Politikerlöner kontra övrigt skatteslöseri

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
@ Maax:

Ang sjukskrivningar... Om jobbet blir lidande så ska man givetvis sjukskriva sig eller ta semester. I mitt fall så skiljer inte företaget på semester och sjukledighet. Traktamente utdelas inte och inte heller övertidsersättning. Mao så har jag samma lön när jag sitter på kontoret som när jag jobbar 80hrs-veckor i en annan världsdel.

Om man då tar det lite lungt en dag när man känner sig krasslig och istället blir sittande med jobbet på kvällar och helger, varför ska jag sjukskriva mig för det? Det totala arbetet utfört under månaden är ju ändå detsamma.



Håller helt med dig, resonerar likadant själv, i vissa fall..MEN, i dom fallen jag refererar till handlade det om politiker som låg helt utslagna i 39 graders feber och glodde på såpor för dom orkade inget annat (som ex.) + att dom fick avboka diverse åtagande pga detta.


I dom fallen gör man INTE sitt jobb. Spelar ingen roll om du kan jobba in det veckan efter eller året efter för den delen. Med det resonemanget behöver egentligen ingen sjukanmäla sig, alla jobbar ju ifatt förr eller senare, eller hur. Det är bara att stanna hemma (med full lön) och ta igen det en annan dag. Nu vet vi ju alla att det inte funkar så för 90% av befolkningen. 90% av befolkningen har någon som säger: "Stanna hemma med full lön?...är du hög eller??" Sjukskriver du dig inte den dagen får du inga pengar, end of story.


Det fina i kråksången är att det är dom själv som satt upp reglerna för hur det ska funka när dom är sjuka, dom SKA sjukskriva sig från första dagen oavsett om det är helg, röd dag, what ever, så är det bara.

Sjukanmäler du dig inte så fuskar du plain and simple.

Som sagt, i vanliga fall hade inte jag heller brytt mig nämnvärt, och i många fall funkar det så som du säger..men ska man jaga gemene fuskare med eldkastare ska man fan i mig städa sin egna bakgård först.


P.S. Hur vet man att politikerna fuskar då? Jo, det är bara att gå in på deras bloggar så står det där svart på vitt. :huvet
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Sry, men det finns inget som heter "obetald övertid" när du är riksdagspolitiker, du ska vara tillgänglig 365 dgr om året, punkt..gillar du inte läget, välj en annan karriär. Och tro inte för en sekund att dom inte får betalt för "besväret". "Traktamente" är bara ett exempel på hur dom saltar lönekuvertet.

Lägg ner din mästrande ton. På ett jobb där man ska vara tillgänglig utöver ordinarie arbetstid gäller det såklart the other way around också. Har du lite att göra en period så kan man stanna hemma mer. Folk som själv inte är vana vid detta sätt att jobba brukar reagera då tex tjänstemän som jobbar i projekt stannar hemma flera dagar och ibland veckor med full lön då man är mellan två projekt, samt struntar i att sjukskriva sig då man är sjuk tre dagar för första gången sen hösten 1993, detta trots att samma personer sett över ett helt år jobbar bra mycket mer än 40 timmar i veckan i snitt, samt viktigast av allt, levererar det resultat som de är anställda för. Var ligger logiken i detta? Är det ett allmänt gnällsyndrom?

Sen är det klart att det finns folk som missbrukar detta också, men det brukar vara svårare på mer ansvarsfulla poster där man har någon form av krav på sig. Det finns gott om folk som går till sitt 7-4 jobb varje dag och spenderar timmar med att sitta och dricka kaffe och surfa på nätet på arbetstid också. Jag anser att det är resultatet och inte hur många timmar man fysiskt befinner sig på arbetsplatsen som räknas.
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
På ett jobb där man ska vara tillgänglig utöver ordinarie arbetstid gäller det såklart the other way around också. Har du lite att göra en period så kan man stanna hemma mer. QUOTE]

Anställningsformerna är annorlunda numera...vissa har jobbet med sig hem vare sig man vill lr inte.
En av mina bästa kompisar skall vara "tillgänglig" från måndag morgon kl 0700 tom Fredag kl 1800 ! Övertid är inbakad i lönen.
Sjukskrivning ....tillåt mig att småle !

Btw så har min kompis och jag samma arbetsgivare.

/Peter
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Kanske det.
Eller är kanske det största hotet att våra folkvalda, istället för att
koncentrera sig på de viktigaste frågorna, försöker inbilla svenska folket att
våra trygghetssystem, pga av vår dåliga moral, är ett problem.

