Pilbågar

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du tänker på fel sorts pilar tror jag.
En jaktpil med 3 knivar ger ungefär lika stor mängd påverkat kött, bara inte i form av en söndertrasad tunnel. Djuret i fråga kommer drunka i sitt eget blod med pilar med.
Ett möjligt sätt att göra pinnen ännu bättre är att perforera den så att den istället fungerar som dräneringsrör, om man nu känner att pinnen i sig är ett problem.
Du har inte förstått hur mycket skada en studsarkula gör.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har sett det.
Så, är det något problem med att djuret kommer drunkna i sitt eget blod med en jaktpil som penetrerar lungan?
Ja.
Det tar oerhört mycket längre tid.
Det lilla som pilspetsen skär sönder är inte etiskt godtagbart.
Jag har en bekant som tävlat i någon sorts jaktgren med compoundbåge.
Naturligtvis ville han prova på riktigt.
han är erfaren jägare.
En gång provade han.
Aldrig mer.
Det är ett dåligt jaktvapen, vad rambolobbyn än försöker inbilla folk.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja.
Det tar oerhört mycket längre tid.
Det lilla som pilspetsen skär sönder är inte etiskt godtagbart.
Jag har en bekant som tävlat i någon sorts jaktgren med compoundbåge.
Naturligtvis ville han prova på riktigt.
han är erfaren jägare.
En gång provade han.
Aldrig mer.
Det är ett dåligt jaktvapen, vad rambolobbyn än försöker inbilla folk.

Okay.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
När sådana här diskussioner dyker upp brukar jag ställa frågan. Efter vilket utav vapnen kommer en kirurg att nå störst framgång i att reparera skadan?
 

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
Söder om ekvatorn
Hoj
Honda CBR600RR -06
Ska hon ut och jaga med pilbåge eller har tråden spårat ur?

Vill hon börja skjuta pilbåge som hobby så tycker jag som Ulvhamne sa; åk till en bågskytteklubb på en "prova på" dag. Som även sades är de en hel del meck med material osv. om man vill hålla de någorlunda seriöst.
Olika draglängd och styrka kräver olika typer av hårdhet och längd på pilarna, dom lär även ur rätt teknik som är viktigt att lära sig från början.
Känner hon att de är hennes grej så kan de vara lämpligt att köpa egna grejer som man skräddarsyr som man själv vill ha den.
De blir ganska dyrt att köpa allt nytt så kolla annonser osv. brukar finnas i klubblokalerna. Har två 3st recurvbågar som dock är vänsterbågar kvar sen jag tävlade. Eftersom mitt vänsteröga är dominant så tränade jag mig som vänsterskytt. Skulle kunna tänkas sälja ett par av dom om de finns intresse här, skicka PM isåfall.

Men ska de bara plojskjutas i skogen så duger vilket Hobbexskräp som helst.. :fakta
 
Last edited:

David

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2009
Ort
Grums
Hoj
Honda Hornet 900 -03, Yamaha xs650 -81, Ktm sxc 625 -04
Japp, tråden blev väl ganska ot. Det ska bara skjutas på skoj hemma. Jag fick svar från firman i första inlägget och köpte den bågen jag länkade.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
En vanlig tävlingsbåge med en trubbig alupil får pilen att borra in sig ungefär 40cm i frigoliten bakom målet.

En riktig compoundbåge skjuter igenom en telefonkatalog.

Jakt med båge i Sverige är rätt OT då det är werboten å det grövsta.. Vill man prova är det Finland eller Kanada som gäller..

Skjuta getter? Måste varit något bös från Jula då..

Ja man måste hämta sina pilar men är fan så mycket billigare och mindre terapi än handladdning :banana
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En vanlig tävlingsbåge med en trubbig alupil får pilen att borra in sig ungefär 40cm i frigoliten bakom målet.

En riktig compoundbåge skjuter igenom en telefonkatalog.

Jakt med båge i Sverige är rätt OT då det är werboten å det grövsta.. Vill man prova är det Finland eller Kanada som gäller..

Skjuta getter? Måste varit något bös från Jula då..

Ja man måste hämta sina pilar men är fan så mycket billigare och mindre terapi än handladdning :banana
Jämför med en sketen studsare.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
En vanlig tävlingsbåge med en trubbig alupil får pilen att borra in sig ungefär 40cm i frigoliten bakom målet.
:banana

Jag har en stylist recurv liggande i förrådet, 66", 50 pounds, om jag inte minns fel har den rackaren i förra ägarens händer varit på pallplats i SM.

Frigolit kan du glömma att den blir hindrad av, är specialmaterial för o bromsa de pilarna.

Om någon är intresserad av en leksak kan jag släppa den, med väska, pilar, stabbar och sikte för 2000 kr plus bussgods. Insett jag aldrig kommer dra igång o tävla igen.
 

