Prova på dyk i tryckkammare

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Nu är vi 13st och fullt. Är det några som får förhinder vill jag veta det så fort som möjligt pga att jag fått fler förfrågningar.

  1. JoJoman
  2. Mi-Ni
  3. Mi-Nis kusin Peter
  4. Styret
  5. Styrets kompis
  6. Styrets kompis fv
  7. Jörgen
  8. Anna
  9. Raffe
  10. Styrets kollega
  11. Skrot
  12. Johan
  13. Magnus


Jag är gärna på om det inte är för sent för anmälan och det fortfarande finns plats :).
Har inte varit inne här på forumet på ett tag och missat den nya listan :)

Det går fint, tror 14 var max så du får lätt plats. :)
 
Last edited:

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
God kväll,
En liten påminnelse inför tryckkammarbesöke på onsdag.
Vi ses vid akutintaget på Östra sjukhuset vid 1800-tiden. Hittar ni inte så slå mig en signal på 0733-671245
Glöm ej dykcertifikatet (krav), dykdator och loggbok.

//Peter
 

Bifogat

  • Tryckkammare östra sjukhus.JPG
    Tryckkammare östra sjukhus.JPG
    150.4 KB · Visningar: 118

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag fattar inte detta riktigt, har aldrig dykt.

Är detta typ som ett rollspel där man i grupp har olika roller och låtsasdyker tillsammans och låtsas att det finns fina fiskar och vrak att titta på :confused:

edit: eller mer seriöst, tränar man att gå ner till ett visst djup helt enkelt?
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Mi-Nis kusin har tyvärr fått förhinder

  1. JoJoman
  2. Mi-Ni
  3. Styret
  4. Styrets kompis
  5. Styrets kompis fv
  6. Jörgen
  7. Anna
  8. Raffe
  9. Styrets kollega
  10. Skrot
  11. Johan
  12. Magnus
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Jag fattar inte detta riktigt, har aldrig dykt.

Är detta typ som ett rollspel där man i grupp har olika roller och låtsasdyker tillsammans och låtsas att det finns fina fiskar och vrak att titta på :confused:

edit: eller mer seriöst, tränar man att gå ner till ett visst djup helt enkelt?

Nae, inget roll spel är det inte ;)
Det är ett kontrollerat sätt att få känna av vad som sker på lite större djup, på ett sätt man inte riktigt kan när man har dykdräkten på sig och är nere på 40m. När man andas vanligt luft under tryck (ca 4bar, ca30m djup) så får man av kvävet en narkotisk berusning är bra att lära känna av när man djupdyker. När jag var där första gången så var de nära på att jag blev demens-diagnoserad. :tungan

Lite info från de som arrangerar (om man orkar läsa allt):
Före tryckningen kontrolleras ditt certifikat och dess giltighet. För att få delta inne i kammaren MÅSTE du ha med dig certifikatet och vara 18 år fyllda. Provtryckningen är ett dyk precis som ett vanligt dyk, alltså ska du vara frisk och planera som inför ett vanligt dyk! Du får inte dyka 1 dygn före eller ett dygn efter provtryckningen, ej heller planera någon intensivare dyk-period i nära anslutning till provtryckningen.
Du kan inte flyga på 1 dygn efter provtryckningen! Du ska vara van dykare så att tryckutjämning fungerar enkelt för dig. I övriga fall är du välkommen att lyssna på vår föreläsning och vara på utsidan under tryckningen.

Det är ingen personal med inne i kammaren under tryckningen. Alla deltagare kommer få byta om till sjukhuskläder, en rutin för att undvika olyckor inne i kammaren. Under trycksättningen stiger temperaturen till ca 30 grader och omvänt sjunker den till ca 15 grader vid trycksänkningen. Högsta tryck blir 6 bar, motsvarande 50 meters vattendjup. Expositionstiden är 8 min, varav trycksättning 5-6 min, total dyktid ca 35 min.

Passa på att undersöka tryckets effekter. Pröva att vissla och klappa händer. Känn din egen djupberusning och se de andras! Se tryckets effekt på neoprene-materialet! Studera effekterna av Boyles lag (volymexpansionen). Lyssna på varandras röster!

