Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Är det för B att svetsa igen hålen och sedan slipa plant ?

Ingen dum ide. Jag har funderat lite på att svarva upp centrumhålet i dreven till 30 mm och sen svetsa fast dom i en hylsa som passar på axeln och sen använda en "brytpinne".
 
Last edited:

majo1972

Ny medlem
Gick med
31 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FJ1100
Coolt bygge!
MEN, en liten undran... Eftersom den ursprungliga kardanlösningen förutsatte att den utgående axeln snurrade "baklänges" (för att kompensera för det faktum att kardanaxeln byter rotationsriktning på bak- respektive framdrev) jämfört med om det hade varit tala om kedjedrift, så skulle ju detta, om jag inte uppfattat skisserna fel, betyda att motorcykeln kommer att gå baklänges!!
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Coolt bygge!
MEN, en liten undran... Eftersom den ursprungliga kardanlösningen förutsatte att den utgående axeln snurrade "baklänges" (för att kompensera för det faktum att kardanaxeln byter rotationsriktning på bak- respektive framdrev) jämfört med om det hade varit tala om kedjedrift, så skulle ju detta, om jag inte uppfattat skisserna fel, betyda att motorcykeln kommer att gå baklänges!!

Det vore ju illa. Jag vred och kollade och jag fick det till att det blev rätt. Bäst att dubbelkolla det igen innan jag lägger ner för mycke jobb. Om det skulle vara så får jag väl lösa det.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Coolt bygge!
MEN, en liten undran... Eftersom den ursprungliga kardanlösningen förutsatte att den utgående axeln snurrade "baklänges" (för att kompensera för det faktum att kardanaxeln byter rotationsriktning på bak- respektive framdrev) jämfört med om det hade varit tala om kedjedrift, så skulle ju detta, om jag inte uppfattat skisserna fel, betyda att motorcykeln kommer att gå baklänges!!

Låter ju rimligt... Hoppas att det löser sig på ett bra sätt för paPs
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Idag var det snöskottning som gällde.
Snow.jpg

Tyvärr hade några takstolar knäckts. Som tur är inte hanbjälkarna. Ganska festligt egentligen att det klarat sig tills nu. Båthuset byggdes 1950 och takstolarna är gjorda av 2"4 och 1"4 med C-C 2,5m endast ihopspikade ute vid väggen och i nocken. I nocken är det en stolpe ner till hanbjälken. Eftersom spännvidden är ca 8m så är det skarvat här och där.

Trots 60år och ruggigt klena takstolar klarade det ca 80cm blötsnö med endast ett par knäckta överliggare lätta att fixa till sommaren.

Efter att ha skottat hela båthustaket utan att ramla ner mer än en gång, okey nästan hela skyffeln pajade, kollade jag mycket noga (den här gången :)) hur utgående axel snurrar på hojen.

Feck, majo1972 har rätt :huvet. Det snurrar åt fel håll. Men skam den som ger sig.

Jag citerar Antony Hopkins i en känd film.

Well, this is not mission difficult it is mission impossible. :D

Låt mig dricka en bamse whiskey, en kopp kaffe och återfå rörligheten i vänster armen:rolleyes: och ryggen så skall jag gå ut till hojen och klura ut en lösning.

Det finns som tur är saker på uppsidan. Den nedre kronan är klar :banana
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Idag var det snöskottning som gällde.
View attachment 301861

Tyvärr hade några takstolar knäckts. Som tur är inte hanbjälkarna. Ganska festligt egentligen att det klarat sig tills nu. Båthuset byggdes 1950 och takstolarna är gjorda av 2"4 och 1"4 med C-C 2,5m endast ihopspikade ute vid väggen och i nocken. I nocken är det en stolpe ner till hanbjälken. Eftersom spännvidden är ca 8m så är det skarvat här och där.

Trots 60år och ruggigt klena takstolar klarade det ca 80cm blötsnö med endast ett par knäckta överliggare lätta att fixa till sommaren.

Efter att ha skottat hela båthustaket utan att ramla ner mer än en gång, okey nästan hela skyffeln pajade, kollade jag mycket noga (den här gången :)) hur utgående axel snurrar på hojen.

Feck, majo1972 har rätt :huvet. Det snurrar åt fel håll. Men skam den som ger sig.

Jag citerar Antony Hopkins i en känd film.

Well, this is not mission difficult it is mission impossible. :D

Låt mig dricka en bamse whiskey, en kopp kaffe och återfå rörligheten i vänster armen:rolleyes: och ryggen så skall jag gå ut till hojen och klura ut en lösning.

Det finns som tur är saker på uppsidan. Den nedre kronan är klar :banana

Kuggväxel i stället för kedjedrift till mellanaxeln.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kuggväxel i stället för kedjedrift till mellanaxeln.

Jo grunnat på det men det finns en bättre/enklare lösning.