Sjukförsäkringen är som sagt en rejäl mjölkkossa för Reinfeldt.
Dom 10+ miljarderna kan han köpa många röster för.

Hur ser det här föräldraförsäkringsfusket ut egentligen?

När jag hade ungar i VAB-åldern brukade det gå till ungefär så här: ...

De där pengarna avslöjar ju att det ÄR ett problem. Lägg därtill fusket från andra håll så växer problemet.

Du gör ju en föga smickrande beskrivning av din tidigare situation. Istället för att tydligt specifiera när du jobbar / inte jobbar så väljer du att skapa en massa frågor.

Förstår att det är svåra regler ibland men det betyder ju inte att det är ok att inte följa dem.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vad skulle Reinfledt göra bättre om han fick en högre lön? :va Tydligen är lönen tillräckligt bra för att han ville ta jobbet och därmed finns det väl ingen anledning att svenska folket ska betala mer?

Fel formulerad fråga, rätt torde vara; vem mer kompetent hade man kunnat locka till jobbet än Reinfeldt.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
De där pengarna avslöjar ju att det ÄR ett problem. Lägg därtill fusket från andra håll så växer problemet.

Och vad är det du anser är problemet med de pengarna?

Du gör ju en föga smickrande beskrivning av din tidigare situation. Istället för att tydligt specifiera när du jobbar / inte jobbar så väljer du att skapa en massa frågor.

Jag är inte ute efter att smickra. Jag försökte visa att det inte alltid är
så lätt att skilja på arbete och VABande.

Jag tror dom flesta som har varit heltidsarbetande föräldrar med
småungar första året på virusodlingen/dagis kan intyga att det är en
enda soppa med infektioner och pusslande för att få jobb och barnavård
att gå ihop.

Förstår att det är svåra regler ibland men det betyder ju inte att det är ok att inte följa dem.

Jag har fuskat med föräldraförsäkringen. Dvs jag har varit hemma och
vårdat barn och jobbat om vart annat utan att ta ut ersättning vare sig
från föräldraförsäkringen eller min arbetsgivaren när det blivit för krångligt.
Jag gissar att försäkringskassan och min arbetsgivare tillsammans är
skyldiga mig ca 5.000 - 10.000 SEK.

Hur stort anser du problemet är att jag inte tar emot dessa pengar?
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Lägg ner din mästrande ton. På ett jobb där man ska vara tillgänglig utöver ordinarie arbetstid gäller det såklart the other way around också. Har du lite att göra en period så kan man stanna hemma mer. Folk som själv inte är vana vid detta sätt att jobba brukar reagera då tex tjänstemän som jobbar i projekt stannar hemma flera dagar och ibland veckor med full lön då man är mellan två projekt, samt struntar i att sjukskriva sig då man är sjuk tre dagar för första gången sen hösten 1993, detta trots att samma personer sett över ett helt år jobbar bra mycket mer än 40 timmar i veckan i snitt, samt viktigast av allt, levererar det resultat som de är anställda för. Var ligger logiken i detta? Är det ett allmänt gnällsyndrom?

Sen är det klart att det finns folk som missbrukar detta också, men det brukar vara svårare på mer ansvarsfulla poster där man har någon form av krav på sig. Det finns gott om folk som går till sitt 7-4 jobb varje dag och spenderar timmar med att sitta och dricka kaffe och surfa på nätet på arbetstid också. Jag anser att det är resultatet och inte hur många timmar man fysiskt befinner sig på arbetsplatsen som räknas.



Mästrande ton?

Skärp dig.


Är fullt medveten om hur det kan funka med projektjobb mm eftersom jag jobbat så själv...men det var inte det jag snackade om.

Men tack ändå.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Och vad är det du anser är problemet med de pengarna?

Att de går ner i fickor där de inte höra hemma. Det urholkar systemet. Jag vill inte betala skattepengar som går till folk som fuskar och ser definitivt det som ett problem. Tycker du min vy är svår att förstå?

Hur stort anser du problemet är att jag inte tar emot dessa pengar?

Det är ditt problem att lösa. Går det på andra hållet så är det samhällets problem att lösa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag föredrar att tretusen personer snor en hundring var ur systemet istället för att vi tillsätter en politiker som ska utreda fusket som kostar 400 000 om året.

