Polisen; Motverka inte MC-evenemang! Det blir bara värre på gatan då!

Status
Ej öppen för fler svar.

Yamsan

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Solna
Hoj
Yamaha FZR1000 -92
Visst man kan vara paragrafryttare och säga att polisen gör bara sitt jobb. Men, polisens främsta uppgift är att förhindra brott, inte att jaga böter. Medverkan i såna här evenemang är brottsförebyggande och av betydligt större allmänt intresse än storlek på nummerplåt. Så när polisen provokativt ställer sig utanför och jagar småförseelser med följden att evenemanget skadas så gör dom ett tjänstefel. För en provokation är det, motsvarande beteende för hojåkarna skulle vara att, efter en överenskommelse om samarbete, åka runt på bakhjulet och jaga snuthäng utanför grindarna. Om polisen hade fokuserat på att endast hålla koll på busåka på vägarna runt området skulle jag haft full förståelse, men bilden man får är att det var andra saker de var ute efter.

Men snälla...provokativt??? Det verkar som många hojåkare är anarkister här på forumet.Vill man inte inrätta sig efter de regler och lagar vi har i detta land så går det utmärkt att välja andra platser att bo på...
Det är ju PREVENTIVT syfte att stå utanför Barkarby.Om nu folk känner sig provocerade så har de nog problem.
Om det sen genererar i att polisen får börfälla så beror ju det på att vissa hojåkare är rent ut sagt klantiga.Vi VET alla att de kommer att stå där och att de kommer göra kontroller!!
Risken att det åks på bakhjul utanför området o.s.v är nu minimal då polisen står där.....alltså är det ett preventivt syfte att stå där!!
Och att polisen "borde hålla koll på busåkarna på vägarna runt området"...du tror väl inte att de "glömt bort" det? Klart de har koll på alla sträckor till och från Barkarby OCH ute vid Barkarby.
Problem är ju att hojåkarna väljer att åka ifrån polisen på vägarna runt omkring!!
 

|ZooT

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
ingen
Patetiskt, jag färdas genom stockholm med lastbil dagligen och ser
allt för mycket skit från 'vanliga' trafikanter för att acceptera detta beteende.
Vore det inte bättre att lägga denna ansträngning på folk som
verkligen bryter mot lagen och sätter andra i risk.
Fan, vore det inte en idé att ni ställde er på essingen 04.00-07.00
istället, och plockade alla som blåser om oss som kör 70 med lastbil,
man börjar ju fundera på om dom har sett en 110 skylt någonstans..

Fast det är klart, polisen i västerås gjorde ju nästan samma lika under Power Meet.
Dom ställde upp en nykterhetskontroll vid infarten till festivalområdet.
(notera att jag personligen tycker det var riktigt beslut, då jag ser nykterhet
som en viktig sak i trafiken.. men miniskyltar och blinkers???)

Självklart tycker jag att det är en bra sak att 'lagens långa arm' (?) visar sig
ute på dessa tillställningar, men att lägga ner sånt arbetet på skitsaker sticker i ögonen!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Vore det inte bättre att lägga denna ansträngning på folk som verkligen bryter mot lagen och sätter andra i risk.
Fan, vore det inte en idé att ni ställde er på essingen 04.00-07.00
istället, och plockade alla som blåser om oss som kör 70 med lastbil
Att köra fortare än 70 på Essingeleden kl 04 skulle jag iofs påstå sätter andra i ungefär lika stor risk som att köra med fulskylt...:rolleyes:


(Jag håller med om grundresonemanget, men exemplet var kanske inte helt klockrent. :tungan )
 

|ZooT

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
ingen
Att köra fortare än 70 på Essingeleden kl 04 skulle jag iofs påstå sätter andra i ungefär lika stor risk som att köra med fulskylt...:rolleyes:


(Jag håller med om grundresonemanget, men exemplet var kanske inte helt klockrent. :tungan )
Nja, nu var det ju inte dom som skuffa på i 80 jag tänkte på precis..
Utan snarare dom som uppför sig som på autobahn och inte ens klarar av att hålla sig i körfältet dom valt. Och ja, jag drog det som exempel för att visa hur
lågt dom lagt ribban när dom gnäller på utseende baserade lagbrott.. :tummenupp
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Skulle det kunna tänkar att motorcyklister förtjänat en viss negativ uppmärksamhet från polisens sida genom att exempelvis lägga ut filmer med bombarrepor på bulten och liknande där det ganska tydligt framgår att det bryts friskt mot lagen.
Likaså tror jag att dom som drar snuten har gjort sin del av skituppsamlingen.

