Pulserande/blinkande bromsljus är det lagligt?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Införskaffade en ny baklampa till Blackbirden som hade denna finess. Jag tycker att den ger en klarare indikation på att man bromsar.
Men är det lagligt....?
Mercedes har ju haft det på vissa av sina bilar sen sent 90-tal.
Men är det lagligt på motorcyklar?

Detta blir ett långt inlägg, men för att klura ut om det är lagligt en gång för alla.

Vad säger Trafikverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar då?

Nu klarar BB:n kraven på typgodkännande/helfordonsgodkännande då den togs i bruk innan kraven började gälla. Så jag får byta baklampa.
Bakre positionslykta (baklykta) Övergripande krav
73 §
Motorcykel utan sidvagn skall baktill ha en eller två positionslyktor som kan visa rött ljus bakåt.
Check
74 § Motorcykel av 1987 eller senare års modell med två hjul baktill skall vara utrustad med ett jämnt antal bakre positionslyktor.
Jag har faktiskt inte räknat ifall antalet LED-lampor är jämnt...
75 § Bakre positionslykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd 1. enligt kapitel 2 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller 2. enligt ECE-reglemente 7 eller 50 (se 3 kap. 1 §). Bakre positionslykta på motorcykel av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table III i den version FMVSS 108 hade den 1 oktober 1989.
Lampan är E och CE märkt.
76 § Om det finns endast en bakre positionslykta skall lyktans referenscentrum placeras inom motorcykelns symmetrilängdplan. Om det finns två bakre positionslyktor skall de vara symmetriska till motorcykelns symmetrilängdplan
Jag får googla "symetrilängdplan", men jag tror jag uppfyller det...
77 § Bakre positionslyktas placering i höjdled får vara lägst 250 mm och högst 1 500 mm. Detta krav gäller inte motorcykel av 1983 eller tidigare års modell.
Check
78 § Bakre positionslyktas geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 80 åt höger och 80 åt vänster. Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken
Check
79 § Bakre positionslykta 1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill, 2. får kombineras med skyltlykta, 3. får bilda flerfunktion med stopplykta eller med dimbaklykta
Check
80 § Bakre positionslykta skall vara så ansluten till fordonets elektriska system att den är tänd när fordonets hel- eller halvljusstrålkastare eller främre positionslykta är tänd.
Check
Stopplykta Övergripande krav
81 §
Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha stopplykta som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.
Check
82 § Motorcykel utan sidvagn skall ha en eller två stopplyktor baktill som visar rött ljus bakåt när färdbroms används.
Check
83 § Stopplykta på motorcykel av 1986 eller senare års modell skall vara typgodkänd
E och CE-märkning finns
84 § Om det finns endast en stopplykta skall dess referenscentrum ligga inom motorcykelns symmetrilängdplan. Om det finns två stopplyktor skall de vara symmetriska till motorcykelns symmetrilängdplan.
Borde uppfylla det eftersom placeringen är den samma.
85 § Stopplyktas placering i höjdled skall vara lägst 250 mm och högst 1 500 mm.
Placeringen är ju original så detta uppfylls.
86 § Stopplyktas geometriska synbarhet skall vara 15 uppåt och 15 nedåt samt 45 åt höger och 45 åt vänster. Vinkeln nedåt får reduceras till 5 om lyktan är placerad lägre än 750 mm över marken.
Samma sak här. Kriterierna uppfylls
87 § Stopplykta 1. får grupperas med strålkastare eller lykta baktill, 2. får inte kombineras med strålkastare eller lykta, 3. får bilda flerfunktion med bakre positionslykta.
Check

Så där stod det ju inget som förbjöd blinkande bromsljus.

Trafikförordningen då?

64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.

Signaler får inte ges längre än nödvändigt.
Den är ju till för att förebygga eller avvärja fara och förordningen säger inget att ljussignal skall ges med framre strålkastare.
Den blinkar ju för övrigt bara 8 gånger och lyser sedan med fast sken.
76 § ......
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning,
3. baklykta på cykel,
4. stopplykta som är särskilt anordnad som nödstoppssignal, samt
5. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Transportstyrelsen föreskriver.
Nu börjar det bli intressant. Man får inte ha blinkande ljus vid färd, förutom stoplykta med nödstoppssignal.
Nu är nog inte varje inbromsning ett nödstopp, även om man kanske vill hävda det.
Så rent lagmässigt så är inte blinkande bromsljus lagliga, men Mercedes har ju det. Troligtvis hävdar de att det är en nödstoppsignal och regleras säkert av hur hårt man bromsar.
Så svaret blir ett: Troligtvis inte lagligt, om den nu inte bedöms som en nödstoppssignal.


