Placering före korsning osv jaja, men efter då?

Aidantausta

Guest
Lågfartsbana 1 begränsning bredd?

Se inlägg #10!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag brukar hålla mig i mitten av filen för att undvika att några stressade plåtlådepiloter försöker klämma sig förbi. Har hänt mig ett par gånger och det är förbannat otrevlig upplevelse när de upptäcker att det kommer en refug därframme och så girar de åt det håll jag befinner mig på MC.
Jag ställer mig också mitt i filen för vänster/högersväng av samma anledning, haft puckon som gett sig ut och kört bredsides med mig genom korsningar och liknande och sedan helt enkelt tvingat mig köra på fel sida om en refug.

Vad de säger om det på uppkörningen vet jag däremot inte, minns inte hur jag körde på den...
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Vid körning ut på landsväg bör man ju hålla sig till höger medans man får upp farten ut ur en korsning, därefter kontrollera bakomvarande och sen kliva längre in i körfältet beroende på situation.
Men i stadstrafik då? - bör jag där direkt i/efter korsning eller rondell ligga mitt i körfältet eller gäller samma sak där att man ska ligga till höger och kliva ut först när man fått upp farten och kontrollerat bakomvarande?
Detta har jag iallafall inte hört talas om (någon annan får inflika om det är sant).

När du svänger in på en landsväg eller vanlig stadsväg så ska du placera dig mitt i körfältet, problemet som kan uppstå på landsvägar (om du placerar dig åt höger) är att bakomvarande bilar tror att du vill bli omkörd.

Jag förstår hur du tänker när du frågar om man ska placera sig till höger tills man fått upp farten men:

1. Vi kör hoj, vi har mycket enklare att accelerera upp i fart från stillastående (som i detta fall) än bilar och
2. Man ska inte svänga in på en landsväg om man vet att bilen som kommer från vänster/höger sida kommer att hinna upp och behöva bromsa alt. köra om en.

Obs. Detta är vad jag tror och tycker, det är säkerligen inte 100% sant då jag inte har körkortsboken framför mig.
 

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
Måste man hålla till höger när man svänger ut på landsväg så gasar man inte tillräckligt.
Risken är att mötande kan få för sig saker, och svenska personbilister är väldigt dåliga på det att avbryta omkörningar....

Grundplacering något till vänster om mitten, syns bra, tar plats och undviker diverse oljespill och annat otrevligt som oftare hamnar mitt i eller till höger i körfältet.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Gör som körskolan säger .... använd sunda förnuftet sen när du har lappen , enligt alla tipsen ovan , lättare att överleva alla bílistatacker då

Se till att vara synlig samt att alla bilister är älgar = god marginal
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ta plats! Försök inte hålla dig till höger eller vänster, utan ligg mitt i och äg din plats på vägen.

Ungefär så sa min trafiklärare en gång i tiden.

Står du vid ett rödljus vill du absolut inte ha nån bil bredvid dig.





...utom när du glider fram mellan bilarna och själv ställer dig där såklart... :brynad
 

W-rider

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2013
Ort
Sala
Hoj
Yamaha MT09
Tog själv kortet i måndags. Efter korsningar placerade jag mig mitt i körfältet både i stadstrafik och på landsväg. Då körde jag ut från korsning när jag visste att jag hade tillräckligt med tid att accelerera utan att få någon i röven. Varken min körskolelärare eller förarprövaren på uppkörningen hade anmärkningar på den körstilen.

Lycka till!
 

