Provkörningar

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Gokväll!

Jag tänkte höra efter med folket här inne ifall ni har någon aning om hur dem ser på folket som kommer in som ska provköra diverse bilar?
Vill säga att jag och polaren sticker till Porsche Center i Helsingborg för att få känna på glädjen utav och provköra en Porschebil så undrar jag ifall det är troligt? eller försäljaren gör en gissning på ifall jag verkligen har ett kontokort med 1 miljon + på eller inte och erbjuder oss såleds inte någon provkörning efter som, tjaa.. vi ser inte ut att vara miljonärer trotts med shorta på :tummenupp

Så det kanske är någon här inne som har gjort en sån sak någon gång som även som mig e stormförtjust i Porsche och vill ut och känna på kärran? som då har gjort ungefär samma sak? utan egentligen tänkt och köpa bilen i det ögonblicket.
 

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
XR600R SM -94
Klä dig i kläder som du egentligen inte har råd med och prata som om du kom från Lidingö så ska det nog gå bra. Presentera dig som Carl-Jonas Birgersdotter eller liknande.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tjet skrev:
2310595 Klä dig i kläder som du egentligen inte har råd med och prata som om du kom från Lidingö så ska det nog gå bra. Presentera dig som Carl-Jonas Birgersdotter eller liknande.
Som sagt va snofsig känner en som påstog att han fått ärva av mormor och behövde en bil med lite klass på att köra till skolan med. Sluta med att han fick provköra en volvo s60r "värsting" model. Det roliga är att han inte hade körkort. Så vafan de går. Själv blir jag inte änns insläpt till lamborghini's hallar.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Quaya skrev:
2310554 Gokväll!

Jag tänkte höra efter med folket här inne ifall ni har någon aning om hur dem ser på folket som kommer in som ska provköra diverse bilar?
Vill säga att jag och polaren sticker till Porsche Center i Helsingborg för att få känna på glädjen utav och provköra en Porschebil så undrar jag ifall det är troligt? eller försäljaren gör en gissning på ifall jag verkligen har ett kontokort med 1 miljon + på eller inte och erbjuder oss såleds inte någon provkörning efter som, tjaa.. vi ser inte ut att vara miljonärer trotts med shorta på :tummenupp

Så det kanske är någon här inne som har gjort en sån sak någon gång som även som mig e stormförtjust i Porsche och vill ut och känna på kärran? som då har gjort ungefär samma sak? utan egentligen tänkt och köpa bilen i det ögonblicket.

Jag har en polare som hade oturen att få en massa miljoner slängda på sig och vad jag har hört från honom så är det inget direkt kul bemötande en 23-åring får av bilhandlaren när han som seriös kund vill köpa bilar upp emot miljonen. Jag var med honom när han skulle kolla på en M3:a (körde då en 330 -02) och blev behandlade som smuts.

Nu för tiden så har han med sig regbeviset till sin bil och legitimation till bilhandlaren innan han börjar fråga nånting. För tillfället kör han en Ferrari 360 Modena -03 :4skrika. Brukar inte vara några problem med provkörningar nu för tiden :hihi.

Jag vill också ha mycket pengar :mad:.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men vaffan, en porche, det är ju i princip den gamla bubblan med hottad motor...

Vi hade en relativt ny inbytt på en firma jag jobbade på, den fick man IAF provköra om man ville.

Jag gjorde det, pressade lite och i en kurva tänkte "undra varför dom säger att man inte ska släppa gasen i en kurva", nyfikenhet kan vara dödlig...
Jag behövde hela vägen och en bit av diket, jag fick tillslut stopp på bilen med bakänden nere i diket, och tog mig loss själv.

Det kanske är därför dom inte så gärna släpper ut bilar till vem som helst?
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Det sämsta en bilhandlare kan göra är att bedömma kunder efter utseende och beteende.

Det görs dock på tok för ofta. En snorvalp med byxfickorna i knävecken och kepsen på sniskan kanske har ett päron med lite kosing.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
GuW skrev:
2311137 Men vaffan, en porche, det är ju i princip den gamla bubblan med hottad motor...