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
Söder om ekvatorn
Hoj
Honda CBR600RR -06
En vanlig tävlingsbåge med en trubbig alupil får pilen att borra in sig ungefär 40cm i frigoliten bakom målet.

En riktig compoundbåge skjuter igenom en telefonkatalog.

Jakt med båge i Sverige är rätt OT då det är werboten å det grövsta.. Vill man prova är det Finland eller Kanada som gäller..

Skjuta getter? Måste varit något bös från Jula då..

Ja man måste hämta sina pilar men är fan så mycket billigare och mindre terapi än handladdning :banana

Måste bara fråga vad du menar med "vanlig" tävlingsbåge? De finns en uppsjö av styrkor på bågar. Och vad är en trubbig aluminiumpil? Vad jag vet så använder man pilar med spets även om de finns olika spetstyper.

Och en "riktig" compoundbåge? de finns "riktiga" compoundbågar för 10 åringar som definitivt inte skjuter igenom någon telefon katalog, samtidigt som de finns bågar som skulle kunna skjuta rakt igenom en bildörr med rätt piltyp.

Man använder sällan frigolit eftersom materialet är för poröst och blir förstörd väldigt snabbt, normalt använder man olika typer av laminerat skumgummi eller tretex som "butt" material.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Måste bara fråga vad du menar med "vanlig" tävlingsbåge? De finns en uppsjö av styrkor på bågar. Och vad är en trubbig aluminiumpil? Vad jag vet så använder man pilar med spets även om de finns olika spetstyper.

Och en "riktig" compoundbåge? de finns "riktiga" compoundbågar för 10 åringar som definitivt inte skjuter igenom någon telefon katalog, samtidigt som de finns bågar som skulle kunna skjuta rakt igenom en bildörr med rätt piltyp.

Man använder sällan frigolit eftersom materialet är för poröst och blir förstörd väldigt snabbt, normalt använder man olika typer av laminerat skumgummi eller tretex som "butt" material.

"En bildörr" är inte s stor utmaning.
Min bror skaffade en compoundbåge av jaktmodellför några år sedan.
För att prova den, så ställde han upp en halmtavla mot maskinhallsporten.
Fjuttade iväg pilen lite lamt.
Den gick genom tavlan, 1,25 mm plåten på ena sidan, isoleringen och slog en buckla i plåten på andra sidan.

Så visst är det kraft i dem.
Bågskytte verkar vara en trevlig hobby.
Men något jaktvapen är det inte.
 

Attityd

Medlem
Gick med
30 Mar 2012
Ort
Söder om ekvatorn
Hoj
Honda CBR600RR -06
"En bildörr" är inte s stor utmaning.
Min bror skaffade en compoundbåge av jaktmodellför några år sedan.
För att prova den, så ställde han upp en halmtavla mot maskinhallsporten.
Fjuttade iväg pilen lite lamt.
Den gick genom tavlan, 1,25 mm plåten på ena sidan, isoleringen och slog en buckla i plåten på andra sidan.

Så visst är det kraft i dem.
Bågskytte verkar vara en trevlig hobby.
Men något jaktvapen är det inte.
Hållet helt med, en pilbåge skjuter man på tavla och inget annat! Även om en välplacerad pil på rätt avstånd är fullt tillräckligt för att fälla ett djur så är ett kulvapen i en helt annan klass och bör därför föredras.
 

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen :´(
Var över 10 år sedan jag slutade skjuta med klubb. Minnet sviktar.

Övnignsbågarna med VP rör och stocken från en 2 tum 4 sköt in övningspilarna en 15cm in i målet och de riktiga bågarna dubblade det om inte mer.

Bra tryck i en compoundbåge, iaf de jag provskjutit.

Jaktpilarna är helt annan form och har utvecklats de med..

Linkboy-hunting-font-b-archery-b-font-arrow-SMOKE-broad-heads-100GR-3pcs-lot-tips.jpg


Hört att anledningan att båge är så populärt i USA är att du inte får äga skjutvapen om du är straffad..

Men vad vet jag..
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Var över 10 år sedan jag slutade skjuta med klubb. Minnet sviktar.

Övnignsbågarna med VP rör och stocken från en 2 tum 4 sköt in övningspilarna en 15cm in i målet och de riktiga bågarna dubblade det om inte mer.

Bra tryck i en compoundbåge, iaf de jag provskjutit.

Jaktpilarna är helt annan form och har utvecklats de med..

Linkboy-hunting-font-b-archery-b-font-arrow-SMOKE-broad-heads-100GR-3pcs-lot-tips.jpg


Hört att anledningan att båge är så populärt i USA är att du inte får äga skjutvapen om du är straffad..

Men vad vet jag..

Bågjakt är tillåten på tider där konventionella skjutvapen inte är det.

Av samma anledning är mynningsladdare även populära som jaktvapen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top