polarn kanske förlamad

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag såg en älg i backspegeln en gång som sprang över vägen 50 m bakom. hade den kommut ut 2 sek tidigare hade det inte varit så kul.
Hoppas alla tänker till nu och anpassar sig lite efter viltfaran. skymning och Gryning är största risken. Det är inte bara bilister och poliser man får se upp med, djur är nog det största hotet mot oss (om man inte räknar oss själva då)
får hoppas att det trots allt kanske går bra till slut iaallafall, men även om det känns tungt nu, så får han nog lite mer perspektiv på tillvaron efter ett tag och ändå tycka det är bättre än han dog.

/Pajje
 
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Tråkigt att höra beklagar, å hoppas han fixxar sig fysiskt å mentalt.

Har nigit för både älg och rådjur, när man läser sånt här kan man ju ifråga sätta riskerna med hoj lite...
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Själv har man ju också tänkt dom tankarna att livet skulle vara slut om man vart förlamad.

Men jag var i höstas och lyssnade på ett föredrag av en kille som jobbar som körskollärare här i Umeå som blev förlamad i en mc-olycka för några år sen. Det ändrade faktiskt min inställning ganska mycket för han levde verkligen ett aktivt liv trots sin förlamning, han hade då provat på fler kul grejer än jag! Tex. hade han byggt om en blade med stödhjul och anpassade reglage. Den killen var med i nån slags förening som åkte runt och stöttade dom dom var nyskadade och försökte få dom att inse att det faktiskt finns ett liv efter olyckan. Som jag förstod det finns dom i hela Sverige.

Dock måste det ändå kännas förjävligt både för den drabbade och anhöriga/vänner, jag känner verkligen med er! Men trots allt finns det hopp!
 

Rift

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Västerås, Uppsala men oftast mittemellan
Hoj
Klr 600 motard
Markus skrev:
Jag förstår inte din poäng... :va Systemet fungerade värdelöst, om ens alls, i det fall jag skrev om.


okej,, det jag menar är att systemet köandet är helt värdelöst och mycket annat är också värdelöst tex att dem börjar påstå att man fejkar något helt sjukt, men när man väl ligger där med rätt diagnos(vilket tar allför lång tid) så fungerar det bra i alla fall vad jag har hört. Men ni får gärna mot bevisa mig för jag tycker inte alls att sveriges sjukvård fungerar.
 

oakhammer

Carpe Diem
Gick med
12 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Fireblade
Hoppas det går bra för honom.
Kör ofta där själv.
Får en att tänka när man läser sån där.
 

RAVESMURF

Var är min bensindunk?
Gick med
27 Sep 2003
Ort
hemma
Hoj
En norsk DBS med reflexer och dynamo
Rift skrev:
okej,, det jag menar är att systemet köandet är helt värdelöst och mycket annat är också värdelöst tex att dem börjar påstå att man fejkar något helt sjukt, men när man väl ligger där med rätt diagnos(vilket tar allför lång tid) så fungerar det bra i alla fall vad jag har hört. Men ni får gärna mot bevisa mig för jag tycker inte alls att sveriges sjukvård fungerar.


Det beror på alla människor som har satt i system att jobba svart och samtidigt ta emot en arbetslöshetskassa...på ett sätt kan man se att systemet "fakkar ur" mot en och lurar en vad man än gör, men å andra sidan så har vi sjukvård som är subventionerad och den drar åt pepparn p.g.a. detta...nåt att tänka på nästa gång man fakkar/fuckar systemet!

Kan bara lägga till en sak :
Ingenting är omöjligt! Även om läkarna säger ditt o datt så är INGENTING omöjligt för den som tror. Jag har sett det hända och det kan hända igen.
 

Demp@

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2004
Ort
halmstad
Hoj
Gsxr 750 srad 98.k7 1000 motor.Yamaha r1-04 track
fyfan vad trist och läskigt!
tycker verlkigen synd om killen.
hoppas han repar sig så kan han kan.
ge aldrig upp hoppet!!!
stötta din polare nu mer än aldrig!!!!

(håller på med jägarexamen och ska utrota rådjur.)
mer Stängsel åt folket!!
 

Rossifumi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Markus skrev:
Rossifumi, intressant läsning. Bra att du vill dela med dig. Kanske opassande - man tror ju allt är opassande i och för sig vad gäller frågor till funktionshindrade - men:
Hur kör man hoj om man inte kan använda benen?

Man kör med tumbroms eller utan bakbroms överhuvudtaget, sen så har man stödhjul som antingen är hastighetsberoende eller manuella (med knapp på styret). Växlingar sköter man via tryckluft/hydral/elmotor osv. Som en hel del av stuntnissarna har...
 