Så här ser orginalsvingen ut med fälgen borta.
FälgBorta.jpg

Och så här med hypoidväxeln öppen. Observera skruvarna/muttrarna vid dom röda pilarna.
HypoidOpen.jpg


Om man kollar på växellådan ser det ut så här. Notera även här skruvarna vid dom röda pilarna.
Gearbox.jpg

Tro det eller ej men skruvdelningen är samma. Tjoho man kan skruva fast orginalkardaneriet direkt på växellädan och ha det som primär transmission där det snurrar åt rätt håll:tummenupp

Inget primärhus måste fräsas fram men det blir en point of no return när man sätter upp orginal huset i fräsen.

Blir kul med samma drev i båda ändar av kedjan :banana

Någon som är intresserad av 4st 12 kuggars 428 drev och en 428 kedja ? :) passar till kawasaki, suzuki och yamaha 125

Coolt bygge!
MEN, en liten undran... Eftersom den ursprungliga kardanlösningen förutsatte att den utgående axeln snurrade "baklänges" (för att kompensera för det faktum att kardanaxeln byter rotationsriktning på bak- respektive framdrev) jämfört med om det hade varit tala om kedjedrift, så skulle ju detta, om jag inte uppfattat skisserna fel, betyda att motorcykeln kommer att gå baklänges!!


TACK majo1972 ditt kunnande om kardandrift sparade mig många timmars jobb.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jo grunnat på det men det finns en bättre/enklare lösning.

Så här ser orginalsvingen ut med fälgen borta.
View attachment 301874

Och så här med hypoidväxeln öppen. Observera skruvarna/muttrarna vid dom röda pilarna.
View attachment 301875


Om man kollar på växellådan ser det ut så här. Notera även här skruvarna vid dom röda pilarna.
View attachment 301876

Tro det eller ej men skruvdelningen är samma. Tjoho man kan skruva fast orginalkardaneriet direkt på växellädan och ha det som primär transmission där det snurrar åt rätt håll:tummenupp

Inget primärhus måste fräsas fram men det blir en point of no return när man sätter upp orginal huset i fräsen.

Blir kul med samma drev i båda ändar av kedjan :banana
Mao, så fanns det en tanke med lösningen jag nämnde tidigare, att anända originalbaknavet som mellanaxel.

I MCM var det med ett chopperbygge på en Ural sidventilare för ett tag sedan.
Han hade använt baknavet som mellanaxel.
Kör man ofjädrat, så är det inte dumt alls.
Skall man ha fjädring så blir cykeln lång, ety mellanaxeln bör sitta vid svingaxeln.
På en tjoppermoppe tycker jag att det blir snyggt med bakhjul utan broms (sitter ju i mellanaxeln).
Din lösning blir bättre.
Om man har tillgång till fabrikationutrustningen.
Kardanporr:
cb33b.gif
Sissådärja.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Bygget står lite still just nu mycke jobb, trassligt att ta sig till jobbet och hem.

Jag hann i varje fall att åka och kolla den nedre kronan i morse och kan bara konstatera, det blir FETT :yoparty

Bilder kommer så fort jag får hem den. Just nu fattas det slitsar och skruvhål.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okeyrå...:krama


Nu blir alla nöjda, kardan och kedja :banana

Inte jag, jag tycker att hojens drivning förstörs mer och mer i förhållande till original. Jag tycker det är lite av OCC/bad engineering, alltså för mycket form(målet brett bakdäck) framför funktion (tillkrånglad drivning). :gnissla Kör man med både kardan och kedja hjar man ju skaffat sig alla nackdelar från båda systemen, plus dubbelt så stort transmissionsglapp.

"Project rescue" i detta läget borde nu vara att få till en snygg och enkel lösning av drivningen.

Du har inte funderat på att skippa vulgodäcken?
Själv ber jag varje dag att detta hemska mode ska dö ut på customhojsfronten, alltså dragbikebreda däck på glidarhojar med trött motor och utan nedläggningsvinkel. Du ska se mina inlägg mot medicinbollsdäcksbyggena på harleyportalen, jag får nog en brevbomb snart :gnissla
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag tycker det är tok fräckt med sinnessjukt brett däck, som är platt, slappt samt märkt mickey thompson. Under förutsättning att man har hemfräst rova i alumec och matar den med nitrometan:yoparty

Kompromisslöst är coolt.

Sorry för spammet. -i will fuck off now
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Hur pass "enormt" bakdäck skall du smacka på?
Ett alternativ kan ju vara att skaffa kardanbakhjul från exvis en Dragstar eller ngn annan Yamma glidare?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hela charmen med bygget är ju just dom feta däcken, måste på! (tycker jag iaf :))
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det skall inte bli något vulgosvull utan bara RoadSmart 195/50 fram och bak, se inlägg #135.

Och Ja, detta med lika brett fram som bak är hela grejen. Det det eller sopcontainer som gäller. Går det inte att greja drivningen på XLn går ju min snart klara WideFork® på i stort sätt vilken annan hoj som helst så det går ju att byta bas för projektet i värsta fall.

Hur pass "enormt" bakdäck skall du smacka på?
Ett alternativ kan ju vara att skaffa kardanbakhjul från exvis en Dragstar eller ngn annan Yamma glidare?

