Publiksporten RoadRacing

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
Besökte Gelleråsen idag för SM i roadracing.

Kommer till entrén och ska parkera 40kr (lite i överkant men funkis)

Går till biljettkassan och får reda på att det kostar 160kr (lite väl saftigt)

-Undrar om jag kan betala med kort men nej (till och med pizzabuden har kortläsare nu för tiden så det kan ju inte vara några större problem att styra upp)
-Frågar om jag kan gå in och betala på pitstop cafe men nej, för där kan man bara köpa mat (vafan tänker jag, är det SM i osmidighet som jag kommit till, får åka in till Karlskoga och ta ut pengar)

Nåväl, tillbaka igen och kommer in, knallar runt lite i depån och kikar (lika kul varje gång!

Dags för race! tar mig till läktaren men blir stoppad och får höra att man måste betala ytterligare 40kr för att få tillgång till läktaren (slår nästan slint i huvet, vad f-n betalde jag 160kr inträde för?

totalt 240kr för att får avnjuta SM i roadracing, förstår mycket väl att läktarna gapar tomma, men det kanske är bara jag som student som reagerar på det?

Känns som Karlskoga motorstadion aktivt arbetar för att ta död på roadracingen i Sverige?
 
Last edited:

Tobbe J

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx6r 2008
50:- för inträde på Sviestad 14-15 Juni om jag inte missminner mig, känns lite mer rimligt och med deras marknadsföring tror jag dom får in mer pengar. Win win
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Finns svensk rr??
Det finns ett flertal varianter idag som sträcker sig från smc-kurser via bandagar till bandagar med sprintrace och slutligen rr sm.

I mellansverige hittar vi den klassika varianten med rr sm. I södra sverige hittar vi mest bandagar med eller utan sprintrace.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Finns svensk rr??
Det finns ett flertal varianter idag som sträcker sig från smc-kurser via bandagar till bandagar med sprintrace och slutligen rr sm.

I mellansverige hittar vi den klassika varianten med rr sm. I södra sverige hittar vi mest bandagar med eller utan sprintrace.

Äh vafaa, även om jag håller med måste jag försöka en positivt vinklad punchline.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Att diskutera "Publiksporten RR", och tycka att saker är dyrt och icke prisvärt är ok tycker jag. Att komma med spekulationer om att folk är ohederliga är däremot inte ok tycker jag. Det kallar jag skitsnack och det är inte bra. Tycker jag.
Man skulle mycket väl kunna resonera som så, att eftersom det var så få åskådare på Åsen i helgen så MÅSTE alla redovisas, annars skulle det inte redovisas några intäkter alls och det skulle se MYCKET konstigt ut på ett publikevenemang….
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker man skall fråga sig varför det kom så lite publik.
Var det för dyrt??
Var folk oinresserade av rr??
Hade Karlskoga mrknadsfört sig för dåligt??

Att publikintresset är så litet, minskar möjligheterna att få seriösa sponsorer och därmed möjligheterna för sport på elitnivå.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Var och kollade på en crosstävling av en slump igår.. Gratis parkering, gratis "inträde".. massor med folk.
Det som kostade något var att handla mat från grillen.

Behövde inte betala en krona för att stå på det bästa stället och titta ut över hela banan. Just sayin..

cross1.jpg
cross2.jpg
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
goshow skrev:
Kommer till entrén och ska parkera 40kr (lite i överkant men funkis)

Går till biljettkassan och får reda på att det kostar 160kr (lite väl saftigt)
Dyrt?
Min fråga är, har priserna sänkts?

2001 var jag och såg Super Sport 600 på Mantorp. Tror det var då Jimmie Lindström jagade Kai-Börre som en galning fastän han hade hög feber.
Parkeringen var densamma då (40-50 SEK). Inträdet låg på c:a 220-240 SEK om jag inte minns helt galet.
Visst, det var STCC där också, så priset kanske var högre just därför.

Men tänk på annat i samhället som tar ungefär lika lång tid som ett-två race.
Bio till exempel kostar väl 110-120 SEK nu för tiden?
Fan att bara åka pendeltåg tor kostar väl 80 SEK? Ingen aning eftersom jag knappt åkt kollektivt sedan tolv år tillbaka :hihi
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Själva priset är ju inte grejen tycker jag, däremot att man är otydlig mot kunden så att man som besökare betalar ett inträde och förväntar sig tillträde till läktarplats men sedan skall betala extra för det. Helt klart utrymme för förbättring.

Att inte ha en kortterminal eller åtminstonde en iZettle + mobiltelefon för att kunna hantera kontantlösa kunder mitt ute i skogen 3 kilometer från närmaste bankomat är ju katastrof.

SÅ mycket tid kan det ju inte sparas genom att bara hantera kontanter, speciellt som man måste ägna tid åt att förklara för sina kunder/besökare hur dom skall få tag på kontanter när dom kommer med bara kort.

Omsätter man mer än 180.000:-/år som torghandlare så måste man ha kassaapparat enligt skatteverkets regler.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

Jag roade mig med att ta mig fram till svemo.se för att sedan klicka mig fram till resultaten. Det gick hyfsat men:
Måste säga att även här är det märkligt upplägg, t.ex finns en länk till resultat SO och en till SM och de verkar visa samma resultat?

Jag såg inget direkt uppenbart på sidan från vilken tävling resultatet var ifrån, vilka deltävlingar som förväntas gå och hur långt man kommit?
Ingen tabell.

Jämfört med http://www.motogp.com/en/Results+Statistics som inte är helt olik fast med lite förklarande rubriker (och en massa lull-lull men jag tänkte jämföra äpplen med äpplen).

