Polisjakt mellan Barkarby och Rissne?

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Södermalm
Hoj
ingen än så länge...
Polisen är inte de som stiftar lagarna i vårt land.QUOTE]


Helt rätt. MEN om poliserna inte tycker lagarna är rätt, varför bli man då polis?
Själv om jag skulle jobba med att få folk att följa lagar så måste jag väll tycka dom är rätt och skulle ha bestämt samma lagar? Det värkar lite :koko att få folk att följa saker man tycker själv är fel. Eller är poliser så skade glada att dom sätter dit folk för dom vet hur jävla lagar vi har? T.ex om man kör lite för fort, vad spelar det för roll? Jo det tar längre tid att bromsa. Men om det regnar då? Då även om jag håller rätt hastighet så tar det längre tid att bromsa. Men det är en annan sak om man kommer på slangen i 150 förbi en skola än på E4an.

(har inte följt tråden så bra, men det ser mer ut som att den hör förvandlats till "vad tycker vi om polisen" :näsblod)


Det är faktiskt inte särskilt ovanligt att dem ser mellan fingrarna på sådana småbrott. Visst kan man ha "otur" och åka dit för struntsaker. Men poliser är också människor. Jag har ganska många vänner och bekanta som är poliser. Genomgående dragen hos dem är att de är ödmjuka godhjärtade personer. Man väljer självfallet polisyrket av samma skäl som man vill bli brandman, ambulansförare, läkare etc. Man vill göra en insats. Hjälpa människor och samhället. Det innebär såklart inte att man tycker Samtliga beståndsdelar av yrket och kraven man får på sig är fantastiska och korrekt.
Nu är de vanligaste uppdragen "småbrott" som snatteri, självmordsförsök, stöld, inbrottsförsök etc. Men polisen fyller också en förebyggande funktion. Det kanske ser ut som att de inte gör någonting när de "bara" åker runt och kikar. Men ofta har deras närvaro, bara det att vi ser dem, inverkan på oss. Den kan vara antingen lugnande/tryggande eller avskräckande. Så just för att de är ute på gatorna och "inte gör så mycket" förhindrar att många brott sker. Och åtminstone känner jag mig Väldigt trygg i vårt land, och i min stad. Jag går hem från krogen utan problem, det åker polisbilar titt som tätt längs vägarna man går. Det finns mobila polisstationer etc.
Folk är sura och bittra för att de inte lägger mer resurser på områden våldtäckter, övergrepp och misshandel och istället tycks fokusera på att stoppa fortkörare stup i kvarten.
Nu finns det ju skäl till att vi har våra hastighetsbegränsningar, om polisen inte skulle lägga resurser på att bötfälla fartförbrytare så skulle vi säkerligen se och uppleva betydligt fler brott, olyckor och tragedier. Eftersom fortkörning kan drabba lekande barn, fotgängare osv. Dessa kontroller har ju också en avskräckande och förebyggande funktion på oss.
Min pappa åkte på böter för en herrans massa år sedan, tack och lov inte med dagens taxor. Nu är min pappa en riktig pappa, en karl, en fixare osv. Inte en mespappa som avskräcks av minsta lilla. Men den där boten har påverkat hans körande, än idag.
Om man ser till hur många som faktiskt kör för fort och hur många som faktiskt åker på en bot för det så är det säkerligen knappt en piss i missisippi. Men klart att det känns för de som drabbas. Det är ju det som är tanken.
Beträffande de tidigare nämnda brotten, våldtäcker, övergrepp och misshandel är det ju brott som oftast sker i hemmen, av någon man känner. sällan med vittnen. Det är inte alla gånger det är risk för liv så de måste dra på blåljus (vilket numera kräver blåljuskurs dessutom). Därför lägger vi väl inte märke till dem på samma sätt kring dessa brott.
Sedan att de är svåra att bevisa har ju med brottens karaktär att göra. Det är ofta ord mot ord. Det kan bli anmälan och motanmälan osv.
Självklart är det hemska brott. Men vi kan vara rätt säkra på att man gör vad man kan. De brott som dessa som sker utomhus sker ju ofta på helger om vi tar misshandel. När folk är fulla och sura på krogen, eller efteråt. Och då är polisen ofta på plats väldigt snabbt. Men flertalet av denna typ av brott inträffar aldrig för att polisen just råkar vara i närheten.
Om man inte har något att dölja eller vara rädd för har man inte så goda skäl att direkt ogilla polisen heller.
Om man fått för sig att svenska poliser är ett gäng våldsbenägna machomän/kvinnor så kanske man ska ta sig en tripp utomlands istället och jämföra.

Hur vi agerar som vittnen har ofta en avgörande betydelse för att lösa ett brott. Drömmen för en patrull är ett vittne som följer efter förövaren utan att avslöja sig (om möjligt). Det Är svårt att med enbart ett signalement, på en person du aldrig sett själv, hitta en människa som försvinner från en plats. Och har man inget signalement utan bara ett inträffat brott är det ännu svårarfe. Då bygger det mycket på allmänhetens eventuella iakttagelser och ren och skär slump. Även om de säkrar DNA så behöver dessa inte finnas i deras register. Och det är ju inte rimligt att topsa varje svensk eller icke svensk människa som ser ut på ett visst sätt för att eventuellt få en träff på DNA. Troligen åker gärningsmannen dit i samband med ett annat brott, där något vittne lyckas följa efter, ta en bild, filma eller hålla kvar gärningsmannen. Eller så har man sådan tur att en polisbil är precis runt hörnet och kan ta gärningsmannen på bar gärning.
 

CLEW

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sandsborg
Hoj
Honda crm sm & Kawa zx6r
Tycker du om alla arbetsuppgifter du har? Håller du alltid med chefen i alla frågor?

Nej allt är inte så kul, men jag håller med min chef till 99%
Men själv hade jag aldrig plivit polis pga att jag inte gillar våra lagar... Dom behöver förnyas... Och nu syftar jag inte på fart gränserna, dom tycker jag är som dom ska.

Det är faktiskt inte särskilt ovanligt att dem ser mellan fingrarna på sådana småbrott.(+ massa annan bra text)

Nej det vet jag, men som nu 5 bilar efter en hoj :confused:
Men håller med dig till 90% :tummenupp
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt

Men samtidigt börjar jag få nog av att folk får böter för att det kört 120 på E4an (110 gräns) klockan 04:00 en torsdag. När man nästan kan räkna bilarna man sett, på en hand, efter 40mil...

Det känns så obefogat på något vis. Snarare som att de vill visa vilken storebror de är. :mad:

Iofs, är väl inte så jävla överdrivet kul att stå vid E4an i sundsvallstrakten en torsdagnatt. Passerar väl en bil i timmen ungefär. Bäst att passa på att sätta dit de som faktiskt kör förbi. Tänk om det råkar vara en bankrånare påväg till jobbet.


Edit: Jag har inget emot poliser, och står för om jag kör för fort. Men någon måtta kan det väl vara.
(Nej, det var inte jag som körde den gången)
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Haha vilka tider!! trådlyft som gör en mer redo att steka snuten i sommar så bacon doften får alla illamående :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top