För det första kommer inte politikern att kunna utrota fusket helt, för det andra går systemet ändå back.

Tillsätter vi däremot en tjänsteman som utreder politikerfusket för 300 000/år så ser jag en reell chans att systemet går plus.
Och det oavsett vilket block som sitter vid rodret.
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Jag har fuskat med föräldraförsäkringen. Dvs jag har varit hemma och
vårdat barn och jobbat om vart annat utan att ta ut ersättning vare sig
från föräldraförsäkringen eller min arbetsgivaren när det blivit för krångligt.
Jag gissar att försäkringskassan och min arbetsgivare tillsammans är
skyldiga mig ca 5.000 - 10.000 SEK.

Hur stort anser du problemet är att jag inte tar emot dessa pengar?

Grattis, skulle nog vilja påstå att du är rätt unik. Hur gör vi med de andra tusentals, tiotusentals eller kanske hundratusentals som gör omvänt tycker du?

Jag föredrar att tretusen personer snor en hundring var ur systemet istället för att vi tillsätter en politiker som ska utreda fusket som kostar 400 000 om året.

Och varför nöja sig med det? Varför inte en tusing till 300000 istället? Med ditt resonemang kan vi skrota allt vad solidariskt tänk innebär. Vi skiter i regler & förordningar & roffar åt oss så mycket vi bara kan. Om din exempelpolitiker kan spara några hundra tusen per år, eller kanske mindre än vad han själv kostar, kanske det ändå lönar sig i längden?
 
Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Att de går ner i fickor där de inte höra hemma. Det urholkar systemet. Jag vill inte betala skattepengar som går till folk som fuskar och ser definitivt det som ett problem. Tycker du min vy är svår att förstå?

Ja jag tycker att din vy är svår att förstå.

Pratar vi om samma sak?

Sjukförsäkringen är överfinansierad. Överskottet går in i statskassan och
subventionerar DIN skatterabatt. Den uteblivna skatten hamnar i DIN ficka.

Det är ditt problem att lösa.

Jag förstår inte vad problemet är.

Grattis, skulle nog vilja påstå att du är rätt unik.

Jag tror inte att jag är så ovanlig.

Hur gör vi med de andra tusentals, tiotusentals eller kanske hundratusentals som gör omvänt tycker du?

Först gör vi en RIKTIG utredning om hur det påstådda fusket ser ut.
Vi låter bli att göra grova påhopp på människor utan att ha något vettigt på fötterna.
Sådana påhopp är definitivt inte bra för Sverige.
De sår split och splittring.
Det är sammanhållning som får trygghetssystemen att fungera.

Vilket är bästa sättet att få folk att börja fuska?
Jo, det är att påstå att alla andra gör det.
 
Last edited:

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Pratar vi om samma sak?

Bidragsfusk i olika former. Den värsta formen av skatteslöseri.

Jag förstår inte vad problemet är.

Om inte du tycker att dina berättigade pengar ska hamna i dina fickor så är där inget problem heller.

Vilket är bästa sättet att få folk att börja fuska?
Jo, det är att påstå att alla andra gör det.

Baserat på dina erfarenheter? Skrämmande. Du bör ha ett snack med din omgivning. Det förstås om du inte agerar lika tokigt som du påstår "folket" gör.
 

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Pratar vi om samma sak?
Bidragsfusk i olika former. Den värsta formen av skatteslöseri.
Pengarna jag skrev om, som du citerar i ditt inlägg #44, är inte fuskpengar.
Det är pengarna som blir över i sjukförsäkringen eftersom svenska
folket inte fuskar och sjukskriver sig så mycket att alla pengarna i
sjukförsäkringssystemet går åt. Det är dom du hittar i din ficka.

Om inte du tycker att dina berättigade pengar ska hamna i dina fickor så är där inget problem heller.
Skönt! Jag klarar mig bra utan dom där pengarna.

Baserat på dina erfarenheter? Skrämmande. Du bör ha ett snack med din omgivning. Det förstås om du inte agerar lika tokigt som du påstår "folket" gör.