Rossifumi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Honken skrev:
Själv har man ju också tänkt dom tankarna att livet skulle vara slut om man vart förlamad.

Men jag var i höstas och lyssnade på ett föredrag av en kille som jobbar som körskollärare här i Umeå som blev förlamad i en mc-olycka för några år sen. Det ändrade faktiskt min inställning ganska mycket för han levde verkligen ett aktivt liv trots sin förlamning, han hade då provat på fler kul grejer än jag! Tex. hade han byggt om en blade med stödhjul och anpassade reglage. Den killen var med i nån slags förening som åkte runt och stöttade dom dom var nyskadade och försökte få dom att inse att det faktiskt finns ett liv efter olyckan. Som jag förstod det finns dom i hela Sverige.

Dock måste det ändå kännas förjävligt både för den drabbade och anhöriga/vänner, jag känner verkligen med er! Men trots allt finns det hopp!

Kristoffer heter den killen... Tokschysst!
Föreningen heter Rekryteringsgruppen. Han har/hade även en Yamaha Raptor som jag provkörde. Man kan ha hur kul som helst även efter skadan ;)
 

me

i will do it!....
Gick med
1 Apr 2005
Ort
skövde
Hoj
none, men vill gärna ha en ducce=)
Många kramar till killen som ligger på sjukhus och till hans nära!
 

Gula faran

Liten men snabb
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
zxr400
Stackars kille, hoppas det kommer gå bra för honom! Håller tummarna och många kramar till honom!
Många här som tänker på honom, hoppas ni som är hans nära kompisar kan framföra hälsningarna till honom!

Rossifumi.... Trist men ändå positiv läsning, du verkar ha en härlig inställning till livet!
Har oxå skadat ryggen men klarade mig från förlamning på milimietern......men jag "gav upp direkt"...hade jag blivit förlamad ville jag absolut inte leva vidare...kändes det som då iallafall (2002)
 

Rossifumi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Gula faran skrev:
Rossifumi.... Trist men ändå positiv läsning, du verkar ha en härlig inställning till livet!
Har oxå skadat ryggen men klarade mig från förlamning på milimietern......men jag "gav upp direkt"...hade jag blivit förlamad ville jag absolut inte leva vidare...kändes det som då iallafall (2002)

Många kan känna så i början kanske... Men det går över.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Rossifumi skrev:
Man kör med tumbroms eller utan bakbroms överhuvudtaget, sen så har man stödhjul som antingen är hastighetsberoende eller manuella (med knapp på styret). Växlingar sköter man via tryckluft/hydral/elmotor osv. Som en hel del av stuntnissarna har...

Ramlar man inte av? Hur svårt är det, för mig låter det väldigt svårt. Benen väger ju en del och om man inte kan "hålla i" hojen med dem låter nästintill omöjligt. Kul att det fungerar i alla fall!
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Rossifumi skrev:
Kristoffer heter den killen... Tokschysst!
Föreningen heter Rekryteringsgruppen. Han har/hade även en Yamaha Raptor som jag provkörde. Man kan ha hur kul som helst även efter skadan ;)

Jo så hette han! Jäkligt trevlig var han!

Jo jag har sett han åka runt i stan på den där raptorn!!
 

Rossifumi

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Markus skrev:
Ramlar man inte av? Hur svårt är det, för mig låter det väldigt svårt. Benen väger ju en del och om man inte kan "hålla i" hojen med dem låter nästintill omöjligt. Kul att det fungerar i alla fall!

Hehe, man kör ju inte riktigt lika vasst som innan (eller bättre kanske med tanke på vurpan :tungan). Men man har fäst fötterna på något sätt sen så kan man ha något band runt benen så att dom kläms åt runt tanken, och har man sen händerna på styret så fungerar det helt okej tro det eller ej.
 

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Tråkigt att höra om sånt här. Hoppas han snart kan se den ljusa sidan av livet igen. Han hade ju tur som överlevde iaf.

Blir allt svårare att motivera sig till att skaffa sporthoj. :mad:
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
KarlJohan skrev:
Blir allt svårare att motivera sig till att skaffa sporthoj. :mad:

Han hade kanske råkat lika illa ut om han kört en Viragi 535?

Tragiskt alltihopa :(
 

PaerSaer

Lova tunnt och knulla runt
Gick med
5 Apr 2005
Ort
k
Hoj
l
Hoppas han kommer undan lindrigt, jag bröt ryggen på cykel för 6 månader sen.
Ber för honnom :Bugar :Bugar :Bugar
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top