Vi hade en relativt ny inbytt på en firma jag jobbade på, den fick man IAF provköra om man ville.

Jag gjorde det, pressade lite och i en kurva tänkte "undra varför dom säger att man inte ska släppa gasen i en kurva", nyfikenhet kan vara dödlig...
Jag behövde hela vägen och en bit av diket, jag fick tillslut stopp på bilen med bakänden nere i diket, och tog mig loss själv.

Det kanske är därför dom inte så gärna släpper ut bilar till vem som helst?
Trode de va att man SKULLE släpa gasen?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Markus skrev:
2311254 Lyllos honom liksom :cpparty



Tror jag inte alls.
Hur viste jag det :hihi

Nej men lam som jag är har jagg suttit och tittat på discovery halva morgonen och där sa dom att man inte fick gasa i kurvorna för då tryckte motorn på så att baken ville fortsätta rakt fram.
 

boostofta

Nybörjare....
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Skåne och lite mer i Gbg
Hoj
Ingen just nu
En polare ville prova EVO 6 eller 7 nått sånt när den var ny i alla fall.
Det fick han inte. Imprezan fick han utan större probs prova, så han körde med den till Mitsubishi och fick då prova EVOn.......
:)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
prulle skrev:
2311267Nej men lam som jag är har jagg suttit och tittat på discovery halva morgonen och där sa dom att man inte fick gasa i kurvorna för då tryckte motorn på så att baken ville fortsätta rakt fram.
Precis. Inte gasa. Men hålla en jämngas genom kurvan. Inte heller tvärsläppa gasen mitt i kurvan.

Bromsa innan kurvan, håll jämn gas genom kurvan och ge på full gas i kurvans utgång. Typ. :fakta
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Om det är sant det som beskrivs här så lär det vara 99% chans att man inte kommer få provköra någon Porsche om den släpper lätt i kurvorna?

Det är ingen här runt Helsingborg som har varit på just Porsche Center Syd här i Helsingborg och försökt provköra en kärra? Eller kanske vet något annat ställe här i Helsingborg där dem har någon relativt grym Porschebil stående för provkörning?

Pinky skrev:
2310698 Jag har en polare som hade oturen att få en massa miljoner slängda på sig sig

Jaha, det är väll inte oturen? Det är bara att nästa gång du fyller år så berättar du lite diskret någon vecka innan att du mer än något annat skulle vilja byta upp dig till en nyare modell :arsele
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har inte försökt provköra på Porsche Center, däremot var jag och en polare inne hos en SAAB-handlare och fick låna en 9-3 Aero utan större problem. Visst, det skiljer ju några 100 000-lappar mellan dessa bilar.

Testa!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Quaya skrev:
2311349 Om det är sant det som beskrivs här så lär det vara 99% chans att man inte kommer få provköra någon Porsche om den släpper lätt i kurvorna?

Den släpper inte alls lätt i kurvorna, du pressar nog fler G med den än med någonting annat du någonsin kört innan det släpper, problemet är bara att NÄR det släpper då gäller det att ha skjortan full...

Den är grymt oförlåtande, och har i likhet med Jonas Gardell hela driften där bak, så det är mycket vikt som sticker när det släpper....

Fast det är ju underhållande minst sagt...
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Ok!
Ja, det är väll värt ett försök i veckan för dem kan inte mer än inte ge mig lov :)
 
Last edited:

Kulgan

När Kulgan vurpar hårdnar asfalten...
Gick med
6 May 2005
Ort
Umeå
Hoj
Såld...letar nytt.
Jag var idag och testade mazda 6 MPS och den var riktigt skoj(ingen porsche men) en bra kompromiss för ett ok pris!
Dom kastade nästan nyckeln på mig....ta en tur tyckte säljaren :)
Jag var inte sen heller...

