Poliser kartlägger Umeås Motorcyklister...

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Även om Polisen nu kommer hårdbevaka oss motorcyklister för en god sak, nämligen att vi skall överleva, så finns det nog vissa invändningar mot att de fotograferar oss då vi står och äter korv vid macken... eller?

http://www.vk.se/869653/polisen-hardbevakar-mc-forare
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Så där höll de på mot "bilburen ungdom" på den tiden man var ung...och hade roliga bilar.

Jag tycker det är lite...förjävligt...man kommer ofrånkomligen dra alla över en kam, vad är det som säger att kling&klang har koll på vem det är de har sett, det är ju knappt man själv känner igen folk med skinnställ och kruka på.

Luktar unket och lite östtyskt det här - något för vårat kära SMC att ta tag i kanske Jonas?
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Mmm.. kanske.. man kan ju undra om vad som skulle hänt om artikel sa att "polisen fotograferar bilister som tankar på macken för att kunna ge dem böter senare.." troligen ett större ramaskri.. vem vet.

Frågan är väl om detta går under registerföring, vilken man inte får göra. Eller om detta går in under nåt annat?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hmm.

Om jag blir tagen av en polis i efterhand då jag kört fort.
-Och så visar han bilder på mig utan hjälm vid min hoj ståendes vid korvmojen, när jag tar på mig och kör iväg.

Borde inte det falla under paragraf 3.
3. När behövs det samtycke från avbildade människor på fotografier?

Svar: Samtycke från avbildade människor behövs normalt vid tre olika tillfällen;

a) när fotografiet ska användas i reklamsammanhang enligt lagen om namn och bild i reklam,
b) när det handlar om en beställd porträttbild enligt upphovsrättslagen 27 §. Om beställaren och den avbildade är olika personer behövs samtycke från såväl beställaren som den avbildade. Beställarens samtycke behövs alltid oavsett hur fotografiet ska användas och
c) när fotografiet anses vara en personuppgift enligt personuppgiftslagen och som på något sätt hanteras digitalt, t ex på Internet. Då behövs den avbildade personens tillstånd om denne riskerar att kränkas av hanteringen.

:)
 

Fjonas

Rullar med rasslande besticklåda...
Gick med
14 May 2009
Ort
Umeå
Hoj
Ducati Streetfighter S -10, Kawasaki ZX10R -06
Sen om man som lastbilschauför drar sig till minne att man som innehavare av förarkort där man kan få skyhöga böter till höger och vänster för minsta förselelser.... FÖRUTOM förkörning, även om det loggas på kortet, så måste dom ta en på bar gärning för fortkörningsböter.... men ett korvmojsfotografi ska kunna dömma en motorcyklist? lysande..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, det här är ingen ny strategi eller ny tillämpning av lagrum.

7 av 10 som omkommer på hoj kör för fort, hälften av dom kör duktigt över 30 km/h'(inte sällan dubbla farten). För någon månad sedan gick polisen ut och meddelade att man i trafiksäkerhetens namn skulle prioritera smärre fortkörningar 6-10 km/h, en kejsarens nya kläder-strategi vi både skrattade åt och protesterade emot. Så kommer nu detta, och denna gång riktar de i varje fall uppmärksamheten mot rätt klientel om det är dödsolyckorna man vill komma åt.

Budskapet är enkelt - polisen använder en mer klassisk spaningsstrategi när det gäller grova trafikbrott, egentligen säger man att traditionell spaning ska användas för att undvika onödiga höghastighetsjakter. Och det är väl bra för alla?

Så - skulle en Bruxkåpeförsedd Gixxer av någon anledning hamna i polisens fokus får jag bjuda på en bild eller slagning under utredningstiden. Det känns inte på något vis som en orimlig insats...

verkar som det är fler som snappat upp polisens nya strategi...
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
I artikeln låter det ju som bara oreggade hojar/förare ska plåtas? Synd att vinkeln i artikeln är att alla olyckor är hojåkarnas fel.

Igår körde jag förbi en mc-snut som stoppat en bil. Han hade fullt sjå med att prata med föraren men när jag gled förbi vände han sig plötsligt om och skulle "heja" på mej wtf??? Han kanske trodde jag ville vara kompis med en trafiksnut ha ha ha...

Istället för att spana och gömma sig i buskarna kan Polisen kanske införa särskilda dialogpoliser för oss mc-förare? Sitta på Rosen och snacka och bjussa oss på fika. :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Njae, det här är ingen ny strategi eller ny tillämpning av lagrum.

7 av 10 som omkommer på hoj kör för fort, hälften av dom kör duktigt över 30 km/h'(inte sällan dubbla farten). För någon månad sedan gick polisen ut och meddelade att man i trafiksäkerhetens namn skulle prioritera smärre fortkörningar 6-10 km/h, en kejsarens nya kläder-strategi vi både skrattade åt och protesterade emot. Så kommer nu detta, och denna gång riktar de i varje fall uppmärksamheten mot rätt klientel om det är dödsolyckorna man vill komma åt.

