Pressa ur styraxel med/utan värme?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Far jag kan inte få upp mitt styrlager, efter 30 slag är det fortfarande helt...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Klent bygg slagare........... :hihi
Men sätt huggmejan 5 mm in sett från hitsidan på bilden och dräm till, mer skjuvkraft typ. Se till så att underlaget är stumt, städ, järnvägsräls etc etc.

Så mycket som du har slipat bort så borde det ju nästan falla isär. Men du kan ju göra ett snitt till oxå.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Grejen är som sagt att axeln är i aluminium så det är inte lagret som ger sig det är axeln som gör det. Den är redan märkt och jag vågar inte slå hårdare för då ger den sig.

Jag kan inte lägga det mot något som är hårdare än aluminium för då blir axeln platt som en pannkaka.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Grejen är som sagt att axeln är i aluminium så det är inte lagret som ger sig det är axeln som gör det. Den är redan märkt och jag vågar inte slå hårdare för då ger den sig.

Jag kan inte lägga det mot något som är hårdare än aluminium för då blir axeln platt som en pannkaka.
Slipa försiktigt lite mer, till sist kan du ta en vanlig skruvmejsel i spåret och vrida isär lagerbanan.
 

kj80

Medlem
Gick med
23 Apr 2014
Annars kan man ju göra ett spår på andra sidan också så ger ju nån av sidorna med sig tillslut. Hade samma problem med en lagerbana till styrlagret på en yz 250 som satt fast på ramen värmde som fan och slog som en idiot med ett spår bara tillslut tröttnade jag och gjorde ett spår till och då gav det med sig när det kunde röra sig på två ställen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Annars kan man ju göra ett spår på andra sidan också så ger ju nån av sidorna med sig tillslut. Hade samma problem med en lagerbana till styrlagret på en yz 250 som satt fast på ramen värmde som fan och slog som en idiot med ett spår bara tillslut tröttnade jag och gjorde ett spår till och då gav det med sig när det kunde röra sig på två ställen.
Gjorde jag från början
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Bredare spår var vad som behövdes men hur skulle jag veta det...
DSC_0015_01.jpg
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Grejen är som sagt att axeln är i aluminium så det är inte lagret som ger sig det är axeln som gör det. Den är redan märkt och jag vågar inte slå hårdare för då ger den sig.

Jag kan inte lägga det mot något som är hårdare än aluminium för då blir axeln platt som en pannkaka.

Nu förstår jag inte, var det inte så att lagret skulle lägga mot något hårt?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu förstår jag inte, var det inte så att lagret skulle lägga mot något hårt?

Hade inte gjort någon skillnad, spåret var som sagt för smalt och jag hade en plastduk under när jag slog itu det så spårets bredd är nog viktigare än underlaget.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hade inte gjort någon skillnad, spåret var som sagt för smalt och jag hade en plastduk under när jag slog itu det så spårets bredd är nog viktigare än underlaget.

Knappast, spåret var möjligtvis för grunt, du kan ju spräcka lagret utan spår och gör du ett spår 1μ brett är det ju redan delat....

Nästa gång lägger du spåret diagonalt, djupt, lägger ett skruvstäd under lagerbanan och drar till på en huggmejsel med en handslägga.:)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Du får säga vad du vill men det var för smalt :fakta Annars hade jag inte gjort sönder två huggmejslar, blev platta i toppen men en tydlig spets i mitten där dom hade åkt ner i spåret, spåret som förresten satt 0,2mm ovanför axeln men det kanske är för grunt?

Inget att bena i jag fick isär det, jippi!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu kommer nästa problem, att rita upp en axel som är 30 mm i Ø istället för 25 mm. Inget krux kan man ju tro men axeln är förskjuten i mitten av någon knepig anledning. :3freak
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är en krona med justerbar offset i två lägen.Låt bli att göra nya styrstolpen förskjuten och du hamnar mitt emellan.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är en krona med justerbar offset i två lägen.Låt bli att göra nya styrstolpen förskjuten och du hamnar mitt emellan.
Jaha, smart där! Märker dödliga av någon skillnad på de två lägena eller krävs det mer erfarenhet av att känna av det? En annan undrar ju hur mycket 2mm kan göra egentligen... Men det kanske bara är en anpassning mellan 17 och 21 tum's framhjul.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kanske ingen som vet det men brukar man ha övermått på axeln jämfört med lagret eller kör man på H7?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kanske ingen som vet det men brukar man ha övermått på axeln jämfört med lagret eller kör man på H7?
På den styrstolpen jag precis anpassat så var ID på nedre lagret 30 mm.
På platsen på styrstolpen lagret skall sitta på var den 30,3 mm. Så en viss överdimension
för att få kläm. Har inga andra erfarenheter om detta så det kan ju vara annorlunda
på andra stolpar.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
På den styrstolpen jag precis anpassat så var ID på nedre lagret 30 mm.
På platsen på styrstolpen lagret skall sitta på var den 30,3 mm. Så en viss överdimension
för att få kläm. Har inga andra erfarenheter om detta så det kan ju vara annorlunda
på andra stolpar.
Var stolpen i alu? Min är 25,5 mm där lagret ska sitta men jag vet inte hur stort lagret är och det är knappast till mycket hjälp att mäta det jag har spräckt. :3freak
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top