Premierna en bluff?

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
Finns det någon som har något bevis på hur många olyckor som innefattar sk supersporthojar?
Har inte sett ett enda dokument som stödjer detta. Är vi helt enkelt godtrogna som bara accepterar situationen, eller bara i klorna på försäkringsbolagen? Vill gärna bli överbevisad för min egen skull, så man slipper sitta och elda upp sig i onödan.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
men tanke på hur många sporthojar som försvinner så :rolleyes: sen lär det väl förmodligen oxå vara en hel del personskador så det stämmer nog.. hoppas jag :näsblod
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
blom skrev:
men tanke på hur många sporthojar som försvinner så :rolleyes: sen lär det väl förmodligen oxå vara en hel del personskador så det stämmer nog.. hoppas jag :näsblod
Ja det kan nog vara så.. min tanke gällde hur mycket mer överrepresenterade är sporthojsolyckorna kontra "vanliga" hojar? Jag menar du kan försäkra en glidare med ca 100-130 hästar för en tiondel av priset... du sitter lika oskyddad på den som på en sporthoj. Sen kan det nog vara hänt att en del som kör sporthojar kanske inte alltid har huvet med sig. Känns ändå som skillnaden är löjligt stor.
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
KillerB skrev:
Ja det kan nog vara så.. min tanke gällde hur mycket mer överrepresenterade är sporthojsolyckorna kontra "vanliga" hojar? Jag menar du kan försäkra en glidare med ca 100-130 hästar för en tiondel av priset... du sitter lika oskyddad på den som på en sporthoj. Sen kan det nog vara hänt att en del som kör sporthojar kanske inte alltid har huvet med sig. Känns ändå som skillnaden är löjligt stor.
ja det kan jag väl iofs hålla med om..jag får ge 4k mindre om året i helförsäkring för en tex: fazer1000 mor vad jag ger för min 1000R nu i halvförsäkring
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Varsågod... här har du väldigt mycket info...
Info om olyckor...

Allt ifrån om dom har haft hjälmar, handskar etc. etc.

Den här studien tar förvisso enbart upp olyckor med dödlig utgång.

//TwinSucker
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Efter "avregleringen" av försäkringsbranschen så får försäkringsbolagen sätta premierna godtyckligt efter vilka faktorer de vill. De behöver heller inte heller motivera vad som orsakar en hög premie. T.ex. skulle ett bolag kunna bestämma att röda motorcyklar ska ha en 10ggr så hög premie som vita oavsett om röda mc är mer skadebenägna eller inte. Därav djungeln med försäkringspremier och den största orsaken till varför premierna kan skilja så enormt mellan olika bolag.

Det var bättre förr.....
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
Eldstorm skrev:
Efter "avregleringen" av försäkringsbranschen så får försäkringsbolagen sätta premierna godtyckligt efter vilka faktorer de vill. De behöver heller inte heller motivera vad som orsakar en hög premie. T.ex. skulle ett bolag kunna bestämma att röda motorcyklar ska ha en 10ggr så hög premie som vita oavsett om röda mc är mer skadebenägna eller inte. Därav djungeln med försäkringspremier och den största orsaken till varför premierna kan skilja så enormt mellan olika bolag.

Det var bättre förr.....
Känns lite jävligt det där... finns det ingen som har startat uppror mot det här? tex politiker eller liknande högt uppsatt person?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
KillerB skrev:
Känns lite jävligt det där... finns det ingen som har startat uppror mot det här? tex politiker eller liknande högt uppsatt person?



Med tanke på att de flesta hojåkare verkar vara typ rörmokare så blir det nog inget vidare uppror tyvärr.

Politikerna prioriterade skolgång och kör inte hoj.
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
Chronic skrev:
Med tanke på att de flesta hojåkare verkar vara typ rörmokare så blir det nog inget vidare uppror tyvärr.

Politikerna prioriterade skolgång och kör inte hoj.
Nej det är väl som det brukar med politiker... så länge det inte gynnar dem själva och deras plånbok så händer inget.
 

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Nynäshamn
Hoj
KTM Adventure 640
Chronic skrev:
Med tanke på att de flesta hojåkare verkar vara typ rörmokare så blir det nog inget vidare uppror tyvärr.

