Projekt Resto-mod GS1000E

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det är korrekt och motorerna är i mångt och mycket likadana invändigt och utvändigt, men jämförbar prestanda vet jag inte. Original så har nog 1200R/S motorn drygt 10 hästar mer och nästan 30Nm mer vridmoment. Dessutom har 1200R/S motorn sin användbara effekt längre ner i varvtalsregistret än 900R motorn. Modernare motordimensionering med längre slag och större borr.

Finns en del quality of life uppgraderingar också vad gäller kylning och smörjning om jag inte minns galet som åtgärdat diverse barnsjukdomar från 900R motorn. Yttre toppsmörjning till kamaxlar, m.m.

Annan växellåda också, GPz:an har en 6-växlad låda, ZRX:en har en 5-växlad. Bättre? Sämre? Ingen aning. :näsblod

- Ja, tänkte på att det väl är ett jäkla jobb med motorbytet för relativt lite bang for the buck, so to speak.
Eller är det en enkel swap att få in den motorn i GPz:an kanske?
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Det var ju enkelt det här med att bygga hoj. Skruva loss det gamla och skruva dit det nya.

View attachment 456986

Jag som är van att sitta och rita i flera timmar för att sen vänta dagar / veckor på kompisen som har fin fräs på jobbet känner för att stanna kvar nån eftermiddag på jobbet och göra gaffelkronor åt mig. :näsblod

Alltså, jag trodde du satt in ett batteripaket och gjort hela hojen till en "Nissan Leaf-hoj" :arsele
Insåg sedan att det var ett skåp bakom som lurades. Sicken tur! :banana
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det kommer i Viktors nästa inlägg...jag fick tag på lite delar från en Cake...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
- Ja, tänkte på att det väl är ett jäkla jobb med motorbytet för relativt lite bang for the buck, so to speak.
Eller är det en enkel swap att få in den motorn i GPz:an kanske?

Allt är relativt. Originalmotorn som satt i GPz900R objektet jag köpte hade sett bättre dagar. Uppätna kamaxlar, suspekta missljud, m.m. Bike Trollhättan hade en ZRX1200S motor med alla tillhörande delar samt komplett elsystem till en vettig slant så jag slog till.

Motorn passar rakt av i GPz ramen men kräver lite modifiering för att få på plats ordentligt. Antingen bygger man nya motorfästen i framkant av motorn / toppen eller så köper man ett ramrörskitt från Japan. Jag valde alternativ två. Dyrt men jävligt porrigt. Anodiserat svart och frästa detaljer med tillhörande plattor till svinginfästning och fotpinnar.

Alltså, jag trodde du satt in ett batteripaket och gjort hela hojen till en "Nissan Leaf-hoj" :arsele
Insåg sedan att det var ett skåp bakom som lurades. Sicken tur! :banana

Det kommer i Viktors nästa inlägg...jag fick tag på lite delar från en Cake...

Som Alatalo säger så ska vi försöka lösa det här med elkonverteringen så smidigt som möjligt. Åtta-ventils luftkylda fyrtaktare känns så jävla förra seklet. Dags att ta Suzuki GS1000 in i nya årtusendet! Tror en batteripack och liten elmotor kommer se perfekt ut! :tummenupp

Skämt åsido...

Jag gav mig faktiskt i kast med att svetsa stötdämparinfästningarna på svingen idag. Åkte och köpte mig lite vettigare svetshandskar på förmiddan och åkte till garaget efteråt. Jag tänkte att någon gång ska jag börja lära mig svetsa aluminium ordentligt, så varför inte börja nu?

Gjorde lite tester innan för att försöka hitta vettig strömstyrka och få lite bättre känsla för hur smältan betedde sig.

Punktade fast båda fästena först med svingen på plats på hojen, sen plockade jag loss svingen och tog till svetsbänken. Första svetsen blev väl helt OK. Fick laborera lite mer med strömstyrkan och landade runt 160-170 ampere. Tycker inte det ser allt för jävligt ut för att vara första "riktiga" försöket till aluminiumsvetsande på säkert fem år.

svetsning sving 3.jpg

Svetsade vidare i maklig takt och tog en kaffepaus för att låta allt svalna sen gick jag på andra fästet. En stund senare var det klart och efter att det fått svalna lite ytterligare smällde jag dit svingen på hojen och hängde på stötdämparna.

svetsning sving 2.jpg

svetsning sving 1.jpg

Riktigt jäkla nöjd om jag får säga det själv. Helt klart roligare att prova själv än att lämna bort jobbet åt någon annan. Den långa svetsen på utsidan av vänster fäste blev lite ojämn och halvful men det ska på lite grundfärg och lack så jag tror inte man kommer lägga märke till det jättemycket. "Betraktningssidans" svetsar blev dock riktigt bra och det är väl huvudsaken. :D

Ska se om jag kommer mig för att svetsa förstärkningarna i ramen i helgen eller början av nästa vecka. Började ha dåligt om gas i tuben så måste fylla på.

