"pipande" ljud när jag gasar

calle85

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-03 Yamaha R6
Har en Yamaha R6- 03, och när jag gasar(över 4000 varv) så får jag en "pipande ljud" i några sekunder. Någon som vet vad det kan komma ifrån.

En kompis trodde det kunde var nått med kompritionen från växellådan?

Tacksam för svar.
 

Gewert

Guest
Detta hjälper dig nog inte men när jag stänger av min r6a så efter ca 3 sekunder så får jag ett pip i 2 sekunder. kan det vara samma pip ?
fast det piper ju underifrån sadeln om man säger.. inte ifrån motorn vad jag kan höra! :):va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Detta hjälper dig nog inte men när jag stänger av min r6a så efter ca 3 sekunder så får jag ett pip i 2 sekunder. kan det vara samma pip ?
fast det piper ju underifrån sadeln om man säger.. inte ifrån motorn vad jag kan höra! :):va
Sugande vissel?
 

Farbrordane

Who wants to live forever
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Transalp -87
Det kan inte vara att du har tjejen med där bak som blir rädd när du gasar å piper lite? :banana

Vet inte men om det sitter avgasrening å grejer med nån EGR ventil eller så så kan det vara att det piper lite i slangar ibland.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Jag tror det är förbränningen i stötdämparen som piper. Men ja kan ha fel dock.

Nu när du säger det så. Rent tekniskt så borde praktiken överensstämma med den ickelinjära modellen av förbränning i stötdämparen som ju är sammankopplad med getosten i styrkronan - som annars brukar vara tom från eld.

Det brukar komma fram personer till mig och och fråga om det verkligen stämmer det dom hör att hela den europeiska, ja, för att inte säga västerländska eliten verkligen har och har haft problem med insuget, något som ofta dementerars vänligt men bestämt från diverse bergsklättrare runt om i världen.

"Ja, visst är det så" säger jag, och förklarar sen med stor enkelhet hur stötstängerna har utvecklats under åren - från att först ha varit ett fönster till att bli vad de är idag; ett samlarobjekt av högt sensuellt värde.

Ofta hade man förr problem med kolvarna, dessa imploderade obönhörligen utan minsta tecken på harmoniska svängningar i ett tredje skede. Men ser man tillbaka i historien så kan man om man läser mellan raderna se att Frankrikes forne konung Karl den skallige (Karl II) ofta talade om problem med kardanaxlarna som inte ville sjunga med sädesslag likt 5-56, WD40 och CC-12.

Gärna under denna undervisning tar jag upp en 7-cylindrig avgaslimpa som han hade problem med för den inte planade och trots förnickling och förtenning så vägrade den att gå upp i varv, och iom. att roxolanerna hade en helt annan uppfattning om hur en avgaslimpa egentligen skall se ut.

"Det viktiga är inte hur den är borrad, utan det är vevaxeln som spelar stor roll i ärendet" brukar det heta när man hos Arla Foods söker hjälp kring dessa brödrostar.

"Jaha", kanske ni säger nu. "Men hur kommer det sig att glidlagren ser ut som dom gör om nu avgaslimpoorna inte är varmförzinkade?"

Jo, förstår ni. Det hela är ganska simpelt, låt mig bara få förklara för er hur det magiska sambandet mellan topplock och Norges alldeles egna Erik Blodyx väl dokumenterade intresse för målarpenslar hänger ihop så kommer ni att förstå hur saker och ting egentligen hänger ihop.

Inte bara insuget hade han problem med, utan också förgasaren, fälgen och kamaxeln. Och när han befann sig i Ryssland så hade han bland mycket annat haft stora krångel med lamellerna som vägrade löpa utan hinder. Och det var inte bara så att gemene man hade stora problem med lamellerna utan dessa var oftast ersatta av en helt annan typ utav kamkedja och man har på så vis förtjänat land i sydvästra Skåne från Danmark kring 1660-talet vilket upplöste Kalmarunionen 1523.

