöjlig att slita ned.
Någonstans läste/hörde jag dock att visst är ytan hård, men om det ändå blir ett litet hål, t.ex. efter ett stenskott, är det bara en tidsfråga innan färgen ramlar bort som ett äggskal. Kan det stämma? :va

Så, ni som vet, vilket är bäst? Och vad kan det kosta att pulverlacka en blästrad ram?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Pulverlack till ramen alla gånger. Det är vansinnigt svårt att våtlacka en ram med alla skrymslen utan att det blir rinningar och / eller partier där lacken inte når in.

Gaffelben och sving man man ju ge sig på att våtlacka om man vill. Våtlack är inte lika hård, men å andra sidan upplever jag det som att den inte heller släpper, eller snanare spricker vid stenskott. Det blir ett märke, men man slipper lacksläpp.
Att pulverlack spricker som ett äggskal är överdrivet, men lite åt det håller är det väl.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Pulverlack till ramen alla gånger. Det är vansinnigt svårt att våtlacka en ram med alla skrymslen utan att det blir rinningar och / eller partier där lacken inte når in.

Gaffelben och sving man man ju ge sig på att våtlacka om man vill. Våtlack är inte lika hård, men å andra sidan upplever jag det som att den inte heller släpper, eller snanare spricker vid stenskott. Det blir ett märke, men man slipper lacksläpp.
Att pulverlack spricker som ett äggskal är överdrivet, men lite åt det håller är det väl.

Just det, hade nästan glömt... Lackade rätt mycket på jobbet till- och från, och just att få färg överallt var lite pyssligt, minst sagt. :huvet Men då måste det vara klart smidigare med pulver.

Frgan är ju också hur mycket det bygger vid fästen och så? Kanske måste maska sånt själv för säkerhets skull? :va

Och vad kan det kosta?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Frgan är ju också hur mycket det bygger vid fästen och så? Kanske måste maska sånt själv för säkerhets skull? :va

Och vad kan det kosta?

Du måste ju maska tex infästningarna till svingen, motorn och allt annat kritiskt så att det inte tränger in pulverlack där och stökar till. Men det löser man ju hyfsat enkelt själv om man har ramen lös. Jag pulverkackade min hojram själv också, Det är busenkelt! Men det var för att jag hade kontakt med en kille som hade egen blästerfirma och lät mig hållas i hans lokaler på kvällstid mot kaffebröd. Kostnad för blästring (också jag själv) och lackering av en hel motorcykel var ett par vetelängder och en flaska whisky.

Själva lackeringen går snabbt om man har gjrt förberedelserna innan (blästrat eler slipar och maskat). Det kostar nog inte så mycket. Set stora jobbet är ju demontering, slipning och maskning.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Pulverlackade en bakfälg, som sedan höll typ minst 1500 mil utan synbart slitage, sprickor eller annat. Det gick på 300 spänn inkl blästringen, men det är också tio år sen drygt. Har också pulverlackat en cykelram för några år sen, gick på 500 inkl blästring och underbehandling. Brukar inte vara så dyrt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Lät vinterfälgarna till bilen bli pulverlackade och de måste ha rullat några tusen mil vid det här laget utan nämnvärt slitage. Kostade då, 2014, 600 pengar per fälg inkl. blästring men visst bygger det så en del efterarbete bör man kallt räkna med.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har lämnat in min dr600 för blästring och pulverlack. 2013 kan det ha varit. Minns inte vad det kostade men 1000/1000 eller 1100/900 kr. Då var det ingen sving med men fyra motorfästen. Pulverlackaren sa att det går att bättra om det behövs senare, från stensprut t ex. Skruvhål maskerades av dom men fick köra gängtapp för M6 och M8. Jag har fyra skruvar till fotpinnarna som är M10x?. Tre av fyra funkade men en skulle behöva rensas. Biltemas gängtapp funkade inte. Projektet ligger på is igen.
Att jag inte blästrade svingen var för att jag inte villa byta svinglager. Styrlagret byttes.
Jag hade inte problem med att pulverlacken byggde. Någonstans skrapade jag för jordningen.
Gaffelbenen är polerade. Torsk på blank aluminium.
Blästringen utan kvitto i Barkarby, pulverlacken med kvitto i Lilla Ursvik nära Hallonbergen.
Jag gillar min pulverlackade ram.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du måste ju maska tex infästningarna till svingen, motorn och allt annat kritiskt så att det inte tränger in pulverlack där och stökar till. Men det löser man ju hyfsat enkelt själv om man har ramen lös. Jag pulverkackade min hojram själv också, Det är busenkelt! Men det var för att jag hade kontakt med en kille som hade egen blästerfirma och lät mig hållas i hans lokaler på kvällstid mot kaffebröd. Kostnad för blästring (också jag själv) och lackering av en hel motorcykel var ett par vetelängder och en flaska whisky.

Själva lackeringen går snabbt om man har gjrt förberedelserna innan (blästrat eler slipar och maskat). Det kostar nog inte så mycket. Set stora jobbet är ju demontering, slipning och maskning.