Motorcyklister har under ganska lång tid stått för en hel del lagöverträdelser vad gäller vårdslöshet och fartöverträdelser och i en del fall har man helt enkelt bara kört ifrån polisen.

Så att tro något annat än att vi står ganska lågt i kurs hos LTG är naivt. Vi är inte älskade av polisen på grund av att det finns en klick som beter sig riktigt illa.
Tråden handlar fortfarande inte om vi står högt i kurs eller inte hos LTG.

Tråden handlar om att polisen är med i ett försök att minska busandet medan andra polisavdelningar skrämmer bort folk genom att plocka in dem för smågrejer.

Men för att svara på din fråga. hur vet du att polisen aldrig står utanför köpcentrum????
Jag har själv blivit stoppad mer än en gång med bil utanför köpcentrum. Så dom står där ibland. Ska du hävda att polisen aldrig står där så måste du komma med något mer än bara gissningar.
En diskussion blir såååå konstruktiv när man börjar märka ord. Försök förstå innebörden av vad jag skriver istället för att låsa dig vid enstaka ord.

Jag har kört bil i 16 år, varit med på diverse lagliga och olagliga bilevenemang och aldrig varit med om sån här polisbevakning. Visst dyker polisen upp efter ett tag ifall det anordnas streetrace men på lagliga evenemang har jag bara sett laserkontroller på väg till/från aldrig att de kollar småsaker på bilarna, visst de kanske säger åt någon att släcka dimljusen men inte mer än så.

Så försök och låta bli att märka ord.

Och jag tror att du kommer väldigt nära sanningen där! Om jag minns rätt var det vissa problem med LTG förra året också :va

Det skulle vara intressant och veta ifall det är samma gäng som har kört alla kontrollerna precis utanför och omkring Barkarby.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
En fantasifull berättelse. :)

Haha, ja du Mikey. Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva.
Det var underhållande läsning, tack för det.

I ditt exempel så handlar det dock inte om hetsjakt på nummerskyltar utan helt enkelt om korrekt polisarbete, sen att Jonas blev nojig, klantade sig och dog på kuppen får ju stå för honom.

Jag har inga problem med en situation likt denna du hittat på, även om jag tycker den var väl dramatisk och MINST sagt ovanlig. Men iaf, polisen gör bara sitt jobb och Jonas får skylla sig själv. Jag hade inte haft något emot att bli jagad och få böter för min skylt om polisen misstänkte mig för att vara en bankrånare, då får jag helt enkelt skylla mig själv som inte kör med orginalplåt.

Här ska du få ett exempel på vad jag menar med hetsjakt på nummerplåtar:
Förra året vände en polismc om (på en större led runt stan med dubbla filer åt båda håll, han tog alltså av på en avfart och sen ut på "min" igen) för att stoppa mig enbart för att han såg att jag hade en för liten nummerplåt.
Hans egentliga uppgift för stunden var att köra ikapp fordon som kört för fort under en hastighetsövervakningen och bötfälla dessa, konstapeln mötte mig i samma veva som han var påväg tillbaka till utgångspositionen (han skulle alltså inte åt mitt håll till).

Tycker du att han prioriterade rätt?
Värt att nämna är att polisen stod och sköt laser på bilar bakifrån som kom ut ur en tunnel där det är 70 km/h, dom flesta håller 80+ så nog hade polismc'n annat att göra. Varför man ens har en hastighetskontroll på ett sådant ställe kan jag inte begripa, mer än att det är lätta cash för staten att dra in... Likaså vad gäller för små nummerplåtar.

Denna gång var dock polismannen vettig och efter en stunds konverserande så släppte han mig utan böter. Tacksamt men samtidigt så tycker jag hela situationen är så menlös då det finns bättre saker för polisen att syssla med.

Skär ner på trafikpolisen och lägg resurserna där det behövs istället, finns ju så oändligt mycket värre saker som i nuläget bara ligger och blir väntande pga bristande resurser.

Fyfan...

