Piprökar-tråden

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Fick hem en Savinelli Champagne Balsafilterpipa häromdagen, helt suveränt måste jag säga! bättre genomdrag än mina Petersons med 9mm kolfilter, men bättre fuktabsorberande förmåga i balsafiltret! Klockrent till fuktiga aromater som tenderar att få pipan att börja gurgla och spotta ur sig sura kondensdroppar! :tummenupp

View attachment 431320

Nu har jag förresten fått hem mitt pipställ, så här har vi hela samlingen på display! :)

View attachment 431321View attachment 431322

Jag hänvisar till mitt inlägg ovan.

Varför handla när du kan göra själv? :4skrika
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag hänvisar till mitt inlägg ovan.

Varför handla när du kan göra själv? :4skrika

Inte fått tag i något briarträ... :( Funderade ett tag på att göra några experimentpipor i teak, men det verkade vara en dålig idé då teak avger giftig rök och således är mindre än lämpligt att bolma i... :D Ska se om jag kanske kan få tag i lite fruktträd istället, päron ska funka har jag hört så isåfall kanske körsbär och dylikt också kan funka... :)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är det inte bara att provsnida i vilket trä som helst? Känns ju lite överkurs att börja i finmaterialet direkt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Briarrot går att köpa på nätet främst från utlandet. Jag sökte lite och hittade info om det på det svenska pipforumet och några svenska tillverkare som berättade hur de gör. Det går till och med att få förborrade klotsar för munstycke.

Savinelli låter intressant! Jag trivs iofs med min Old Friend efter att jag tog bort kondensorn, men ett filter kanske skulle göra upplevelsen ännu bättre. Just nu håller jag på och testar hur den ska stoppas bäst för att kunna bibehålla glöden så länge som möjligt, utan att behöva tända om. Beror ju mycket på tobakssorten också...

Svårt att välja vad som är favoriten bland tobaken nu. Den ena doftar si och den andra så och man vill liksom prova alla samtidigt :) ack dessa val! :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det inte bara att provsnida i vilket trä som helst? Känns ju lite överkurs att börja i finmaterialet direkt.

Handlar väl mest om att jag vill ha möjligheten att använda det jag skapar ifall det skulle bli något hyfsat av det :) briar är ju egentligen det enda träslaget som inte riskerar att brinna upp om du eldar i det, tack vare att det är så hårt och kompakt. Även om pipor kan täljas av fruktträd också så är det väl allmänt betraktat som ett budgetmaterial i pipkretsar, och man räknar inte med att en sån pipa håller något vidare länge... Och så finns det ju tydligen giftiga träslag som or direkt olämpliga att röka i :D men jag tror att jag ska börja med fruktträd och se hur det går :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Briarrot går att köpa på nätet främst från utlandet. Jag sökte lite och hittade info om det på det svenska pipforumet och några svenska tillverkare som berättade hur de gör. Det går till och med att få förborrade klotsar för munstycke.

Savinelli låter intressant! Jag trivs iofs med min Old Friend efter att jag tog bort kondensorn, men ett filter kanske skulle göra upplevelsen ännu bättre. Just nu håller jag på och testar hur den ska stoppas bäst för att kunna bibehålla glöden så länge som möjligt, utan att behöva tända om. Beror ju mycket på tobakssorten också...

Svårt att välja vad som är favoriten bland tobaken nu. Den ena doftar si och den andra så och man vill liksom prova alla samtidigt :) ack dessa val! :D
Jag har sett några briarblock på eBay, men de är så satans dyra... Från hundringen stycket och uppåt, plus frakt. Och då räcker det till en pipa... Skulle man göra ett misstag räcker det till ingen pipa... Känns dumt att börja med så dyrt råmaterial, bättre då att köpa en päronträbalk eller något att börja med så kan jag gå på briarroten när jag fått lite känsla för det så att jag inte riskerar att ha sönder några dyra klossar :)