RR har nog tyvärr fortfarande en hårig resa att göra ifall man vill locka nya intressenter.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
däremot att man är otydlig mot kunden så att man som besökare betalar ett inträde och förväntar sig tillträde till läktarplats

Det här hajjar inte jag, hur man kan förvänta sig det, jag har besökt många banor utomlands och där liksom här hemma är det ganska tydligt att inträde och läktare är två skilda saker.
Det kallas ju 'general admission' vanligtvis, alltså betala inträde och stå var du vill runt banan eller på kullar osv.
Vill du ha läktarplats, ja då är det en annan kostnad och en annan biljett.

goshow, det lär väl ha stått på din entrebiljett om den inkluderade läktare eller inte?
Lätt att vara efterklok, men det borde du tittat på direkt när dem gav dig den, och om det inte fanns någon information att utläsa i så fall
opponera dig direkt på plats.
Inte killens fel som stoppade dig vid läktaren.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det här hajjar inte jag, hur man kan förvänta sig det, jag har besökt många banor utomlands och där liksom här hemma är det ganska tydligt att inträde och läktare är två skilda saker.

Jag som inte brukar gå på motorsport hade nog tagit för givet att det vore ok att sätta sig på läktaren för inträdespengen. Annars vore det som att betala inträde till en hockeymatch men bara få hänga ute i baren och kolla på TV:n.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tja, eller pröjsa olika för biljetten efter hur bra plats man vill ha. . . . .
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det här hajjar inte jag, hur man kan förvänta sig det, jag har besökt många banor utomlands och där liksom här hemma är det ganska tydligt att inträde och läktare är två skilda saker.
Det kallas ju 'general admission' vanligtvis, alltså betala inträde och stå var du vill runt banan eller på kullar osv.
Vill du ha läktarplats, ja då är det en annan kostnad och en annan biljett.

goshow, det lär väl ha stått på din entrebiljett om den inkluderade läktare eller inte?
Lätt att vara efterklok, men det borde du tittat på direkt när dem gav dig den, och om det inte fanns någon information att utläsa i så fall
opponera dig direkt på plats.
Inte killens fel som stoppade dig vid läktaren.

Det här är bara ytterligare en av sakerna som plågar RR i Sverige. Det är lite av en klubb för innebördes beundran och information om sakernas läge förväntas bara kännas till utan att vara tydligt kommunicerat. Svemos sida är ett under av dålig struktur och information som är närmast omöjlig att hitta om man inte redan vet var man ska titta till exempel.
Vill man ha fler involverade måste man göra inträdeströskeln så låg som möjligt, och de initiala irritationsmomenten så få som möjligt. Det gäller både för utövare och publik.

En skillnad jag uppmärksammat mellan MX och RR är tex att jag ett år i förväg ser posters och reklam om stora event inom MX, men inte ser något alls om RR... Motorintresserade vänner som säkert skulle vilja åka och titta på SO/SM i RR har öht ingen aning om att det ens finns i Sverige, än mindre när det går av stapeln om jag som blivande tävlande inte berättar det för dem. Det är ett misslyckande för en publiksport om den presumptiva publiken inte vet om eventen...
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Det här är bara ytterligare en av sakerna som plågar RR i Sverige. Det är lite av en klubb för innebördes beundran och information om sakernas läge förväntas bara kännas till utan att vara tydligt kommunicerat. Svemos sida är ett under av dålig struktur och information som är närmast omöjlig att hitta om man inte redan vet var man ska titta till exempel.
Vill man ha fler involverade måste man göra inträdeströskeln så låg som möjligt, och de initiala irritationsmomenten så få som möjligt. Det gäller både för utövare och publik.

En skillnad jag uppmärksammat mellan MX och RR är tex att jag ett år i förväg ser posters och reklam om stora event inom MX, men inte ser något alls om RR... Motorintresserade vänner som säkert skulle vilja åka och titta på SO/SM i RR har öht ingen aning om att det ens finns i Sverige, än mindre när det går av stapeln om jag som blivande tävlande inte berättar det för dem. Det är ett misslyckande för en publiksport om den presumptiva publiken inte vet om eventen...
Instämmer till fullo.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Att diskutera "Publiksporten RR", och tycka att saker är dyrt och icke prisvärt är ok tycker jag. Att komma med spekulationer om att folk är ohederliga är däremot inte ok tycker jag. Det kallar jag skitsnack och det är inte bra. Tycker jag.
Man skulle mycket väl kunna resonera som så, att eftersom det var så få åskådare på Åsen i helgen så MÅSTE alla redovisas, annars skulle det inte redovisas några intäkter alls och det skulle se MYCKET konstigt ut på ett publikevenemang….

Det går ju lätt att stävja dessa spekulationer. Betrakta undringen som en fråga och låt arrangörer lägga korten på bordet. Är allt i sin ordning kan väl inte det vara några större problem och kanske t o m förståelsen för priser och det besynnerliga i att ha en avgift för vartannat steg man tar.
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
P.S. Det är inte bara en gång man förbannat fiket på åsen att de inte tar kort...minsta korvhandlare gör ju det numera, så man har mer eller mindre glömt hur man gör vid en bankomat...

Håller dig goshow att pyntar man inträde borde man få läktar platsen per automatik. Att gnälla över några hundringar är väl inget, det kosta många 10k kronor för mig att vara med o köra. :cdevil

P.S. Dom tar kort i Pitstop cafe jag betalade med ett sånt(kort) i söndags. ;) Kan förstå om man inte har det vid läktaren och P platsen men vid entren kanske man borde haft det. Antar att det är en kostnadsfråga...
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top