Privat Uppkörning

diva77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
ER-6n 11 samt bakpå BMW....lyxiga biatch
Tja

Tänkte kolla läget om någon här har kört upp privat (säkert en alf:tungan)
Vart körde ni upp i Göteborg eller kanske ev Kinna?
vet att dem är hårdare mot privatister men hur "hårda"?
Några tips av er som kört upp privat....förutom att att lämna nerverna hemma?:rofl

Tacksam för alla svar:Bugar
 

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Körde inte upp privat men däremot i Kinna och det är nästan lite fusk.
Kan helt klart rekommendera det.

Va en privatist som körde upp för 125cc samtidigt som mig och han körde hem med lappen.
 

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ktm 690 smc
Farsan gjorde samma sak ! en liten "fuling" och körde kinna mkt mkt mkt lättare än gbg ;)
 

Nektergal

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Street Triple R -13
hehe jag körde upp i gbg 1600-1700 första uppkörningen.
Fick mygla förbi en bilkö efter angeredsbron (visste inte ens att det var lagligt då) vilket satte mig ur total balans. Sedan begav vi oss vidare mot centrum och avslutade det hela med korsningen/rondellen/kaoset vid Skandinavium under rusningstrafik.
Fick total blackout och kuggade uppkörningen el grande, var så sinnessjukt mycket trafik och hjärnan pallade inte det.

Tog en lektion till och övade enbart på att behålla lugnet i stadskörning (gjorde susen).

Nästa uppkörning fick jag köra omkring på hisingens lugna gator under en förmiddag, sådan markabel skillnad så det finns inte. Riktigt orättvist stor skillnad faktiskt.

Men men slutet gott, allting gott och det var inga problem att sätta kortet :). Så det verkar hänga lite på tur, för även om man inte har några problem med rusningstrafik i vanliga fall sätter nerverna stopp för all rimlig logik under en uppkörning.
 

diva77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
ER-6n 11 samt bakpå BMW....lyxiga biatch
Tack för svaren...dock e jag även nyfiken på hur hårda dem e mot privatister:va
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Man kan väl säga att jag körde upp som privatist. Jag körde ett par lektioner, men jag bokade uppkörningen själv och kom dit med egen hoj utan sällskap av körskolan. Jag märkte inte att det skulle varit svårare för mig än för de två andra i min grupp som kom dit i sällskap med körskolan. Det var faktiskt bara jag i min grupp om 4 som blev godkänd. :)

Körde upp i Säve vilket ju ligger ute på landet. Vi körde på lite 50/70 vägar i närheten av Säve, sedan bort förbi Lillhagen och hamnade borta vid bäckebolsmotet där vi körde på motorvägen. Sedan av vid Kärramotet och ut på en landsväg som ledde tillbaka till Säve. Tror att denna sväng är en rätt vanlig, då jag tycker jag ser uppkörare på dessa vägar titt som tätt. :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Kan meddela att får du "fel" person på Säve är du körd som privatist. Min senaste elev fick samma person två ggr och felade på samma fel båda gångerna. Körde upp nu i Kinna och blev godkänd.

Dock är det ett dike väldigt nära lågfartsbanan om man måste göra vänstersväng. inget farlig, men man vet ju hur man tänker.... inte diket inte diket.. å vad händer.. :crash
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Kan meddela att får du "fel" person på Säve är du körd som privatist. Min senaste elev fick samma person två ggr och felade på samma fel båda gångerna. Körde upp nu i Kinna och blev godkänd.

Dock är det ett dike väldigt nära lågfartsbanan om man måste göra vänstersväng. inget farlig, men man vet ju hur man tänker.... inte diket inte diket.. å vad händer.. :crash

Inte för att vara sån, men vad är det som säger att din elev helt enkelt inte faktiskt gjorde samma fel två gånger i rad på uppkörningen, för att sedan ha lärt sig av det och tredje gången gilt rättat till felet och därmed fått godkänt? Och även om det nu var kontrollanten som var redigt petig i Säve, vad är det som säger att det var pga av att din elev var privatist?

Personligen är jag tveksam till att dom skulle behandla folk som kommer till Säve med eller utan körskola olika, men det är ju såklart inte helt lätt att påvisa. Helt klart är dock att om man sätter för mycket hjärnspöken i folks hjärnor inför uppkörningen, så kommer det garanterat att gå dåligt för dem oavsett privatist eller ej. :)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Eftersom jag haft tre polare som kört upp inom ett år och jag sett hur de kör konbanorna och även sett deras uppkörningar så är helt övertygad om de särskiljer på elever... Fast man kan ju inte dra alla över samma kam...

Den första kontrollanten sa oxå: "Vi vet att elever från körskolor tränar konbanor tills det kan det i sömnen. En privatist vet vi ju inte hur mkt han har tränat"
 

xaxpop

Medlem
Gick med
28 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW F800R
Jag körde alla lektioner på körskolan men körde upp på egen hoj privat då jag inte orkade vänta 3 veckor längre på att kunna köra upp med skolan. Jag körde ifs upp på en av de första tiderna för året och det var ENORMT många privatister som kört någon enstaka lektion eller inget alls på körskolan. Många av dom hade aldrig ens testat låg/högfartsbanan... Jag och en till var dom ända som klarade uppkörningen, resten kuggade. Tror inte uppkörningen i Göteborg är svårare än någon annanstans, man hinner ju inte komma in i stan så blir ju bara lite landsvägskörning och inte mycket trafik på dom vägarna.

Så jag tror inte dom är mycket hårdare mot privatister än mot körskolelever, iallafall inte när jag och dom jag känner har kört upp. Ända tipset jag har är ju att man är övar järnet på låg/högfartsbanan, att komma dit och knappt kört dom är ju att slänga pengarna i sjön. För dom är oerhört hårda på dom testen, men jag seglade igenom min uppkörning och då hade jag aldrig ens kört min egna hoj innan uppkörningen. Dom privatisterna som kuggade när jag körde förstår jag kuggade, var inga gråskalor utan dom misslyckades stort.

Lycka till!
 

diva77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
ER-6n 11 samt bakpå BMW....lyxiga biatch
Tack för svaren. Jag kör både med skola och privat, så nöta lågfart/högfart kommet jag inte undan me...dock ska jag köra upp privat då
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Finns inte en uppkörningsförättare som kuggar dig om du behärskar alla momenten. Oavsett om du är privatist eller inte.

Sen tror jag att det är lättare att köra upp i en småstad. Klarade bil '94 i Skövde på första försöket och MC '09 i Vänersborg på första ;)

Men som sagt, övning ger färdighet och kan du visa att du besitter färdighet så är det inga problem att klara uppkörningen.
 

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Körde inte en enda lektion på körskola, övningskörde upp till uppkörningen med polaren och fixade kortet helt utan anmärkning.
 

diva77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
ER-6n 11 samt bakpå BMW....lyxiga biatch
Nervös e man allt...mitt första körkort ju:yoparty
 

diva77

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
ER-6n 11 samt bakpå BMW....lyxiga biatch
hur gör man säkerhetskoll på lager o gaffelglapp när hojen inte har centralstöd?
 
Last edited:

widescreen

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Man använder sig av sidostödet. Man ber en kompis eller den utsände kontrollanten att vinkla hojen så den lättar från marken. Sen kontroll som vanligt.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top