Jag har ju två petersonpipor också, men deras kolfilter stoppar upp flödet ganska bra och det känns som att de filtrera bort en del smak med... Fördelen med balsafiltret i savinellin är ju att röken går runtom filtret i princip obehindrat medan fukten absorberas i det mjuka träet, helt suveränt till de allra fuktigaste aromaterna som annars nästan dränker pipan i kondens :)

Tampar du något medan du röker? Jag har kommit fram till att det är lättare att hålla glöden om man tampar ordentligt. Man ska ju stoppa ganska löst för att få bra genomdrag, men det känns som att det ibland gör att glöden inte riktigt når vidare ner genom tobakslagren så att säga... Tampar man då ner topplaget när det börjar bli aska av det så komprimerar man ner glöden i nästa tobakslager, och så jobbar man vidare så. Tampa, röka upp lite aska, Tampa på nytt etc. Funkar ganska bra för mig iallafall, ibland har jag råkat Tampa lite hårt så att flödet börjar strypas men då får man kratsa upp översta lagret, tömma ur lite aska och sen köra på igen :)

Det finns onekligen många sorter ja :D jag är glad att jag köpte hem ett gäng olika, oven om inte alla föll mig riktigt lika bra i smaken så hittade jag ett par riktigt fina och fick mig samtidigt en bra bild av vad jag gillar och inte! Favoriterna just nu är molto dolce, best of show och frog Mortons cellar, de tre har jag snart rökt upp en burk vardera av :banana :D
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tampar du något medan du röker? Jag har kommit fram till att det är lättare att hålla glöden om man tampar ordentligt. Man ska ju stoppa ganska löst för att få bra genomdrag, men det känns som att det ibland gör att glöden inte riktigt når vidare ner genom tobakslagren så att säga... Tampar man då ner topplaget när det börjar bli aska av det så komprimerar man ner glöden i nästa tobakslager, och så jobbar man vidare så. Tampa, röka upp lite aska, Tampa på nytt etc. Funkar ganska bra för mig iallafall, ibland har jag råkat Tampa lite hårt så att flödet börjar strypas men då får man kratsa upp översta lagret, tömma ur lite aska och sen köra på igen :)

Det är nog bra att öva på några hårda träbitar först, bara för att få in exakt hur det ska borras och sågas för att få rätt mått. Slutfinishen är svårt att misslyckas med sen, så där är det bara att köra. Jag har några bitar äppelträd och någon sorts idegran som man skulle kunna labba med om andan faller på.

Jo, lite lagom lös stoppning och sen trycka ner vartefter och ibland krafsa runt. Det är en del finlir för att det ska bli bra, men det är ju en del av hela proceduren - som att kratta i en zenträdgård - själva pillandet är en väsentlig del och ett mål i sig.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är nog bra att öva på några hårda träbitar först, bara för att få in exakt hur det ska borras och sågas för att få rätt mått. Slutfinishen är svårt att misslyckas med sen, så där är det bara att köra. Jag har några bitar äppelträd och någon sorts idegran som man skulle kunna labba med om andan faller på.

Jo, lite lagom lös stoppning och sen trycka ner vartefter och ibland krafsa runt. Det är en del finlir för att det ska bli bra, men det är ju en del av hela proceduren - som att kratta i en zenträdgård - själva pillandet är en väsentlig del och ett mål i sig.

Jag tror det också :) Men faktum är att jag gjorde slag i saken och beställde hem lite briarbitar alldeles nyss! :banana Jag ska ändå börja med päronträ eller något liknande för att få till snitsen så att jag inte förstör dyrt fint råmaterial i prov och försök, men nu har jag iallafall de äkta bitarna hemma och til hands när jag väl bestämmer mig för att försöka "på riktigt"! :yoparty