Politikerna prioriterade skolgång och kör inte hoj.

Vi är inte bara rörmokare. Vi är alla folk tydligen utom politiker!

Politiker är gamla mäniskor som bara bryr sig om andra gamla mäniskor. Såna som är + 45 år gamla. :rolleyes:
Det finns inte många såna som är +45 år som kör sån där "supersport" hoj. Det är vad politikerna tror vargefall.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
KillerB skrev:
Nej det är väl som det brukar med politiker... så länge det inte gynnar dem själva och deras plånbok så händer inget.

Till skillnad mot hur vi andra fungerar då menar du?
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Freppa skrev:
Till skillnad mot hur vi andra fungerar då menar du?

Tycker du själv att jämförelsen är korrekt ?

Min egen åsikt är att politiker är folkvald och skall väl ändå representera folket i första hand och inte arbeta för egen girighet?
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
burner skrev:
Tycker du själv att jämförelsen är korrekt ?

Min egen åsikt är att politiker är folkvald och skall väl ändå representera folket i första hand och inte arbeta för egen girighet?
BURNER FOR PRESIDENT!!!!! Håller med fullt ut. Folkvald hade väl en stark innebörd på gösta bomans tid kan jag tänka, nu känns det som om alla politiker bara ser om sitt eget hus?
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
En jobbarkompis till mig fick reda på sin premie i dag. Lyssna på detta och häpna. Förra året betalade han 11900 för hel/hel. I år betalar han 6100 hel/hel. Min hoj vill dem inte ens försäkra, (Bilsport-mc).
Hur tänker dem? Hans hoj är tre år nu det är därför den blir billigare, så om en hoj blir tre år gammal så är det 50 procents mindre risk att klota med den????? Blir tokig på försäkringsbolag......... :mad: :mad: :mad:
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
burner skrev:
Tycker du själv att jämförelsen är korrekt ?

I princip ja.
Folkvalda jobbar med de frågor de tycker är intressant. Trodde du att de pysslade med något annat? Det är människor i allmän tjänst, inte självmordskandidater - de representerar det som gagnar dom själva, deras anhöriga, deras vänner, deras familjer, deras valkrets.


KillerB: Det är som att jämföra äpplen med skor. Har din polare haft hojen sedan start? Har han haft några FB ärenden? Hur länge har han haft körkort? Hur gammal är han? Har han fler saker reggade på bolaget? Och när du svarat på detta, så kan du svara på samma frågor men för dig själv. Och sedan om vi konstaterar att du har exakt samma förutsättningar som han, inklusive boendeadress, då ringer du och prövar försäkra hans hoj och ser vilken premie du får.
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
KillerB skrev:
så om en hoj blir tre år gammal så är det 50 procents mindre risk att klota med den????? Blir tokig på försäkringsbolag......... :mad: :mad: :mad:
Varför skulle inte det kunna stämma?
Tänk efter lite, kan det inte vara så att de allra "ballaste" grabbarna som ska köra hårdast är ofta samma grabbar som ska ha den senaste hojen?
Och att många som nöjer sig med en några år gammal hoj inte kör lika hårt?
Allt baseras i grunden på statistik, statistiken säger förmodligen att nyare hojar kvaddas oftare.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
burner skrev:
Min egen åsikt är att politiker är folkvald och skall väl ändå representera folket i första hand och inte arbeta för egen girighet?
Glöm det!!
Politiker av vissa kulörer är överhuvudtaget inte intresserade av att "representera folket".
De vill uppfostra folket!
Detta är inget "tyckande" utan något jag läst på ett partis hemsida där en person=politiker beklagade sig över att behöva utföra "folkets" önskningar något som han såg vara alltför "populistiskt". Ingen sade emot....
H-e säger jag bara, hur många tror egentligen fortfarande att de väljer politiker som skall göra vad de (=väljarna) tycker?
80% ?? 90% ??
Vi är som vanligt r-vkn-de och blåsta! Vi skall uppfostras att tycka som våra styrande vill.
(Partiet vill jag inte nämna vid namn, men det syntes mycket röd färg på hemsidan)
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top