Sorry för ännu en uppsats, jag är snart lika jobbig som Steffo_b
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Dom ställde upp en nykterhetskontroll vid infarten till festivalområdet.
(notera att jag personligen tycker det var riktigt beslut, då jag ser nykterhet
som en viktig sak i trafiken.. men miniskyltar och blinkers???)
Hade de haft en nykterhetskontroll utanför och kanske t o m kollat så folk inte kör på stulna/oförsäkrade hojjar utan körkort så hade jag gått och köpt kaffe och munkar till dem.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Lugnt och fint nu. Om tråden fortsätter leva kan vi fortsätta ha den på en schyst nivå.

Jag har precis pratat med en av våra poliser i gruppen, precis som jag vet att även Anders Wedberg har gjort. De har läst tråden, vi har diskuterat och bollen är i rullning. Var vi landar vet jag inte, det återstår att se.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Lugnt och fint nu. Om tråden fortsätter leva kan vi fortsätta ha den på en schyst nivå.

Jag har precis pratat med en av våra poliser i gruppen, precis som jag vet att även Anders Wedberg har gjort. De har läst tråden, vi har diskuterat och bollen är i rullning. Var vi landar vet jag inte, det återstår att se.
Kanon :tummenupp
tycker fortfarande det vore kul om Polisen kunde ställa upp med en bil + en hoj inne på området så man kunde komma bort till dem prata lite, få kika på deras utrustning mm det skulle nog locka mycket mer till att folk började prata med polisen än den enda gången i våras då ett par poliser var inne på området men höll sig för sig själva i en klunga.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Lugnt och fint nu. Om tråden fortsätter leva kan vi fortsätta ha den på en schyst nivå.

Jag har precis pratat med en av våra poliser i gruppen, precis som jag vet att även Anders Wedberg har gjort. De har läst tråden, vi har diskuterat och bollen är i rullning. Var vi landar vet jag inte, det återstår att se.

Roligt att höra!
Då ska jag sluta munkäfta med folk och istället antingen vara tyst, alternativt hålla mig mera till trådämnet. :)
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Kanon :tummenupp
tycker fortfarande det vore kul om Polisen kunde ställa upp med en bil + en hoj inne på området så man kunde komma bort till dem prata lite, få kika på deras utrustning mm det skulle nog locka mycket mer till att folk började prata med polisen än den enda gången i våras då ett par poliser var inne på området men höll sig för sig själva i en klunga.

Det var ett av de bästa förslagen på länge! Se om polisen inte kan offra sig en onsdagskväll i förebyggande syfte!? Mycket fördomar, men även annat, bottnar sig i dålig kunnskap. I det här fallet har båda sidor fördomar beträffande varandra som resulterar t ex i den här tråden. Därför är ett steg i rätt riktining att fråga polisen om dom godkänner ett sådant förslag. Dra ner några hårdingar från kåren som kan bedvara lite frågor och handskas med personer med starka åsikter. Låt alla få ur sig sitt och som ovanstående säger, se vad polisen har för grejer osv.

Sen vill ja köra mot en hojpolis ner för strippen om det kan arrangeras :yoparty
 

Frixxer

Lev idag... imorgon kan det va försent!!
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Runt hörnet...
Hoj
Gixxer1000R
Polisens uppgift är att se till så att vi följer lagen. Då är det inte konstigt att dom ställer sig där det är många samlade eftersom det får störst genomslagskraft då.
Likaså är det inget underligt i att dom fokuserar sina kontroller på sånt som vi är dåliga på. Nykterheten är inget problem bland motorcyklister och därför slipper vi kontroller på det. Skyltar och blinkers är ett problem och därför kontrollerar dom det.

Nu får du lägga ner din enmanskampanj mot miniskyltar och icke E-märkta blinkers!!

Jag har själv stått på Skogis coh Tyresö, å tittat på när en motard busar å leker runt polisen, som lugnt sitter kvar på sitt tjänstefordon, å gör ingenting!!
När jag senare åker där ifrån, på ett varvtal som skulle fått en V-tvinn sotis, blir jag givetvis stoppad för... jo, du gissade rätt, MINISKYLLT och att det inte fanns ngn REFLEX bak!!
Denna trafikfara jag utgjorde, drog tills sig 3 mcpoliser, en målad å en civilbil. :confused: :confused: Alla var framme å skulle klämma å känna på moppen.
Sen kom hammaren som fick bort respekten helt... mina blinkers var för röda!! :huvet :huvet

Summan av det jag vill ha fram med detta är... håll i dig nu, för det verkar inte som du har förstått det än...
DOM HAR EN DÅLIG (med risk att ta i för lite) ATTITYD!!!