Verkliga siffror enl. Rototest:
- 266,2 Hk (Hjuleffekt) ~ 292Hk (Motoreffekt)
- 388,4 Nm (Hjuleffekt) ~ 425Nm (Motoreffekt)
0-100 på 5.9 sekunder

för 319.000:-
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Tur att man inte är bilförsäljare, jag hade fått damp på alla idioter som ska köra sönder saker dom inte har tänkt köpa.
 

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd
Jag tycker det är konstigt hur vissa bilförsäljare nästan verkar vara trötta på sina kunder! Visst. Jag är "bara" 22 år gammal, men när försäljarna inte ens TITTAR på mig när jag kommer in i salongen blir jag väldigt irriterad! Det har i och för sig bara hänt en eller två gånger. Många försäljare är sjysta men det finns ju idioter. Men jag är lite av den uppfattningen att även om jag inte har ett par 100k liggandes just nu så kan, för det första, inte säljaren se på mig hur mycket jag kan vara god för. Och för det andra så tycker jag att de borde göra allt för att jag ska få känslan av att "Wow! En sånn bil ska jag bara ha när jag tjänat/sparat ihop pengar!!"
Vad lever dem på liksom? Jo just - Att SÄLJA bilar.
Att sälja en bil är inte bara att skriva på papper med en medelålders man med skägg som skrattar lite sådär hemtrevligt och röker pipa. So what att jag inte har någon familj (ännu?)? Hade jag fått 1.000.000 i handen nu så hade jag traskat in till Volvo och köpt en XC90 eller V70 R direkt utan att blinka. Men säg att jag går in på Bilia på lördag och säger att jag är intresserad av att testa en V70 T5 eller 2.5T. Svaret lär tyvärr bli nej. Och en XC90? Skulle inte tro det va. Tänk på det Volvohadlare!
Helt enkelt tycker jag inte att demobilar bara ska lånas ut till en kund som är intresserad av att köpa en bil direkt på stubben. Är bilen inte bokad på hela dagen - Vad är problemet liksom? Det finns försäkringar, och det är inte era egna bilar! Nu kör jag ju aldrig så att jag sku riskera att fara av vägen eller köra in i någon. Jag kör helt enkelt som jag skulle gjort med en egen bil. Inspirerat men aldrig hetsigt, aggresivt eller omdömeslöst! Men det finns ju andra i trafiken som kan göra misstag.
Till sist vill jag bara ha sagt; Givetvis förstår jag att jag inte kan gå in till Porsche eller Lamborghini handlaren och be att få testa en bil. Men vanliga bilar som pendlar mellan 1-500.000 och som det står MINST en av som är färdig demobil på parkeringen. Varför inte liksom?

Oj. Blev ju en liten uppsats dethär. :)

Edit: Volvo är såklart bara ett exempel. Det gäller alla bilhandlare.

Tigrro - Har fått testa det mesta jag vill, eller försökt med.
 
Last edited:

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
En kille härifrån som har lite för mycket pengar på banken skulle ner och kolla på nya M5:an, kan säga att han hade det inte lätt att få provköra nån bil. Tror det var 3:e eller 4:e stället han var på innan han fick prova nån bil och givetvis köpte han den.

Nej tyvärr tas inte yngre förmågor på så stort allvar men nån gång växer dom ju upp och jag skulle då inte köpa nån bil där jag gång på gång blivit nekad en provkörning.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Vad är det egentligen försäljaren säger när han nekar en för det har tydligen varit en hel del här som har varit med om det eller vars polare?

Utan att snacka om mig själv utan ifall att jag själv skulle varit försäljare så finns ju risken att personen man har framför sig har en massa pengar på banken eller just ärvt ett stort jävla arv av mormor som just har gått bort som bodde på Östermalm och ägde olika fastigheter i Stockholm till exempel.

Så om jag själv skulle varit försäljare så skulle jag skämts över att göra det.
Man hade väll erbjudit den billigare klassen och berättat att han får lov att testa den och sen se ifall han fortfarande är intresserad.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top