Tja-a, det kanske lutar åt pulver isf. Trodde det skulle vara dyrt som ---, men är det inte värre så. Och allt övrigt jobb hoppas jag kunna tjata till mig, eller hur Hayabusaking? :Bugar

Tack för svaren! :)
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Maskera noga där motorn ligger emot ramen, skruvhål och lagersäten, samt hålen för gaffeln om du lackar styrkronorna med är mitt enda tips :fyllisar

Vart en hel del pyssel att sätta ihop polarens hoj efter att han och lackeraren fuskade bitvis med maskeringen..:crash
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Har en släkting som jobbar med både våt samt pulver och han säger pulver utan tvekan när det gäller ramdetaljer etc.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har en släkting som jobbar med både våt samt pulver och han säger pulver utan tvekan när det gäller ramdetaljer etc.

Ja, om det nu blir att lacka ram så är det pulver det lutar åt så småningom. :tummenupp

Maskera noga där motorn ligger emot ramen, skruvhål och lagersäten, samt hålen för gaffeln om du lackar styrkronorna med är mitt enda tips :fyllisar

Vart en hel del pyssel att sätta ihop polarens hoj efter att han och lackeraren fuskade bitvis med maskeringen..:crash

Det verkar som att bara maskningen blir ett projekt. Men om man stoppar dit skruvar i alla skruvhål för att skydda, "spricker" inte lacken när man skruvar bort dem för att sen använda snygg-skruv? :va
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
I England verkar de förtjusta i att pulverlacka det mesta. På den senaste hojen jag tog hem så har jag stora bubblor på fälgarna. Kan trycka in färgen, än har det inte spruckit. Så helt klart finns risken med äggskalseffekt. Men det är nog som med all typ av lackering. Det är det bedövande tråkiga förarbetet som är det viktiga.
Så det som blir min fundering så småningom. Hur få bort pulverlack på bästa sätt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
I England verkar de förtjusta i att pulverlacka det mesta. På den senaste hojen jag tog hem så har jag stora bubblor på fälgarna. Kan trycka in färgen, än har det inte spruckit. Så helt klart finns risken med äggskalseffekt. Men det är nog som med all typ av lackering. Det är det bedövande tråkiga förarbetet som är det viktiga.
Så det som blir min fundering så småningom. Hur få bort pulverlack på bästa sätt.

Blästra.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Pulver är överskattat. Det har då jag erfarit, men kan säkert skilja på jobb, typ och underlag som allt annat. Men bra på svåråtkomliga ytor som ovanstående skrev

Tycker den sitter bättre på stål än aluminium i alla fall
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Pulverlacka min fälgar till gamla banhojen och var som du orolig att de skulle spricka när man höll på o krängde däck själv. Men den färgen satt som berget inte en skråma trotts hur oduglig jag är med ett däckjärn:gnissla
Men de blästrades först och sedan pulverlack tror jag betala 1500kr :va
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Pulverlacka min fälgar till gamla banhojen och var som du orolig att de skulle spricka när man höll på o krängde däck själv. Men den färgen satt som berget inte en skråma trotts hur oduglig jag är med ett däckjärn:gnissla
Men de blästrades först och sedan pulverlack tror jag betala 1500kr :va

Kör du inte med fälgskydd i plast?:7peta
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Pulverlacka min fälgar till gamla banhojen och var som du orolig att de skulle spricka när man höll på o krängde däck själv. Men den färgen satt som berget inte en skråma trotts hur oduglig jag är med ett däckjärn:gnissla
Men de blästrades först och sedan pulverlack tror jag betala 1500kr :va

Vet du vad för medel blästrades de med? Blästern vi hade på jobbet (visserligen i dimension brandslang) avverkar ju grymt med material, så den skulle jag inte våga köra alugrejor med. Glas, plast eller is är väl snällare mot aluminium, kanske för snällt?
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Kör du inte med fälgskydd i plast?:7peta
sånt trams :gnissla tycker de är ivägen och bara krånglar till livet:huvet

Vet du vad för medel blästrades de med? Blästern vi hade på jobbet (visserligen i dimension brandslang) avverkar ju grymt med material, så den skulle jag inte våga köra alugrejor med. Glas, plast eller is är väl snällare mot aluminium, kanske för snällt?
Tror de var glas men ej säker. Lämna iväg dem till legolack i katrineholm trevliga grabbar de hade någon som skötte blästring åt dem. Oavsett så höll fälgarna och blev som nya:D
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tror de var glas men ej säker. Lämna iväg dem till legolack i katrineholm trevliga grabbar de hade någon som skötte blästring åt dem. Oavsett så höll fälgarna och blev som nya:D

Jag får väl göra nåt liknande när/om det blir dags.

Glasblästring kan ju va lämpligt på motordetaljer, har jag förstått. Läste nåt reportage i Classicbike om olika medel och vad de har för verkan. Rätt intressant, får nog rota fram tidningen tror jag... :)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top