Programmerare!

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Neb Jones skrev:
Vilket språk är vanligast i plugget nu för tiden? Fortfarande c++?
har för mig att det är c++ och java som är vanligast (men jag kan ju ha helt fel). vi ska bara läsa c++ i alla kurserna i alla fall.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
-Rosen- skrev:
har för mig att det är c++ och java som är vanligast (men jag kan ju ha helt fel). vi ska bara läsa c++ i alla kurserna i alla fall.

Vi skulle läsa java och jag frågade honom varför vi inte läser c++ istället och han svarade att om man kan java så är det inga problem med c++.
 

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
Crescent
H4 skrev:
Vi skulle läsa java och jag frågade honom varför vi inte läser c++ istället och han svarade att om man kan java så är det inga problem med c++.
Tvärtom funkar men har man inte arbetat med ett språk utan garbning så skiter det sig tyvärr rätt ofta är min erfarenhet. C++ är ett mycket mera komplext språk och erbjuder många fler sätt att klanta till det för sig så det är enklare för en skaplig C++-kodare att gå till Java eller C# än tvärtom.

/geek
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
H4 skrev:
Vi skulle läsa java och jag frågade honom varför vi inte läser c++ istället och han svarade att om man kan java så är det inga problem med c++.
Dom är ju syntaxmässigt väldigt lika men c++ är svårare... som rapidgeek var inne på så måste man ta hand om garbage collection i c++ vilket java-miljön sköter själv. Dessutom så är det det där med pekare i c++. Du kanske skulle ge som förslag till läraren att Java kanske vore lämpligt att börja med på första kursen och sen gå över till c++ på den andra?

Java och C# däremot är inga större problem att hoppa mellan.
 

sandstream

Guest
Den som vill tjäna lite pengar men skiter i vad han/hon programmerar gör väl bäst i att lära sig Assembler, RPG, Cobol eller något annat antikt språk.
Java, C++, VB osv kan väl varenda kotte nu för tiden :hihi

Måste bara flika in att jag håller med HanneZ om att de flesta som suttit och hackat kod hemma sen de var små knappt kan föra en vettig konversation.
Men de är jäkligt bra att fråga när man kört fast :D
 

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
Crescent
sandstream skrev:
Den som vill tjäna lite pengar men skiter i vad han/hon programmerar gör väl bäst i att lära sig Assembler, RPG, Cobol eller något annat antikt språk.
Java, C++, VB osv kan väl varenda kotte nu för tiden :hihi
Sällan att jag tar upp Cobol eller assembler igen... Nä, man ska kunna affärssystemen; Movex, SAP och allt vad de heter. Har ingen aning om vad man behöver göra med dem det är ett ordentligt sug efter konsulter för de systemen och de kan fakturera bra!

/geek
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Läste lite Java på universitetet och det var nog det trökigaste jag gjort. Själva kursen var OK - knackade ihop ett biljardspel, men vi skrev tentan på papper... Smidigt när man inte kan testa sin kod innan man implementerar/redovisar. Mycket verklighetsförankrat... :rolleyes:

Håller med ovanstående angående SAP. Kan du ett affärssystem, tex SAP, Oracle, JDE, så borde du satsa på implementering. Ett plus om du gillar mycket resor, mycket pengar och kundkontakt...
Jobbar själv med SAP och det är helt OK så det blir nog kvar ett tag. :tummenupp
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag tycker inte det efterfrågas speciellt mycket programerare alls ut på fältet. Varesig i sverige eller USA. Det är ju inte speciellt många företag som egenutvecklar längre då det är så fantastiskt dyrt samtidigt som det finns det mesta att köpa.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Halogen skrev:
Ni behöver inte en till va? :gnissla

Faktiskt behöver vi en till.. Men då bör du ha hyffsat stor erfarenhet av Delphi och gärna .Net ..

rapidgeek skrev:
Ingen av de 5-6 arbetplatser jag jobbat på de senaste 15 åren eller så har haft renodlade programmerare, d v s folk som bara får en detaljerad spec och kodar efter den.
/geek

Precis, och det är därför man ligger rätt brunt till om man hoppas på en karriär som enbart programmerare och enbart besitter kunskaper i programering..

Biturbo skrev:
Jag tycker inte det efterfrågas speciellt mycket programerare alls ut på fältet.

Jag har ungefär samma uppfattning... Programmerare efterfrågas ungefär lika ofta som "Spikare" efterfrågas till byggen...
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nu vet jag inte om ni menar programmerare eller "utvecklare" men mitt jobbpost hade dom letat efter någon sen i somras utan att finna någon. Och sen vet jag att ett företag i stan sökte javaprogrammerare(med erfarenhet) utan att finna en enda. Nu är detta "landet" då så helt ointressant för er må hända men jobb finns, att få programmeringsjobb på enbart gymnasieutbildning lär nog bli svårt dock.
 