Mer uppdateringar till veckan. Kan förhoppningsvis ställa ner hojen på golvet då, montera fotpinnar och känna på körställningen då också!
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Du är ju sjukt duktigt på detta! :tummenupp

Å så har du helt rätt ( enligt mig :) ) känsla när du moddar dessa härliga klassiker. :krama
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du är ju sjukt duktigt på detta! :tummenupp

Å så har du helt rätt ( enligt mig :) ) känsla när du moddar dessa härliga klassiker. :krama

Tack! Värmer i vintermörkret att få fina kommentarer. :krama

Hade lite tid till övers idag på jobbet strax efter lunch så jag ställde mig vid svarven och vevade fram två av dessa skapelser.

stötdämparbussning 1.jpg

Bussningar / mellanlägg till stötdämparinfästningen på ramen. Hade lite 30mm rundstång som fått agera slagverktyg i en massa år, nu kom det äntligen till användning som material.

stötdämparbussning 2.jpg

Och såhär blev det med bricka och hattmutter på.

stötdämparbussning 3.jpg

Ska gnussa upp lite bättre finish på bussningarna samt införskaffa nya rostfria hattmuttrar men annars är jag riktigt nöjd. Muttern ni ser på bilden är lite misshandlad och den andra har stora bitar av kromateringen släppt ifrån så den ser inge vidare rolig ut.

Hur som haver så innebär detta en mindre liten grej att göra klart. Hoppas att jag får leverans av ett framdäck imorn, i så fall dyker det nog upp lite bilder under tisdagen med hojen nere på marken. Kanske Raask fotpinnarna hittat hit också vid det laget. :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som vanligt,

Mothers Billet Metal Polish för spegelblank kromeffekt, röd Scotch Brite duk och WD40 för matt "factory look".
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
skicka hit dom så fixar jag finishen på dom så slipper du gnussa ;)

Du ska få ge underbenen till gaffeln en omgång i i blästern i alla fall. :)

Ska bara måtta ut och kolla diverse nu när jag fått ner hojen på golvet innan jag plockar isär allt igen innan blästring och pulverlack.

130042185_1706316186219572_5378597202454832910_n.jpg

130309302_712507602976877_2970792199848399301_n.jpg

En centimeter för hög eller så i dagsläget men det saknas ca 100kg motor, förgasare och avgassystem så jag tror det blir riktigt bra då. Ska nog även klä om sadeln och kapa ur den lite.


Som vanligt,

Mothers Billet Metal Polish för spegelblank kromeffekt, röd Scotch Brite duk och WD40 för matt "factory look".

Lutar åt alternativ #2. Annat alternativ är blästra med aluminiumoxid sen halvmatt klarlack. Blir riktigt fint. :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kanske jag som missuppfattat något, men är distansen tillverkad av stål...? Blästra med Alox på aluminium låter lite för aggressivt för min smak...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kanske jag som missuppfattat något, men är distansen tillverkad av stål...? Blästra med Alox på aluminium låter lite för aggressivt för min smak...

Nädå, distansen är i alu också. Blästrar rätt mjukt så det blir bara en matt yta i princip som tar bort små ojämnheter. Finish blir som bromsoksadaptrarna jag gjorde till Öhlinsgaffeln på Mk.II projektet.

120674751_331189237986993_83053699488392417_n.jpg

Med klarlack på ser det ut som att det är anodiserat.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Du ska få ge underbenen till gaffeln en omgång i i blästern i alla fall. :)

Ska bara måtta ut och kolla diverse nu när jag fått ner hojen på golvet innan jag plockar isär allt igen innan blästring och pulverlack.

View attachment 457544

View attachment 457545

En centimeter för hög eller så i dagsläget men det saknas ca 100kg motor, förgasare och avgassystem så jag tror det blir riktigt bra då. Ska nog även klä om sadeln och kapa ur den lite.




Lutar åt alternativ #2. Annat alternativ är blästra med aluminiumoxid sen halvmatt klarlack. Blir riktigt fint. :tummenupp
Ja bakdäcket ser lite magert ut. Ser kanske bättre ut med lägre bakände.
Fetare däck?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja bakdäcket ser lite magert ut. Ser kanske bättre ut med lägre bakände.
Fetare däck?

Det är bara ett 130:s bakdäck så det är inte jättebrett. Samtidigt är max för fälgen ett 140 så det gör inte jättemycket skillnad. Göra bakändan lägre är inte aktuellt då nya stötdämpare kostar en del.

