Polisen stal Johans hoj

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Ärligt talat tar det en halv sekund att googla upp det, så de som verkligen vill veta kan hitta informationen ändå. Bara informationen att man får veta att det går att läsa bortslipade ramnummer gör ju att man kan hitta hur. :fakta
Det går ju dessutom ganska lätt att klura ut det på egen hand. Sedan tillhör väl iofs ganska ofta de som slipar ramnummer utan att veta att det går att läsa ändå begåvningsreserven i väldigt stor utsträckning...

Just precis, den reserven är ju sällan en duktig googlare.

Mest sur för att du inte kunde hålla honom på halster ett tag.:)
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har en nyfiken fråga.

Hur identifieras en motorcykel utan ram-, motor-, och reg-nummer?

Såvida de inte har en detaljerad beskrivning, som exempelvis i form av ngn dold patentlösning av föregående ägare där han skarvat ihop just den där kabeln under tanken på högra sidan med silvertejp...?

Lite förenklat. Om du stansar 2mm djupt i godset så kommer förändringar i materialet ske ännu djupare. Slipar du då bort 2 mm kan du med röntgen eller andra metoder ändå få fram ramnumret.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hellre 200 rumänsk-romska tiggare än en sånhär lirare, snacka om kostnader för samhället OCH fräckhet att demonstrera utanför polishuset i tron att bluffen skulle gå hem...

Eller bara dumhet? :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hellre 200 rumänsk-romska tiggare än en sånhär lirare, snacka om kostnader för samhället OCH fräckhet att demonstrera utanför polishuset i tron att bluffen skulle gå hem...

Eller bara dumhet? :)

Som IT-mupp har jag lärt mig att det är omöjligt att överskatta människors dumhet, de visar sig alltid ha en förmåga att vara ännu dummare än vad man i sin vildaste fantasi kunnat tro. :näsblod
 

Raderad medlem 61114

Guest
Haha! Efter att ha kollat in killens facebook är det väl solklart att han blivit blåst! Frågan är om han ens fattar det ännu :glömdet Känns jäkligt bra att slippa stöta på den killen på banorna :dummer:crash
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Som Stickan Andersson sa..... -"Folk är inte så dumma som man tror. Dom är ÄNNU dummare"!
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Men hur? Om ett nummer är bortslipat så i min värld så går det då inte att tyda :7peta
Såvida man inte är riktigt kass med sliperiet.


Sättet du svarat på gav inte så mycket till svar. Typ:

Fråga: "Hur bytar jag lampa?"
Svar: "Det är jättelätt!"

Detta hjälper ju inte killen som ska byta lampan då han fortfarande inte vet hur... Inte för att jag nu planerar att sno en massa hojjar :rolleyes:


Då Ramnummer är instansade så ändras metallstrukturen just där siffror & bokstäver varit in
stansade.
Vi har fått in FD stulna motorcyklar från Polisen. De har använt syreetsning & röntgen.

Så de som tror att man bara kan slipabort ett nummer ? Glöm det.
Det syns riktigt väl efter deras syra. :fakta
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Men hur? Om ett nummer är bortslipat så i min värld så går det då inte att tyda :7peta
Såvida man inte är riktigt kass med sliperiet.


Sättet du svarat på gav inte så mycket till svar. Typ:

Fråga: "Hur bytar jag lampa?"
Svar: "Det är jättelätt!"

Detta hjälper ju inte killen som ska byta lampan då han fortfarande inte vet hur... Inte för att jag nu planerar att sno en massa hojjar :rolleyes:

Det blir "sättningar" i materialet vid instansningen som kvarstår även efter slipning. De går som andra varit inne på att "framkalla" med div. syror m.m och andra metoder. :fakta
Det är en anledning till att serienummer är stansade och inte ingjutna...och att det skulle vara antar jag inte helt enkelt att hantera numreringen i formarna.:va

Det här är inte några trollkonster utan bara fysik och metallurgi parat med lite kemi. :rolleyes:
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Nu blev identiteten på hojen klargjord på annat sätt än bara via chassienummer/motornummer

utseendet, färg, fälgar, en fd. annons mm
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top