Projekt haschbobber - xs750

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kollade igenom förordningarna igår, hojar innan 1984 behöver visst inte idiotlampor, fan så skönt.
Inte heller samma skitnödiga regler med parkeringsljus, blinkersavstånd och sånt trams!
Då behöver jag plötsligt bara fixa oljetryckslampan och det där konstiga problemet med krypström i fram och baklyktan med m-uniten avstängd. Gott.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Blinkersavstånd är det noga med. När jag besiktade min -77:a var det typ det enda han kontrollerade. Ren tur att min höll exakt minimimått i fram... :tungan
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Blinkersavstånd är det noga med. När jag besiktade min -77:a var det typ det enda han kontrollerade. Ren tur att min höll exakt minimimått i fram... :tungan
Min har 3cm till godo enligt vad jag kunde förstå av förordningarna.
Verkar som att mycket blev hårdare efter 84.
Sen tror jag inte grinige herr besiktningsman har stenkoll på detta utan går på dom senaste (snävaste) bestämmelserna. Jag tänker visa honom utdragen om det blir tjafs och gnäll.
Fast jag har ju en go gubbe i stan som inte håller på med måttband och trams :D
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Om man kan tänka sig att skruva så skall man hålla sig till gamla hojar.
?
Vill man verkligen lära sig skruva kan man ju göra som jag och sätta ihop en hel hoj från delar i lådor, nåt du är sugen på?? :)
Motorintresse tar sig lite olika former som tur är, en del tycker det är intressant att tvätta 1000 motordelar kliniskt rena från 30 års gegga, balansera vevparti, porta insugskanaler, borra ur cylindrar, sätta ihop delarna och se allt bli en förbränningsmotor som (förhoppningsvis) håller i tusentals mil, andra tycker att byta blinkers och styre och smörja kedjan är hela grejen med mc-hobbyn.
To each his own i guess.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Fast jag har ju en go gubbe i stan som inte håller på med måttband och trams :D
Åkte förr på begagnade slicks med några glest placerade skåror inskurna ungefär där landsvägsdäck har sådant, stod 'NOT FOR HIGHWAY USE' på sidorna med stora bokstäver. När en besiktningsgubbe fått upp hojen på lyftbordet studerade han däcken noga och ropade till sig en kollega:
-Har du sett secka däck de har nu, änna inget munster alls!"
Sedan godkände han min hoj.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Eller göra som jag, renovera och bygga om och när man är klar köra sönder motorn så man blir tvungen att renovera den också trots att man egentligen hade planer för det långt senare... Just sayin'. :tungan

Hoppas jag inte behöver rasa den här motorn än på några år..?
Har inte gått många minuter än..
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Vill man verkligen lära sig skruva kan man ju göra som jag och sätta ihop en hel hoj från delar i lådor, nåt du är sugen på?? :)

Vad jag for efter var att, för den som tycker om att skruva eller modda sin hoj, så är gamla hojar bättre i det avseendet att regelverket är trevligare. Men man måste vara beredd att lägga tid och pengar förstås... :)

Men nej, det är inget jag är sugen på. Jag la många timmar i garaget och verkstaden med mina första hojar och gick ifrån att på sin höjd kunna tvätta moppen (när det begav sig) till att kunna plocka isär, och ihop, ;) en RD350-motor, flera gånger om. :p Någon gång hade dock pappa skruvat ihop den en fredag-/lördagkväll när jag var på krogen, syskonen sov och mamma var iväg på sitt håll. =D Därför köpte jag en sprillans ny Thruxton och började skruva sönder den på egen hand istället för att behöva åtgärda vad andra klantarslen [sic] hade gjort tidigare. ;P
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Min har 3cm till godo enligt vad jag kunde förstå av förordningarna.
Verkar som att mycket blev hårdare efter 84.
Sen tror jag inte grinige herr besiktningsman har stenkoll på detta utan går på dom senaste (snävaste) bestämmelserna. Jag tänker visa honom utdragen om det blir tjafs och gnäll.
Fast jag har ju en go gubbe i stan som inte håller på med måttband och trams :D

Jag besiktade min Kwack -82 utan idiotlampor och det var inget som helst problem. Däremot har tanken slagit mig att jag kanske ska fixa lampor för åtminstone olja och neutral, men det ligger rätt långt ner på priolistan.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vaffö det? Den ser ju liadan ut som igår!
Tänkte försöka mig på en såndäringa driveby film åtminstone.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top