2001Yamahar6
Ny medlem
Hejsan!
Har försökt hitta något liknande inlägg men hittar inte något därav skriver jag detta inlägg. Var vänliga och läs igenom mitt inlägg, uppskattas.
Köpte en Yamaha r6 2001 i vintras som har åkt 4500 mil. Hojen gick jätte fint förutom att det hördes ett klickande ljud från ventilerna vid låg gas på 1:ans växel. Så jag bestämde mig för att fixa det själv då jag har hållt på med samma fenomen fast på bilar.
Så jag gick och köpte allting jag behövde på Mc-varuhuset i Stockholm.
Nytt luftfilter, Tändstift, Shims, nya packningar där det behövdes.
Så var det bara att riva. Tanken, luftburken, lossade på förgasaren så jag lättare kunde få av motor kåpan.
Jag var extremt noga med att få Kamaxelns positioner 100%
Alla justeringar och värden gick jag efter Haynes reparationshandbok.
När allting satt på plats igen så startade jag hojen och allting verkade låta som den ska. Jag gick in i 1:ans växel och små gasade så var ventil-ljuden borta. Glädjen försvann snabbt då jag insåg att motorcykeln i princip dör vid chockerande gaspådrag. Och tappar effekt vid högre varvtal.
Inga oljeläckage funna. Förgasaren ligger ordentligt mot motorn. Dubbelkollat flertal gånger men fenomenet kvarstår
Har även sprutat startgas under förgasaren för att möjligtvis se något läckage men ingenting hände.
Var vänligen och hjälp mig, så jag åtminstone hinner ta ett par rundor innan hösten är här!
Mvh
Mattias Eriksson
Har försökt hitta något liknande inlägg men hittar inte något därav skriver jag detta inlägg. Var vänliga och läs igenom mitt inlägg, uppskattas.
Köpte en Yamaha r6 2001 i vintras som har åkt 4500 mil. Hojen gick jätte fint förutom att det hördes ett klickande ljud från ventilerna vid låg gas på 1:ans växel. Så jag bestämde mig för att fixa det själv då jag har hållt på med samma fenomen fast på bilar.
Så jag gick och köpte allting jag behövde på Mc-varuhuset i Stockholm.
Nytt luftfilter, Tändstift, Shims, nya packningar där det behövdes.
Så var det bara att riva. Tanken, luftburken, lossade på förgasaren så jag lättare kunde få av motor kåpan.
Jag var extremt noga med att få Kamaxelns positioner 100%
Alla justeringar och värden gick jag efter Haynes reparationshandbok.
När allting satt på plats igen så startade jag hojen och allting verkade låta som den ska. Jag gick in i 1:ans växel och små gasade så var ventil-ljuden borta. Glädjen försvann snabbt då jag insåg att motorcykeln i princip dör vid chockerande gaspådrag. Och tappar effekt vid högre varvtal.
Inga oljeläckage funna. Förgasaren ligger ordentligt mot motorn. Dubbelkollat flertal gånger men fenomenet kvarstår
Har även sprutat startgas under förgasaren för att möjligtvis se något läckage men ingenting hände.
Var vänligen och hjälp mig, så jag åtminstone hinner ta ett par rundor innan hösten är här!
Mvh
Mattias Eriksson