Jag räknar med att "tail tidy"-kittet jag köpt kommer förbättra utseendet bak avsevärt för då slipper man den breda bakskärmen och linjen från som löper från tanken och sadeln kommer fortsätta under kutsen utan utstickande delar förutom skylthållaren. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fick paket från Japan idag med tail-tidy kittet. Blev en trip till garaget för lite provmontering och jag tycker det ser riktigt bra ut. Som de flesta andra 80-talshojar så får man betydligt renare linjer när man tar bort överflödiga stänkskärmar.

tailtidy 1.jpg

Blir en städdag i garaget imorn sen tänkte jag svetsa och göra i ordning ramen innan jag börjar jobba igen på Onsdag. Kommer nog en uppdatering eller två under mellandagarna. :tummenupp
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Det ser riktigt bra ut med en tidy tail!
Men med bakskärmen borta ser kutsen bakom sadeln lång ut. Jag skulle nog vilja se kutsen kortad en aning men med bibehållen "factory-look".
Är det möjligt att korta den med en tredjedel utan att det syns?
BT
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det ser riktigt bra ut med en tidy tail!
Men med bakskärmen borta ser kutsen bakom sadeln lång ut. Jag skulle nog vilja se kutsen kortad en aning men med bibehållen "factory-look".
Är det möjligt att korta den med en tredjedel utan att det syns?
BT

Tror det är mycket vinkeln jag tagit bilden ifrån. Sett från sidan slutar bakdelen där bakdäcket slutar och det tycker jag är "rätt" ställe. :)

Blev lite småfix i garaget idag, städade av arbetsbänken och gjorde i ordning för att svetsa lite imorn. Slänger nog upp lite bilder imorgonkväll på resultatet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick paket från Japan idag med tail-tidy kittet. Blev en trip till garaget för lite provmontering och jag tycker det ser riktigt bra ut. Som de flesta andra 80-talshojar så får man betydligt renare linjer när man tar bort överflödiga stänkskärmar.

View attachment 457698

Blir en städdag i garaget imorn sen tänkte jag svetsa och göra i ordning ramen innan jag börjar jobba igen på Onsdag. Kommer nog en uppdatering eller två under mellandagarna. :tummenupp

Ser snyggt ut:tummenupp Vad består tidy tail kittet av? Jag ser som bara att bakskärmen är borta:va Tror också att det är vidvinkeln som luras för kutsen ser ju ut stor även på höjden. Skulle jag modda nåt på kutsen så skulle det vara att ta bort sidoreflexerna och plasta om så man fick en helt släta sidor på kutsen, men det är ju lätt för att säga för en som aldrigt plastat nåt i hela sitt liv ;)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser snyggt ut:tummenupp Vad består tidy tail kittet av? Jag ser som bara att bakskärmen är borta:va Tror också att det är vidvinkeln som luras för kutsen ser ju ut stor även på höjden. Skulle jag modda nåt på kutsen så skulle det vara att ta bort sidoreflexerna och plasta om så man fick en helt släta sidor på kutsen, men det är ju lätt för att säga för en som aldrigt plastat nåt i hela sitt liv ;)

Tail tidy kittet är en plåtbalja och den vinklade plåten du ser gå ner mot svingen istället för innerskärmen. Inget märkvärdigt alls, två plåtar och en näve skruv, mutter och brickor.

Och jag som gillar sidoreflexerna! Blir nästan lite kränkt här känner jag. :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tail tidy kittet är en plåtbalja och den vinklade plåten du ser gå ner mot svingen istället för innerskärmen. Inget märkvärdigt alls, två plåtar och en näve skruv, mutter och brickor.

Och jag som gillar sidoreflexerna! Blir nästan lite kränkt här känner jag. :D

Okej, då har jag koll på tidytailen.

Tur för dig att du gillar reflexerna, då slipper du ju göra nåt åt dom:D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Okej, då har jag koll på tidytailen.

Tur för dig att du gillar reflexerna, då slipper du ju göra nåt åt dom:D

Är med en läpp för regskylten samt en liten reflex också, väldigt kompakt konstruktion.

Blir att köpa nya reflexer och emblem runt om eftersom de flesta är nötta och har sprickor i sig, brukar vara mer regel än undantag att det är så med gammal plast.

Lyckades få lite svetsat idag innan jag fick slut gas i flaskan. Påbörjade nya styrstopparna fram genom att kapa en ring ur ett rör och svetsa detta utanpå styrhuvudet. Ska tillverka två klackar som ska svetsas utanpå denna ring samt att själva styrstoppen på gaffelkronan behöver förlängas lite så att den kommer in närmare där stopparna ska sitta. Tänkte göra klart det i dagarna framöver när jag har tid.

styrstopp 1.jpg

Sista puffarna gas gick åt till att lägga yttre halvan av svetsarna till dom små förstärkningarna jag gjort vid styrhuvudet. Slarvade lite med att slipa bort förzinkningen så nedre svetsen blev lite bajs men helt OK ändå. Kul hursomhelst att åter göra något produktivt med svetsen som annars stått oanvänd rätt mycket senaste åren.

förstärkning 1.jpg

Ska åka och fylla på gasflaskan imorn, sen blir det nog att punkta fast förstärkningen på andra sidan. Efter det tänkte jag plocka ramen ren från grejjer så jag kan kapa bort allt skrot som ska bort och svetsa färdigt allt det nya som ska dit. Därefter blir det att lyfta in motorn i ramen igen och börja måtta in bakhjulet samt att kedjan är i linje. :tummenupp
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top