Budskapet är enkelt - polisen använder en mer klassisk spaningsstrategi när det gäller grova trafikbrott, egentligen säger man att traditionell spaning ska användas för att undvika onödiga höghastighetsjakter. Och det är väl bra för alla?

Så - skulle en Bruxkåpeförsedd Gixxer av någon anledning hamna i polisens fokus får jag bjuda på en bild eller slagning under utredningstiden. Det känns inte på något vis som en orimlig insats...


Nu är du nog mer än lovligt blåögd Roffe ändå. :)

Jag har sett hur (västeråspolisen) hanterade liknande ärenden, och drog då alla över en kam...just i mitt exempel där de skulle sätta ned foten för att stävja illegal streetracing när det begav sig.

Alla som var ute på kvällarna vid de lokala vattenhålen med en bil som inte var en saab/volvo var med i deras inofficiella register (hade en god källa på det). :tummenupp

För mig är det direkt i nivå med åsiktsregistrering av kommunister...och lägre än Glocalnet, oavsett vad syftet är.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kanske blåögd men naturligtvis förutsätter vi att Polismyndigheten följer PUL och den rigorösa lagstiftningen som idag finns kring dataregisterhållning. Precis som i all annan spaning.

Jag har själv upplevt händelser som påminner onödigt mycket om provokation, samtidigt hade jag med handen på hjärtat förtjänat den månads cykeltur som blev påföljden.

Å andra sidan vet jag SH-förare som stoppats och där polisen tackat för att de stannade (det hände nämligen inte alltid), påföljden blev en uppmaning att tagga ner i stället för ett bötesbelopp.

Så - blåögd eller inte verkar polisen flytta fokus från smärre fortkörningarna till de grövre, dessutom med mer fokus på traditionell spaning i st f höghastighetsjakt. Det kan jag förstå, så länge vi kör ihjäl oss själva på detta sätt.

Hur spaningen bedrivs och om bevisningen håller får vi väl anledning att återkomma till när åtalen väcks... :)
Nu är du nog mer än lovligt blåögd Roffe ändå. :)

Jag har sett hur (västeråspolisen) hanterade liknande ärenden, och drog då alla över en kam...
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Lite intressant då en annan kategori (extrema) förare är i Sverige och kör i dagarna, nämligen Gumball 3000.

Vad säger polisen då?

(Aftonbladet)
"– Vi kan stå och mäta hastigheten med laser, men blir de rapporterade får de kanske böter på 4 000 kronor. De summorna betyder ingenting för de som kör. Därför är det bättre att vi dämpar hastigheten i hela trafiken i stället, säger Mikael Wäneus.

Han tipsar övriga trafikanter att vara extra uppmärksam i backspegeln.

– De kommer i väldigt hög fart, så var extra försiktiga."

Jag är absolut ingen "polishatare" utan tycker att de gör ett bra jobb överlag och att de behövs.

Men kan inte undgå att tycka att Motorcyklister blir mobbade och bilister särbehandlade, vilket jag tycker är fel!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Men kan inte undgå att tycka att Motorcyklister blir mobbade och bilister särbehandlade, vilket jag tycker är fel!
Det framgår nog med all önskvärd tydlighet att jag tror Du har fel angående särbehandling, om vi nu inte hittar bättre objektiva bevis än detta;)

1 - Du tar Aftonbladet som källa. I rest my case...
2 - polisen avslöjar naturligtvis inte vilka medel man avsåg att använda i blaskan, dessutom är nog en uppmaning till övriga trafikanter helt på sin plats. Därutöver är det utländska förare man talar om, varför möjligheten att lagföra är begränsad genom internationella överenskommelser.
3 - Jag har ingenstans sett att polisen använder olaga eller särskilda insatser riktade just mot motorcyklister utan helt vanliga spaningsmetoder vid trafikbrott av lite allvarligare karaktär (Lagen om vissa trafikbrott). När Du kan påvisa något sådant fall kan vi kanske fortsätta diskussionen?

Tack för trevliga dagar på Kemora :)
 
Last edited:

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Det framgår nog med all önskvärd tydlighet att jag tror Du har fel angående särbehandling, om vi nu inte hittar bättre objektiva bevis än detta;)

1 - Du tar Aftonbladet som källa. I rest my case...
2 - polisen avslöjar naturligtvis inte vilka medel man avsåg att använda i blaskan, dessutom är nog en uppmaning till övriga trafikanter helt på sin plats. Därutöver är det utländska förare man talar om, varför möjligheten att lagföra är begränsad genom internationella överenskommelser.
3 - Jag har ingenstans sett att polisen använder olaga eller särskilda insatser riktade just mot motorcyklister utan helt vanliga spaningsmetoder vid trafikbrott av lite allvarligare karaktär (Lagen om särskilda trafikbrott). När Du kan påvisa något sådant fall kan vi kanske fortsätta diskussionen?

Tack för trevliga dagar på Kemora :)

Ok, visst... Då lägger vi ner eftersom jag inte har annat "bevis" än vad man kan läsa sig till. Vidare så har säkert inget hänt i Husby heller!