Nä det går inte eftersom problemet är att utgående kardan hamnar innanför däckets ytterkant. Att flytta ut kardanen vid bakhjulet är skitenkelt men att gör det vid motorn "omöjligt". Däremot att vid motorn få till ett drev som snurrar åt rätt håll är fullt möjligt men bara lite knepigt.

Sen tycker jag som sagt att en fet kedja är snyggare på den hoj jag ser framför mig.

.........."Project rescue" i detta läget borde nu vara att få till en snygg och enkel lösning av drivningen...........................



Självklart vill jag få till en så kompakt och snygg lösning som möjligt, det är ju därför jag meckar i Cad först. Tyvärr så föll ju den lösningen jag tyckte var ganska snygg pga att jag kollat rotationsriktning för dåligt.

Att ta till bakhjulsväxel och ha kardan som primär känns lite B men är en relativt enkel nödlösning. Jag har inte alls bestämt mig för att göra så.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Varför inte skojja till det ordentligt, ...hydrauldrift !!
Borde vara hyfsade förutsättningar att "plugga" på hydraulpump på ut- & ingående kardanväxel.

Sen är det bara att slanga runt slangen så att säga.

Jag är i grunden hydraultekniker och har jobbat en hel del med avancerad hydrauldrift/teknik så det är en lösning jag allvarligt funderar på. Om inte annat vore det ruggiogt kul att ha en hoj med hydrauldrift när man är hydraultekniker.

Då behöver man ju inte heller besväret med turbo för att steka dom flesta vid rödljuset.

Man klämmer bara dit en ackumulator på ett par liter som pumpas upp. sen har man en sicken där röd knapp med lock på (finns på Biltema) och vippar ner den när man vill ha en frewheeeeeeeliiiiiiiiiiii!

Vi tar ett litet räkne exempel.

Effekttillskott = Tryckfallet x Flödet

Säg
Ack = 5L
Dp = 35 Mpa
Knuff under 0,5 s

Effekttillskott = 35*1000000*5x0,001/0,5 = 350 kW

Visst sen blir det lite verkningsgrad att ta med i beräkningen men kul vore det.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag har ett knippe utombordarväxelhus av olika storlek och skick så en annan mölighet är ju att använda drev och utgånde axel från ett sådant.

Att (som skrotnisse föreslog) sätta ett kugghjul på den fina axeln jag lyckades få till och ett till likadant till för att få det att gå åt rätt håll är en annan kompakt lösning. Ett billigt sätt att gör detta är att ta ett par kugghjul från en bilväxellåda.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag är i grunden hydraultekniker och har jobbat en hel del med avancerad hydrauldrift/teknik så det är en lösning jag allvarligt funderar på. Om inte annat vore det ruggiogt kul att ha en hoj med hydrauldrift när man är hydraultekniker.

Då behöver man ju inte heller besväret med turbo för att steka dom flesta vid rödljuset.

Man klämmer bara dit en ackumulator på ett par liter som pumpas upp. sen har man en sicken där röd knapp med lock på (finns på Biltema) och vippar ner den när man vill ha en frewheeeeeeeliiiiiiiiiiii!

Vi tar ett litet räkne exempel.

Effekttillskott = Tryckfallet x Flödet

Säg
Ack = 5L
Dp = 35 Mpa
Knuff under 0,5 s

Effekttillskott = 35*1000000*5x0,001/0,5 = 350 kW

Visst sen blir det lite verkningsgrad att ta med i beräkningen men kul vore det.

Jo hydraulik har jag också funderat på, det skulle ju funka men ge dålig verkningsgrad. Den försämrade verkningsgraden skulle man ju dck kunna ursäkta med att man gjort ngn radikalt och high tech samt helt okänsligt för smuts och vatten. Estetiskt vore det ju rätt snyggt och lite robotfilms-techno med tre stålspunna slangar till hjulnavet.

Sämsta drivningsexemplet jag sett är de customhojar som började köra med drivrulle mot hjulet ett tag, jämfört med sånt är ju hydrauldrift ballare menar jag.

Om man inte ska vara radikal och rensa och dela av hela lådan för att inrymma hydraulpump och hydraulolja så kanske ett transmissionssystem vore bästa hydraullösningen, då slipper man ju så stor tank, öven om man förstås måste ha en kylare. Annars bygga sving som kombinerad oljetank förstås. Då blir det ju en väldigt kort läckoljeledning från hydraulmotorn.

Jag har ett knippe utombordarväxelhus av olika storlek och skick så en annan mölighet är ju att använda drev och utgånde axel från ett sådant.

Att (som skrotnisse föreslog) sätta ett kugghjul på den fina axeln jag lyckades få till och ett till likadant till för att få det att gå åt rätt håll är en annan kompakt lösning. Ett billigt sätt att gör detta är att ta ett par kugghjul från en bilväxellåda.

Är du dykare? :D Många båtägare brukar ju ha en utombordare men däremot inget växelhus efter totalupplevelse i skärgården :D
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top