Polisen SKA ta fast dom som busar å jävlas i trafiken! Det håller jag helt med om... men det ska väl ske när brott har begåtts!?

Det kommer alltid vara lättare att fiska med handgranat, än fiskespö eller t o m nät! Och gör man det dessutom i en fiskdamm, så behöver man knappt anstränga sig. :gnissla

:cdevil
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Sen vill ja köra mot en hojpolis ner för strippen om det kan arrangeras :yoparty
Tror jag tyvärr inte en enda polis kan ställa upp på, sånt liv som det skulle bli om det i tidningarna sen att polisen leker upp skattepengar. Tyvärr är såna saker förmodligen rätt svåra för polisen att göra även om det skulle upskattas av många besökare och säkert även polisen som skulle köra.
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Tror jag tyvärr inte en enda polis kan ställa upp på, sånt liv som det skulle bli om det i tidningarna sen att polisen leker upp skattepengar. Tyvärr är såna saker förmodligen rätt svåra för polisen att göra även om det skulle upskattas av många besökare och säkert även polisen som skulle köra.

nää, det förstår jag också. :) Skulle dock va kul ;) Men! För att lösa det vi snakcar om här är ditt förslag ett bra tillvägagångssätt! Och snacket beträffande miniskylt och blinders, snälla! Om det är olagligt finns det ingenting man kan skylla på när polisen noterar detta. Personligt snedsteg! Byt och åk vidare! Sorry....
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Men egentligen...storm i ett vattenglas.

Om man nu skall hårdra det, så som så många andra gjort i tråden innan mig. Har man en icke laglig hoj så får man vara bereddd på att slanta. Oavsett vad det gäller, blinker, plåt och så vidare. Samma sak vad det gäller att gasa på landsväg osv....sluta gnäll så förbannat. Varför skall staten sanktionera massa lagbrott från motorcyklisters sida? Tycker de här dagarna verkar var ett ok tillfälle för de som gillar att gasa rakt fram.

Sen att Polisen i fråga kanske jobbar på ett något osmidigt sätt som sticker i ögonen på folk, ja det är bara att hålla med. Det finns nog en del annat att prioritera än att jaga småförselser. Fast i grund och botten så har de rätt och alla skyltfetischer fel...svårare än så är det inte.


"If you cant do the time, dont do the crime"
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Lugnt och fint nu. Om tråden fortsätter leva kan vi fortsätta ha den på en schyst nivå.

Jag har precis pratat med en av våra poliser i gruppen, precis som jag vet att även Anders Wedberg har gjort. De har läst tråden, vi har diskuterat och bollen är i rullning. Var vi landar vet jag inte, det återstår att se.

Härligt. Berätta om vad som händer fortsättningsvis.

Keep us posted! :tummenupp
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Många här verkar alltså vilja ha ut ett gäng goa glada poliser som inte bara kan lagen utan även är erfarna entertainers.

Dessa poliser ska inte bara underhålla er och få er på gott humör, de ska även se mellan alla sina fingrar på samtliga lagöverträdelser som äger rum under arrangemanget.

Makes sense..
 

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hornet 600
Nu har jag lagt upp en tråd där alla är välkommna att skriva tips beträffande Barkarby! Hjälp Bikerbitch samt övriga att göra kvällen så bra som möjligt! Klaga är som att gasa på raksträckor, att komma med vettiga förbättringsförslag är svårare! Många har vettiga förslag, låt oss hjälpa samverkansgruppen osv :)

Många här verkar alltså vilja ha ut ett gäng goa glada poliser som inte bara kan lagen utan även är erfarna entertainers.

Dessa poliser ska inte bara underhålla er och få er på gott humör, de ska även se mellan alla sina fingrar på samtliga lagöverträdelser som äger rum under arrangemanget.

Makes sense..

Se på problemet med ett bredare perspektiv
 
Last edited:

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Gixxer
Problemet är lite att jag aldrig har sett polisen bevaka parkeringen vid ett stort köpcentrum

Innan storhelger typ valborg händer det ju att bängen kör razzia utanför köpcentrum med systembolag och plockar ett gäng fyllestyrningar. Ganska precis same same som att stå utanför Barkarby. Med ganska få mantimmar (=skattekronor) gör polisen en ganska stor insats.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top