Efter tryckningen stannar alla kvar i en timme för att se att ni mår bra. Vi föreläser då om dyksäkerhet och dykerimedicin. Vill ni själva ta upp frågor så passa på. Vill ni ha omfattande föreläsningar ber vi att ni hör av er för att ge oss tid till förberedelser.

Östra Sjukhusets tryckkammare ingår i ständig beredskap för akuta behandlingar. Dessa prioriteras givetvis och kan alltså innebära att utbildning och liknande får flyttas på. I dessa sällsynta fall gör vi vårt bästa för att finna en ny passande tid för er.

Medlemmar i SSDF-klubbar är olycksfallsförsäkrade även under kammardykningar. Vi övningsansvariga har ansvarsförsäkring. I övrigt finns inga försäkringar för icke sjukvårdande kammaraktiviteter utan kammardykning sker i princip på egen risk som vilken dykaktivitet som helst. Vill ni ta med egen utrustning (datorer, djupmätare) så går det bra men det är på eget ansvar. Viss utrustning måste ligga i vatten vilket vi kan ordna i så fall.

Välkomna till ett förhoppningsvis mycket givande besök!
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Bilder!
 

Bifogat

  • IMG 002.jpg
    IMG 002.jpg
    71.2 KB · Visningar: 104
  • IMG 010.jpg
    IMG 010.jpg
    62.3 KB · Visningar: 86
  • IMG 012.jpg
    IMG 012.jpg
    73.2 KB · Visningar: 85
  • IMG 015.jpg
    IMG 015.jpg
    61.8 KB · Visningar: 89
  • IMG 016.jpg
    IMG 016.jpg
    66.2 KB · Visningar: 116
  • IMG 021.jpg
    IMG 021.jpg
    51.7 KB · Visningar: 77

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Man blir fett hungrig efter ett dyk:D


Det var jäkligt kul, får testa på det igen.

Ja, jag vart också jättehungrig efteråt.. ;)
Det var några som hörde av sig men som inte kunde följa med pga att de va fullt så de går nog att få ihop folk för en tur till. Jag är också sugen. :)
Kanske nån gång framåt mars/april så man får uppdaterat sig lite om tryckfallssjuk m.m. inför kommande dyksäsong.
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Ja, jag vart också jättehungrig efteråt.. ;)
Det var några som hörde av sig men som inte kunde följa med pga att de va fullt så de går nog att få ihop folk för en tur till. Jag är också sugen. :)
Kanske nån gång framåt mars/april så man får uppdaterat sig lite om tryckfallssjuk m.m. inför kommande dyksäsong.

I´m on brother:tummenupp
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Gör ett litet trådlyft för en intressekoll. :)
Någon som är sugen på detta? Kostar 400kr nu (självkostnadspris) men annars är upplägget detsamma. Kommer vara på en torsdagkväll vid 18.
 

LilleTommy

Min hoj är en sporthoj va?
Gick med
15 Feb 2008
Ort
Bollebygd
Hoj
Triumph Bonneville T100, Triumph Sprint ST, Husqvarna 256A
Låter läskigt... har ju bara varit nere på 18 meter... :)
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Jag är preliminärt på, beror på datum.
Skulle vara kul ifall man kände av djupberusningen denna gången. Kände inget förra gången.:gnissla
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Låter läskigt... har ju bara varit nere på 18 meter... :)

Det är lugnt, du är ju på sjukhuset i en tryckkammare med en dyk-sköterska utanför. Relativt riskfritt ;)

Jag är preliminärt på, beror på datum.
Skulle vara kul ifall man kände av djupberusningen denna gången. Kände inget förra gången.:gnissla

Får be han trycka ned oss till lite djupare djup då.. :)
Jag återkommer med ev datum då jag vet om jag får ihop 8-10st. Kommer lägga ut en förfrågan på dyk-forumet också.
 
Last edited:

Jowo

Avancez MC
Gick med
19 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
alpmoppe
Kunde vara kul, beror på när!

Är det månne någon hoj-tjomme som är sugen på riktig dykning också?
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top