Det är ingenting att vara rädd för.
Det är inte farligare än att många inte följer hastighetsbegränsningarna.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vilket är bästa sättet att få folk att börja fuska?
QUOTE]

Jag vet inte, men tror att vi är mottagliga för "signaler" från kategorier högre upp i den hierarki samhället ofrånkomligen är. Att några (topp)politiker orkar pyssla med att manövrera till sej några ytterligare sekiner på en god och tillräcklig lön är ju inget som betyder det ringaste i landets eller nämnda klientels finanser. Däremot inbillar jag mej att om folk i högre ställning utnyttjar trygghetssystemen maximalt och systematiskt, tar man på gräsrotsnivå detta som ett försvar eller rent av incitament för att slira lite på sanningen. Kan bara se på mina egna spontana reaktioner när jag hör sånt här, därmed inte sagt att jag fuskar.

Så den enskilde politikerns möjliga eller påstådda girighet betyder ingenting ekonomiskt, avknoppningen i synsätt och moraliskt förfall däremot.

Alltså, det här med VAB.. Det är ju minerad mark, kan väl inte ta bort Sveriges mest översubventionerade föräldrars, (läs; enasamma mammors), privata kassako. Man kan nämligen inte klämma åt detta fusk utan att bli tvungen att för första gången ifrågasätta hedern hos denna föräldrakategori, alltid tadelfri och höjd över alla misstankar.

Fast det här är ju inget nytt, har inget med politisk färg att göra, det är kultur, kutym och förmågan att tolka/läsa sina avtal, på ett för sej själv gynnsamt sätt, ( ha bra revisor). Inte så länge sen politikerna samt lärarna hängdes ut för de "ficksade" med föräldraledighet och julhelger mm. Same shit, different name.

Tackar för nyanserade inlägg! Måste säja att frågekanonaden var fantastiskt träffsäker och osbalut relevant. Åtminstone vill jag, en lite mesig och fridens människa, omedelbart åsamka någon indefinit person smärta, när man skall tampas med löjeväckande blanketter. Hur svårt kan det vara att göra dem begripliga?
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Pengarna jag skrev om, som du citerar i ditt inlägg #44, är inte fuskpengar.

Missförstånd då. Jag höll mig till tråden och skatteslöseriet/fusket(ut från statskassan). Därav mitt svar som härleds tillbaka till #35.

Skönt! Jag klarar mig bra utan dom där pengarna.

Kul att höra! Då får vi andra tacka o buga. :tummenupp

Det är ingenting att vara rädd för.
Det är inte farligare än att många inte följer hastighetsbegränsningarna.

Din teori om att folk gör fel för att det påstås att alla andra gör det är väl skrämmande? Ingen påstår att alla fuskar bara för att några giriga och själviska fuskare kontrolleras och stoppas.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Du har en poäng, men ändå inte. Det är bara att titta på ersättning i näringslivet kontra komeptens. Det är inte alltid de följs åt.

Nej, helt sant. Men chansen att de skulle göra det är om möjligheterna finns.
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Nu måste jag skicka in blanketten till försäkringskassan!
Hur mycket jobbade jag den där dan egentligen?
Jag blev ju duktigt sjuk själv dagen efter. Mia också. Hon kom ju hem runt lunch dagen efter.
Hur dags började jag VABa egentligen?
Var det när jag åkte från jobbet?
Eller när jag hämtade Lisa på vägen från jobbet?
Eller när vi kom hem?
Jag pratade ju i telefon med jobbet när Lisa sov och jag lagade mat. Jobbade jag då?
Eller VABade jag?
Sitter och ler åt din beskrivning, som pappa till två dagisbarn varat ett öronbarn känns det väldigt bekant. Om man dessutom lägger till ett par sömnlösa nätter är det inte konstigt om blanketterna till Försäkringskassan och månadsrapporten på arbetet kanske inte alltid överrensstämmer med verkligheten.

Att medvetet VABa trots att man arbetar tror jag däremot inte är särskilt hållbart, det får man erfara när personalchefen kommer ångande och undrar varför Försäkringskassan ringt och sagt att man VABat när man enligt månadsrapporten varit på arbetet. Även om man inte fuskat utan bara dribblat ihop dagarna, krävs en del arbete i form av telefonsamtal och skriftliga intyg från personalchefen. Någon större förståelse för att det kan bli fel kan man inte räkna med från Försäkringskassans sida.

Jag har däremot aldrig hört talas om att Försäkringskassan hört av sig till dagis, trots att man tvingas fylla i dagisets namn och telefonnummer varje gång man VABar. Fast det hindrar ju inte folk från att lämna ungarna hos far- eller morföräldrar och sedan åka till arbetet.

Om man ska stävja all form av fusk med VAB krävs en enorm administration som förmodligen äter upp pengarna som "sparas in".

/A
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top