Plocka ner hojen för lack?

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Tänkte lacka ram,sving och fälgar under vintern...:va

Hur lång tid tar det?
Något jag ska tänka på?
Ska man skydda några speciella delar när man lackar?

Hojen är en GSXR750-96

Tacksam för svar....:tummenupp

Eller ska man helt enkelt maskera upp hela hojen och bara spraya på :)

Mvh
M
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Ja med tanke på att det inte låter som en seriös lack så kanske du kan använda kritor eller tuschpennor?

Plocka ner prylarna...

Mvh en ironisk idiot.
 

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Hässleholm
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Ska man skydda några speciella delar när man lackar?

Bara kör på... det är på modet att ha allt i en färg... möjligtvis kan du maskera strålkastaren och baklampan men bara glasen då :tummenupp
 

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Ja med tanke på att det inte låter som en seriös lack så kanske du kan använda kritor eller tuschpennor?

Plocka ner prylarna...

Mvh en ironisk idiot.

Bra bedömning av mig som person! Men man kan ju inte kräva så mycket mer av någon som fortfarande är junior....

Jag kanske kan få låna dina kritor, men dom kanske du håller för dig själv uppe på pojkrummet?

Ska man skydda några speciella delar när man lackar?

Bara kör på... det är på modet att ha allt i en färg... möjligtvis kan du maskera strålkastaren och baklampan men bara glasen då :tummenupp

Bra svar! Kul att det finns några serösa här ha ha ha aaaaa!

ja det kanske blir så i slutändan :tummenupp
 
Last edited:

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1200S
Med den frågeställningen så föreslår jag att du inte plockar ner hojen alls utan kör som den är:näsblod

Eller så köper du en Haynes Manual o kör på trail and error principen!..

Låter som om detta inte ska bli en showbike direkt:D
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Har du inte tummen mitt i handen så borde du ha hojen nerplockad på en dag. Sedan ska ju allt slippas och rengöras vilket är tråkigare om du inte lämnar bort allt. Därefter är det bara att skruva ihop allt igen och vara glad :)

Ska man skydda några speciella delar när man lackar?

Bara kör på... det är på modet att ha allt i en färg... möjligtvis kan du maskera strålkastaren och baklampan men bara glasen då :tummenupp

Glöm inte att maska däcken bara :tummenupp
 
Last edited:

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Med den frågeställningen så föreslår jag att du inte plockar ner hojen alls utan kör som den är:näsblod

Eller så köper du en Haynes Manual o kör på trail and error principen!..

Låter som om detta inte ska bli en showbike direkt:D

Har en Haynes manual:tummenupp

Som sagt, det är ju mest för pillandet skulll...

Glöm inte att maska däcken bara :tummenupp

Ha ha ha haaaaaaaaaaaaaa:tummenupp

Fan, tänkte inte på det. Tur att du sa det för jag var redan halvägs med fälgarna:)
 
Last edited:

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Det e grymt mycket mer jobb än va man tror å plocka ner en hoj för lack. Tänk över det noga noga:va
 

sportbike

Guest
Litet tips:fota massor om du har möjlighet,man glömmer fortare än man tror.
Och sätt tillbaka skruvarna i sina respektive hål,så slipper du gissa sen.
 

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Det e grymt mycket mer jobb än va man tror å plocka ner en hoj för lack. Tänk över det noga noga:va

Jo jag förstår det... Jag byggde/bytte bakdel och satte dit andra kåpor förra vintern. Hade jag vetat hur mycket jobb det var så vet jag inte om jag hade gjort det. Men nu är allt glömt! Har ju hela vintern på mig så det ska nog gå.

Kanske slutar med att jag lämnar bort delarna till slut. Det är ju mest skruvandet som är kul, måla kanske någon annan kan göra:)
 

YouKnowMe

Hmm...
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Mitt i Götttttttteborg
Hoj
KTM SuperDuke R
Jag har plockat ner en hel cykel i småbitar för att lacka...det var 4 år sen...gör ALDRIG om det igen! Så jävla drygt...

