Projekt: Honda CB1000RA -2009 (renovering/förbättring)

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Hejsan,

Jag är helt ny i hojjvärlden (endast kört cross och offroad tidigare) så ni får ha överseende med mig.

Köpte min Honda igår (2012-09-16) och började nermontering idag (2012-09-17). Det är nämligen så att jag ännu inte har körkort utan jag kommer att renovera och förbättra hojjen fram tills i vår då jag kommer börja ta mitt körkort. Kommer att köra nästa säsong med polaren som handledare.

Jag ville egentligen ha en muskelhoj (typ vmax 1700) men insåg att den var för otymplig att göra manöverprovet med, så jag var ute efter en "enklare" modell. Fastnade för FZ1 och CB1R och däremellan var ju inte valet svårt.

Jag har nu en 2009:a med 1400 mil på mätaren. Det är alltså dags för en yttre renovering. Jag är en extrem pedant och kan inte njuta av en enda meter om jag vet att allt inte är i toppskick. Tyvärr en sjukdom jag har. Samma sak gäller bilar...

Jag tänkte ta lite bilder och berätta vad jag pysslar med här...
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Annonsbild
8594505875.jpg


När man inte har depåställ och måste lyfta bakhjulet så får man improvisera lite. 2 spännband fastskruvade i varsin regel i väggen och sedan spänna i gaffeln.
46821974.png


38631302.png


Av med hjulet och bort med katten
33141797.png


Såg inte allt för rolig ut...
32544755.png


Nu börjar det likna något
56359632.png


Det var allt för idag. Fortsättning följer.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Hojbygge ?
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Fortsätt du att skriva och lägga upp bilder, det är kul att följa såna här trådar, även om det kanske inte klassas som hojbygge. Alternativt lägg in tråden under Styling/Utseende
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Som Tiki sa, fortsätt skriv om det hela (gärna med mycket bilder).
Passar den inte in så sparkar någon elak moderator ut den till nästa forumdel utan att lämna någon hänvisning. Annars är det bara fortsätta
 

Stefan_J

Allmän tok!!!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Kalmar/Trekanten
Hoj
BMW K1200S -2005, Triumph Sprint 1050 ST -05 (Såld), KTM 950 SM -05 (Såld), YZF600RG -95 (Skrotad)
Låt pöjken va! Vill han demontera och putsa så låt gå för det! Tror att de flesta gärna följer sådana trådar osså. :tummenupp
 

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
Kan du måntro ha hängt på ATVFORUM.SE innan??
Tycker mig känna igen namnet och liknande beteende. :hihi
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Bra j-vla hojval för övrigt :yoparty

När du har tvättat klart allt så skaffa ett Yoshi 3/4 system och PCV och fixa en ordentlig mapp då får du 130 sjukt pigga hästar på bakhjulet oxå.

Å kepsen på hojen får fan inte sättas tillbaka när du är klar heller...det är se'n gammalt.
 

mojja83

Guest
Vad får dig att tro att han inte använder hojen som det är tänkt

Nja på bilderna ser ju hojen ut att vara i nyskick,nytvättad och endast använd vid soligt väder. När inte det duger åt Ts börjar han demontera hojen och putsa än mer!!

Men jaja alla är vi olika jag byter ju alla oljor + filter efter 200 mil. Eller alla oljor var ju att ta i oljan i framgaffeln får hänga med 500 mil mellan bytena.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Nja på bilderna ser ju hojen ut att vara i nyskick,nytvättad och endast använd vid soligt väder. När inte det duger åt Ts börjar han demontera hojen och putsa än mer!!

Men jaja alla är vi olika jag byter ju alla oljor + filter efter 200 mil. Eller alla oljor var ju att ta i oljan i framgaffeln får hänga med 500 mil mellan bytena.

Sluta ordbajsa överallt, här följer vi en plan i knullputz.
Sitt ner i båten.
 

Eric Sigurdsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2012
Ort
Linneryd
Hoj
KTM 1290 Superduke R -2014
Ojdå, vilka känslor.

Så här är det. Jag älskar att köra, men bara när jag vet att prylarna beter sig och ser ut på det sätt jag vill att det ska göra. Ett litet glapp i gashandtaget eller i bromspedalen, en tvättrepa på en kåpa, eller kedjeoljesprut på fälgen kan störa ihjäl mig. Sen ska jag inte sticka under stolen med att jag tycker det är jävligt avkopplande efter en hektisk dag på jobbet, att sätta mig i garaget och vara för mig själv.

Planen är iaf att hojjen ska vara helt genomgången när säsongen börjar nästa år. Värt att nämna är att föregående ägare använt växellådsolja som kedjesmörjning och oljan har letat sig in precis överallt på hela hojjen.

Ang. avgassystem så vet jag inte om jag ska använda GPR slip-on som jag har idag och komplettera med decatrör eller om jag ska byta ut allting.

PCV står också på inköpslistan.

Annars är det bara lite smått och gott som ska bytas ut. Alla rödeloxerande prylar (handtag, skruv, backspeglar) ska bort snarast möjligt.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top