Och med det här sagt så kan vi med enkelhet förstå att Islands föredetta regent Hrafn Ketilsson vanligen föredrog östtyska motorblock vid namn Messerschmitt vilka var världskända för sin oerhörda bräcklighet och stora vridmoment - något som Danmarks trimmade vm-landslag i Formel-1 fick erfara under 24h-loppet i Le Mans som på den här tiden utspelade sig i Sydafrika nära deras gamle statschef Balthazar Johannes Vorsters hus i nordostliga Preussen. Det var mer stabilt och man kunde inte parera med den typen av snäckväxel som man hade på den här tiden. I de här sammanhangen är annars pinbultarna vanligen uppborrade till underdimension för att tåla det oerhörda trycket från avgasventilen som far upp och ner.

Man fick redan i det antika Grekland utforma en mytologisk formel via empiri för att kunna beräkna hur fördelardosorna egentligen ska vara monterade utan att Turkarna från ost skulle komma med sina, på den tiden, väl utformade vinkelslipar och polera lacken till den milda grad att Serbiens forna Tsar Stefan Uros V skulle avplinga av lathet utmed E6:an.

Falske Dmitrij lär ha frågat våran alldeles egna Inge den Yngre år 1102 under erövringen av Pommern i början på 1100-talet "Var är min vajer, vart har jag lagt min vajer?"

- Ja, då var vajern kvarglömd i de sydligare delarna av Belgrad där han bara dagarna innan den stora striden hade varit på galej med den trofasta Stefan I Nemanja.

Historiskt sett så har det förekommit ett otal förbränningar i stötdämparna och kompression i växellådorna och det finns inte mycket man kan göra åt saken, förutom att fylla med banan från Colombia, gärna ihjälgasad med O(2) för att ta vara på den utsökta nyansen på innandömet i blåbären.


Tack för mig, det var trevligt att få tala ut.

Vänligen
Andreas "Mahh" Ivarsson
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Historiskt sett så har det förekommit ett otal förbränningar i stötdämparna och kompression i växellådorna och det finns inte mycket man kan göra åt saken, förutom att fylla med banan från Colombia, gärna ihjälgasad med O(2) för att ta vara på den utsökta nyansen på innandömet i blåbären.
Exakt de där tankegångarna hade jag i natt, men nu har jag nyktrat till och tappat förmågan att tänka logiskt igen. Jag lämnade dock en lapp åt mig själv så jag inte skulle glömma mina fina idéer. På lappen stod det "Glöm inte de fina idéerna.".
 

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Stenungsund
Hoj
Benelli 1130 TNT
Nu när du säger det så. Rent tekniskt så borde praktiken överensstämma med den ickelinjära modellen av förbränning i stötdämparen som ju är sammankopplad med getosten i styrkronan - som annars brukar vara tom från eld.

++++ Massor av text..

Tack för mig, det var trevligt att få tala ut.

Vänligen
Andreas "Mahh" Ivarsson

OMG!!.. Söndags tristess? :näsblod

Kul va det iaf :D
 

Gewert

Guest
Sugande vissel?

Nej alltså det är ju inget vissel eller så utan det är ju ett "digitalt" pip om man säger! tänkte bara om han hörde samma "pip" då!

Fast som jag läst i senare inlägg det kan vara vissel från hjälmen eller så! man blir lätt lurad.. ibland så låter det som motorn ska rasa ihopp det sprakar osv men det är skumma ljud från hjälmen :p
 

calle85

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
-03 Yamaha R6
jag är nästan helt säker att det inte kommer ifrån hjälmen, men man ska aldrig säga aldrig :) Sen e det över 4000 varv, oavsett växel
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
jag är nästan helt säker att det inte kommer ifrån hjälmen, men man ska aldrig säga aldrig :) Sen e det över 4000 varv, oavsett växel

har din r6a luftinsug frammifrån genom ramen?

Min gsxr öppnar dessa kanaler över 4-5000varv och det tjuter/viner
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top