Sportbike säger en viktig sak...fota och sätt tillbaka skruvarna...jag var tvungen att köpa nya skruvar med ritningar efteråt. Mycket pga att vissa gängor var paj men många passade helt enkelt inte...surt när man ska sätta ihop och är körsugen.
 

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Litet tips:fota massor om du har möjlighet,man glömmer fortare än man tror.
Och sätt tillbaka skruvarna i sina respektive hål,så slipper du gissa sen.

Precis vad jag gjorde sist! Utan det så hade det nog blivit något annat än en hoj i slutändan!

Jag har plockat ner en hel cykel i småbitar för att lacka...det var 4 år sen...gör ALDRIG om det igen! Så jävla drygt...

Sportbike säger en viktig sak...fota och sätt tillbaka skruvarna...jag var tvungen att köpa nya skruvar med ritningar efteråt. Mycket pga att vissa gängor var paj men många passade helt enkelt inte...surt när man ska sätta ihop och är körsugen.

Har förstått att skruvarna för motorfästena måste bytas, dom är engångs... Dyker säkert upp en massa roliga problem under vägen, men det mesta går ju att lösa. Om inte annat får man snällt släpa iväg det till någon som kan...fast sjukt pinsamt.
 
Last edited:

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Jo jag förstår det... Jag byggde/bytte bakdel och satte dit andra kåpor förra vintern. Hade jag vetat hur mycket jobb det var så vet jag inte om jag hade gjort det. Men nu är allt glömt! Har ju hela vintern på mig så det ska nog gå.

Kanske slutar med att jag lämnar bort delarna till slut. Det är ju mest skruvandet som är kul, måla kanske någon annan kan göra:)


Aaa det e helt SJUKT så fort man glömmer:tummenupp
 

Javulen

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Lund
Hoj
Speed triple
Precis vad jag gjorde sist! Utan det så hade det nog blivit något annat än en hoj i slutändan!



Har förstått att skruvarna för motorfästena måste bytas, dom är engångs... Dyker säkert upp en massa roliga problem under vägen, men det mesta går ju att lösa. Om inte annat får man snällt släpa iväg det till någon som kan...fast sjukt pinsamt.

Jag har "hört talas om" folk som skiter i att byta både skrivar och låsmuttrar och bara limmar med gänglåsning, givetvis inget jag kan rekomendera men min motor har inte trillat ut än.... Ett bra tips är dock att använda momentnyckel och åtdragningstabbeler i Haynes slaviskt, man sparar sååå mycket gängpaj på det viset... Det värsta e lagerna för dom förstör lacken (pulverlack) och blir själva förstörda i ugnen. Dessutom e det sjukt drygt att byta dem när man nyss haft hela hojen nere. Våldet som behövs för att få loss lager brukar göra dom gammla obrukbara....

Vad gäller andra lacksorter så håller pulver mycket, mycket bättre än orginal (i gammla triumphs fall våtlack) på mina (svarta) fälgar. Det finns givetvis bra alternativ men jag har svårt att se att något kommer upp i pulvrets slitstyrka. Att aluminium ärgar underifrån kan ju knappast lacken hjälpa.....
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Låter som om detta inte ska bli en showbike direkt:D[/QUOTE]


Jag maskade in hela hojen när jag lackade ramen på plats, tog visserligen av svingen och lackade den på sidan. Tog mig ca två timmar att maskera in allt.
Ramen är sedan lackad med 2k spray på burk,är lika snyggt och hållbart efter två säsonger

3st 1:a priser på utställningar,det går att göra snyggt om man är noga.
 

Mackant

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Gsxr750-96 gammal häck
Japp! Där har vi lösningen. Kan inte bli smidigare ;-) Oseriöst och perfekt för mig!!!!

Väntade bara på att någon skulle säga att den gjort på det här sättet, nu vet man ju att det funkar.
Tack som F!
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top