Håller helt med :) Men vissa verkar vara av åsikten att man inte behöver en tampare, det ska stoppas, tändas och sen ska det brinna... Det fungerar begränsat för egen del iallafall, tampar jag inget alls slocknar det oftast framåt halva stoppet och sen får man kratsa ur och tända om och krångla lite för att kunna puffa upp resten. Långt mer behagligt att tampa efterhand och sitta och pilla istället :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag vet inte hur det är med träet i idegran men barr och kottar är rätt giftiga.
Jag skulle gissa att det inte är så hälsosamt. Men för att lära sig tekniken och öva, så duger det. Bara ingen stackare tar fel och röker :)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
De engelska långbågarna gjordes väl ofta av idegran. Tänk vad många som dött av det då.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag skulle gissa att det inte är så hälsosamt. Men för att lära sig tekniken och öva, så duger det. Bara ingen stackare tar fel och röker :)

Fast det är lite det problemet jag vill undvika... Tänk om man skulle lyckas snida till en jättefin pipa med perfekt borrning och all övrig utformning som skulle göra att det här blev en riktigt bra pipa, om det inte vore för det lilla kruxet att den är gjord av ett giftigt material som gör det olämplig att röka ur... Då vill jag hellre ha ett träslag som jag kan röka ur ifall det skulle råka bli en hygglig pipa :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fast det är lite det problemet jag vill undvika... Tänk om man skulle lyckas snida till en jättefin pipa med perfekt borrning och all övrig utformning som skulle göra att det här blev en riktigt bra pipa, om det inte vore för det lilla kruxet att den är gjord av ett giftigt material som gör det olämplig att röka ur... Då vill jag hellre ha ett träslag som jag kan röka ur ifall det skulle råka bli en hygglig pipa :)
Jo... Då är det nog bäst att hålla sig till fruktträd. Ek kanske funkar också? Även om en sådan pipa lättare tar åt sig fukt och smak jämfört med briar, så är det ju definitivt billigare trä och kam funka som fest- och testpipa.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo... Då är det nog bäst att hålla sig till fruktträd. Ek kanske funkar också? Även om en sådan pipa lättare tar åt sig fukt och smak jämfört med briar, så är det ju definitivt billigare trä och kam funka som fest- och testpipa.
Finns ju en pipsäljare på ebay, MrBrog, som gör pipor i både briar och päronträ. En av hans päronpipor blev recenserad på cigarrforum och fick faktiskt riktigt bra betyg, så det borde ju tala för att det är ett funkis träslag iallafall. Ska se om jag kan få tag i lite päron och börja experimentera :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fick hem en Savinelli Champagne Balsafilterpipa häromdagen, helt suveränt måste jag säga! bättre genomdrag än mina Petersons med 9mm kolfilter, men bättre fuktabsorberande förmåga i balsafiltret! Klockrent till fuktiga aromater som tenderar att få pipan att börja gurgla och spotta ur sig sura kondensdroppar! :tummenupp

Var köpte du Savinellin? Pris? Jag har kikat på några nya, men priserna ligger på tusenlappen och uppåt. En begagnad skulle funka fint det med för mig.

Dock är jag petig med att det ska vara en rak av typ Billiard (eller motsvarande). Det är viktigt med rätt utseende när man som piprökare väcker uppmärksamhet.. :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Var köpte du Savinellin? Pris? Jag har kikat på några nya, men priserna ligger på tusenlappen och uppåt. En begagnad skulle funka fint det med för mig.

Dock är jag petig med att det ska vara en rak av typ Billiard (eller motsvarande). Det är viktigt med rätt utseende när man som piprökare väcker uppmärksamhet.. :D

Ebay igen :) Jag köpte min begagnad men oanvänd i låda med originaltillbehör. Fick ett riktigt fyndpris med på strax under femhunkan inklusive frakt :tummenupp Så jag skulle hålla koll på Ebukten! :)

Jag har en Savinelli Billiard, fast utan filter.

$_57.JPG
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En Savinelli One (Billiard) med balsafilter på gång! Med lite tur kommer den i början av nästa vecka. Begagnad och inrökt precis lagom. Otålig väntan nu! :D

En sån här:
407227fb54e040e52e2835bd9ac0e3d0.jpg
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En Savinelli One (Billiard) med balsafilter på gång! Med lite tur kommer den i början av nästa vecka. Begagnad och inrökt precis lagom. Otålig väntan nu! :D


Grattis!! :tummenupp Bild? :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top