Så här blev det i alla fall:
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tycker att om man vill ha de så har man de vare sig de är lagligt eller inte...
Misstänker att blinkande rött sken kan förväxlas som blinkers...
Länge sen på min Volvo PV va de röda baklampor där de va baklyse broms ljus samt blinkers i..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om det skiter sig, t.ex. helt plötsligt totalstopp på motorväg en bit fram (så ingen panik) så brukar jag trycka några duttar på bakbromsen för att varna bakomvarande förare innan jag börjar bromsa på allvar för att minska risken bli påkörd. Ifall dom bakom missat vad som hänt längre fram.
Så jag ser inga problem med blinkande bromsljus. :) Om det går genom besiktning annan sak. :va

(En bilförare från Frankrike jag åkt med tog när det överraskande blev totalstopp på Autobahn och gick direkt ut på vägrenen och bromsade in där.
För att inte riskera blir sandwich pålägg mellan bil framför och bil bakom.
Om bilen bakom missat vad som hänt.)
 
Last edited:

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
(En bilförare från Frankrike jag åkt med tog när det överraskande blev totalstopp på Autobahn och gick direkt ut på vägrenen och bromsade in där.

så gör jag på mc, i bil tittar jag alltid i bakspeglen o är redo att sticka åt sidan
har blivit påkörd bakifrån på mc av en bil. kan säga det mer tur än skiclikhet jag överlevde
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mycket smart namn WhipFlash. Har en kamrat som en gång stannade för gult / rött ljus i Lund och blev påkörd bakifrån. Av en av Lunds stadsbussar. Hans flickvän fick en kronisk Whiplash skada. Det tog slut.
Att hans bil blev skrot men det är av mindre betydelse. Efter det är jag d-t försiktig med att bromsa vid överraskande gult ljus och kort sträcka till trafikljuset. Hellre gasa om fritt framåt.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Bra grävt, men du hittar inget i Svensk lagstiftning. Alla fordon som skall säljas här designas enligt harmoniserade krav inom FN (UN-ECE). Belysning på specifikt motorcyklar hanteras via UN-ECE Reg. 50, men funktionen hos belysning av alla fordon hanteras i UN-ECE Reg. 48.

I Reg. 48 (https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R048r9e.pdf) finns blinkande bromsljus med som en definierad funktion, "Emergency Stop Light". Den finns beskriven under 6.23 för den som vill läsa mer. För att hitta kraven som måste uppfyllas får man läsa om bromsar i UN ECE Reg. 13, men i princip måste hastigheten vara över 50 Km/h och inbromsningen vara kraftig.

Slutsats: Din bromslampa är inte laglig och kan leda till att bakomvarande uppfattar att du panikbromsar och agerar därefter.
 

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Bra grävt, men du hittar inget i Svensk lagstiftning. Alla fordon som skall säljas här designas enligt harmoniserade krav inom FN (UN-ECE). Belysning på specifikt motorcyklar hanteras via UN-ECE Reg. 50, men funktionen hos belysning av alla fordon hanteras i UN-ECE Reg. 48.

I Reg. 48 (https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R048r9e.pdf) finns blinkande bromsljus med som en definierad funktion, "Emergency Stop Light". Den finns beskriven under 6.23 för den som vill läsa mer. För att hitta kraven som måste uppfyllas får man läsa om bromsar i UN ECE Reg. 13, men i princip måste hastigheten vara över 50 Km/h och inbromsningen vara kraftig.

Slutsats: Din bromslampa är inte laglig och kan leda till att bakomvarande uppfattar att du panikbromsar och agerar därefter.
Det var ju knepigt. Våra bmw (bilar) blinkar också med bromslyset vid hård inbromsning men dom blinkar definitivt under 50km/h.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det var ju knepigt. Våra bmw (bilar) blinkar också med bromslyset vid hård inbromsning men dom blinkar definitivt under 50km/h.
Kravet är att hastigheten när inbromsning påbörjas skall vara över 50 Km/h, de slutar inte blinka för att hastigheten under inbromsning går under 50 Km/h.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det var ju knepigt. Våra bmw (bilar) blinkar också med bromslyset vid hård inbromsning men dom blinkar definitivt under 50km/h.
Har inte det med panikbromsassistansen att göra? det är bara när man bromsar väldigt hårt och plötsligt som ljuset börjar blinka på min BMW.

(Då är det i alla fall en sak som blinkar på en BMW inför en sväng även om blinkersoljan är slut :7peta)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bra grävt, men du hittar inget i Svensk lagstiftning. Alla fordon som skall säljas här designas enligt harmoniserade krav inom FN (UN-ECE). Belysning på specifikt motorcyklar hanteras via UN-ECE Reg. 50, men funktionen hos belysning av alla fordon hanteras i UN-ECE Reg. 48.

I Reg. 48 (https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R048r9e.pdf) finns blinkande bromsljus med som en definierad funktion, "Emergency Stop Light". Den finns beskriven under 6.23 för den som vill läsa mer. För att hitta kraven som måste uppfyllas får man läsa om bromsar i UN ECE Reg. 13, men i princip måste hastigheten vara över 50 Km/h och inbromsningen vara kraftig.
Riktigt bra info (y)

Slutsats: Din bromslampa är inte laglig och kan leda till att bakomvarande uppfattar att du panikbromsar och agerar därefter.
Är ju lite grann det som är tanken.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top