Projekt bygga Goped

leufert

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
Gammal 125:a Yamaha
Tjena tjena alla!

Jag är ny här så jag vet inte riktigt var jag ska placera denna tråd, kanske passar den bra här.

Jag hade tänkt bygga en goped som ett litet vinterprojekt vid sidan om jobbet. Men jag vet inte alls hur jag ska göra eller vilken sorts motor jag behöver. Om någon har någon slags ritning eller sprängskiss liggandes så hade jag varit glad om denna kunde dela med sig av denna.
Är det något speciellt jag ska tänka på?
Funkar det med en gräsklipparmotor eller ska man hålla sig till nån röjarmotor?


All hjälp uppskattas
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Haha, gräsklipparmotor! :D

Den kommer uila som fan då, ta nån moppemotor istället, då håller den nog lite längre, men om du gör det riktigt bra så kan du nog ta en 125 motor, men växlingen vettetusan hur det ska funka. :va
 

leufert

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
Gammal 125:a Yamaha
Solid snake skrev:
Haha, gräsklipparmotor! :D

Den kommer uila som fan då, ta nån moppemotor istället, då håller den nog lite längre, men om du gör det riktigt bra så kan du nog ta en 125 motor, men växlingen vettetusan hur det ska funka. :va



Okej, men en moppemotor, är inte det lite klumpigt? Låt säga att man fixar en motor från en röjare, det borde väl gå? Problemet är bara hur man ska få fast skiten på "ramen".
 

Solid snake

Guest
leufert skrev:
Okej, men en moppemotor, är inte det lite klumpigt? Låt säga att man fixar en motor från en röjare, det borde väl gå? Problemet är bara hur man ska få fast skiten på "ramen".


Det är väl inte klumpigt o få fast den, det som är klumpigt o svårt är ju drivningen.

Du svetsar ju bara nya fästen eller skruver.

Ta en såndär automatväxlad motor, tror att puch maxi har det.


ÄDIT: stvafle
 

leufert

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
Gammal 125:a Yamaha
Solid snake skrev:
Det är väl inte klumpigt o få fast den, det som är klumpigt o svårt är ju drivningen.

Du svetsar ju bara nya fästen eller skruver.

Ta en såndär automatväxlad motor, tror att puch maxi har det.


ÄDIT: stvafle


jo d stämmer, dom är automatare dom... får spana lite på det... återkommer när jag kommer nån vart med projektet
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
leufert skrev:
Tjena tjena alla!

Jag är ny här så jag vet inte riktigt var jag ska placera denna tråd, kanske passar den bra här.

Jag hade tänkt bygga en goped som ett litet vinterprojekt vid sidan om jobbet. Men jag vet inte alls hur jag ska göra eller vilken sorts motor jag behöver. Om någon har någon slags ritning eller sprängskiss liggandes så hade jag varit glad om denna kunde dela med sig av denna.
Är det något speciellt jag ska tänka på?
Funkar det med en gräsklipparmotor eller ska man hålla sig till nån röjarmotor?


All hjälp uppskattas

MVH/ Leufert

Förslag: Motorsågsmotor !?
 

Inches

Inches
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Hoting
Hoj
?
Goped...

Hallå!
Lämpligast är nog en motorsågsmotor då har du ju redan en centrifugalkoppling(typ av automat). Då kan man säkert ta ett mopeddrev som man fräser ur och monterar det på kopplingen som driver motorsågs kedjan. Kolla hur motor sågen är konstruerad så fårstår man bättre...D som kan vara klurigt är nog rätt drevning, eftersom motor sågen troligen inte har så mycket vrid...?
Samt att få fast den...på farkosten... :)
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Mulles skrev:
Förslag: Motorsågsmotor !?
Vet en som byggde på motorsågsmotor.
Blev aldrig nåt av det då centrifugalkopplingen för motorn brann upp och sen lyckades han aldrig få till en utväxling som var tillräckligt låg.
Har du en motorsåg med manuell koppling eller ingen koppling alls kanske det går.
Jag tror gräsklipparmotor skulle funka bra, om du får till en bra vinkelväxel.
Jag tror inte det funkar nåt vidare om du ställer motorn på sniskan.
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
Som du nämnde så är nog en röjsågsmotor det bästa alternativet.
De är små och smidiga och har väl centrifugalkoppling(?).

Bygg och lägg upp bilderna. :tummenupp
 

leufert

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
Gammal 125:a Yamaha
Ja jag har kollat lite nu, det smidigaste verkar inte vara varken moppemotor eller gräsklipparmotor som även ni säger. Utan det blir väl en röjarmotor.

Problem nr 2. i projektet: Få tag på en röjar motor.


Någon som vet var man hittar en billig begagnad sådan? Har kollat blocket o tradera utan resultat.
 

Therudeboy

Guest
Blocket brukar vara lätt att hitta på. Jag vet en som släpper största husqvarna röjsåg för 2000:-, tror även det är hyffsat nytt.
 

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vendelsö
Hoj
GSX1000R 07
Kanske är ute och cyklar, men vore inte det optimala en "minimoto"-motor?

Små, smidiga och levererar rätt bra med pulver. :va
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Mr J skrev:
Kanske är ute och cyklar, men vore inte det optimala en "minimoto"-motor?

Små, smidiga och levererar rätt bra med pulver. :va


"Minimoto"-motor = röjsågsmotor !

Iaf de "minimoto" som är på väg från Kina i syfte att invadera Sverige :D
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
En 50 cc grästrimmer motor borde ju funka, det är ju såna som sitter där "orginal" så att säga.

Dem är rätt kompakta och allt sitter på "plats". Det är bara 4 skruv så är motorn skiljd från resten av maskinen. Ska du ha en motorsåg så är mycket kvar och motorblocken t.ex är utformade efter handtaget o.sv.

Annars skulle ju det vara mycket häftigare med en 3,5 Hp B&S motor. Hittar du en från en jordfräs kan du även ha den liggandes.

En som är till för gräsklipapre måste du ha ståendes. Lägger du den på sidan blir det inte riktigt bra med motoroljan...
 

Dumjävel

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZZR600
tänk på att små tvåtaktare har ett hysteriskt varv på utgående axel, jag har räknat fel på det minst en gång för mycket. bortsett från att man får en toppfart som gör att man skiter ned sig så brinner centrifugalkopplingen upp rätt snabbt.

alltså behövs en växel av något slag. lättast är att rota fram lite cykeldrev och kedjor ur skrothögen, men cykelkedjor klarar tyvärr inte periferihastigheten och skär och går av och far iväg mot din pung med överljudshastighet.

det bästa är att hitta en kapsågsmotor med kilremsskiva på utgående axel, komplett med centrifugalkoppling. detta paras med en ORDENTLIG nedväxling med kilremmar så har du det perfekta självmordsredskapet.

lite inspiration:

http://www.mtek.chalmers.se/~expe/spark.html
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Såg en hemmagjord goped på tullinge i somras.Han hade satt motorn(röjsågsmotor) på tvären så att primäraxeln drev direkt mot gummihjulet,det verkade funka bra.Har man inte delarna liggandes så blir det nog nästan lika billigt att köpa en riktig goped tror jag.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top