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki SV650s
Jag får intrycket av att efterfrågan ligger på C# och till viss del VB.Net nu för tiden. Kan man dessutom använda Visual Studio och SQL Server finns det jobb, inget snack om saken. Dock är det nog svårt att få ett systemutvecklarjobb utan högskolekompetens.
 

sandstream

Guest
rapidgeek skrev:
Sällan att jag tar upp Cobol eller assembler igen... Nä, man ska kunna affärssystemen; Movex, SAP och allt vad de heter. Har ingen aning om vad man behöver göra med dem det är ett ordentligt sug efter konsulter för de systemen och de kan fakturera bra!
En 3270 emulator (så heter det va?) med svart bakgrund och grön text, det är programmering det :D
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
HanneZ skrev:
att få programmeringsjobb på enbart gymnasieutbildning lär nog bli svårt dock.

Svårt? Jag hade nog snarare sagt att chansen är obefintlig om man inte hade turen att få anställning typ -98 så man hunnit skaffa sig ett par års arbetslivserfarenhet. Men att komma från gymnasiet nu och tro att man får jobb som programmerare lär inte inträffa..

Neb Jones skrev:
Jag får intrycket av att efterfrågan ligger på C# och till viss del VB.Net nu för tiden. Kan man dessutom använda Visual Studio och SQL Server finns det jobb, inget snack om saken. Dock är det nog svårt att få ett systemutvecklarjobb utan högskolekompetens.

.Net är väl en av de hetaste buzzword:en för tillfället. Men högskolekompetens är ett måste annars är man rökt om man saknar erfarenhet.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Hej.
Har gått Programmering A, B o nu C.
Ska dock hoppa av C o byta till engelska C.

Kan säga dig att det vi lärt oss på dom kurserna är så lite så vi aldrig skulle ha någon chans att få ett programmeringsjobb.
Känns som du måste läsa bra mycket högre om du ska ha någon chans ens.

Sen tycker jag som några andra sa.
Ta o lär dig ett språk som inte alla kan.
Vi läste i VB och det kan som sagt i stort sett varenda kotte, om du nu inte blir riktigt grym på det men trots det behöver du läsa bra mycket högre.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Freddola skrev:
Hej.
Har gått Programmering A, B o nu C.
Ska dock hoppa av C o byta till engelska C.

Kan säga dig att det vi lärt oss på dom kurserna är så lite så vi aldrig skulle ha någon chans att få ett programmeringsjobb.


Mitt förslag är att läsa A,B och ev. C om du är intresserad och nyfiken. Det är ett ganska bra sätt att se om det verkar vara något för dig innan du bestämmer dig för att plugga vidare på högskola. Gymnasiekurserna kan alltså ses som en apptitretare eller en avsskräckare mer än som en yrkesförberedande utbildning då kunskaperna därifrån är alldeless för grunda..
 

sandstream

Guest
korvgubbe skrev:
Svårt? Jag hade nog snarare sagt att chansen är obefintlig om man inte hade turen att få anställning typ -98 så man hunnit skaffa sig ett par års arbetslivserfarenhet. Men att komma från gymnasiet nu och tro att man får jobb som programmerare lär inte inträffa..
95 tog de in vilket skit som helst :D
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jo, jag menar egentligen omöjligt men då är det alltid nån som lyckats med det omöjliga.

Mitt tips är att om man är typ 16 o går på gymnasiet så ska man inte ens fundera på att bestämma sig vad man vill göra senare i livet! Känn på vad som är roligt så kommer det blir bra till slut!
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
korvgubbe skrev:
Mitt förslag är att läsa A,B och ev. C om du är intresserad och nyfiken. Det är ett ganska bra sätt att se om det verkar vara något för dig innan du bestämmer dig för att plugga vidare på högskola. Gymnasiekurserna kan alltså ses som en apptitretare eller en avsskräckare mer än som en yrkesförberedande utbildning då kunskaperna därifrån är alldeless för grunda..

Redan färdig o minst godkänd i A o B.
Som du säger det är typ en "apptitretare".
Men som det känns nu för mig är detta inget jag vill hålla på med livet ut.

On topic:
Det jag försöker säga är att om du vill ha bra chans på jobb räcker inte A,B o C.
Men man måste ju alltid börja någon stans :tummenupp
Dessutom är It branchen påväg uppåt så kör hårt!
 

rapidgeek

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
Crescent
korvgubbe skrev:
Precis, och det är därför man ligger rätt brunt till om man hoppas på en karriär som enbart programmerare och enbart besitter kunskaper i programering..
Det jag egentligen ville ifrågasätta var om det verkligen finns utbildningar där man lär sig ett/flera programspråk men inte får lära sig något om utvecklingsprocesser, verktyg och metoder? Det vore ju en synnerligen puckad verksamhet i så fall.

Jag skulle i alla fall mycket väl kunna tänka mig att anställa någon utan högskoleutbildning så länge som vederbörande kan uppvisa någon [verifierbar] form av bevis på sina kunskaper. Man ska ha en gedigen erfarenhet men inte nödvändigtvis från en anställning, egna projekt funkar bra oxå. Det kravet har jag även på de med högskoleexamen. Nu är det väl oftast så att den som är intresserad av mjukvaruutveckling redan i unga år vanligtvis går en högskoleutbildning så gruppen ambitiösa, kunniga mjukvaruutvecklare utan högskoleexamen är rätt liten...

/geek
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top