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Lycka till. I korsning som du skall svänga i tex åt höger så skall man ha höger styrända vara vid vägkant/trottoarkant och tvärt om, när du sedan svänger så tar du plats mitt i igen, ska du rakt fram, ligg i mitten. I rondell, håll dig mitt i din fil. Det var så jag blev lärd. :tummenupp
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Dito på allt ovan.
Enda gången du kan hålla åt höger är för att släppa förbi någon alt svänga åt höger.
Jag tror kontrollanten vill se att du är redo att släppas ut i trafiken som MOTORCYKELförare. Hojar är ena nedrans rackarns sattyg till att accelerera fort. 0 till 70/90 på några få sekunder. Desutom syns vi dåligt, så det gäller att placera sig så att alla tydligt märker att vi är där. Så ditt resonemang blir dubbelt fel tycker jag. Skulle jag se en sån hojförare svänga ut på vägen framför mig skulle larmklockan i mitt huvud genast tjuta: "osäker/fel på hojen/fyllo/knarkare/körkortslös/mobilpratande irrationell spårbytare - var djäfligt på vakt på den där!":)
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Aha se där, verkar som att jag har missuppfattat lite av det jag läst i MC-boken. Har själv också tyckt att det känns lite "overkill" men då är det ju bara yttligare en sak mindre att tänka på då :)

Om jag ska övergå till något helt annat utan att starta en ny tråd, Lågfartsbana 1.
Finns det någon begränsning i bredd på banan vid vändning vid den sista konan?

Enligt beskrivningen i MC-boken finns en 4m bred spärrlinje 4m bortom sista konan, betyder det att banan är så bred och att jag endast får ta ut 2m i sidled från sista konan eller får man gå ut mer?

Har försökt kolla klipp på youtube osv men blir inte dessto klokare för det.
Har tränat med max 2m i sidled och det funkar ju. Även om det är jäkligt tight, med styret i max utslag och hojjen på gränsen till att tippa. Utan begränsning i sidled är det en barnlek.

Vändningen på lågfartsbanan var bara begränsad i konernas förlängning på den platsen jag körde upp förra året, läraren sa till mig gång på gång att ta ut svängen ännu mer trots att jag klarade rundningen.. men min lärare propsade mycket på grundpositionen något till höger i körfältet.. fick världens utskällning när jag på landsväg genade lite i kurvan. (Inom min fil skålart) Förstod aldrig riktigt varför men det var ju totalt meningslös gening, kurvan var alldeles för rak.. :p uppkörningsgubben sa typ inte så mycket mer än att det va roligt att köra grusväg med dig och välkommen till hoj-gänget. :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ingen begränsning i bredd, nej. Att den är 4 meter bred betyder ingenting särskilt, om allt är som det var för ett år sen.
 
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Ta plats! Försök inte hålla dig till höger eller vänster, utan ligg mitt i och äg din plats på vägen.

Ungefär så sa min trafiklärare en gång i tiden.

Står du vid ett rödljus vill du absolut inte ha nån bil bredvid dig.





...utom när du glider fram mellan bilarna och själv ställer dig där såklart... :brynad

Precis så kör jag idag. Detta efter att varit med om att bilar vill dela mitt körfält eller fil och lägga sig bredvid mig vilket är på tok för nära att ha dessa hårda och illaluktande bestar.

Men faktiskt, när jag tog kort i FMCK på 80-talet skulle man gå ut i kant. Även på landsväg skulle man vara placerad så att man såg högermarkeringarna under gashandtaget ungefär och det är rätt långt ut åt höger.

Så det finns en gammal variant och en nyare.

Den nyare är helt klart smartare.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag brukar hålla mig i mitten av filen för att undvika att några stressade plåtlådepiloter försöker klämma sig förbi. Har hänt mig ett par gånger och det är förbannat otrevlig upplevelse när de upptäcker att det kommer en refug därframme och så girar de åt det håll jag befinner mig på MC.
Jag ställer mig också mitt i filen för vänster/högersväng av samma anledning, haft puckon som gett sig ut och kört bredsides med mig genom korsningar och liknande och sedan helt enkelt tvingat mig köra på fel sida om en refug.

Vad de säger om det på uppkörningen vet jag däremot inte, minns inte hur jag körde på den...

Bilar måste väl också få lane splitta lr?:rolleyes:
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top