Att det inte heller går att läsa sig till att samma metoder används för bilister som kör för fort, dvs blir plåtade när de tankar, spelar ju ingen roll.

Att finska polisen haffade Gumball förarna och gav dem dryga böter lär nog inte heller hänt eftersom det stod i tidningen.

Att polisen inte skulle gå ut med sina hemliga spaningsmetoder då det gäller utländska förare i Gumball som troligen Inte prenumererar på Aftonbladet, men
Gör det i flera tidningar då det gäller svenska motorcyklister, föstår jag inte riktigt hur de tänker enligt ditt resonemang.

Att vi sedan ska fortsätta diskussionen när jag hittat ett exempel som du sett och inte står i Aftonbladet, gör att jag helt enkelt ser mig besegrad, jag hade fel och ber tusen gånger om ursäkt till Gumballförarna! ;-)

Och tack själv gosi-gubben! Vi får bråka vidare i bastun vid senare tillfälle. :-D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag undrar hur detta bevismaterial är tänkt att användas? Antag att min någon med min MC och min utrustning blir jagad av polisen samt kör ifrån polisen som fotograferar detta.

Dagen efter kör jag till korvmojen, och medans jag äter min korv med pucko, så kommer det en polis och "känner igen" ekipaget. Har dom då räknat med att döma mig för brottet som någon annan gjort med min hoj föregående dag? Eller vad är tanken?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag undrar hur detta bevismaterial är tänkt att användas? Antag att min någon med min MC och min utrustning blir jagad av polisen samt kör ifrån polisen som fotograferar detta.

Dagen efter kör jag till korvmojen, och medans jag äter min korv med pucko, så kommer det en polis och "känner igen" ekipaget. Har dom då räknat med att döma mig för brottet som någon annan gjort med min hoj föregående dag? Eller vad är tanken?
Det handlar nog om att, i stället för höghastighetsjakter som ibland lett till dödsfall, samla indicier och bevisning tillräckligt för att lagföra Dig för överträdelser mot lagen om vissa trafikbrott. Möjligen kan en åklagare finna det trovärdigt och välja att lagföra Dig om Ditt ställ, hjälm och hoj vid upprepade tillfällen klockas för grova hastighetsöverträdelser på t ex Bulten samtidigt som foton visar att Du suttit iförd samma ställ och med samma hjälm på bordet och hojen på parkeringen under samma tidsspann den dagen vid Rosenhill och vid näraliggande bensinstationer?

Dessa indicier skulle sedan prövas i rätten på samma sätt som vid andra brott, någon särbehandling eller speciellt regelverk som endast skulle gälla motorcyklister är det alltså inte tal om, enligt vad jag kunnat utläsa :)
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det handlar nog om att, i stället för höghastighetsjakter som ibland lett till dödsfall, samla indicier och bevisning tillräckligt för att lagföra Dig för överträdelser mot lagen om särskilda trafikbrott. Möjligen kan en åklagare finna det trovärdigt och välja att lagföra Dig om Ditt ställ, hjälm och hoj vid upprepade tillfällen klockas för grova hastighetsöverträdelser på t ex Bulten samtidigt som foton visar att Du suttit iförd samma ställ och med samma hjälm på bordet och hojen på parkeringen under samma tidsspann den dagen vid Rosenhill och vid näraliggande bensinstationer?

Dessa indicier skulle sedan prövas i rätten på samma sätt som vid andra brott, någon särbehandling eller speciellt regelverk som endast skulle gälla motorcyklister är det alltså inte tal om, enligt vad jag kunnat utläsa :)

Eftersom det inte händer med bilister så borde det vara särbehandling?

Ska alla motorcyklister fotas i förebyggande syfte? Eller ska det gå ut "efterlysningar" på vilka som ska fotas utan hjälm?

Luktar massregistrering..
 

huSSe

husse
Gick med
1 May 2007
Ort
timrå/ljustorp
Hoj
Kå Te eM 690r
får man fotografera tillbaka?
vad säger dom óm man går runt på stan och
in en sväng på polisstationen och fotar dom?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Eftersom det inte händer med bilister så borde det vara särbehandling?
Ska alla motorcyklister fotas i förebyggande syfte? Eller ska det gå ut "efterlysningar" på vilka som ska fotas utan hjälm?
Luktar massregistrering..
Jag tog ju Bulten som exempel, jag tror nog även att ett italiensk fullblod, en tysk svansmotorkälke eller japansk mangaräser på fyra hjul skulle kunna drabbas på samma vis. Tolkar jag vad som sagts på rätt sätt handlar det bara om att polisen vill försöka tillämpa traditionell spaningsteknik när det gäller grövre trafikbrott. Och det står det väl dom fritt att prova med?

Så vi får väl se vilka som åtalas och fälls när väl åtalen börjar prövas, och vilken bevisning som anses tillräcklig. Jag tror personligen inte att vi kommer att se några massiva insatser på grund av detta, arbetssättet är beprövat när det gäller annan form av brottslighet och följer som jag förstår det PUL

Och ja, det är fullt lagligt att fotografera polismannen när denne ställer upp utrustningen i fotokurvan :)
 
Last edited:
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top